Tuska Open Air – keskustelua Tuska-festivaalista

  • 81 303
  • 514
Eli toisin sanoen tässä julkistuksessa ei ollut yhtään mitään.



BRHG, Amorphis ja Stamina toki kelpo bändejä, mutta heitä nyt näkee muutenkin missä vaan ja milloin vaan.
Eiköhän Amorphis kiertele mieluiten juuri Suomea kesäisin, kun saavat pääesiintyjän palkkiot ja kiertely maksaa paljon vähemmän kuin ulkomailla. Eli ei yllätä, että ovat joka paikassa olleet tänä kesänä ja varmaan myös ensi kesänä.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Early Crow 3pv liput 229e...

Aha, juu, taitaa jäädä Tuskat tuskailematta ensi kesänä.

Edit: Jos kattaus siis noudattelee nyt julkaistua linjaa. Sinänsähän itse festarilippu on pieni sivukulu hotellien, matkojen ja kaljoitteluiden joukossa.
 

Outsider

Jäsen
Eiköhän Amorphis kiertele mieluiten juuri Suomea kesäisin, kun saavat pääesiintyjän palkkiot ja kiertely maksaa paljon vähemmän kuin ulkomailla. Eli ei yllätä, että ovat joka paikassa olleet tänä kesänä ja varmaan myös ensi kesänä.

Varmasti näin eikä siinä ole sinänsä mitään väärää, mutta pointti oli se, että mikään mainituista ei ainakaan itselle ole syy ostaa lippua juuri Tuskaan. Varsinkaan näillä hinnoilla.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Vielä ei kyllä mitään ihmeellistä, joka sais lipun ostamaan. Liikaa jotain metalcorea. Opeth ja Amorphis kiinnostaa, vaikka Amotkin on joka paikassa ja nähty noin x kertaa. Ehkä Infected Rain ja Make them Suffer kuriositeettina. Voyager on se euroviisubändi... Edelleen odotan sitä Borknagaria. Rotting Christ, Draconian, Månegarm, Myrkur ja Cradle of Filth olis kiva nähdä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
BMTH oli Knotfestissä, olivat ihan kivan energisiä lavalla. Ainoa biisi jonka tiedän ja pidänkin on se Can you feel my heart, siinä oli näyttävä lava ja screenitausta. Ei niin omaa genreä mutta siis arvostin meininkiä.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
En oikein osaa sanoa miksi juuri Tuskan osalla aina ilmenee niin paljon "huonot bändit, en mene"-kommentteja kun bändejä julkistetaan. Siis en tarkoita vain tätä ympäristöä, vaan muistan tämän saman hyvin esimerkiksi vanhalta Imperiumin laudalta. Sitten Tuska on kuitenkin loppuunmyyty tämän kesän tapaan.
 

Outsider

Jäsen
En oikein osaa sanoa miksi juuri Tuskan osalla aina ilmenee niin paljon "huonot bändit, en mene"-kommentteja kun bändejä julkistetaan. Siis en tarkoita vain tätä ympäristöä, vaan muistan tämän saman hyvin esimerkiksi vanhalta Imperiumin laudalta. Sitten Tuska on kuitenkin loppuunmyyty tämän kesän tapaan.

Mutuna metallihenkilöille bändit ovat enemmän tärkeitä, ja massoille(ja tähän Tuskakin selkeästi nykyään panostaa) kelpaa helpommin se musiikki mikä nyt milloinkin sattuu olemaan suosittua. Joku Ghost nyt esimerkkinä tuntuu olevan niin suosittu, että lipunmyynnin kannalta ihan se ja sama esiintyykö samana päivänä Kreator ja Sodom, vai Kaija Koo ja Jukka Poika. Tai no tarkemmin ajateltuna jälkimmäinen vaihtoehto varmasti myisi paremmin.

Lisäksi tietysti huomioitava se, että Suomi on metallikansaa ja kun ”kaikki” on jossain somessa, niin kommentoijia riittää aina puolesta ja vastaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En oikein osaa sanoa miksi juuri Tuskan osalla aina ilmenee niin paljon "huonot bändit, en mene"-kommentteja kun bändejä julkistetaan. Siis en tarkoita vain tätä ympäristöä, vaan muistan tämän saman hyvin esimerkiksi vanhalta Imperiumin laudalta. Sitten Tuska on kuitenkin loppuunmyyty tämän kesän tapaan.
Olen naureskellut samaa, mutta myös tehnyt diagnoosin: sellainen ihminen joka tietää menevänsä metallimusiikki festareille (Tuska helpoin ja paras esimerkki) ei tule nettiin kiljumaan, että kyllä olen menossa! Ei hänellä ole mitään tarvetta sellaista tehdä. Mutta sellaisella joka ei aio mennä etenkin siksi jos bändit eivät kelpaa, on ilman muuta paljon suurempi tarve tulla purkaamaan se netin pohjattomaan virtuaaliseen kaatopaikkaan..

Mainittakoon samalla, että en todellakaan aio itsekään mennä vielä tuolla tarjonnalla. Tuossa on nyt kuitenkin jo/vasta kolmasosa bändeistä..
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Varmaan siksi, että metallifestareille mennään niiden bändien vuoksi - ja johonkin Ruisrockiin sitten enemmän muista syistä. Näin luulisin. Voin tietty olla väärässäkin, usein olen. Ja sitten kun tuo metalliorkesteritarjonta ei ihan osu omaan sieluun, niin. Onneksi vaihtoehtoiselle metallille on viljalti tapahtumia. Tuska oli aikoinaan monelle "se", ja ehkä vähän nostalgisesti harmittaakin ettei sitten enää.
 

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Varmaan siksi, että metallifestareille mennään niiden bändien vuoksi - ja johonkin Ruisrockiin sitten enemmän muista syistä. Näin luulisin. Voin tietty olla väärässäkin, usein olen. Ja sitten kun tuo metalliorkesteritarjonta ei ihan osu omaan sieluun, niin. Onneksi vaihtoehtoiselle metallille on viljalti tapahtumia. Tuska oli aikoinaan monelle "se", ja ehkä vähän nostalgisesti harmittaakin ettei sitten enää.
Niin kyllä tuska profiloitui vielä jokunen vuosi sitten sellaiseksi Black, death, trash ja heavy metallin keskittymäksi, mutta nyt nämä loistavat poissaolollaan tai vähyydellään ja tilalla on corea sen kaikissa muodoissa. Itsekin kerran Tuskassa käynyt ja silloin sitä tähdittävät Megadeth, wasp, cannibal corpse, Nile ym...
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Ensimmäisistä bändeistä ei oikein innostunut, mutta Make Them Suffer "Doomswitch" löytyi yllättäen soittolistalta. Ei herätä lipunostofiiliksiä vielä, mutta näiden jo em. dödis, bläkkis ja träshis bändien tulon myötä, ja muodostaessa hyvän kombon, mikä jottei.

Rässistä vois tuoda jenkeistä vaikka Havok:in ja Lich Kingin.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Heh, mä voin tehdä poikkeuksen ja kertoa, että tekipä heti ekan satsin jälkeen mieleni ostaa liput elämäni ensimmäiseen Tuskaan, vajaana nelikymppisenä!

Nuo kaikki isot bändit (BDTH, Opeth, Amorphis, Stam1na) ovat livenä näkemättä ja hintakin aikaisella linnulla kohtalainen, kun vertaa mihin tahansa festariin. Mutta mä oonkin tämmönen kasuaali metallinkuulija, enkä mikään tosifanihevari. Eiköhän sieltä vielä pari isoa kiinnostavaa nimeä tule ja nippu pieniä - liipasinsormi on herkässä!

Ja Alestorm on jo yksinään satasen arvoinen!
 

Outsider

Jäsen
Jos en ihan väärin muista, niin 2019 early bird liput oli 129€. Joo kulut on noussut, mutta oikeasti 229€? No loppuun menee varmaan tänä vuonnakin, että turha kitistä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, kai metallissakin tapahtuu muutoksia ja soundi modernisoituu, vaikka genre itsessään noin laajemmassa mittakaavassa on mitä uskollisin oikeastaan kaikelle mikä on tehty ennen 2000-lukua. Kärjistys, tiedän, mutta nappanette pointin. Eli ei kait ole ihme, jos tulee uusia kohderyhmiä, joissa kaikki eivät ole henkeen ja vereen rässäreitä, pläkyveikkoja, power metal-sankareita, tai heitä, jotka vannovat Florida-murinan nimeen. Onneksi viimeksi mainituille löytyy vaihtoehtoja, minne euronsa kuluttaa viimeisimpänä esimerkkinä Hellsinki Festival. Powerin nälkäiset joutunevat edelleen kituttamaan, elleivät halua maksaa 1-2 aktista per festivaali. :)
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Jos en ihan väärin muista, niin 2019 early bird liput oli 129€. Joo kulut on noussut, mutta oikeasti 229€? No loppuun menee varmaan tänä vuonnakin, että turha kitistä.
Itse ostin special early birdit Tuskan jälkeisenä maanantaina, olivat 209 €. Eiköhän normiliput tule olemaan 239 €.

Itse olen Tuskalle helppo asiakas, menen joka tapauksessa, line-up'ista riippumatta, koska itselle siihen liittyy paljon muutakin kuin pelkkä musiikki.
 

Outsider

Jäsen
Itse ostin special early birdit Tuskan jälkeisenä maanantaina, olivat 209 €. Eiköhän normiliput tule olemaan 239 €.

Itse olen Tuskalle helppo asiakas, menen joka tapauksessa, line-up'ista riippumatta, koska itselle siihen liittyy paljon muutakin kuin pelkkä musiikki.

Vähän samoilla linjoilla ollut aiemmin, mutta viime kerrasta oppineena en osta enää lippua tietämättä aikatauluja, jos sattuu uudestaan joku sunnuntain kaltainen täydellinen ohipäivä. Toisaalta kasvaneen kävijämäärän myötä viime kerta ei muutenkaan jättänyt kovin positiivista makua, että sinänsä olisi ehkä hyväkin, jos tuonne ei mitään itselle pakollisia bändejä tulisi, niin säästyypähän sekin aika ja raha johonkin muuhun.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Toisaalta kasvaneen kävijämäärän myötä viime kerta ei muutenkaan jättänyt kovin positiivista makua, että sinänsä olisi ehkä hyväkin, jos tuonne ei mitään itselle pakollisia bändejä tulisi, niin säästyypähän sekin aika ja raha johonkin muuhun.
Ensi vuodeksihan myydään vähemmän lippuja, mutta kun se johtuu alueen pienenemisestä, lopputulema lienee sama. Itse en niin paljoa väenpaljoudesta ahdistunut, mutta ymmärrän niitä jotka eivät pitäneet.
 

Outsider

Jäsen
Ensi vuodeksihan myydään vähemmän lippuja, mutta kun se johtuu alueen pienenemisestä, lopputulema lienee sama. Itse en niin paljoa väenpaljoudesta ahdistunut, mutta ymmärrän niitä jotka eivät pitäneet.

Ei väkimäärä sinänsä minuakaan ahdistanut, kun palvelut kuitenkin pelasivat hyvin ja alueella riitti tilaa, mutta tuollaiselle väkimäärälle lavojen pitäisi olla isompia, kun nyt joka paikka oli jo hyvissä ajoin tukossa ja omalla kohdalla tätä korosti se, että ne harvat kiinnostavat bändit osuivat peräkkäisiin vuoroihin, eikä ollut toivoakaan katsoa edellistä loppuun, jos halusi päästä seuraavaan hyville paikoille.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Ei väkimäärä sinänsä minuakaan ahdistanut, kun palvelut kuitenkin pelasivat hyvin ja alueella riitti tilaa, mutta tuollaiselle väkimäärälle lavojen pitäisi olla isompia, kun nyt joka paikka oli jo hyvissä ajoin tukossa ja omalla kohdalla tätä korosti se, että ne harvat kiinnostavat bändit osuivat peräkkäisiin vuoroihin, eikä ollut toivoakaan katsoa edellistä loppuun, jos halusi päästä seuraavaan hyville paikoille.
Juu, tuo on totta. Ensi vuodeksihan tulee isompi teltta, mutta eihän se nyt paljoa vaikuta.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Jos en ihan väärin muista, niin 2019 early bird liput oli 129€. Joo kulut on noussut, mutta oikeasti 229€? No loppuun menee varmaan tänä vuonnakin, että turha kitistä.

Kolmisen kymppiä nousua viime vuoden öörli böördeihin. Joo, inflaatio rullaa ja näin, mutta alkaahan isojen festarien hinnat karata käsistä.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tuskan early crow-liput kuulostavat ihan noobeilta verrattuna uuden Hellsinki-festarin "Super satanic extreme limited edition"-lippuihin.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Tuskan early crow-liput kuulostavat ihan noobeilta verrattuna uuden Hellsinki-festarin "Super satanic extreme limited edition"-lippuihin.

Joo, tuli nimestä huolimatta jälkimmäinen hommattua. Tänä vuonna oli siellä sen verran kova kattaus, että melko varmasti pettyy senkin festarin kohdalla kun ensi vuoden esiintyjiä julkaistaan. Mutta ainakin hinta oli ihan inhimillinen jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös