Turhin nippelitieto minkä opit koulussa?

  • 12 454
  • 75

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
.
Doorilaiset, joonialaiset ja kolmannet patsaat.

Eipä tämäkään ole jäänyt edes nippelitietona kunnolla päähäsi kouluajoilta, kyse on klassisista pylväsjärjestelmistä/-tyyleistä, jotka kehittyivät antiikin Kreikassa ja ne ovat siis doorilaiset, joonialaiset sekä korinttilaiset pylväät. Siis kertauksena, pylväät eikä patsaat!

vlad.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Eipä tämäkään ole jäänyt edes nippelitietona kunnolla päähäsi kouluajoilta, kyse on klassisista pylväsjärjestelmistä/-tyyleistä, jotka kehittyivät antiikin Kreikassa ja ne ovat siis doorilaiset, joonialaiset sekä korinttilaiset pylväät. Siis kertauksena, pylväät eikä patsaat!

vlad.

:D totta, pylväät, patsaat, palvaukset ja palvonnat. Helposti menee sekasin. Mielessä oli kyllä selkeä kuva, pitkä pötkylä, pituussuuntaset urat ja päällä salaattia ja kaks korvapuustia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kursorisesti luettuna en kyllä löytänyt ketjusta absoluuttisen turhia asioita, tokkopa sellaisia onkaan. Toki, jos ei vaikkapa koskaan saksaa käytä, niin "aus bei mit nach seit von zu" on varmasti täysin turha rimssu, mutta sehän ei ole koulun vika, jos ei tietojaan käytä. Mutta ehkä tämä oli liian tosikkomainen viesti tähän ketjuun.
Vähän samoin fiiliksin, mutta minä olenkin tosikko. Ymmärrän kyllä, että jokin Ranskan vallankumous vuosiluvun kera ei pelkkänä kirjain- ja numeroyhdistelmänä paljon kerro, mutta jos edes hiukan tajuaa sen vaikutuksia, ei voi kyllä puhua mistään nippelitiedosta. Ehkä tässä on kyse mun piilevästä aspergeristani (vitsi), mutta en osaa ajatella tietoa nippeleinä, vaan aina jokin on yhteydessä johonkin merkitykselliseen. Se, että jokin vaikuttaa minusta turhalta tiedolta, on vain omaa sivistymättömyyttäni. Ja se, että minua ei kiinnosta jokin asia, ei tee siitä millään tapaa turhaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eihän koulussa juurikaan turhia asioita opeteta, mutta nuo muistisäännöt ovat koko lailla turhia. Tai no eivät kaikki, mutta ne, joista jää talteen pelkkä sääntö, ei sen merkitys eikä sen säännön tarkoittaman asian merkitys.
 

Urpo35

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals
Matemaattisesti olen aina ollut lahjakas. Valitettavasti täällä tosielämässä koulutehtävien ulkopuolella noista on ollut hyötyä ainoastaan yksinkertaisimmissa laskutehtävissä, prosenttilaskuissa yms. Tosielämässä olisikin hyödyllisempää hallita päässälasku hyvin, siinä olen taas aika heikko. Lukiossa opiskelin pitkää matikkaa ja kirjoitinkin sen pitkänä. Polynomifunktioita, derivaattoja, logaritmifunktioita ja analyyttistä geometriaa en ole tarvinnut lukion jälkeen kertaakaan joten turhalta tuntuu. Välillä minulle on paasattu siitä, että kannattaisi hyödyntää matemaattinen lahjakkuus ja lähteä opiskelemaan. Matematiikka kun on ainoa aihe missä olen lahjakas, niin mikäs sellainen ammatti sitten olisi missä pärjää pelkällä hyvällä matematiikalla? Rakennusinsinöörinä olisi tarvinnut hallita niin paljon muita aiheita ettei opiskelusta tullut mitään.
Kauppakorkeassa ainakin hyvämatikkapää on eduksi. Rahoituksessa, laskentatoimessa ja kansantaloustieteessä se auttaa kummasti. Toki noissa aineissa tarvii osata muutakin mutta sitten on esimerkiksi talousmatematiikka johon hyvä laskupää soveltuu varmasti hyvin.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Aurinko kutistuu joka tunti vajaa 2 metriä. Tämä tuntui olevan alakoulun maantiedon tärkein asia, sillä opettajamme painotti sitä pistareissa ja ns. isossa kokeessa. Jokaisessa (pisto)kokeessa oli siis kysymys, että kuinka paljon aurinko kutistuu tunnissa. Enpä ole tuolla tiedolla (pätemisen lisäksi) mitään tehnyt.

Myös geologiassa opituttuja kivilajeja en ole mihinkään tarvinnut. Enkä usko että tulen tarvitsemaankaan.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Nuo muistisäännöt ovat kyllä todella turhia. Mitähän konsukiepre ja koputusX tarkoittivat? Ei ole todellakaan harmainta aavistusta, vissiin kuitenkin jälkimmäinen liittyy ruotsiin/englantiin ja ensimmäinen äidinkieleen?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ranskan vallankumous 1789
Ei ole todellista. Itse kun luin ketjun nimen niin ekana välähti mielessäni "joku historian kurssien turha nippelitieto, vaikkapa Ranskan vallankumous". Sitten hetken pohdin ilman wikipediaa että mitä kyseisissä karkeloissa tapahtui. Mieleeni tuli vain se maalaus jossa jonkun tädin tilli vilahtaa kun kantaa Ranskan lippua. Sitten aloin pohtimaan minä vuonna tämä tapahtui. Tulin tulokseen että 1700-luvulla, oisko vaikka 1789. Aloin lukemaan ketjua ja viestisi jälkeen oli pakko googlata että niinkö sitä vain muistaa tuollaisenkin turhuuden.

Se täytyy kyllä sanoa omaksi puolustukseksi että minulla on ihmeen hyvä numeromuisti.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Nuo muistisäännöt ovat kyllä todella turhia. Mitähän konsukiepre ja koputusX tarkoittivat? Ei ole todellakaan harmainta aavistusta, vissiin kuitenkin jälkimmäinen liittyy ruotsiin/englantiin ja ensimmäinen äidinkieleen?

Molemmat on ruotsiin liittyviä. Ensimmäinen ruotsin sivulauseen sanajärjestys konjunktio-subjekti-(kieltosana)-predikaatti.

KoPuTuSX muistuttaa siitä, että niillä II-ryhmän verbeillä, joiden vartalo päättyy kirjaimeen k, p, t, s tai x, käytetään imperfektissä päätettä -te, kun muulloin käytetään päätettä -de.

Mitään muuta en ruotsista osaakaan, mutta jollain ilveellä sain yläkoulun ruotsista ysin ja lukiossakin erittäin heikon seiskan(8,7,6,6,6).

E: Eikä ollut 1789 mikä tahansa Ranskan vallankumouksista, vaan Ranskan Suuri vallankumous, joka merkitsee uusimman ajan alkua ja porvariston vallan kasvua, sekä johti Napoleonin valtaanpääsyyn, joka johti useisiin sotiin, joka johti Wienin kongressiin, jonka ansiosta Euroopassa oli rauhallista usean vuosikymmenen ajan, kunnes Saksan maalla alkoivat tykkejä tekemään. Tosin mikäpä minä näistä pätemään, historiasta täysin häpeällinen C, ei voi käsittää...
 
Viimeksi muokattu:

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Merkurius, Venus, Maa ja sitten Mars. Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus mikä vielä puuttui Pluto pikkuinen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Merkurius, Venus, Maa ja sitten Mars. Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus mikä vielä puuttui Pluto pikkuinen.

Pluto ei ole enää planeetta. Siltä riistettiin planeetan status taannoin, joten tuo nippelitieto on nykyisellään turha. Sen sijaan hyödyllistä nippelitietoa on tietää, että H.P. Lovecraftin teoksissa kyseinen taivaankappale oli nimeltään Yuggoth, ja siellä asusti sanoinkuvaamatonta kosmista kaaosta, muistaakseni eräänlainen sienirotu. Cthulhu Mythoksesta on aina hyötyä tiukan paikan tullen, mutta sitä ei tosiaan opeteta koulussa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Vähän samoin fiiliksin, mutta minä olenkin tosikko. Ymmärrän kyllä, että jokin Ranskan vallankumous vuosiluvun kera ei pelkkänä kirjain- ja numeroyhdistelmänä paljon kerro, mutta jos edes hiukan tajuaa sen vaikutuksia, ei voi kyllä puhua mistään nippelitiedosta. Ehkä tässä on kyse mun piilevästä aspergeristani (vitsi), mutta en osaa ajatella tietoa nippeleinä, vaan aina jokin on yhteydessä johonkin merkitykselliseen. Se, että jokin vaikuttaa minusta turhalta tiedolta, on vain omaa sivistymättömyyttäni. Ja se, että minua ei kiinnosta jokin asia, ei tee siitä millään tapaa turhaa.
Jep, vuosiluvut pistävät tapahtumia järjestykseen. Westfalenin tai Turun rauhan tarkka vuosiluku on merkityksetön, sen sijaan syyt ja seuraukset ovat suomalaisittain melko merkittäviä, Puhumattakaan Ranskan vallankumouksesta ja sen seurauksista.

Nokkahuilun soitolla on luultavasti haettu länsimaiseen kulttuuriin kuuluvaa nuotituksen ymmärrystä. Luokan edessä tehtävää nokkahuilu- tai laulukoetta en kyllä ymmärrä. Onko sillä haettu pedagogisesti esiintymiskykyä, paineensietoa vai onko se vain ollut opettajan kannalta helppo ratkaisu?
En tiedä, minulle eivät olleet kivoja hetkiä nämä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pluto ei ole enää planeetta. Siltä riistettiin planeetan status taannoin, joten tuo nippelitieto on nykyisellään turha.

Mikä saatetaan palauttaa Plutolle hyvin pian eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä Pluto tulee saamaan planeetta-statuksensa takaisin tässä lähitulevaisuudessa, IAU (eli Kansainvälinen tähtitieteellinen unioni) on ottanut hyvin vakavasti harkintaan sen, että (muistaakseni perustelut kuuluvat seuraavalla tapaa) historiallisten seikkojen tähden Pluton asemaa harkitaan uudelleen ja se tultaneen korottamaan jälleen planeetta-luokkaan IAU:n seuraavassa kokouksessa (tai kokouksessa lähitulevaisuudessa).

vlad.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Meille opetettiin noi sijamuodot tällaisella lorulla, jossa mukana on aina se, miten sanat siinä sijamuodossa taivutetaan:
Nom genen akkusat, partia, essinä translaksi, inessa elasta illaan, adella ablalta allalle.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paavalin kirjeiden muistisääntö on yhä tallella samoin kuin myöhempi välttämättömien aminohappojen L.H. VALTTI FM. Sen sijaan harmittaa, että olen unohtanut lukion maantiedon tunnilla 1980-luvun alussa opetetut Sudanin neekereiden ja bantuneekereiden väliset erot. Sen verran kurkkasin Wikipediasta, että Sudan on varmaan nykyään Saharan-Niilin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Olen laskeskellut, että olen pakko-opiskellut suurta ja mahtavaa ruotsin kieltä erilaisissa opinahjoissa yhteensä 16 vuotta saamatta tai antamatta juurikaan vastinetta tälle uhraukselle ja tuhlaukselle. Ylivoimainen ykkönen kysytyn kategorian osalta omassa elämässäni.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Hassua. Yksi historianopettajani oli sitä mieltä, että jos emme mitään muuta oppisi, niin ainakin 1323.

Kursorisesti luettuna en kyllä löytänyt ketjusta absoluuttisen turhia asioita, tokkopa sellaisia onkaan. Toki, jos ei vaikkapa koskaan saksaa käytä, niin "aus bei mit nach seit von zu" on varmasti täysin turha rimssu, mutta sehän ei ole koulun vika, jos ei tietojaan käytä. Mutta ehkä tämä oli liian tosikkomainen viesti tähän ketjuun.

Yritän pohtia jotain, mitä en olisi ikinä koulun jälkeen tarvinnut, mutta vaikeaa on. Ehkä olen sitten autuaasti unohtanut kaiken.

Ala-asteen historianopettajani oli sitä mieltä, että kaikista tärkeimmät asiat muistaa koko ala-asteen historiasta on se, että Pähkinäsaaren rauha solmittiin 1323 ja että Lalli tappoi piispa Henrikin Köyliöjärven jäällä. Jälkimmäinen ei ilmeisesti edes pidä paikkaansa ja ensimmäinen voisi olla hyödyllisempi tieto, jos muistaisi myös mistä kyseisessä rauhassa oli kyse.
 

dayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hilpara, kasa sympatiajoukkueita NHL:ssä
Nuo kaikki sijamuodot olivat aika pakkopullaa opetella. Eikä ole kyllä ollut käyttöä myöhempään elämällä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ala-asteen historianopettajani oli sitä mieltä, että kaikista tärkeimmät asiat muistaa koko ala-asteen historiasta on se, että Pähkinäsaaren rauha solmittiin 1323 ja että Lalli tappoi piispa Henrikin Köyliöjärven jäällä. Jälkimmäinen ei ilmeisesti edes pidä paikkaansa ja ensimmäinen voisi olla hyödyllisempi tieto, jos muistaisi myös mistä kyseisessä rauhassa oli kyse.

Tuosta Lalli-asiastahan on spekuloitu useammankin teorian edestä, mutta kyllä siitä täytyy lähteä, että Lalli antoi vierasta uskontoa tuputtavalle ja vaimoa vikittelevälle ulkomaalaiselle kirveestä. Toki pidemmän päälle tuo ei enää auttanut, koska niin iso osa suomalaisia oli jo käännytetty ja maakin vallattu ruotsalaisten toimesta, mutta hyvä kun edes yksi rauhanhäiritsijä saatiin nujerrettua.

Pähkinänsaaren rauha 1323 on hyvä tietää, se kuuluu oman maan historiantuntemukseen ja yleissivistykseen. Jos ei vuosilukua muista, niin Pähkinänsaaren rauhan sisältö olisi kuitenkin hyvä muistaa pääpiirteittäin. Se oli ensimmäinen Ruotsin itärajaa koskeva rauhansopimus Venäjän kanssa, siinä Ruotsi ja Venäjä jakoivat Suomen alueen kutakuinkin keskeltä kahtia pystysuunnassa. Länsi-Suomi jäi Ruotsille, Karjalan seudut ja pohjoisempi Suomi Venäjälle. Tämä rauha selittää osaltaan edelleenkin tiettyjä eroja Länsi- ja Itä-Suomen ihmisten ja perimmäistapojen välillä.

Ei yhtään yllättäisi, jos vaikkapa Putinilla kavereineen olisi pitkän tähtäimen suunnitelmana mielessä tämä vastaava rauhansopimuksen rajaviiva. Sitten vain odottamaan vihreäpukuisia miehiä ja mystisiä separatisteja nostamassa "itsenäisen Itä-Suomen" lippua salkoon. Sitä ennen Venäjän passeja kouraan kaikille vähänkin venäläistaustaisille ja maa-alueet venäläisomistukseen tonttikauppojen avulla, niin siinä olisikin jo peruste tehdä ns. Krimit.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
"Ei koulua, vaan elämää varten", sanottiin. Ensimmäisellä luokalla meidän piti virkata matoa. Sain koko lukukauden aikana aikaiseksi kaikki kolme senttiä. Minkähänlaista elämää varten minä tarvitsisin itsevirkkaamaani matoa.
 
"Ei koulua, vaan elämää varten", sanottiin. Ensimmäisellä luokalla meidän piti virkata matoa. Sain koko lukukauden aikana aikaiseksi kaikki kolme senttiä. Minkähänlaista elämää varten minä tarvitsisin itsevirkkaamaani matoa.

Minä opin seitsemännellä luokalla sanonnan "non scholae sed vitae discimus". Sekään tieto ei ole hirveästi vajaaksi jäänyttä matoa hyödyllisempi.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Talousopettaja kertoi että perunoita ei saa muussata lautasella ruokailussa, se on kuulemma vauvojen tapa. Millä vitun muulla ilveellä hyvä ja herkullinen kastike saadaan mukaan pottuun ja suuhun? Syödään potut ja sitten otetaan lautanen huulille kaksi käsin ja ryystetään ? Kulinarismia?
Tuosta koulusta päästyäni olen murskannut jokaisen perunan mikä on tielleni tullut säälittä elämän varrella !
My name is detroit, savon detroit the potato killer! : ( )
 

Masentaja

Jäsen
Elektroniikkavastuksen värikoodien tarkoitukset. Tai siis, ei niitä ikinä oppinut. Ihan järjettömän turhaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Uskonnon tunneilta käi käteen paljon turhaa paskaa.

Uskonnon tunneilta ehdottomasti hyödyllisimpiä asioita olivat maailmanuskontoja koskevat oppisisällöt, joista on jokaiselle ihmiselle hyötyä, koska tuleehan sitä nyt kansainvälistyvässä Suomessa tietää jotain suurista kulttuureista. Onhan uskontotunneilla paljon turhaakin, etenkin kaikenlaisten vuorisaarnojen ja muiden Raamatun kertomusten ulkoaopettelu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös