Ollessani ehkä noin 10-12 vuoden ikäinen eräs sukulaispentu kysyi minulta moneenko osaan laskea. Oli varmaan itse oppinut juuri laskemaan sataan tai jotain. Minä tuhahtelin ylimielisenä että eihän mulla siihen mitään rajaa ole, voin luetella numeroita niin pitkälle kuin sielu sietää. Nyt joulupäivän ratoksi rupesin pohtimaan että eihän se ihan noin mene. Triljoona on suurin luku jonka tiedän nimeltä. Nyt tosin tiedän enemmänkin kun tarkastin netistä (ks. viesti yllä), mutta vedetään se raja nyt siihen triljoonaan. Helpotan hommaa siten, että otan käyttöön epäviralliset suurten lukujen nimet biljardin ja triljardin. Käytän alla Excelistä tuttua kymmenen potenssin merkintätapaa, eli kymmenen potenssiin 18 on 1E18.
Triljoona on 1E18, sitä seuraava nimetty luku on triljardi, 1E21, joka siis oli minulle se ensimmäinen tuntematon. Suurin luku jonka siis osasin lähtötiedoillani ilmaista sanallisesti oli 1E21 - 1 eli
999 999 999 999 999 999 999
eli yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän triljoonaa yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän biljardia yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän biljoonaa yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän miljardia yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän miljoonaa yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän tuhatta yhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän.
Kokeilin sekuntikellolla että kun luettelen lukuja sellaista luonnolliselta tuntuvaa tahtia, niin kahden luvun väliksi tulee noin 0,68 sekuntia. Jos nyt alan kinkun reippaannuttamana luetella numeroita 10 tuntia päivässä (tehollista työaikaa, ruokatauot ym. tulevat tähän päälle), enkä pidä viikonloppuvapaita enkä muitakaan lomia tahi pekkasia, niin saan lasku-urakkani päätökseen 51 750 380 517 504 vuoden päästä. Tämä on noin 3777 kertaa maailmankaikkeuden tähänastinen ikä nykytietämyksen mukaan.
Kyllä tässä varmaan pitää jo välipäivinä aloitella että joskus valmistakin tulee.
EDIT. Niin ja sitten kun luvut kasvavat kasvamistaan, niin tietenkin se lukujen aikaväli kasvaa isommaksi kuin tuo 0,7 sekuntia. Kannattaakohan sittenkään aloittaa.