Enpä ollut tätä päivää ennen tutustunut koko ketjuun. Nyt sen läpi luettuani olen helpotuksekseni huomannut, etten ole ainoa turhine tietoineni.
Yksi hauskimmista esimerkeistä sattui joidenkin yleisurheilun arvokisojen aikaan. Kisastudiossa oli keihäänheittokisan aikana kommentaattorina mies nimeltä Jyrki Blom, jonka tausta ei selvinnyt minulle lähetyksen aikana. Sen sijaan muistin, että samanniminen kaveri oli päässyt Guinnessin ennätysten kirjaan kananmunan pituusheitossa. Heiton mittaa (edit: siis aivan tarkkaa mittaa, hyvin lähellä 100 metriä se oli) en tähän hätään muista, mutta Tapio Viinanen otti munan ehjänä kiinni. Heittolajien asiantuntijana kun Blom kerran esiintyi, kyse saattoi hyvinkin olla juuri tuosta munanviskojasta. Veljeni piti minua - vaikka tiesi muistini toimivan omituisen tarkasti joissain asioissa - aivan pimeänä mainittuani asiasta tuon urheilukisan aikana.
Nykyään turhat asiat eivät enää painu mieleen niin hyvin. Ennen saatoin muistaa ulkoa esimerkiksi yliluonnolisen monien ihmisten syntymäpäivät, mutta näinä aikoina vastaavat yksityiskohtaiset tiedot hukkuvat helposti muuhun tietotulvaan. Osittain se on jopa helpotus, sillä turhien asioiden muistaminen saa epäilemään omaa mielenterveyttä.
Onneksi turhaa tietoa pääsee purkamaankin helposti. Siitä suuri kiitos Evertonille.