Turenki - siinä se on!

  • 16 735
  • 80

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Sistis
Off-topic.... Mutta täysin tuon ravintolan syytä on, että piinaan teitä tällä palstalla. Siellä ne äitimuori ja isäukko aikanaan tapasivat. Tosin tuohon aikaan tarinan mukaan ravintolalla oli vielä toinen nimi...

Off-topic tämäkin, mutta vieläkös Piparkakkutalo on voimissaan? Siellä olen männä vuosina - viimeksi vissiin kolme vuotta sitten syönyt monet hyvät pöperöt käydessäni HPK-IFK matseissa.

Ja onnittelut vanhemmillesi!
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Viestin lähetti krobbe

Melkein ilta kuin ilta paikka täytyy turenkilaisista neitokaisista. Erään kerran kysyinkin eräältä sikäläiseltä miksi he ovat aina ilman miestä liikkeellä ja sain melko yllättävän kommentin. Lähes kaikki Turengin miespuoliset jäsenet viettävät iltansa paikallisissa kuntosaleissa ihaillen toistensa upeaksi pumpattuja hikisiä vartaloita.

Tässä jälleen yksi syy miksi Hämptoniin kannattaa muuttaa. Turengin populaation naiset, jotka majailevat miesten puutteessa täällä.

Kolibri, tuo lintubongarin paratiisi. Vanhoja kana- ja munahaukkoja, koppeloita sekä muita kotkia. "Älä tunnusta ikinä poika".
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Predator
Off-topic tämäkin, mutta vieläkös Piparkakkutalo on voimissaan? Siellä olen männä vuosina - viimeksi vissiin kolme vuotta sitten syönyt monet hyvät pöperöt käydessäni HPK-IFK matseissa.
Kyllä on voimissaan ja pöperöt kuuleman mukaan hyvinä pysyneet. Menepä tiistaina taas!
 
Viestin lähetti Twite
Tervakoskelaisen ja turenkilaisen erottaa mm. siitä että kun turenkilainen avaa Turengille ketjun niin tervakoskelainen ei tee vastaavaa vaan saapuu tuohon avattuun ketjuun purkautumaan. Sinänsä tavallaan oikein, Tervakovski ei ketjun arvoinen olekaan.

Minä kun otin tuon Tervakosken esille, niin huomautettakoon, että olen kotoisin Tampereelta (jolle ei taida sillekään omaa ketjua olla). Tulin vain puolustaman toista savupiippupitäjää.

Miksi tervakoskelaisten pitäisi avata toinen ketju Turengille?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Viestin lähetti Sistis
Off-topic.... Mutta täysin tuon ravintolan syytä on, että piinaan teitä tällä palstalla. Siellä ne äitimuori ja isäukko aikanaan tapasivat. Tosin tuohon aikaan tarinan mukaan ravintolalla oli vielä toinen nimi...

Härkätieksikö tuota silloin tituleerattiin?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Nännimäinen
Miksi tervakoskelaisten pitäisi avata toinen ketju Turengille?
Tarkkaan ottaen tuon ansan olin väistänyt kirjoittamalla "tee vastaavaa" eikä "tee samaa". Itse asiassa tervisläisten ei tarvitse avata ketjua Turengille koska voivat kirjoittaa Salainen suosikki -ketjuun.

Näköjään tamperelaisen sitten tunnistaa siitä että hän avautuu vaikka ei asiaan liittyisikään mitenkään. Moiseenhan en minä syyllisty, en sitten koskaan...

PS. On Turengissakin savupiippuja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Txjokeri
Härkätieksikö tuota silloin tituleerattiin?

Niin, näin tarina kertoo. Ilmeisestikin joku omistaja näki, että nyt tuli käki kirjoittamaan viestejä teille. Siksi katsoivat parhaaksi muuttaa ravintolan nimeä, ettei paikalle tule joskus kauheaa määrää faneja tai fanaatikkoja kyselemään: "Onkos tämä se Härkätie, joka oli Sistiksen alkuunpanija?"
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, Turenki... paikka muiden joukossa? Vai?

Turenki näyttää näin äkkiseltään olevan täysin päinvastaisella puolella Hämeenlinnaa, kuin syntymäkuntani Hattula. Näin ollen elämäni ensimmäiset 2½ vuotta olivat kenties melkoista peilikuvaa turenkilaiseen elämäntapaan verrattuna. Mene ja tiedä.

Sen jälkeen muutin ja muutto tapahtui Janakkalan naapurikuntaan, joskin kotoani oli Turenkiin vieläkin pidempi matka, kuin syntymäpaikastani. Joka tapauksessa johtuen pitkästä yhteisestä rajasta kotikuntani ja Janakkalan välillä, sain kenties jonkinsortin Turenki-valistusta elämääni. Mene ja tiedä. Ainakin turenkilainen vittuilu-kulttuuri-toisto-huumori-meininki toimi meilläkin.

Turengissa kävin ensimmäistä kertaa elämässäni ilmeisestikin noin 6-vuotiaana. Tuolloin olin katsomassa pesäpalloa, mikä annettakoon anteeksi. Sen jälkeen Turenki on tullut tutummaksi hienon kulttuuritapahtuman, Turengin Villisika-karnevaalien jälkeen. Tai no - vaikeaa sanoa, tuliko se tutummaksi... mutta kunnon humalan siellä ainakin sai. Hyvät bileet ne olivat. Kaksi kertaa tuli niissäkin oltua, vuosina 1998 ja 1999. Ja kännissä kuin turenkilainen.

Turengin läpi tuli kuljettua bussilla armeija-aikana, eli vuosina 1999-2000 lähes joka viikonloppu. Jostain kumman syystä aina kotiin päästyä teki mieli lähteä ryyppäämään. Johtuiko sekin siis Turengista?

Lisätään tähän vielä, että yksi kaverini, joka on todella kova ottamaan kuppia sille päälle sattuessaan, on syntyjään turenkilainen.

Tervakoskellakin olen käynyt ryyppäämässä. Eikös Janakkalassa ole vielä yksi 'keskusta', eli Leppäkoski? Siellä en ole käynyt.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Turengilla on osa minunkin elämässäni, enkä nyt tarkoita sitä että tunnen jokusen sieltä kotoisin olevan vetävännäköisen jannun. Nimittäin isovanhempani muuttivat evakossa aikoinaan Tervakoskelle. Siellä tuli vietettyä monta lapsuuden kesää. Joitakin vuosia sitten isoisäni siirtyi asustamaan Turengin terveyskeskukseen, ja siirtyi sieltä autuaammille maille. Nyt isoäitini on tuolla samalla matkalla, tosin Turengista eteenpäin ei ole vielä mennyt. Tästä syystä johtuen kehotan jokaista yhyttämään edes hitusen kunnioitusta ääneensä tuosta hyviä vitsejä synnyttävästä pitäjästä puhuessaan.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Kyllä! Tämä ketju on Jatkoajan the ketju. Harvoin on avattu ketjua näin hienosta ja tärkeästä aiheesta. Lupaan tarjota Rontille ison oluen kun osumme samaan jääkiekko otteluun.

Ylpeänä voin ketoa syntymäkuntani olevan Janakkala. Parasta siinä on se että olen asunut elämäni 2 ensimäistä vuotta Turengissa. Siinä sokeritehtaan vieressä tien toisella puolella.
Turengissä kävin elämäni ensimmäisä kertaa punttisalilla. Vuosi oli varmaankin 1980. Kummisetäni vei silloin 11 vuotiaan räkänokan salille. Muistaakseni siinä paloaseman lähistöllä oli joku kellari missä painoja sai kolistella. Armeijassa aliupseerikoulu tuli suoritettua parolassa ja iltavapaille turenkiin kuljettiin turengin ja maailman vahvimman miehen kyydissä. Silloin kyseinen kaveri taisi vaan harrastaa painia...
Nykyään turengissa tulee käytyä muutaman kerran vuodessa sukulaisten luona. Varmaan viimeistään joulunpyhinä auton valot osoittavat kohti turenkia. Niin ja asuu serkkunikin turengissa. Innokkaana kannustaa naapurikaupungin joukkuetta ja käsittääkseni on ihan sikakatsomon väkeä.

Suomalaiset ovat vertailleet omia kaupunkejaan maailman metropleihin ja leikkisästi kutsuvat kaupunkia tällä nimellä. On suomen ateenaa ja chicagoa. Mielestäni turenki on suomen rooma. Kaikki tiet johtavat turenkiin.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Sistis
Eikös Janakkalassa ole vielä yksi 'keskusta', eli Leppäkoski? Siellä en ole käynyt.
Eivätkä ne 'keskustat' siihen lopu. Janakkala on kuin Espoo. Tosin Espoolta puuttuu Turenki ja siten myös selkäranka, sukuelimet, sydän ja aivot.

Leppäkoskella on merkittävä asema suomalaisessa elokuvahistoriassa. Harlin/Selin aloitti maailmanvalloituksensa elokuvalla Jäätävä polte, jossa neuvostoliittolaisen vankilan virkaa toimitti Leppäkosken ajat sitten toimintansa lopettanut tiilitehdas. Ja onpa samainen kyläpahanen myös tuottanut aikoinaan Suomen ainoan oikean diivan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Eikös siellä ole(oli) joku Valion tehdas? Vai muistanko ihan väärin paikan jossa olen käynyt?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti L4E
Eikös siellä ole(oli) joku Valion tehdas?
Kyllä vain, sellainen jäätelöntekemislaitos. Moukkamaiset ulkomaalaisomistajat vaan ovat lomauttamassa sieltä ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Vain Turengista mitään tietämättömät tahot voivat kohdella tuon jalon paikkakunnan asukkeja noin tympeästi. Hävetkööt.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Twite
Janakkala on kuin Espoo.

Tämähän pitää laittaa talteen.

Oma kokemukseni otsikon kylästä rajoittuu käyntiin tikattavana terveyskeskuksessa syksyllä 1992. Toisaalta Janakkan nuorisoskeneä seurasin aitiopaikalta vuoden verran 90-luvun alkuvuosina.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Designer
Kyllä vain, sellainen jäätelöntekemislaitos.
Eikä tässä vielä kaikki. UHT (iskukuumennus) -tehdas on edelleen Valion omistuksessa eli Suomen äidinmaidonkorvikeikäisellä väestönosalla ovat asiat paremmin kuin luulevatkaan.

Riistovalio tosiaan möi jätskitehtaan Afrikan lapsia tappavalle sveitsiläiselle jättiläisfirmalle.

msg: §11 Toisen kirjoittajan tekstin lainaamisen yhteydessä tekstin muuttaminen on kiellettyä. Lainausta voi lyhentää, mutta alkuperäisen ajatuksen tulee säilyä lyhennyksestä huolimatta.
 

C5-Jarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,Maajoukkue mallia Suomi
Turenki?

Meidän pirttihirmu on sieltä kotoisin! Siinä teille ajateltavaa minun kannasta Turenkiin!
Ei vaan mukava muijahan tuo on loppujen lopuksi. Hyvin viihdytään lähellä Janakkalan rajaa Hämeenlinnan puolella tosin.

Turengistä löytyy ihan mukavia heppuja Jomppa, Rontti ja Hömppä vai miten se meni?
Tosiaan on aina joskus tullut poikettua ko. taajaman siimeksessä aikoinaan jo Rok Rat'tia edeltävässä Bellessä, joka nykyään majailee Hämeenlinnassa ja on ihan vakipaikka nykyään.
Niitä mukavia tyyppejä löytyy sekä biljardin ja muutenkin baarielämän puolelta. Sekä tässä yhteydessä ei voi unohtaa raittiuslegioonaa nimeltä Kauno Saariot, jotka tosiaan ovat urheilullisia kuin Rontti ja mä, absolutisteja kuten Erva ja mä, skinitukkaisia kuin Jomppa ja en mä. =)

Tänään tulenkin ko. lähiöön 40-v. pippaloihin vähäksi aikaa, ja eiköhän siellä Rokissa tule poikettua myös.

Ja huomenna sitten kaataan pikkupetoja, jotka murisee...(miau, miau)

Edit: Lisäkappale: Nuoruusvuosilta tuli mukava muisto Turengista ja Liinalammesta mieleen. Asuin kloppina vielä muumilaaksossa nimeltä Iittala, ja käytiin usein futista pelaamassa paikallista Japaa vastaan. Tasaisia ja tiukkoja pelejä aina.


Ai niin hävittiin aina ja suurin tappio oli 24 - 0. Tehtiinköhän me jossain pelissä jopa maalikin. =) Ja tämä tarina on tosi!
 
Viimeksi muokattu:

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Jalkapallosta. Siinä jätskitehtaan nurkalla tuli JaPalta tosiaan aina päähän. Tosin mitäs fudiksesta?

Joo. Meidän äite on kanssa asustellut pienenä Turengissa. Sisko miehineen asuu siellä nykyään. Muuten ovat ihan ookoo väkeä.

Muutenkin kylä on omintakeinen. Alko oli lauantaina auki ohjessäännön mukaisesti 17:45, mutta samoilla aukioloajoilla varustettu apteekki oli jo säpissä. Kumpi nyt sitten on tärkeämpää? Minen tiedä.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti HABS #11
Suomalaiset ovat vertailleet omia kaupunkejaan maailman metropleihin ja leikkisästi kutsuvat kaupunkia tällä nimellä. On suomen ateenaa ja chicagoa. Mielestäni turenki on suomen rooma. Kaikki tiet johtavat turenkiin.
Minun mielestäni oikeammin olisi sanoa, että Rooma on Italian Turenki.

Kirjoittelen laajemmin Turengista ehkä joskus myöhemmin, mutta toteanpa vain sellaisen itsestäänselvyyden, että kaikki todelliset Kauno Saariot joko asuvat tai ainakin ovat kotoisin Turengista. Sitten on erikseen tämä Hämeenlinnan jaosto. Niin, ja Turengista löytyy myös liigaskenen vetävimmän näköiset jannut. Katsokaa vaikka huomenna Hakametsässä.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pakkohan se oli tehdä kaiken kertova ja paljastava Herra Googlen testi ja laittaa objektiksi "Turenki". Löytyi 9120 viittausta tuohon kyläpahaseen. Heti ensimmäisen linkin alla oleva teksti kertoi kaiken oleellisen;

"Turenki, Valitse kartasta klikkaamalla haluamasi alue, jolloin
saat ko. alueen kartan. Takaisin. © Janakkalan kunta"

Ensin kerrotaan kartoista ym. mutta sitten lopulta todetaan paras ratkaisu eli "Takaisin".

Vertailun vuoksi on mainittava, että Herra Googlen testi antaa kotipitäjästäni Helsingistä 5 180 000 viittausta.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti bozik
Vertailun vuoksi on mainittava, että Herra Googlen testi antaa kotipitäjästäni Helsingistä 5 180 000 viittausta.

Eli on todettava, että kyseinen Turenki on huomattavasti harvinaisempi "kyläpahanen", kuin sinun Helsinki. Ainakin minun käsityksen mukaan "arvokkaampi" on aina se, mikä on harvinaisempi, eikö?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Olkku
Eli on todettava, että kyseinen Turenki on huomattavasti harvinaisempi "kyläpahanen", kuin sinun Helsinki. Ainakin minun käsityksen mukaan "arvokkaampi" on aina se, mikä on harvinaisempi, eikö?
Absolument !

Varmistin asian hakusanalla "timantti" ja tulos, vain 6130 osumaa. Herra Googlen testi ei valehtele koskaan.

Edit. Herra Google on rikki. Lisätesti hakusanalla "Äetsä" antoi 32 800 osumaa. Ei voi olla. Toisaalta Herra Google saattaa olla myös hiukan huppelissa, ei meinannut ukko edes uskoa hakuani vaan kysyi multa tarkoitinko "metsä". Aika sekaisin on ukkeli.
 
Viimeksi muokattu:

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Viestin lähetti bozik

Vertailun vuoksi on mainittava, että Herra Googlen testi antaa kotipitäjästäni Helsingistä 5 180 000 viittausta.

Joista 5 179 000 on erilaisia päihdetyötä, liikenneongelmia ja asunnottomuutta(onko asunnottomilla muuten kotisivuja?) käsitteleviä sivustoja.

No joo...
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti bozik
Edit. Herra Google on rikki. Lisätesti hakusanalla "Äetsä" antoi 32 800 osumaa. Ei voi olla. Toisaalta Herra Google saattaa olla myös hiukan huppelissa, ei meinannut ukko edes uskoa hakuani vaan kysyi multa tarkoitinko "metsä". Aika sekaisin on ukkeli.

Tästä "Äetsä" paikkakunnasta minulla on ihan oma juttu, mutta en ala sitä täällä kertomaan, jos tulet ikämieskokoukseen (olet henkisesti yli 35v), niin nykäise hihasta, kerron. Jollet malta odottaa pistä yv:llä kiinnostusta, niin koitan lyhyesti runoilla.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Designer
Kyllä vain, sellainen jäätelöntekemislaitos.

Kääk, tuli heti mieleen kymmenen vuoden takaa paikka jossa ei mikään toiminut. No, näköjään Turengissa se sittenkin oli. No, sai siellä sentään syödä ilmaista jäätelöä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös