Tupakointikielto ravintoloihin?

  • 3 459
  • 33

Pitäisikö tupakointi kieltää ravintoloissa?

  • Ei missään tapauksessa, Tupakka on terveellistä itselle ja erityisesti sivullisille

    Ääniä: 27 19,0%
  • Ehdottomasti kiellettävä. Kiellon rikkoja saa turpaan!

    Ääniä: 34 23,9%
  • Saa polttaa, mutta jossain lasiakvaariossa

    Ääniä: 62 43,7%
  • No en nyt tiedä, yksi lysti, sillä poltan kuitenkin

    Ääniä: 19 13,4%

  • Äänestäjiä
    142

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Evenuel kirjoitti:
Toki on niitäkin ravintoloita, joissa viis veisataan koko tupakkalaista. Mutta tuleeko kaikkia ravintoloitsijoita (ja työntekijöitä) rangaista siitä, että muutama törttöilee?

Nyt menee vähän off topic, mutta kaikki te, jotka heittelette tupakantumppeja laseihin tai kaadatte juoman loppunne tuhkakuppiin, niin lopettakaa samantien! Tai menkää itse siivoomaan, kele.

Minusta on vaan ihan hyvä asia, että yhteyskunta entistä suoremmin osoittaa sen ettei tupakointi ole hyväksyttävää toimintaa. On myös varsin loogista, että tupakointikielto etenee ravintoloihin jossain vaiheessa koska siitä on pääsääntöisesti saatu hyviä kokemuksia muistakin maista - itseasiassa korviini ei ole kantautunut ainoatakaan negatiivista lausuntoa, toki tämä voi johtua tutkijoiden asenteellisuudesta ja aisan uutuudestakin.

Veikkaanpa, että tällä hetkellä ongelmia on juuri aiheuttanut käytännön kirjavuus - monilla paikoilla tupakoimattomat on ajettu ravintoloissa hajapaikkoihin tms. vastaavasti hyvin usein tätä tämän hetkistä lakia kierretään parhaansa mukaan kun kielletyissä paikoissa tupakointiin ei millään muotoa puututa ravintoloitsijoiden (työntekijöiden) toimesta. Kun tupakointi on selkeästi ravintolatiloissa kiellettyä on siihen helpompi puuttua kaikkien tahojen toimesta.

Mainitsemasi "off topic" ongelmakin ratkeaa lopullisesti kun tupakoitsijat ajetaan ilman juomia joko ulos tai lasikoppeihin.

vlad.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
vlad kirjoitti:
Mainitsemasi "off topic" ongelmakin ratkeaa lopullisesti kun tupakoitsijat ajetaan ilman juomia joko ulos tai lasikoppeihin.

vlad.

Ei ratkea. Tuosta voin mennä takuuseen. Ihan yhtälailla ne "känniääliöt" sytyttävät sen tupakkansa oli sitten täyskielto tai ei. Mitä luultavammin jopa hanakammin jos kielto tulee voimaan. Tai sitten mennään juomien kanssa vessaan ja poltetaan siellä.

Kuinka moni muuten on kokeillut kiireiltana hätyytellä humaltunutta tupakoivaa asiakasta pois savuttomalta puolelta?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
vlad kirjoitti:
Samanhan voi kääntää myös toisinkin päin - jää kotiin jos ei kelpaa ryypiskellä savuttomassa raflassa.

Itse en polta, joten varmasti käyn baarissa, vaikka totaalikielto tulisikin. Onhan baarissa savuttomat tilat, joten menkää sinne, jos ette siedä tupakan savua ja vetäkää turpaan niitä, jotka siellä röökaa. Joku erillinen tila tupakoitsijoille olisi ratkaisu, jonka minäkin ymmärtäisin. Totaalikieltoa vaativat ihmiset taasen lienevät jotain lapsena pilalle hemmoteltuja itsekeskeisiä snobeja.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Blackie kirjoitti:
Onhan baarissa savuttomat tilat, joten menkää sinne, jos ette siedä tupakan savua ja vetäkää turpaan niitä, jotka siellä röökaa.
Ei vaan oikeen toimi, koska seurueessa yleensä on sekä tupakoivia että tupakoimattomia. Parempi että kielletään kaikilta, niin on yhtenäinen käytäntö. Toki tuo kielto haittaa enempi tupakoitsevia, heh.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
On mielestäni kummaa, että pitää kieltää oikein lailla. Voisivathan nämä savuttomuusfanaatikot nykylainkin puitteissa perustaa savuttomia ravintoloita. Minunkin kotonani ajetaan tupakoitsijat parvekkeelle.

Minä en osaa juoda olutta polttamatta tupakkaa, enkä polttaa tupakkaa juomatta olutta. Jos (kun) tämä laki tulee voimaan, lopetan baareissa käymisen. Sinällään harmi, koska Hadankassa on kiva pohtia ennen peliä, miten käy, ja pelin jälkeen analysoida, miksi kävi niin.

Toisaalta, säästyypähän rahaa - kotiparvekkeella pussikaljaa siis.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Evenuel kirjoitti:
Ei ratkea. Tuosta voin mennä takuuseen. Ihan yhtälailla ne "känniääliöt" sytyttävät sen tupakkansa oli sitten täyskielto tai ei. Mitä luultavammin jopa hanakammin jos kielto tulee voimaan. Tai sitten mennään juomien kanssa vessaan ja poltetaan siellä.

Kuinka moni muuten on kokeillut kiireiltana hätyytellä humaltunutta tupakoivaa asiakasta pois savuttomalta puolelta?

Veikkaisin, että vähenee ja radikaalisti tuo "off topic" juttu, jos tupakointi on täysin kiellettyä ravintola (eli anniskelutiloissa), on siellä tupakkaa esille hamuava huomattavasti helpompi vaikkapa heittää ravintolasta pihalle kuin nykyisen lain mukaan, enkä oikein usko, että siellä vessassakaan kovin moni viitsii käydä tupakalla jos siitä kiinni jäätyään lentää raflasta pihalle - jos säännöt tehdään niitä on myös ravintolahenkilökunnan katsottava, että niitä noudatetaan ja toisaalta ravintoloitsijan valvottava, että omalla kohdallaan asiaa. Jos ravintoloitsija (tai vastuuhenkilö) ei valvo, että niitä noudatetaan ei muuta kuin anniskeluoikeus pois määräajaksi jos ei varoitus tms. muuta asiaa. Nykyinen laki on aivan liian väljä tulkinnoille ja lisäksi valvonnaltaan epämääräinen juuri sen tähden koska ravintolatiloissa saa polttaa, on vain erotettava pöydät ja alueet joissa ei saa polttaa pienin tarroin tai kyltein tms.

Olen nähnyt monasti kuinka joku tarjoilija saattaa huomauttaa (jos viitsii) tupakoimattomien puolella olevaa tupakoijaa mutta siihen se sitten jääkin - konkreettisiin toimiin ei edes viitsitä ryhtyä. Jos minä tekisin työni yhtä leväperäisesti kuin moni tarjoilija tai henkilökuntaan kuuluva ei minua kauaakaan katseltaisi. Jos minä en pysty työssäni noudattamaan annettuja sääntöjä niin en minä loppujen lopuksi saa pitää työpaikkaanikaan - miksi ihmeessä ravintolahenkilökunnan on niin kovin hankala katsoa niiden sääntöjen perään ja valvoa, että niitä noudatetaan? Jos ei asiakas noudata sääntöjä niin ulos raflasta jos ei mikään muu auta. Vai onko asiakkaiden ruvettava valvomaan sitä, että lainkirjainta noudatetaan?

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
seeyou@jäähalli kirjoitti:
On mielestäni kummaa, että pitää kieltää oikein lailla. Voisivathan nämä savuttomuusfanaatikot nykylainkin puitteissa perustaa savuttomia ravintoloita. Minunkin kotonani ajetaan tupakoitsijat parvekkeelle.

Miksei siis ravintoloissakin voi ajaa näitä tupakoitsijoita "parvekkeelle" eli joko ulos tai erillisiin tiloihin tupakoimaan?

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Blackie kirjoitti:
Itse en polta, joten varmasti käyn baarissa, vaikka totaalikielto tulisikin. Onhan baarissa savuttomat tilat, joten menkää sinne, jos ette siedä tupakan savua ja vetäkää turpaan niitä, jotka siellä röökaa. Joku erillinen tila tupakoitsijoille olisi ratkaisu, jonka minäkin ymmärtäisin. Totaalikieltoa vaativat ihmiset taasen lienevät jotain lapsena pilalle hemmoteltuja itsekeskeisiä snobeja.

Kuten todettua, ei toimi jos mennään porukalla ravintolaan - jos joukossa on yksikin joka polttaa niin muiden on alistuttava hänen tahtoonsa ja mentävä tupakoitsijoiden puolelle tai muussa tapauksessa ollaan "niuhoja nipottajia" tjsp.

Toisaalta, jos rupean vetelemään turpiin tupakoimattomien puolelle tulevia tupakoitsijoita niin arvaahan kuka lentää ravintolasta ensin pihalle? Minä tietty - ei siis sopiva käytäntö tämäkään.

Erillinen tila on yksi ratkaisu jota olen itsekin suositellut - siitä olemme samaa mieltä, tätä tilan anniskelemattomuutta on vain sitten bvalvottava ravintolahenkilökunnan toimesta kunnolla, samaten kun on valvottava sitä, että kaikella tapaa sääntöä ravintolassa noudatetaan.

Toisen ihmisen terveyden vaarantava tupakoija se vasta onkin itsekeskeinen idiootti.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Miksei siis ravintoloissakin voi ajaa näitä tupakoitsijoita "parvekkeelle" eli joko ulos tai erillisiin tiloihin tupakoimaan?

vlad.

Koska kyseiset paikat eivät kuulu anniskelualueeseen. Miksi mielestäsi ei saisi olla olemassa baareja, joissa saa polttaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös