Tupakointikielto ravintoloihin?

  • 3 460
  • 33

Pitäisikö tupakointi kieltää ravintoloissa?

  • Ei missään tapauksessa, Tupakka on terveellistä itselle ja erityisesti sivullisille

    Ääniä: 27 19,0%
  • Ehdottomasti kiellettävä. Kiellon rikkoja saa turpaan!

    Ääniä: 34 23,9%
  • Saa polttaa, mutta jossain lasiakvaariossa

    Ääniä: 62 43,7%
  • No en nyt tiedä, yksi lysti, sillä poltan kuitenkin

    Ääniä: 19 13,4%

  • Äänestäjiä
    142

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin tänään on ollut puhetta uutisissa, että Suomessa otettaisiin mallia muualta maailmasta ja kiellettäisiin ravintoloissa tupakointi. Seuraava teksi on lainattu suoraan Mtv3:n internetsivuilta

Työryhmä haluaa ravintoloihin tupakkatilat

Tupakkalain muutosehdotuksen mukaan ravintolassa saisi tupakoida vain erillisessä tilassa, jossa ei tarjoilla ruokaa tai juomaa. Käytännössä tupakointi loppuisi useissa ravintoloissa kokonaan, koska erillisen tilan ja ilmastointijärjestelmän rakentaminen voi olla kallista.

Tupakointi loppuu kokonaan kaikkien ravintoloiden tarjoilutiloissa, jos sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän esitys toteutuu. Tupakoida saisi vain erillisessä tilassa, jonne ei tarjoiltaisi ruokaa tai juomaa.

Tupakkalain muutosehdotuksen tarkoitus on ehkäistä ravintolatyöntekijöiden altistumista tupakansavulle. Nykyisin alle puolet työntekijöistä on suojassa savulta.

Lakimuutosta valmistellut työryhmä luovutti esityksensä sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäreelle ja peruspalveluministeri Liisa Hyssälälle.

Koppiin vai pihalle?

Lakiesityksen mukaan ravintoloitsija saisi päättää, kieltääkö hän tupakoinnin sisällä kokonaan vai rakennuttaako erillisen tupakointitilan. Tilat on tehtävä niin, että tupakansavu ei pääse kulkeutumaan ravintolan savuttomiin tiloihin.

- Tupakointitila on umpinainen huone, mistä savu kulkeutuu ulos. Savu ei saa kulkeutua kierrätysilmana takaisin ravintolaan. Tätä tilaa varten tarvitaan rakennuslupa, työryhmän puheenjohtaja Leo Suomaa sosiaali- ja terveysministeriöstä kuvaili.

Erilliseen tupakointitilaan ei siis saisi tarjoilla. Siellä ei voisi pelata pelejä, vaan ainoastaan poiketa polttamassa tupakkaa.

- Jos tilaan saisi viedä juomaa ja ruokaa, työntekijät altistuisivat siellä savulle, Hyssälä sanoi.

Lakiehdotus koskee myös terasseja siten, että savu ei saa kulkeutua niiltä sisälle. Leo Suomaan mukaan raskaana olevat ravintolatyöntekijät välttyvät tulevaisuudessa kokonaan tupakansavulta.

Työryhmä arvioi, että käytännössä tupakointi loppuisi monissa ravintoloissa, koska erillisen tilan ja ilmastointijärjestelmän rakentaminen voi olla kallista. Vanhoihin rakennuksiin ei välttämättä edes voi rakentaa erillistä tupakointitilaa.

(MTV3-STT)

Mutta mitä mieltä on arvon kolleekat. Pitäisikö tupakointi kieltää kokonaan ravintoloissa, vai pitäisikö se sallia jossain kopeissa vai antaa palaa vaan ihan vapaasti.
Niin ja jos kielto tulee niin lisääkö se sinun ravintolassa käyntiäsi. Itseä ainakin vitutaa kun vaatteet haisee kaksi päivää tupakalle vaikka niitä on tuulettanut ulkona.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Saa mun puolesta kieltää. Haiseepahan vaatteet jatkossa vähän paremmalle baari-illan jälkeen ja jysärikin on lievempi. Joku lasikoppisysteemi ois varmaan ok. Itse en polta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ehdottomasti kiellon kannalla. Jos lasiakvaarioihin asennetaan "superimurit", niin polttakoon siellä jotka haluavat. Itse en todellakaan kaipaa savua ympristööni Nykylaki ei toimi ja näin ollen se pitää muuttaa.

-ipa rulesi
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tämä juttu on nyt kokeiltu Irlannissa, ja yllättävää kyllä ravintolan myynneille ei tapahtunut mitään hirveätä laskua vaan oikeastaan väittävät että päinvastoin, mene ja tiedä mikä on totuus. Jos se tarkoittaa sitä että pienet yksityisravintolat joutuvat tekemään konkurssin asian takia ja E-liikkeen sosialisti ravintolat jatkavat tylsää ja paskaa ravintolapalveluaan entistä vahvempana niin sanon kaikkien suomen pienten ravintoloiden puolesta että paskat. Niin että tämä on kaksipiippuinen juttu, itse poltan mutta voin lähteä uloskin.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Mielenkiintoinen aihe.

Suomessa on sinänsä eri tilanne kuin muissa maissa, koska täällä on juuri jouduttu tekemään julmetun kalliit remontit juuri tupakkalain muuttumisen vuoksi. Jos nyt sitten pamautettaisiin täyskielto päälle, niin nämä remontit olisi tehty täysin turhaan. Enkä oikein jaksa uskoa, että ravintoloitsijat saisivat edes kunnon korvausta siitä.

Lasikopit? Näihinhän ei saisi viedä alkoholia mukanaan. Kuka sitä valvoo?

Ulkona tupakalla käyminen? Ja taas kerran, kuka valvoo? Millainen sekasorto siitäkin syntyisi, kun puolet baarista on yhtäaikaa baarin edessä tupakalla?

Ja mitä työntekijöiden suojelemiseen tulee, niin uskaltaisin väittää ravintola-alan ihmisenä, että kun on tehty ilmastointiremppa hyvin, niin ei mitään ongelmaa. Tai ainakaan mittavaa ongelmaa. Itse ainakin tein aikoinani ratkaisun lähteä opiskelemaan tarjoilijaksi tietäen, että ravintoloissa poltetaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Edellisessä avaamassani kyselyssä äänestin "kyllä" tupakointikiellolle, nyt kantani on siinä mielessä lieventynyt (johtuen osaltaan äänestysvaihtoehdoista), että erillisissä tiloissa tupakointi on sallittua. Tästä on hyviä kokemuksia ulkomailta (kuten täydellisestä tupakointikiellostakin) joten epäilen, että tähän järjestelmään (tai täydelliseen kieltoon) tullaan kuitenkin siirtymään kaikesta huolimatta ja koskapa itse en tupakoi enkä erityisemmin nauti tupakan savusta minusta olisi mainiota jos tupakoitsijat joutuisivat siirtymään täysin erillisiin tiloihin polttamaan tupakkansa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kommentoisin vielä sen verran että Evenuelin huomio ulkona tupakoinnista ja järjestyshäiriöistä minunkin mieltäni askarruttaa eniten, ei niinkään sisällä tapahtuva toiminta. Tallinnassa astuu sama laki voimaan ensivuoden toukokuun ensimmäinen päivä, ja Eestin viranomaiset huomioiden tiedän että sitä myöskin valvotaan ja perkeleesti. No venäläiset eestiläiset englantilaiset ruotsalaiset ja tietysti suomipoika talvisodan hengessä samaan aikaan tupakalla, siitä tulee kamalaa. Lisäksi kaikki venläiset rosvot siihen vielä kyttäämään ketä tänään käännettäisiin. Juuri viimeviikolla ryöstettiin meidän eestiläinen tarjoilijamme ravintolan edessä (ei meidän, vanha kaupunki). Sanon Hyssälälle ja muillekkin että miettikää kolme kertaa, savusta ja tupakasta en puhu mitään vaan hampaista ja mustista silmistä .
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olisihan se aika hienoa katsella jonkun kalliin yökerhon edustaa tammikuussa 25 asteen pakkasella, kun hienoissa juhlakuteissa herrat ja rouvat ovat värjöttelemässä tupakilla....Siihenhän tuo kielto varmasti johtaa, että porukat menee ulos röökille eikä mihinkään lasipurnukkaan. Mahtava tilaisuus kaikille hämäräveikoille jaella pöytiin jätettyihin drinksuihin tyrmäystippoja ynnä muuta mukavaa. Portsareillekaan ei tule aika pitkäksi, kun saavat vahtia tupakanhimoisia asiakkaitaan aina pihalle asti...kuka on maksanut sisäänpääsyn, kuka ei... Omat juomatkin voi kätevästi piilottaa johonkin kivenkoloon ravintolan oven lähelle, sehän on selvää säästöä..

Ihan perseestä koko ehdotus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
pekutti kirjoitti:
Olisihan se aika hienoa katsella jonkun kalliin yökerhon edustaa tammikuussa 25 asteen pakkasella, kun hienoissa juhlakuteissa herrat ja rouvat ovat värjöttelemässä tupakilla....Siihenhän tuo kielto varmasti johtaa, että porukat menee ulos röökille eikä mihinkään lasipurnukkaan. Mahtava tilaisuus kaikille hämäräveikoille jaella pöytiin jätettyihin drinksuihin tyrmäystippoja ynnä muuta mukavaa. Portsareillekaan ei tule aika pitkäksi, kun saavat vahtia tupakanhimoisia asiakkaitaan aina pihalle asti...kuka on maksanut sisäänpääsyn, kuka ei... Omat juomatkin voi kätevästi piilottaa johonkin kivenkoloon ravintolan oven lähelle, sehän on selvää säästöä..

Yhtään järjestämätöntä tilannetta ei tuossakaan mainita; sitäpaitsi sikäli kun puhutaan "hienoista juhlakuteista" (jotka itse ymmärrän juhlapuvuksi, so. frakiksi ja iltapuvuksi), käytäntö on jo tuo. Ulkona sellaisissa juhlissa tupakoidaan - yökerhot toki toinen asia.

Itselleni on tullut sellainen tunne, että muutosvastarinta on niin kovaa, että vedotaan suunnilleen perusoikeuteen tupakoida; jossain aiemmassa ketjussa puhuttiin jopa rasismista tupakoitsijoita kohtaan. Perusoikeus toisten elämän hankaloittaminen ei kuitenkaan liene, sinänsä minulle on sama, mitä ihmiset omilla keuhkoillaan tekevät. Muutamassa yhteydessä on myös kuultu, ettei laki toimi Suomessa, tai ettei se vaikuta tupakointiin, tai vielä kolmantena ettei sitä voida valvoa. Mikä tekee Suomen ravintoloista niin erilaisen vaikkapa muihin pohjoismaihin tai ylipäätään niihin maihin, joissa moinen laki on, ettei se juuri täällä toimisi?
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kyllä mulle spaddu kuuluu baari-iltaan niin vahvasti, että todella vaikea kuvitella mitään muuta.

Päivänselväähän on, että tämä sääntö tulee Suomessa voimaan hyvinkin pikaisesti. Kaikista kielloista ja säännöistähän tämä lammaslauma pitää.

On se kyllä helvetin hyvä, ettei syntynyt vasta esim. sadan vuoden päästä. Siihen mennessä on kielletty kaikki muu paitsi työnteko ja eutanasia, jälkimmäistä suositellaan kun ensinmainittuun ei enää kykene.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Evenuel kirjoitti:
Lasikopit? Näihinhän ei saisi viedä alkoholia mukanaan.

Onko se todella näin? Itse olen ymmärtänyt, ettei sinne lasikoppiin tarjoilla juomia eikä ruokia, mutta että sinne toki voi viedä stoben mukanaan silloin kun tahtoo tupakkia poltella?

Niin tai näin, kännipolttajan näkövinkkelistä kyllä vähän ottaa päähän. Sinänsä muutos on ihan perusteltu kun sen taustalla ovat terveyssyyt jne. Helpoin ratkaisu itsellekin olisi tietysti lopettaa polttaminen ja asia olisi sillä pihvi. Itse en kuitenkaan usko kovin helpolla röökistä ikinä luopuvani, joten lisävaivaa on tiedossa ryyppyreissuille.

Saas nähdä minkälaisia "kaasukammioita" mihinkin baariin rakennetaan. Käytännössä varmaan ne baarit, joissa tupakointi on tehty turhan vaikeaksi (jos koppi on surkean pieni yms.), jäävät itselläni vähemmille käyntikerroille.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oma suhtautumiseni on aika lailla neutraali. Oma käyminen/käymättömyyteni ei juurikaan muuttuisi tuollaisen lain myötä. En muutenkaan käy kovin paljon baareissa tätänykyä.

Kieltämättä se savu joskus haittaa ja etenkin tarttuu ärsyttävällä tavalla vaatteisiin, mutta toisaalta se on se hinta minkä siitä lystistä joutuu maksamaan. Riittävän kovassa änkyrässä ei savua edes huomaa.

Äänestän tyhjää.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Erkka kirjoitti:
Onko se todella näin? Itse olen ymmärtänyt, ettei sinne lasikoppiin tarjoilla juomia eikä ruokia, mutta että sinne toki voi viedä stoben mukanaan silloin kun tahtoo tupakkia poltella?

Minä olen saanut ainakin sen käsityksen, ettei edes mukanaan saisi viedä. Ja kun miettii, millainen sekasorto siitä syntyisi (kaikki polttajat kittaamassa ahtaassa kopissa yhtäaikaa ja koko ajan), niin ymmärrettävää on, ettei sinne saa viedä alkoholia.
Ja jos sinne saisi tuopin mukanaan viedä, niin työntekijöiden suojelu ei kelpaisi ainakaan minulle tupakointikiellon perusteena. Kuka ne tyhjät tuopit sieltä kerää, ellei henkilökunta?
Ei ne tuopit ole tähänkään mennessä pöydistä itsekseen tiskikoneeseen kävelleet. (eikä missään nimessä ole tarkoituskaan)
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Evenuel kirjoitti:
Minä olen saanut ainakin sen käsityksen, ettei edes mukanaan saisi viedä.

Pitipä oikein tarkistaa tämä asia ja tässä ote sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteesta:

"Tupakointitilaan ei saisi tarjoilla eikä viedä ruokaa tai juomaa. Myös esimerkiksi pelien järjestäminen tupakointitilaan olisi kiellettyä. Tupakointitila olisi tarkoitettu vain tupakointiin."

Yksiselitteistä tekstiä, juomia ei siis saisi "kaasukammioon" viedä. Oikeassa toisin sanoen olit ja loogistahan tuo on, ei siinä mitään.

Koko lakiehdotus löytyy STM:n sivuilta pdf-tiedostona. Voisi piruuttaan vaikka plärätä läpi, vaikka tuskin siitä mitään suuria yllätyksiä löytyy.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
veinikretski kirjoitti:
Tallinnassa astuu sama laki voimaan ensivuoden toukokuun ensimmäinen päivä, ja Eestin viranomaiset huomioiden tiedän että sitä myöskin valvotaan ja perkeleesti.

Sen verran sentään täällä Viron puolella on armonaikaa, että kyseessä on kahden vuoden siirtymäaika. Jos Suomen STM:ää on uskominen, niin Virossa siirrytään tupakkahuonekäytäntöön toukokuussa 2007.

Suomessa tuo muutos tulisi muuten voimaan lokakuun puolivälissä 2006.

edit: kesäkuu->toukokuu
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Minulle se nyt on ihan sama saako polttaa vai kielletäänkö kokonaan, eipä tuo sauhuttelu ole meikäläistä häirinnyt, vaikka en sitä itse harrastakkaan. Mielestäni se toimii hyvin niin, että on tupakoimaton- ja tupakointipuoli.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kännipolttajat käsi ylös!

Omalla kohdallani tupakointikiellon voimaanastuminen ravintoloissa luultavasti pidentäisi ainakin teoriassa omaa elämääni. Kotona kaljaa kiskoessa tuon tupakanhimon voi vielä kestää, mutta ravintoloissa se on täysin mahdotonta, kun porukka sauhuaa vieressä. Sitä en sitten tiedä, onko tupakoitsijoiden rankaiseminen oikea tie, mutta uskon että monella tupakasta kokonaan eroon pääseminen helpottuu lain voimaantullessa huomattavasti. Ja todellakin tullessa. Kysymys ei ole enää kuin ajankohdasta...
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Evenuel kirjoitti:
Suomessa on sinänsä eri tilanne kuin muissa maissa, koska täällä on juuri jouduttu tekemään julmetun kalliit remontit juuri tupakkalain muuttumisen vuoksi. Jos nyt sitten pamautettaisiin täyskielto päälle, niin nämä remontit olisi tehty täysin turhaan. Enkä oikein jaksa uskoa, että ravintoloitsijat saisivat edes kunnon korvausta siitä.

Itse en ole ainakaan Helsingin baareissa näitä remonttien jälkiä kyllä havainnut yhtään missään. Ei sillä, hirveästi ei tule liikuttuakaan nykyään enää baareissa, mutta ainakin esim. Tavastialla saa poltella ja poltellaan vapaasti kyllä ihan joka puolella.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onpas harvinaisen paskat vaihtoehdot äänestyksessä. Tupakointia ei missään nimessä tulisi kieltää ravintoloissa. Kukaan ei ole siellä vaalimassa terveyttään, ei kenenkään ole sinne pakko mennä. Alkoholikin on muuten kiellettävä ravintoloissa. Ravintoloista pitää tehdä hihhulleille oma paikka rukoushetkille. Ja työntekijätkin ovat sanoneet, että itse he ovat sinne töihin menneet. Sitäpaitsi kaikissa ammateissa on riskinsä. Joku tupakkakoppi vielä menettelee, mutta kokonaan savuttomat ravintolat on liaan radikaali muutos (ja typerä).

Ketjun avaajalle tiedoksi, että jää kotiin, jos tupakan haju vaatteissa häiritsee niin paljon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Blackie kirjoitti:
Ketjun avaajalle tiedoksi, että jää kotiin, jos tupakan haju vaatteissa häiritsee niin paljon.

Samanhan voi kääntää myös toisinkin päin - jää kotiin jos ei kelpaa ryypiskellä savuttomassa raflassa.

Ravintola ennen muuta monille nykyään sosiaalinen kokoontumispaikka jonne mennään porukalla, jos joukossa on yksi tai kaksi tupakoijaa niin usein mennään sitten sinne tupakoitsijoiden puolelle - nöyrtymään joutuvat sitten ne jotka eivät polta koska eivät halua saada nipottajan ja niuhottajan mainetta.

Toivoisin tosiaan, että ravintolat muuttuisivat savuttomiksi tai sitten niihin tulisi järjesgtää tupakoitsijoille oma erillinen tilansa jossa saa polttaa mutta jonne ei saa viedä alkoholia - pienissä kuppiloissa tällainen rakentaminen lienee ongelmallista, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi tullee siirtyminen tupakoimaan ulkotiloihin.

vlad.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Blackie kirjoitti:
Onpas harvinaisen paskat vaihtoehdot äänestyksessä.

Jep, ei kyllä voi muuta sanoa. Ihme jeesustelua koko keskustelu.

Niin ja ei niissä kalsareissa jotka rupesivat tupakalta haisemaan tarvi koko viikkoa kulkea :).
 

Wolves

Jäsen
Ervan aloittamasta ketjusta vastaukseni:

Eli tupakoivia rangaistaan siitä, että valtio myy lain puitteissa sallittua, rippuvuutta aiheuttavaa tupakkaa, ja että tupakoivat ovat aikoinaan aloittaneet tupakoinnin, jokainen omasta syystään. Lisäksi tupakoiville ei edes ravintolassa tarjoilla, vaan tupakoijat joutuvat ravaamaan pitkin baaria hakien juomaa, palaten sitten omaan lasikoppiinsa, josta ihmiset voi pällistellä lasin läpi. Keskellä päivää syömään tullut Pikku-Lassekin voi sitten kuulla äitiltään, että jos aloitat tupakoinnin, niin tuonne joudut...voi voi tätä holhoamisen määrää...

Seuraavaksi varmaan rikoslakiin lisätään pykälä/momentti, jossa tupakoinnista tehdään kokonaan rangaistava teko. Valtio kuitenkin saa myydä tupakkaa, sillä tuleehan siitä verotuloja valtiolle.

Mikä kumma siinä on, että aina kun eduskunnassa, joku viherpipertäjä avaa suunsa, etenkin jos asia liittyy tupakointiin, niin suomen kansan tupakoijat ovat taas kusi sukassa.


Nimim. 14 vuotta polttanut ja ko. lain ehdoton vastustaja

Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistio löytyy STM:n sivuilta.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publ...28/passthru.pdf

Luettuani aikani STM:n ehdotusta, minua alkoi kirjaimellisesti oksettamaan. Koko ehdotus on Kaksinaismoralismia huipussaan, jonka vuoksi tupakoijat otetaan silmätikuiksi. En kiistä etteikö tupakoinnilla ja passiivisella tupakoinnilla olisi terveysvaikutuksia, mutta asiasta on turha holhota aikuisia ihmisiä, jotka itse valitsevat joko työpaikkansa tai paikkansa, missä kiskovat viinaa. Tämän lisäksi valtio kerää verotuloja, itse myymästään riippuvuutta aiheuttavasta nautintoaineesta.

Tämän kaiken lisäksi muistiossa sanotaan uuden lain aiheuttavan työllisyyden vähentymistä, mutta koska Irlannissa ja Norjassa ei työpaikat ole vähentyneet, niin eihän meilläkään ne voi vähentyä. Ei tietenkään, kun meillä työnantajamaksut ja muut maksut ovat niin pieniä, että kannattaahan yrittäjän pitää pari-kolme ylimääräistä ihmistä töissä, vaikka ravintolassa käy päivän aikana viisi ihmistä normaalin kymmenen sijaan.

Muistiossa mainitaan myös, että osa ravintoloista voi joutua laittaamaan lapun luukulle, pelkästään sillä perusteella, että ravintola on perustettu vanhaan rakennukseen, jonka vuoksi tupakointitiloja ei saa ko. tilaan rakentaa, vaikka ravintoloitsija niin haluaisikin.

Suunnitellun uuden lain 13c§ 1.momentin mukaan tupakointitilaan ei saisi tarjoilla ruokaa tai juomaa, eikä sinne myöskään saisi viedä ruokaa tai juomaa, koska siivoojat tai tarjoilijat, joutuessaan hakemaan tyhjät astiat pois tilasta, altistuisivat tupakansavulle. Kysymys kuuluu, kukas käy tilasta tyhjentämässä tuhkakupit vai nakellaanko tumpit lattialle, josta siivoja voi ne siivota kun tila on tuuletettu sulkemisajan jälkeen.

Nämä ihan näin pikalukaisulla tuli mieleen...
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Vteich kirjoitti:
Itse en ole ainakaan Helsingin baareissa näitä remonttien jälkiä kyllä havainnut yhtään missään. Ei sillä, hirveästi ei tule liikuttuakaan nykyään enää baareissa, mutta ainakin esim. Tavastialla saa poltella ja poltellaan vapaasti kyllä ihan joka puolella.

Sille, ettei lakia noudateta ei voi mitään. Ja vaikka henkilökunta yrittäisikin pitää savuttomat alueet myös todellakin savuttomina, löytyy aina niitä känniääliöitä, jotka kuitenkin sen tupakan siellä sytyttävät. Pienemmissä ravintoloissa sitä on helpompi valvoa, suuremmissa se tuottaakin jo ongelmia.

Toki on niitäkin ravintoloita, joissa viis veisataan koko tupakkalaista. Mutta tuleeko kaikkia ravintoloitsijoita (ja työntekijöitä) rangaista siitä, että muutama törttöilee?

Nyt menee vähän off topic, mutta kaikki te, jotka heittelette tupakantumppeja laseihin tai kaadatte juoman loppunne tuhkakuppiin, niin lopettakaa samantien! Tai menkää itse siivoomaan, kele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös