Tupakointikielto ravintoloihin?

  • 5 437
  • 97

Tupakointikielto ravintoloihin?

  • Kyllä tupakointikiellolle.

    Ääniä: 159 61,2%
  • Ei tupakointikiellolle.

    Ääniä: 101 38,8%

  • Äänestäjiä
    260

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juohtuipa teksti-tv:n uutisesta mieleeni.

"Mönkäre kieltäisi baaritupakoinnin

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre (sd.) kannattaa tupakoinnin kieltämistä ravintoloissa Irlannin ja Norjan malliin.

Ympäristön tupakansavu on vaarallista myös tupakoimattomille ihmisille, hän muistuttaa. Savu on luokiteltu mm. syöpävaaralliseksi aineeksi.

Mönkäre ihmettelee, että ravintolat ovat ainoita työpaikkoja, joissa työntekijät saavat laillisesti altistua tupakansavulle.

Savu aiheuttaa keuhkosyöpäkuoleman jopa 30 työntekijälle vuodessa. Sydän- ja verisuonitauteja se aiheuttaa sadoille."
(lainaus yle teksti-tv).

Mitä mieltä jatkoaikalaiset olisivat moisesta päätöksestä? Tulisiko tupakointi kieltää kaikissa ravitsemusliikkeissä Irlannin ja Norjan malliin, vai tulisiko edelleen jatkaa vapaammalla linjalla?

Tulevaisuudessahan Ruotsi aikoo kiristää säädöksiä ravintolatupakoinnista ja ehkäpä yllättäen eteläinen naapurimme Eesti on seuraamassa Irlannin viitoittamaa tietä. Olisiko ravintolatupakoinnin kieltäminen viimeinen naula ravintoloitsijoiden arkkuun, tietäisikö se baarien joukkokuolemia vai toisiko kielto uutta ilmettä ravitsemusliikkeisiin - eksyisivätkö paikalle kenties sellaisetkin jotka eivät muutoin ravintoloissa viihdy tupakansavun tähden?

Vaihtoehtoja äänestyksessä on todellakin vain kaksi "kyllä" ja "ei", "kyllä" tarkoittaa tupakointikieltoa ravintoloihin ja "ei" nykyisen linjan jatkamista.

Peli auki arvon jatkoaikalaiset, mielipiteitä kehiin. (Omani tulee lähiaikoina).

vlad.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Baarit barrikadeille, prkle!

Vastasin pokerina KYLLÄ koska en itse enää polta.

MUTTA. Tässä terveystohinassa olisi silti hyvä muistaa, että viime kuukausien lainsäädäntömullistukset ovat koetelleet ravintola-alaa jo muutenkin kovalla kädellä. Ensin hintaetu marketeille ja alkoholiliikkeille, nyt tupakointimahdollisuus pois. Onko kuvio ajateltu loppuun saakka?

Eikö olisi hyvä, että kansalaiset tinttaisivat tenunsa valvotuissa tiloissa (ravintolat) eikä kotona kalsareissa tai rähisten kadulla? Entä vähentääkö savuttomuus arkipäivien muutenkin huonoa myyntiä baareissa, kulmabaarissa työpäivän jälkeinen pari tuoppia plus röökit saattaa nyt muuttua sekin kotikatsomotoiminnaksi?

Terveydellisesti kuviossa ei tietenkään ole mitään väärää. Puhdas hengitysilma voittaa aina monen baarin ja saluunan savusaunaolosuhteet.

Toivoa silti sopisi, että poliitikko-osastolla perehdyttäisiin samalla paneutuneisuudella myös oikeisiin saasteongelmiin. Jokainen kaupunkikeskustassa elävä ymmärtänee esim. liikennesaasteen päästöt "hiukan" todellisemmaksi ongelmaksi kuin tupakoinnin vastaavat.
 
Viimeksi muokattu:

Pafe

Jäsen
Kyllä minä kannatan tupakointikieltoa ravintoloissa. Minä inhoan tupakkaa.

Mutta enpä minä paljoa baareissa ja ravintoloissa käy.
 
Minä rakastan tupakkaa. Vaikka tyhmää hommaahan polttaminen on.

Ymmärrän kyllä ravintolatyöntekijöitä. On varmasti ikävää työskennellä tupakoinnin sallivassa ravintolassa, jos itse inhoaa tupakansavua, terveyshaitoista nyt puhumattakaan. Ammatinvalintakysymyshän se pitkälti on, mutta sympatiani ovat silti ravintolatyöntekijöiden puolella.

En usko, että baareissa kävisi ainakaan enempää porukkaa jos tupakointi kiellettäisiin. Vaikea uskoa, että se kerran vuodessa työpaikan pikkujoulujen yhteydessä ravintolassa asioiva tupakoimaton henkilö tupakointikiellon jälkeen päättäisi, "että lähdenpä tästä ravintolaan, kun siellä ei enää joudu hengittämään sitä karmeaa savua!". En itse ainakaan tunne yhtäkään ihmistä, joka jättää baarikierroksen väliin, koska "se savu on niin gauhiaa!". Tupakointikielto ei innostaisi tupakanvastustajia aloittamaan baariharrastusta.

Toisaalta tuskinpa tupakoivat alan ammattilaisetkaan jääväät kotiin kiskomaan kaljaa ravintolaillan sijaan, jos tupakointikielto tulee voimaan. Jos baareissa käyminen on omien lempiharrastusten top kolmessa, niin baariin mennään vaikka rööki ei siellä palaisikaan.

Pannaan homma ns. puoliksi. Sovitaan lainsäädännöllä niin, että ravintolan on oltava joko täysin savuton tai taysin savullinen. Itse ainakin tiedän, kummissa asioisin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hankala kysymys toden totta. Itse en polta, mutta toisaalta kun on paljon tuttuja jotka polttaa ja tietyssä mielessä ymmärrän (jos en nyt sitä polttamista välttämättä) heitä ja sen tupakoinnin merkitystä ja sitä miten vaikea päästä irti siitä tavasta. Kyllähän se hieman syrjivää on kieltää tuon nautintoaineen käytön baareissa, kun harvoissa julkisissa paikoissa sitä saa käyttää. Toisaalta olisi hyvä kannustaa ihmisiä pois tuosta tavasta ja juuri tämä pesäke eli ravintolat jossa tuokin kulttuuri saa rehottaa, olisi aika oiva paikka iskeä kiilaa tupakoinnin kiroukseen. Alkoholi ja nikotiini kun usein kulkee niin voimakkaasti käsi kädessä.

En tiedä olisinko kiihkeänä puoltamassa tuota tupakoinnin kieltämistä ravintoloissa, sillä olen jossain määrin tottunut siihen savuisuuteen mutta uskon että ajan mittaan tuo tulee ajankohtaiseksi täällä. Eli olen aika vakuuttunut että Suomikin seuraa esimerkkejä, etenkin jos naapurimaat siihen kieltoon ryhtyy.

Pistän nyt ääneni tuolle että "kannatan" tupakointikieltoa, jos nyt en sitä kiihkeästi siis ajakaan eteenpäin. Olisihan se tietysti terveyden kannalta hyvä askel etenkin työntekijöille ja ei lentäisi vaatteet aina heti pesuun ravintolaillan päätteeksi.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en tätä lässyn lässyn touhua oikein ymmärrä. Tuskin kansantautien lisääntyminen on siitä kiinni, vetääkö jengi kapakassa röökiä vai ei?
Koko ajan pitäisi elinolojen parantua kun viinan hinta kallistuu yms yms. Paskaa sanon mä!

Jos tämä sitten menee läpi, mennään asiassa koko ajan enemmän liiallisuuksiin ja keksitään lisää tämänkaltaisia lakeja, joita ministerit ja virkamiehet voivat sitten vuoron perään tunkea toistensa persiiseen!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Annetaan kuluttajien itsensä ratkaista.

Olkoon osa ravintoloista kokonaan savuttomia, osa osittain, osa kunnolla savunkatkuisia. Kyllä aikuiset ihmiset osaavat itse päättää, missä näistä viihtyvät niin, että niihin ilta illan jälkeen rahansa kantavat.

Ehkä tämä kuuluisi myös vitutusketjun puolelle, mutta... vituttaa, kun aikuisilta ihmisiltä yritetään kieltää oikeus tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä. Itse en polta, mutta ei tulisi mieleenikään kieltää sitä tämän vuoksi keneltäkään muulta. Itsehän päätän, menenkö istumaan savuiseen vai savuttomaan seuraan.

Jos taas ravintoloihin ajetaan totaalista tupakointikieltoa perustellen sitä henkilökunnan altistumisella savulle, on syytä pohtia ammatinvalintakysymyksiä: niin ikävää kuin se onkin, on kaikissa ammateissa myös varjopuolensa. Hakeutukoot tupakoimattomat tarjoilijat töihin savuttomiin ravintoloihin - tai mikä vielä parempaa, perustakoot itse sellaisia!

Kyllä välillä käy mielessä kysymys siitä, olemmeko me aikuiset suomalaiset alamaisia vai kansalaisia, ja onko valtiovalta meidän palveluksessamme vai meidän holhoajamme?
 

JLand

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, NY Yankees, NY Giants
Tämä tupakointikielto on ollut voimassa jo about vuoden New Yorkissa ja allekirjoittaneen baarissa tai ravintolassa käyntiä se ei ole vähentänyt millään tavalla, vaikka tupakkaa (liikaa) poltankin.

Tosin muille tämä laki on ollut iso ongelma. Vladin mainitsemia baarien joukkokuolemia on nähty vuoden aikana tietääkseni enemmän kuin aiemmin (en jaksa tarkistaa, korjatkaa jos olen väärässä) ja päivääkään ei mene ilman, että joku ravintolanomistaja ei tästä laista valittaisi.

Itse olen ilmeisesti vähemmistössä, sillä baarissa kuulee myös jatkuvasti tupakoitsijoiden kiroavan sitä kuinka taas täytyy mennä ulos tupakalle.

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että laki on tuottanut baareille ja ravintoloille täällä enemmän haittaa kuin hyötyä ja tupakointikiellon vastustajia tuntuu olevan huomattavasti enemmän kuin kannattajia -- tai sitten ne vastustajat ovat vain äänekkäämpiä, who knows.

Mutta minulle laki on periaatteessa ihan sama. Voin kyllä siirtyä 3 minuutiksi ulos tupakalle eikä se pilaa iltaani mitenkään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti JLand
Vladin mainitsemia baarien joukkokuolemia on nähty vuoden aikana tietääkseni enemmän kuin aiemmin (en jaksa tarkistaa, korjatkaa jos olen väärässä) ja päivääkään ei mene ilman, että joku ravintolanomistaja ei tästä laista valittaisi.

Irlannissahan tämä uusi laki on ollut voimassa jonkun aikaa, toistaiseksi se ei ole johtanut pubien saatika muidenkaan ravitsemusliikkeiden joukkosulkemisiin, itseasiassa tähän mennessä asiakaskunnassa on ollut havaittavissa pientä kasvua ennakoidun vähenemisen sijaan, (asiasta mainittiin jokunen päivä sitten radiouutisissa). Toki, laki on ollut voimassa vasta niin vähän aikaa etteivät tähän mennessä julkaistut tilastot kerro muuta kuin suuntaa-antavan tuloksen, itse en ainakaan näin lyhyen aikavälin otannan perusteella lähtisi vetelemään kovinkaan lopullisia johtopäätöksiä.

Paineet Suomessa kuitenkin noussevat Ruotsin ja Eestin astuessa Irlannin sekä Norjan viitoittamalle tielle.

Omaa ravintolakäyttäytymistäni lakimuutos ei muuttaisi suuntaan eikä toiseen, käyn ravintoloissa suhteellisen harvoin mutta tottahan minun on tunnustettava, että voimakas tupakansavu ravintoloissa ärsyttää minua jonkin verran, (mielummin nauttisin illanvietosta ilman sitä). Vaikka en yleisesti ottaen olekaan ahtaiden rajoitusten ystävä niin näistä kahdesta vaihoehdosta kääntyisin kuitenkin varauksin "kyllä" vaihtoehdon puoleen.

vlad.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei

Olen ollut jo toistakymmentä vuotta polttamatta, mutta ei tupakansavu minua häiritse ravintoloissa, toki nykyään käyn niissäkin enää harvoin.

Ymmärrän kyllä äsken uutisissa näkemäni Sinikka Mönkäreen kannan, jossa hän on huolestunut työntekijöiden riskistä sairastua syöpään, mutta kuten eräs tarjoilija sanoi: itsepä he ovat työnsä valinneet.

Nekin, jotka polttavat vaikka satunnaisesti, haluavat polttaa useimmiten juuri ravintolassa lasillisen ääressä, joten se heille sallittakoon. Ei tässä maassa kai sentään kaikkea nautintoa voi kieltää?

Tuo mitä edellä on jo muutama kirjoittaja ehdottanutkin, eli ravintolat voisivat oman mielensä mukaan muuttua joko savullisiksi tai savuttomiksi, on hyvä ehdotus. Silloin olisi jokaisella mahdollisuus valita mielensä mukaan.

Mutta mikäli kaikki ravintolat pitäisi muuttaa savuttomiksi, olen ehdottomasti sellaista vastaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Maple Leaf

Jos taas ravintoloihin ajetaan totaalista tupakointikieltoa perustellen sitä henkilökunnan altistumisella savulle, on syytä pohtia ammatinvalintakysymyksiä: niin ikävää kuin se onkin, on kaikissa ammateissa myös varjopuolensa.

Totta, jokaisesta ammatista löytyy niitä varjopuolia, mutta monien muiden varjopuolien korjaamiseen ollaan auliistikin ryhtymässä, joten miksi siis yksi epäkohta joka voitaisi lailla poistaa nauttisi jotain "erityissuojelua"? Yhteiskuntahan se lopulta kuitenkin maksaa tupakoinnin aiheuttamien sairauksien hoidosta johtuneet kulut, joten tuntuisi (minusta siis) varsin luontevalta, että yhteiskunta koettaa suitsia jollain tapaa näiden sairauksien syntyä.

Toki muitakin keinoja voidaan ottaa käyttöön kuin totaalikielto, tällainen voisi olla esille tuotu vaihtoehto siitä, että olisi joko savuttomia tai savullisia ravintoloita. Useasti se vaan pienemmällä paikkakunnalla tarkoittaisi sitä ettei paikkakunnalta löytyisi muita kuin savullinen ravintola, toistaiseksi riskit savuttoman paikan perustamiselle ovat huomattavan suuret.

Hakeutukoot tupakoimattomat tarjoilijat töihin savuttomiin ravintoloihin - tai mikä vielä parempaa, perustakoot itse sellaisia!

Uskoisinkin, että vuoden parin kuluessa - jollei lakimuutosta tule - ainakin suuremmilla paikkakunnilla tultaneen näkemään savuttomia ravintoloita.

Kuinka helppoa muuten oman oikeuksin varustetun ravintolan perustaminen on nyky-Suomessa?

Huomenissa lisää... nyt nukuttaa...

vlad.
 

Miguel

Jäsen
Inhoan tupakointia ja tupakansavua. On epämiellyttävää istua saman pöydän ääressä tupakoivien kanssa.

Siitä huolimatta en välttämättä ajaisi ravintoloiden savuttomuutta. Joku onkin osuvasti todennut, että monet pitkän linjan pubikävijät ostaisivat vain pussikaljaa ja tulisivat juomaan, keskustelemaan ja tupakoimaan baarin pihalle. Se tulisi huomattavasti halvemmaksikin.

Tyhjä ääni minulta. Savuttomat ravintolat olisivat kivoja, mutta jonkin verran ymmärrystä löytyy tupakoitsijoitakin, noita perkeleitä, kohtaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaksipiippuinen juttu. Itse en polta. Kavereistani osa polttaa, joten sympatiat siltä osin heille. Toisaalta: Nyt on tilanne, jossa meidän ei-tupakoitsijoiden pitää sopeutua. Jos kielto tulisi, tilanne olisi niin, että tupakoitsijoiden pitää sopeutua....

Kannatan tietyin varauksin. En pidä siitä, että vaatteet haisevat röökille jokaisen baarikerran jälkeen.

Parasta olisi, jos jokaiseen baariin saisi erillisen tupakointihuoneen. Mutta tuollainen on käytännössä mahdottomuus, ainakin pienissä kuppiloissa...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ehdottomasti KYLLÄ!

Selkärangattomat harrastakoot touhua jossain muualla.

Kessuttelijat ovat suurimpia sikoja muutenkin ravintoloissa. Jokainen ravintolassa työskennellyt voinee tämän vahvistaa. Lisäksi se kuoleman haju on niin helvetin etova, ettei mitään määrää.

K
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kyllä!

Toisaalta se savu ei haittaa, mutta aamulla on niin nuutunut olo Baari-illan jälkeen ja se johtuu paljolti tupakan savusta. Jos juon alkoholia saman määrän sellaisessa tilassa, missä ei ole tupakansavua, niin krapula on noin tuplasti leppoisampi kuin mitä baari-illan jälkeen. Tämä syy yhteys on todettu monissa miehin. Lisäksi tupakan haju vaatteissa ja hiuksissa on - sitä poltamattomalle - aivan hirveä seuraavana aamuna.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Itseäni ei häiritse yhtään se jos kaverit vieressä tai baarissa polttaa, ei se haju nyt niin paljon häiritse että se pitäisi kieltää. Olen miettinyt että mitenkähän paljon ravintoloitsijat jäävät tappiolle tuon mahdollisen operaation jälkeen?? Jos poltan (nyt en n.kuukauteen taas ole polttanut) niin kyllä se on mukava laittaa tupakaksi tuopin ääressä kaikessa rauhassa. Jos vielä polttaisin ja tuo kielto tulisi ravintoloihin niin tuskin niissä kävisin ensinkään, kyllä silloin mieluummin ostan juotavat alkosta ja vetelen niitä sitten koko vkonlopun.

Vastaus ehdoton EI!!

Wewe
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Jos tällaista asiaa oltaisiin yritetty viedä läpi 20 vuotta sitten, sille olisi naurettu. Nykyisin kuitenkin ilmapiiri on muuttunut, ja varsinkin tämän muutaman vuoden voimassa olleen 50%- säännön jälkeen voimakkaasti sille suunnalle, että tupakointi voitaisiin kieltää kokonaan julkisissa paikoissa.

Alunperinhän juttu lähti siitä että haluttaisiin suojellla ravintoloiden työntekijöitä altistumasta savulle. Aika naurettava pointti sikäli, että ravintola-alalla työskentelevistä 95% polttaa tupakkaa. Ja ne 5% työskentelee takatiloissa. Aiemmin baarimikot saivat normaalisti tuprutella baaritiskillä asiakkaiden kanssa, mutta tupakkalain muututtua se ei enää käynytkään. Kun baaritiskillä ei saa polttaa, niin se koskee kaikkia.

Itse asiassa vaikka alunperin tästä 50%- säännöstä oli paljon etukäteisporua, niin melko kivuttomasti on asiat menneet. Isommat ketjut varautuivat asiaan siten, että samalla kun muutenkin atmosfääriä muutettiin, niin tehtiin tilat tupakoiville ja tupakoimatomille ihan siinä sivussa. Ei lisäkustannuksia. Toisaalta alle 50 asiakaspaikan kuppiloissa muutoksia ei tarvinnut tehdä. Ja väliin jäävissä paikoissa riitti kun ilmastointikanavistoihin tehtiin keskimäärin 5000 euroa maksanut "remontti".

Nykyisin suomalaiset ovat jo tottuneet ravintoloiden non-smoking-areoihin ja siihen ettei baaritiskillä polteta. Siihen kun lisätään suomalaisten vähentynyt tupakointi ja nuorten naisten terveysintoilu, niin aika helppo on lopettaa ravintoloissa tupakointi. Tuskin tulee vastaan mitään isompia mielenosoituksia.

Aiemmin mainittujen maiden lisäksi USA:n Kaliforniassa on jo pidempään ollut voimassa totaalikielto ravintoloissa, mutta tupakoivien riemuksi on keksitty yksityiset klubit. Kun rekisteröidyt klubin jäseneksi, voit viettää iltaasi juuri sellaisessa sikaaribaarissa kuin itse haluat. Lait eivät voi kieltää yksityisten klubien sisällä tapahtuvaa sinänsä muuten laillista toimintaa.

Olenpa siis sitä mieltä, että alle viidessä vuodessa ovat kaikki Suomenkin ravintolat savuttomia. Ainoat, jotka siitä kärsivät ovat ravintolatyöntekijät.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti fiftyeight
Olenpa siis sitä mieltä, että alle viidessä vuodessa ovat kaikki Suomenkin ravintolat savuttomia. Ainoat, jotka siitä kärsivät ovat ravintolatyöntekijät.

Olen ennustuksestasi samaa mieltä. Eri mieltä olen kuitenkin tuosta päätelmästäsi, jonka mukaan siitä kärsisivät vain ravintolatyöntekijät.

En nimittäin usko hetkeäkään, että minä olisin ainoa, jolle tupakointi ja oluenjuonti kulkevat käsi kädessä - ei toista ilman toista. Jos totaalikielto tulee, minä ja kaltaiseni kärsimme siitä, ettemme enää voi lähteä hakkaamaan poolia ja ottamaan pari olutta.

Toisaalta tuollainen laki säästäsi rahojani - enää ei tarvitsisi maksaa ravintolahintaa oluesta terassikauden ulkopuolella.
 
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
En nimittäin usko hetkeäkään, että minä olisin ainoa, jolle tupakointi ja oluenjuonti kulkevat käsi kädessä - ei toista ilman toista. Jos totaalikielto tulee, minä ja kaltaiseni kärsimme siitä, ettemme enää voi lähteä hakkaamaan poolia ja ottamaan pari olutta.

Näinpä, en voi kuvitellakaan, että olen ilman tupakkaa baarissa, tai vedän sitä kadulla pirteässä -20 C:n pakkassäässä.

Itse pidän parhaana, ja (toddenäköisesti) molempia osapuolia tyydyttävänä ratkaisuna sitä, että jokaisessa baarissa olisi pakollinen sauhutteluhuone, jossa voi käydä röökillä/jossa voi juoda kaljaa ja polttaa röökiä.

Tälle kokonaan savuttomuudelle sanon kuitenkin; EI
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Lakaisija
Itse pidän parhaana, ja (toddenäköisesti) molempia osapuolia tyydyttävänä ratkaisuna sitä, että jokaisessa baarissa olisi pakollinen sauhutteluhuone, jossa voi käydä röökillä/jossa voi juoda kaljaa ja polttaa röökiä.

Ruotsinmallissahan ravintoloihin tulevat nämä sauhutteluhuoneet/tilat mutta niissä ei saa myydä eikä edes nauttia alkoholia. Tämäkään erillinen tila ei välttämättä tyystin ratkaise ongelmaa, suurissa paikoissa sellaisen rakentaminen ei lienee vaikeaa mutta entäpä sitten pienet kantakuppilat? Kuinka johonkin alta sadan neliön kuppilaan saadaan rakennettua erillinen pömpeli tupakoijille, vai sallittaisiko näissä pienissä paikoissa tupakointi vapaasti? (mitä en oikein usko, koska se asettaisi ravintolat eriarvoiseen asemaan).

Ehkäpä lakia voitaisi koemielessä lähteä testaamaan ruokaravintoloissa joissa siis kiellettäisi tupakointi, tämän testin perusteella sitten lähdettäisi tekemään pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

Kuitenkin näen asian siten, että jossain vaiheessa savuttomuus valtaa alaa ravintoloissa - tavalla tai toisella.

vlad.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
- - -
Eri mieltä olen kuitenkin tuosta päätelmästäsi, jonka mukaan siitä kärsisivät vain ravintolatyöntekijät.

En nimittäin usko hetkeäkään, että minä olisin ainoa, jolle tupakointi ja oluenjuonti kulkevat käsi kädessä - ei toista ilman toista.
- - -

Pointtini olikin, että kun laki säädettiin suojelemaan ensisijaisesti ravintolahenkilökuntaa, niin lainsäätäjä ei tiennyt eikä ymmärtänyt että lähestulkoon kaikki ravintola-alalla työskentelevät tupakoivat. Eivätkä myöskään tienneet sitä, että työpaikkakohtaisesti on aina sovittu raskaana olevien naisten kanssa työolosuhteet sopiviksi. Eli peruslähtökohta oli perseestä.

Noh, nyt ollaan sitten tultu nykyiseen tilanteeseen ja siihen on sopeuduttu. Irlannissa pelättiin koko pubi-kulttuuriin romahtamista, vaan kuinka on käynytkään? No, ei mitenkään. Se marginaaliosa, joka edelleen polttaa, käy ulkona polttamassa. Saavatpahan raitista ilmaa ja taas vetävät enemmän kaljaa sisälle tullessaan. No problem.

Oikeastaan suurin ongelma nykyisin tupakoinnissa on nämä bussipysäkillä polttavat, jotka luulevat polttavansa ulkoilmassa mutta pakkasaamussa ja muutenkin saavat naapurit voimaan pahoin.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Tuohan on puhdasta rasismia. Mitä jos kiellettäisiin ennemmin kaikilta tupakointia vastustavilta pääsy anniskelupaikkoihin. Kuulostaisi ihan yhtä fiksulta. Eihän siellä savussa ole kenenkään pakko olla.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Mike
Tuohan on puhdasta rasismia. Mitä jos kiellettäisiin ennemmin kaikilta tupakointia vastustavilta pääsy anniskelupaikkoihin. Kuulostaisi ihan yhtä fiksulta. Eihän siellä savussa ole kenenkään pakko olla.
Mistä lähtien tupakoitsijat ovat olleet oma rotunsa?

Itseäni ravintoloiden savu häiritsee aika paljonkin astmaatikkona ja allergikkona, mutta toisaalta olen tähänkin asti pärjännyt. Savun haju vaatteissa ja varsinkin hiuksissa on seuraavana aamuna myös aivan kuvottava. Kuitenkaan en välttämättä ihan totaalikieltoa lähtisi ajamaan. Olen iloinen, mikäli sellainen saadaan aikaan, mutta en lähde barrikaadeille sen puolesta. Äänestin kuitenkin "kyllä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös