Tupakka-gallup

  • 40 690
  • 327

Miguel

Jäsen
Olinpa viime elokuussa Mallorcalla kaverini ja tämän sedän kanssa. Porukkamme vanhin poltteli ennen reissua käsittääkseni ainakin askin päivässä. Lomaviikon lopulla, kun kahden täysin tupakoimattoman kanssa oli reissussa, parvekekäynnit vähenivät selvästi. Eikä kuulemma juuri enää tehnyt mieli tupakkia, vaan lopettaminen vastaavissa olosuhteissa ei olisi tuntunut yhtään vaikealta ajatukselta. Paluu arkeen kuitenkin palautti odotetusti rutiinin. Tapatupakointi se on petollista.


Itse saatoin yläastevuosina joskus ottaa ihan pienet sauhut kavereiden kanssa vietettyinä iltoina. Yleensä porukassa ei ollut yhtään tupakoitsijaa, mutta joku oli saattanut pummata joltakulta tai viedä vanhemmilta tupakin, jota sitten vähän maisteltiin. Tuntui jotenkin coolilta, vaikkei kukaan meistä ollut aloittamassa vakituista polttamista (eikä ole aloittanut) eikä kyse ollut pullistelusta muiden edessä, päinvastoin. Olikohan kolmen vai neljän vuoden takainen vappu, kun pienet henkoset otettuani en saavuttanut sitä vähääkään rentouden tunnetta. Hittoako tässä edes menoiltoina polttelemaan, ajattelin, enkä ole sen koommin koskenut röökiin.

Tosin kaverit ovat vetäneet minut jossain määrin uuteen juhlapäivä-tapaan: sikareihin. Suunnilleen muutaman kerran vuodessa tulee kajottua niihin. Maistuvatpa sikarit vähän paremmalta kuin rööki, mutta tärkeintä on tietenkin tuntea itsensä Euroopan omistajaksi. Todella hienoa. No, eipä tuosta juuri haittakaan ole.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korvaushoidosta

Itse olin vuosi sitten 4kk polttelematta tällä metodilla:

1. viikko
- vahvin nikotiinilaastari rintaan ja vahvinta nikotiinipurukumia huuleen aina kun vähänkin ahdisti.

2. viikko
- astetta lievempi laastari päällä ja vahvinta purukumia vatsaa säälimättä

3. viikko
- laastarit mäkeen ja vahvinta purukumia huulessa lähes taukoamatta. Älkää pelätkö, suusta on tässä vaiheessa jo tunto hävinnyt ja vatsa sietää vaikka mitä.
4. viikko
- enää miedointa purukumia(2mg, kai?) aina heti kun tulee pölli mieleen.
5. viikko ja etiäpäin
- mietoa purkkaa/ Jenkkiä vaihdellen.

Tällä konstilla itse selvisin melko helpolla eroon kääryleistä, eli pointti on se, ettei jäädä sinne poteroon makaamaan vieroitusoireet päällä vaan käytetään ihan helvetisti vaan korvikkeita. Niihin ei kuukahda. Kaljaakin pystyi ottamaan purkan voimalla.

Noh, 4 kuukauden jälkeen oli sit saunailtaa, purkat lopussa jne..siitähän se taas lähti ja helposti. Kun on lopettanut niin älkää helvetissä vetäkö sitä ensimmäistä. Jonossa on heti pari tuhatta kaveria sen jälkeen ja koko lopettaminen alkaa alusta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kaikkea sitä tulee poltettua.Eniten punaista LM:ää ja Chesterfieldiä.
Muukin menee hätätilanteessa.
 

Brauser

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Smartin punaista tokassa tulee polteltua.
MIkä helvetti siinä on ku sätkän kääriminen aiheuttaa enemmän nickkiksiä, kuin polttamatta oleminen;)
Onkohan se niin,että käsille pitää aina olla jotain tekemistä:)
 
Tupakointi on kaunista

Tupakoitsija ilmoittautuu.

Olen siinä mielessä pikkuisen gay, että polttelen vain lights-laatuisia kääryleitä. Ei siis punaista sorttia minulle muuten kuin hätätilassa, tulee pää niistä kipiäksi.

Valkoinen Marlboro on savukkeista toimivin. Suht usein tulee tosin ostettua peräti euron verran halvempaa Chesterfieldiä. Smarthan taitaisi olla vielä edullisempi merkki, mutta minusta niissä on kummalliset filtterit, röökistä ei tahdo saada oikein mitään irti.

Oluen kanssa tupakka on ehdoton. Kahvikin maistuu paremmin savukkeiden seurassa.

Savukkeita kuluu päivästä riippuen 0-30 kappaletta. Krapulassa en polta lainkaan, krapulaa aiheuttaessa sitäkin enemmän. Sanoisin, että poltan n. 15 savuketta päivässä.

Pari viikkoa sitten tosin huolestuin. Jouduin nussimaan anopiltani (en siis anoppiani, mikä sekin olisi huolestuttavaa) askillisen jotain LM Ultrasuperüberlights-savukkeita, joissa taisi olla nikotiinia n. promillegramman verran. Koko päivän vitutti, olo helpotti vasta kun sai omaa tupakkaansa. Ollaanko sitä sitten niin nikotinisteja, että tuollaista aiheutuu, tiedä en.
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
Mäkin omaan ton pahan tavan, mutta eikös juu ihmisellä jotain paheita saa olla...
Yleensä poltan vaaleenruskeeta Bonusta ja sit joskus tulee ostettua askissa joko Mallua, L&M:ää tai Smarttia... ...punaista siis...
Kun vaan jaksaiski valveutua tosta terveydestä nii paljon, että lopettais, niin heti jäis. Mutta kun ei jaksa vaan välittää ;)
 
Tupakoitsijoille luoti päähän.
 

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tupakoitsijat kuriin Irlannissa!

Tupakointi kielletään Irlannissa julkisilla paikoilla. Poikkeuksena sääntöön ainoastaan hotellihuoneet, vankilat ja sairaaloiden psykiatriset osastot. Irlantilaisista 80 % kannattaa kyseistä lakia. Kesäkuussa Norjassa myös kielletään kessuttelu ravintoloissa.

Toivottavasti Suomi seuraisi perässä. Ei tarvitsisi savuttomien kärsiä savuhaitoista. Vaatteetkin saattaisivat baari-illan jälkeen haista inhimillisille. Kessuttelijat kuriin, perkele!
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myös itse toivon TODELLA SUURESTI Suomen seuraavan mm. Irlannin ja Norjan jalanjälkiä ja kieltävän tupakoinnin julkisilla paikoilla, niin voisi itsekin alkaa taas käydä nykyistä suuremmalla tahdilla baareissa. Ei minua tosin sinällään esim. tupakansavuiset vaatteet haittaa, vaan mietin asiaa pelkästään terveydellisistä näkökulmista. Passiivinen tupakointi kun on lähes yhtä vaarallista kuin normaali pössyttely, mikä on yksi syy sille, että olen jättänyt baareissa pörräämisen vähemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Viestin lähetti Pee
Myös itse toivon TODELLA SUURESTI Suomen seuraavan mm. Irlannin ja Norjan jalanjälkiä ja kieltävän tupakoinnin julkisilla paikoilla, niin voisi itsekin alkaa taas käydä nykyistä suuremmalla tahdilla baareissa. Ei minua tosin sinällään esim. tupakansavuiset vaatteet haittaa, vaan mietin asiaa pelkästään terveydellisistä näkökulmista.

Vuoden terveyskommentti my man.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No enpä tiedä vähentyisikö yksilön tupakointi tippaakaan jos sitä ei saisi harrastaa julkisilla alueilla. Sitten poltettaisiin kotona ja pakotettaisiin tupakoitsijoiden lapset alttiiksi passiiviselle tupakoinnille.

Jos taas tarkotit sitä että savuttomat ihmiset joutuvat alttiiksi passiiviselle tupakoinnille joutuessaan esim. kaupungilla seisomaan tupakoitsijan vieressä, niin en jaksa uskoa että siitä olisi terveydellisesti suurta haittaa. Jatkuva passiivinen tupakointi on eri asia.

Ravintolaillan jälkeen vaatteet haisevat tupakalta, mutta vaatteet pesukoneeseen ja omoa perään, haju lähtee.
Tupakka on nautintoaine, eikä kaikkea tarvitsisi kieltää. Joissain maissa toki tämä salliminenkin menee yli, Köpiksen rautatieasemalla ei ollut kovin mukavaa kun koko aseman peitti sumu, johtuen siitä että aseman sisällä monta sataa ihmistä poltti sillä hetkellä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti girlzilla
Tupakka on nautintoaine, eikä kaikkea tarvitsisi kieltää.
Ei tarvitsekaan, mutta kaikilla pitää olla mahdollisuus valita, hengittääkö tupakansavuista ilmaa vai ei. Tähänhän näillä rajoituksilla ja kielloilla juuri pyritään. Polttamista ei kielletä, mutta se sallitaan vain alueilla, joilta savuttomien on helppo pysyä poissa. Mielestäni ihan oikea suuntaus. Suomen nykyinen laki on melko toimiva. Tai olisi, jos sitä noudatettaisiin. Esimerkiksi Tampereella London Pubissa jokin aika sitten henkilökuntaa ei yhtään kiinnostanut, polttiko joku savuttomalla alueella vai ei.
 

Aksu

Jäsen
Minua vituttaa suunnattomasti baarien savuttomuuden perään huutelu. Ymmärrän tupakkarajoitukset työpaikoilla, virastoissa jnejne, mutta baarit/ravintolat kuuluvat vapaan kilpailun piiriin. Siis kaikki Te, jotka haluatte vierailla savuttomissa ravintoloissa, perustakaa niitä tai pistäkää enemmän toiveita ravintolatoimintaa harjoittavien organisaatioiden perään. Minä haluan käydä baareissa, joissa saa polttaa. Jos joku muu ei sitä kestä niin vaihtakoon paikkaa. Kilpailu toimii, kysyntää on, miksi ette toimi?

Sananen vielä valvonnasta. Kun lakeja ravintoloiden tupakkavapaista alueista on kerran olemassa niin niiden valvonnan päälle kannattaa sysätä vastuu. Eli henkilökunta ja loppujen viimeksi viranomaiset jos ei muu auta. Kyllä keinot siihenkin löytyy sen iänikuisen keskustelupalsta/yleisönosasto marinan sijaan.

Edit: Kaiken kaikkiaan koko hommassa kyrpii tämä suomeen pesiytynyt tarve työntää kaikki lakeihin ja pykäliin. Handsfreet ja pyöräilykypärät ja ties mitä helvettiä vaan sen takia, ettei ihmisten kykyyn tehdä järkeviä arvioita uskota. Lainsäädännöllä ohjauksesta on lyhyt matka holhoukseen ja siltä nykyinen yhteiskunta pahasti maistuu. Nykyhallituksessa istuu arvokonservatiivista porukkaa enemmän kuin paljon, joten lisää on tulossa...
 
Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti girlzilla
No enpä tiedä vähentyisikö yksilön tupakointi tippaakaan jos sitä ei saisi harrastaa julkisilla alueilla.

En minäkään tiedä eikä se tässä varmaan pointti olekaan.

Viestin lähetti girlzilla
Jos taas tarkotit sitä että savuttomat ihmiset joutuvat alttiiksi passiiviselle tupakoinnille joutuessaan esim. kaupungilla seisomaan tupakoitsijan vieressä, niin en jaksa uskoa että siitä olisi terveydellisesti suurta haittaa.

En minäkään jaksa. Ja sitä paitsi, jos esim. bussipysäkillä tulee joku viereen sauhuttelemaan, siitä voi lähteä kävelemään vähän sivumallekin päin. Baareissa se vaan on vähän vaikeampaa, kun jo ilmakin on niin savuista, ja jos lähtee yhden tupakoitsijan viereltä pois, saattaa kylkeen tulla jo toinen pössyttelijä.

Mitä tulee "Desingerin" viestiin, niin se nyt on käytännössä ihan sama, onko ravintolasta puolet savutonta aluetta vai onko se kokonaan savullinen. Paitsi että kaikki ravintolat eivät tosiaankaan välitä, poltetaanko savuttomallakin alueella, ei sen vahtiminenkaan ole helpointa mahdollista, ja tupakansavu leijaileee joka tapauksessa koko ravintolassa. Siksi vain täyskielto auttaisi savuttomia. Näin minä asian koen ainakin Jyväskylän baareissa, hyvä jos jossain muualla tilanne on parempi. Tai olen minä itse asiassa yhdessä jyväskyläläisessä baarissa käynyt, jossa voi täysin vapaasti hengittää savutonta ilmaa. Ongelma on kuitenkin se, ettei kyseisen kuppilan musiikki (rap yms.) ja täten tyylikään ole sellainen, että siellä viitsisin useammin vierailla.
 

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos noin 30% suomalaisista tupakoi (humala-kessuttelijoita tosin varmaan enemmänkin) , niin ei mielestäni olisi suurikaan vääryys kieltää suljetuissa julkisissa tiloissa savuttelu kokonaan.

Suomessa tupakointi aiheuttaa 90 % keuhkosyöpä tapauksista. Suurin osa näistä hoidetaan julkisin varoin. Siinä on mielestäni oikeutus yhteiskunnalle rajoittaa tupakoimista. Valtio tosin saa noin 500 miljoonaa euroa tupakkaveroa, mutta uskoisin tupakoinnin aiheuttamien haittojen nousevan suuremmiksi (puhdas arvaus). Veikkaisinkin EU:n tiukentavan tupakointi määräyksiään parin vuoden sisällä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Lukki
Jos noin 30% suomalaisista tupakoi (humala-kessuttelijoita tosin varmaan enemmänkin) , niin ei mielestäni olisi suurikaan vääryys kieltää suljetuissa julkisissa tiloissa savuttelu kokonaan.

Suomessa tupakointi aiheuttaa 90 % keuhkosyöpä tapauksista. Suurin osa näistä hoidetaan julkisin varoin. Siinä on mielestäni oikeutus yhteiskunnalle rajoittaa tupakoimista. Valtio tosin saa noin 500 miljoonaa euroa tupakkaveroa, mutta uskoisin tupakoinnin aiheuttamien haittojen nousevan suuremmiksi (puhdas arvaus). Veikkaisinkin EU:n tiukentavan tupakointi määräyksiään parin vuoden sisällä.

Ei ei ei. Kielto on loistava niissä paikoissa missä tälläkin hetkellä. Esimerkkinä vaikkapa virastot, ruokakaupat ja sairaalat. Eli siis poltetaan vain merkityillä paikoilla jos ollenkaan ja mahdollisimman vähän tupakoimattomia häiriten. Ravintolat/baarit lasken kuitenkin yhä vapaan kilpailun piirin, joissa on iät ajat poltettu. Muuttakoon puolestani savuttomaksi vaikka 80 prosenttia näistä paikoista jos yrittäjät niin itse haluaa, mutta tästä ei mitään lakia tarvita. ME kuluttajat tämän määräämme. Jos tupakoimattomat lopettavat savuisissa paikoissa käynnin niin kyllä ote muuttuu ja vastavuoroisesti jos käytte savutteluvapaissa paikoissa niin alalle tulee uutta tarjontaa. Ei tarvita lakia, kysyntä ohjaa kyllä oikeaan suuntaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Tupakkaveroja maksetaan, sairauksiakin tulee. Tehkää nyt joku puolestani laskelma siitä paljonko keskimääräinen tupakoitsija noita veroja maksaa ja valistunut arvio ylimääräisistä terveydenhoitokuluista huomioiden mahdollinen lyhyempi elinikä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tupakkaveroja maksetaan, sairauksiakin tulee. Tehkää nyt joku puolestani laskelma siitä paljonko keskimääräinen tupakoitsija noita veroja maksaa ja valistunut arvio ylimääräisistä terveydenhoitokuluista huomioiden mahdollinen lyhyempi elinikä"

tästä on ollut juttua ennenkin Jatkoajan tupakkakeskusteluissa...tilanne taisi olla sellainen, että kulut ovat n. kaksin-kolminkertaiset tuloihin verrattuna...ja tuossa ei tainnut vielä olla kaikkia välillisiä vaikutuksia laskettuna.
Lyhentynyt elinikä ei paljoa auta, jos vuosikustannukset tupakoitsijan vanhuusvuosista ovat moninkertaiset ei-tupakoijaan verrattuna.

"ettei ihmisten kykyyn tehdä järkeviä arvioita uskota."

HAHHAHHA Ihmisten ...hahaha..järkevät arviot...voi helvetti, tämä on paras vitsi vuosiin.

Ei, tuo on samanlainen urbaanilegenda kuin salaiset tukikohdat kuun pimeällä puolella.

Jotenkin nämäkin uudet viestit taas jakautuvat tupakoitsijoitten "ei kai se ketään haittaa/ei siitä haittaa voi olla" ja tupakoimattomien "se on helvetin ärsyttävää jne." näkemyksiin.

ja girlzilla, tupakansavu keuhkoissa on samaa kamaa hengitit sitä suoraan tupakasta tai naapurin tupakasta. Aerosolihiukkaset kyllä pysyvät ilmassa sen aikaa kun savu ehtii kulkeutua keuhkoihin.

Haulla varmaan löytyisi kyseinen ketju, vai onkos se peräti tämä ketju...
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti varjo
[B"ettei ihmisten kykyyn tehdä järkeviä arvioita uskota."

HAHHAHHA Ihmisten ...hahaha..järkevät arviot...voi helvetti, tämä on paras vitsi vuosiin.

Ei, tuo on samanlainen urbaanilegenda kuin salaiset tukikohdat kuun pimeällä puolella.
[/B]

Meinasin vastata asiallisesti, mutta jääköön tekemättä. Oletko sinä urbaanilegenda? Epäilemättä.

Edit: Meni vähän aikaa ennen kuin hoksasin. Kyynisenä on helpompaa. Uskominen pelottaa, tässä tapauksessa ihmisiin. Jatka polkuasi.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Meinasin vastata asiallisesti, mutta jääköön tekemättä. Oletko sinä urbaanilegenda? Epäilemättä."

En tietääkseni, mutta ihmisten järkevät päätökset ovat.
Ja ei, uskominen ei pelota mutta en näe mitään syytä uskomiseen, koska se ei tarjoa mitään sellaista mitä kaipaisin.

Usko johtaa herkästi optimismiin, optimismi virheellisiin arvioihin ja virheelliset arviot epäonnistumisiin. Eikä minua huvita epäonnistua enempää vain oman typeryyteni tähden, vaikka siltä en tietenkään voi nytkään välttyä.

Kun hieman mietit asiaa (ai niin, oletko itse tupakoitsija...jos olet niin se selittääkin paljon) niin havaitset, että väittämäni on hyvinkin paljolti totta.

Yksilöt voivat tehdä järkeviä arvioita, mutta ihmiset yleisenä joukkona eivät.

Jokaista fiksua ja toiset huomioonottavaa tupakoitsijaa kohtaa löytyy vähintään 3 sellaista, jotka niksoissaan polttaisivat vaikka sairaalaan keskososaston happikaapeissa jos tupakkaa vain olisi saatavilla.
Kaikista hupaisinta on juuri se, etteivät tupakoitsijat itse näe/myönnä tätä vaan selittelevät asiaa milloin milläkin tekosyyllä tai sitten syyllistävät tupakoimattomia "valittajiksi tai päällepäsmäreiksi".
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti varjo
[B
Jokaista fiksua ja toiset huomioonottavaa tupakoitsijaa kohtaa löytyy vähintään 3 sellaista, jotka niksoissaan polttaisivat vaikka sairaalaan keskososaston happikaapeissa jos tupakkaa vain olisi saatavilla. [/B]

Mihin perustat arvion, jonka mukaan ns. kohteliasta tupakoitsijaa kohti on vähintään 3 huonoa tupakoitsijaa? Havaintojen kautta heitetty arvio, tutkimus, joku muu mikä?

Edit: Hermot vähän kireällä muista syistä. Jatkan keskustelua jahka äly kulkee joku toinen ehtoo.

Edit2: Keskustele Pee kavereidesi kanssa. Eivätköhän he ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen "varjon" kanssa tismalleen samaa mieltä tuosta "jokaista fiksua ja toiset huomioonottavaa tupakoitsijaa kohtaa löytyy vähintään 3 sellaista, jotka niksoissaan polttaisivat vaikka sairaalaan keskososaston happikaapeissa jos tupakkaa vain olisi saatavilla". Ja tämä perustuu nimenomaan "havaintojen kautta tehtyyn arvioon".

Suurin osa NYKYISISTÄ kavereistani polttaa, joten joudun jo tämän takia olemaan tupakan kanssa aika paljon tekemisisissä.

Kaiken kaikkiaan YKSI kaverini on kysynyt minulta, kun ollaan oltu esimerkiksi baarissa tai muuten vain jossain, "haittaako se, kun mää poltan?". Kaikki muut ovat pistäneet tupakaksi vierelläni, sen kummemmin kysymättä tai mitään. Osaselitykseksi käy varmaankin se, että kaikki eivät välttämättä tiedä, että myös passiivinen tupakointi on vaarallista. Minua kun ei edelläänkän esim. nuo tupakansavuiset vaatteet sinällään häiritse, vaan vihaan tupakansavua ainoastaan terveydellisistä syistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Eiköhän tupakoijat ole jo ainakin yhdellä tavalla osoittaneet, etteivät aina osaa tehdä järkeviä arvioita. Mutta ei siitä nyt sen enempää.

Kyllä kapakanpitäjille kelpaavat niin tupakoitsijoiden kuin savuttomienkin rahat. Ja nykyinen lainsäädäntö on tehnyt baareista sellaisia, että ainakaan minua se vähäinen savu, jota savuttomalle puolelle saattaa tulla, ei häiritse. Tämä siis paikoissa, joissa lakia halutaan noudattaa. Ja nykytilanteen aikaasaamiseksi tarvittiin nimenomaan se laki. Jos siinä näkee viitteitä holhoukseen, niin ongelma on kyllä ihan vaan niiden näkijöiden.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Ja nykytilanteen aikaasaamiseksi tarvittiin nimenomaan se laki. Jos siinä näkee viitteitä holhoukseen, niin ongelma on kyllä ihan vaan niiden näkijöiden.

Omalta kohdaltani voin sanoa, etten koe nykytilannetta ongelmana vaan vastustan jyrkästi totaalikieltoa ravintoloihin/baareihin. Nykytilanne on ihan ok eli valinnanvapaus asiakkailla, ja myös ravintoloitsijoilla, on.
 
Viestin lähetti Hazardipakki
Tupakoitsijoille luoti päähän.

Nimimerkki Hazardipakki tienaa tähänastisella kirjoitustuotannollaan itselleen varoituksen. Vaikka tarkoitus onkin pysytellä asiassa kirjoittelussaan, emme toivo koko tuotannon muodostuvan pari sanan chat-lasautuksista. Lähde: sääntökohta 5.

Moderaattorit
 

Wolves

Jäsen
Viestin lähetti girlzilla
Tupakka on nautintoaine, eikä kaikkea tarvitsisi kieltää. Joissain maissa toki tämä salliminenkin menee yli, Köpiksen rautatieasemalla ei ollut kovin mukavaa kun koko aseman peitti sumu, johtuen siitä että aseman sisällä monta sataa ihmistä poltti sillä hetkellä.


Aivan...olen ihmetellyt tätä keskustelua jo hieman aikaa ja kohta puoleen ollaan samassa tilanteessa kuin Etelä-Afrikassa aikoinaan. Kun Siellä Mustille ja Valkoisille oli omat kuppilansa. Niin kohta on tupakoitsijoille ja tupakoimattomille.

Väittäisin jopa, että vähintään puolet tässäkin ketjussa tupakoivia vastustaneet olisivat barrikaadeilla, jos yhtäkkiä tiedemiehet huomaisivat kahvin olevan arsenikkiin verrattavissa oleva myrkky ja kahvin juominen kiellettäisiin.

Niin no puolet ja puolet...valmis III-maailmansotahan tuo olisi :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös