Tupakka-gallup

  • 40 689
  • 327

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Shades
Pikkujoulun baaritunnelmissa tuli tosin viime keskiviikkona imaistua kolme tai neljä spaddua. Millon perkele ne nikkikset loppuu!!!

Ei ne lopu koskaan, jos edes silloin tällöin imaiset spaddun. Jos taas pysyt kokonaan ilman, ne loppuu vajaassa vuodessa. Tsemiä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Viestin lähetti Shades
Millon perkele ne nikkikset loppuu!!!

Mun yläasteen matikanmaikka sano ,että se oli lopettanut 11 vuotta sitten,(siis sillon eli nyt öbaut 17 vuotta sitten) ja että vieläkin tekee välillä mieli tupakkaa.Liekö sitten ollut yläasteikäisten teinien pelottelua.
Itse en edes harkitse lopettamista tällä hetkellä.Puuttuu se viimenen motivoiva juttu kuten vastakappale.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Viestin lähetti #77
Puuttuu se viimenen motivoiva juttu kuten vastakappale.
Tuonhan voi kääntää niinkin päin, että monen potentiaalisen vastakappaleen kiinnostus on jäänyt ja tulee jäämään heräämättä tupakoinnin takia.

Itse lopetin kolmisen vuotta sitten kymmenen vuoden pössyttelyn. Syynä äkilliset rintakivut, jotka ilmenivät aina aijoittain ja yleensä liikkumisen aikana. Olin varma, että se on menoa nyt. Tupakointi loppui kuoleman pelon ansiosta kuin seinään ja kirosin itseni alimpaan helvettiin välittömästi. On se kumma miten sitä voi olla niin tyhmä, että terveys alkaa kiinnostaa vasta kun on jo myöhäistä. Millään ei ole mitään väliä, ellei ole terve. Raha, perhe, ura, ystävät, pillu ja kaikki mitä keksiä saattaa menettää merkityksensä sillä hetkellä kun terveys pettää.

Lääkäri ei kuitenkaan löytänyt sydämestä, eikä keuhkoista mitään vikaa. Tarkemmissa haastatteluissa ja tutkimuksissa selvisi, että kivut johtuivat rintalastan ja rangan jumiutumisesta ja homma saatiin kuntoon rusauttamalla ja liikunnalla. Kuolemanpelko jätti kuitenkin niin vahvan muistijäljen, että tupakka jäi taakse. Lopetinko turhaan? Ei vissiin tarvitse edes vastata :)

Yksi erityinen piirre lopettamisessa oli siinä, että en laskenut päiviä enkä viikkoja lopettamisesta. Minä vaan lopetin. Piste. Fyysinen "nikke" kesti nelisen päivää ja henkinen ehkä muutaman viikon. Aina kun alkoi tupakka tunkemaan ajatuksiin, lähdin urheilemaan.

Tupakkaa tekee edelleen silloin tällöin yllättäen mieli mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Ei kuitenkaan siinä määrin, että polttaminen olisi edes lähellä. Kahvin tai alkoholin juonti ei laukaise enää himoa.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
ny se o loppu

Outoa, uuden vuoden päivä on jo pian kello kaks iltapäivällä, eikä kukaan oli ilmoittautunut tupakoinnin lopettajaksi!!

Täällä loppu! Semmonen 17 vuotta on tullut sauhuteltua. Tosin jossain vaiheessa olin vuoden polltamatta ja pari kertaa lyhyessä lakossa.

Vielä ei tee pahaa, on sen verran paha kankkunen, ettei tupakkia tee edes mieli. Ja eilen poltin kuin viimeistä päivää, varmaan kolme askia.

Ja koska kaikkia kiinnostaa lopettamiseni onnistuminen enemmän kuin kiekkokierros, aioin raportoida tänne säännöllisesti :)
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Mä lopetin kans. Tänään ei tee pätkääkään tiukkaa, kun en darrassa pysty polttamaan ikinä muutenkaan, mutta huomisesta eteenpäin täytyy koittaa taistella..
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tämä hemmo lopetti kans tupakoinnin nyt uudeksi vuodeksi. Tiukkaahan tuo tekee jo tässä vaiheessa mutta nyt se loppui! Siihen uskotaan ja yritetään 110% lasissa.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Loistavaa Mike ja Parker27! Tsemii jätkät, ei vaivuta epätoivoon! Nicorettea poskeen ja taisteluun tupakkaa vastaan! Ja huomaan heti tupkoimattomuuden vaikutuksen mieskuntooni, kauheasta kankkusesta huolimatta kauhea jöpötys päällä koko ajan :) Ai että, tästä tulee hienoa...
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Ja jälleen on lopetettu.. uusi vuosi ja uusi elämä. Nyt toisena savuttomana päivänä tuntuu hyvältä. Olen aika varma, että lopetusyritykseni ei jää yritykseksi. Tsemiä kaikille lopettaneille! Jos olo käy liian tukalaksi niin inhalaattorit kehiin.
 

LKM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Montreal Canadiens
Laastarit on allekirjoittaneen mielestä paras apuväline. Ei tule muita paheita tapariippuvuuden tilalle kun laastarinkäyttö on niin passiivista, eikä nyt neljäntenä savuttomana päivänä edes tee mieli röökiä vaikka tavallisesti poltan askin päivässä.
24/7 mallisissa laastareissa kuten esim nicotinell on lisäksi semmoinen metka sivuvaikutus, että unet on erittäin todentuntuisia, yksityiskohtaisia ja vielä herättyäkin mieleenjääviä elämyksiä.
Onko joku toinen laastareita käyttänyt kokenut saman?

Tsemppiä minulle ja muille savuttomille!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ÄLKOOÄM

24/7 mallisissa laastareissa kuten esim nicotinell on lisäksi semmoinen metka sivuvaikutus, että unet on erittäin todentuntuisia, yksityiskohtaisia ja vielä herättyäkin mieleenjääviä elämyksiä.
Onko joku toinen laastareita käyttänyt kokenut saman?

Tsemppiä minulle ja muille savuttomille!

Olen kokenut saman, mutta ilman laastareita unista tuli vieläkin todellisempia. Eli olen taipuvainen uskomaan, että kyseessä on lähinnä vieroitusoire. Ne laastarien annokset on kuitenkin paljon pienempiä kuin aski/päivässä tahtisessa pössyttelyssä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Taas mennään

Viime lauantaina tuli mitta täyteen, 2 vajaata askia läksi vessanpönttöön ja kaikki hätävararöökit ja piipputupakat mitä talosta löytyi. Nuuskatykki sai puukosta ja stendari meni muuten vaan roskikseen. Nyt on ns. tekemisen meininki, saa luvan jäädä mokomat aineet.
On ehkä "vähän" turhan aikaista uhota kun on ollut huikeat 2 vrk ilman nuuskaa/tupakkaa mutta näillä mennään, kele! Painonlisäyksen torjun käymällä kuntosalilla 3 kertaa viikossa ja kunhan lumet tuosta sulavat alan reippailla ulkosalla enemmänkin. Nikotiinipurkkaa vedän, auttoi viimeksikin ja porkkana maistuu myös. Raportoin fiiliksistä kuukauden kuluttua.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Saako täällä sanoa etten ole röökiä vetänyt kolmeen kuukauteen yhtään mutta pilveä pari kertaa...terveys ennen kaikkea.


Nuuskahan nyt taitaa olla vaarallisempaa kuin tupakka.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Mike
Mä lopetin kans. Tänään ei tee pätkääkään tiukkaa, kun en darrassa pysty polttamaan ikinä muutenkaan, mutta huomisesta eteenpäin täytyy koittaa taistella..

Se taistelu taisi kestää jotain 4 vai 5 päivää. Paha kurki. Ehkä se sitten seuraavalla kerralla.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti goldenawe
Saako täällä sanoa etten ole röökiä vetänyt kolmeen kuukauteen yhtään mutta pilveä pari kertaa...terveys ennen kaikkea.
Itsehän miellän lähinnä itsensä fuulaamiseksi sen, että joku väittää ettei polta tupakkaa, mutta kuitenkin samalla tötsyttelee ahkerasti. Ihmetyksenihän aiheuttaa tietenkin se, että varmaan 95% ihmisistä "blandaa" hassiksensa perusröökiin ja tulee siis poltelleeksi sitä niin paljon kuin tötsy ko. henkilölle maistuu. Itsehän en tämmöisiä touhuja juurikaan harrasta... Sanottakooon kuitenkin vielä, että lainatun henkilön parit savut kolmeen kuukauteen ovat tuskin röökaamista.

Tuli eilen todettua, että 8-9 vuotta on röökiä polteltu, ja paskalla tsägällä tämä saattaisi hyvinkin riittää keuhkosyövän kehittymiseen. Vuoden-parin sisään pitäisi alkaa lopetella, mutta ehkei ihan vielä sittenkään.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mikäli nyt joku haluaa tuon tupakoinnin lopettaa, niin markkinoilla on uusi lääke. Lääkkeen nimi on Zybanin ja se taitaa olla reseptilääke, joten lääkärin kautta pitää mennä. Lääke on erittäin tehokas ja sitä pitää käyttää n. 7-9 viikkoa

Lääke löydettiin tietojeni mukaan vahingossa, kun vanhuksille syötettiin jotain mielialalääkettä tai vastaavaa. Lääkehoidon alussa huomattiin, että ne vanhukset jotka tupakoivat olivat lopettaneet, koska ei tehnyt mieli tuprutella. He lähinnä tunsivat inhoa tupakkaa kohtaan.

Zyban maksaa päivässä 2.99 €, joten se on euron halvempaa kuin askin päivässä tupruttelu.

Eli mikäli motivaatiota löytyy, niin kannattaa kokeilla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
kysymys

Tätä ketjua on - jostain kumman syystä - tullut vilkaistua muutaman kerran ja aika masentavalta homma näyttää näin sivullisen silmin; ei taida tälläkään palstalla monta lopettamispäätöksessään pysynyttä olla? Tässä yksi teoreettinen kysymys kaikille tupakoitsijoille ja sitä harkitseville;

Moni on täällä kirjoittanut motivaation puutteesta - so. tyttökaverista jne.... Eikö oma terveys ole tarpeeksi hyvä syy lopettaa/löytää motivaatio lopettamiselle? Tiedän, että tämä kuulostaa jeesustelulta tupakoimattoman suulta sanottuna, mutta minulla loppuivat pelkästään orastavat murrosiän kokeiluhalutkin siihen, kun saatoin isoisäni 67 vuoden iässä hautaan keuhkosyövän vuoksi. Hyvin jäi mieleeni hänen sanansa meille veljeksille; 'Elämään pitää suhtautua avoimin mielin ja virheistään viisaat oppii; Mutta on joitakin asioita joita ei kannata edes kokeilla, tupakointi yhtenä'.

Tällä palstalla tuntuu muutoinkin noiden fyysisten oireiden asema korostuvan, johtuen varmasti siitä, että tänne kirjoittavat pääasiassa ne, joilla lopettamispäätös on ajankohtainen tai ns. työn alla. Itse olen kuitenkin ollut siinä käsityksessä - niiden tupakoinnin lopettaneiden kaverien juttuja kuunnellen ja elämää seuraten, että kyseessä on kuitenkin ennen kaikkea sosiaalinen elämäntapamuutos? Eipä siitä paljoa apua ole, jos koko ajan on ympäröitynä tilanteilla, ihmisillä ja rutiineilla, johon tupakointi on vahvasti liittynyt. Eli kannattaa varmastikin miettiä uusia (mielellään terveellisiä) harrastuksia, rutiinien muutosta (l. mitä jos vaikkapa vilkaisette jatkoajan palstan lounastauon päätteeksi jne.. taukotupakan sijaan jne...)

Itse uskon siihen, että motivaatio on kaiken A&O päätöksessä pysymisessä. Tämä on mahdollista vain ja ainoastaan silloin, kun kukin tekee itselleen selväksi ne syyt kristallinkirkaana, miksi muutoksen haluaa? Niin kauan kun pitää laskea tunteja/päiviä/kuukausia tai pohtia onko kännissä polttaminen, sikarit jne. 'oikeaa tupakointia', ei todellista motivaatio ole syntynyt. Ankaraa, mutta näin se sivullisen silmiin näyttää?

Kannattaa myöskin muistaa, että riippuvuuksia on monenlaisia; yhdellä se on tupakka, toisella juominen, kolmannella himoliikunta, neljännellä työnarkomania, syöpöttely ja siihen liittyvä pakonomainen laihduttaminen jne.. Monesti käy niin, että kun pyritään yhdestä riippuvuudesta eroon, siirrytään toiseen. Tällöin on hoidettua ns. syytä, ei seurausta. Tietenkin on terveyden kannalta parempi, että riippuvuus on mielummin liikuntaan kuin vaikkapa tupakointiin, mutta jossakin vaiheessa kannattaisi kumminkin selvittää, mikä tällaiseen käytökseen on omalla kohdalla syynä. Sitä kautta voi saada avaimia myös tuolle motivaatio-puolelle?

Tarkoitus ei ollut esiintyä besser-wisserinä tai lannistaa päätöksen tehneitä. Toinpa vaan tällaisen tupakoimattoman mietteitä esille, josko se toisi muutakin pohdiskeltavaa, kun lakkopäivien laskeskelun? Saa myös (yrittää) tyrmätä mielipiteeni, heh! Tsemppiä kaikille lopettamispäätöksen tehneille. Tupakonti on perseestä - ainakin meille sijaiskärsijöille, syyllistämättä kuitenkaan tupakoijaa.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Pakko lisätä tänne palstalle oma tarina.

Itse lopetin tupakoinnin 4.12.2002 (tuskin tuota päivää unohdan koskaan), enkä ole sen jälkeen savujakaan keuhkoihini imenyt. Yllättävän helposti sujui tuo lopettaminen, mihin osasyy tosin luultavasti on se, että en ollut mikään himopolttaja.

Tosin vielä tänä päivänäkin tulee tilanteita harvasen päivä, jolloin tulee mieleen, että olisipa kiva polttaa yksi tupakka. Mutta ainakin tähän asti olen onnistunut pysymään päätöksessäni, ja lienen jo voiton puolella.

Kaikille, jotka yrittävät lopettaa: Tsemppiä! Helppoa se ei ole, mutta ei myöskään mahdotonta, kunhan itsekuria ja lujuutta pysyä päätöksessä löytyy.
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
Ite alotin polttamaan joskus neljätoista vuotiaana ja siinä tuli sit kessuteltua aina 17-vuotiaaks asti ihan kunnolla. Sit tuli taukoo anoreksiaan sairastumisen myötä (koska ei voi polttaa, ku on pakko olla hyvässä kunnossa, että jaksaa tappaa ittensä kuntosalilla ja lenkkeilemällä... Voi ihminen olla tyhmä!!!). Uudelleen alotin tossa kevättalvella 2003 ja siitä asti oon polttanu ihan päivätyönä ;). No ei, toppa kestää yllättävän kauan, ei aina jaksa olla kessu huulessa.

Oon harkinnu lopettamista, koska se ei tollon aikasemminkaa ollu mulle mitenkää vaikeeta. Ja säästäshän siinä aimo tukun rahaa (mikä taas sitten kuskattais baareihin, niinpä tietysti), mutta ei kai mikän voita seksin jälkeistä tupakkia, sitä kai mä jäisin eniten kaipaamaan.

Oon nytki ollu aina sillon tällön pari päivää polttamatta, jos oon ollu sairas, tai on ollu sellasessa tilanteessa, missä ei viiti alkaa röyhyttelemään...
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Kuukausi ja 11 päivää oltu ilman spaddua!!! No okei, viime viikolla lopetin tipattoman tammikuun - joka venähti mukavan helposti hieman helmikuullekin - ja sorruin sauhuttamaan pienen askin vjalkoista mjalboroa. Eka maistui ihan paskalle, mutta jatkaa piti. En kuitenkaan jäänyt koukkuun ja nyt mennään taas raittiina poikana.

7 kilometrin lenkki, jonka lönkyttelen lähes päivittäin, tuntuu jo ihan toiselta.

Ja kaikki tämä vain sen takia, että löin tyhmyyksissäni vedon juosta puolimaratonin ens syksynä.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Viestin lähetti hokkineito

ei kai mikän voita seksin jälkeistä tupakkia, sitä kai mä jäisin eniten kaipaamaan.

Itse olen jäänyt eniten kaipaamaan tupakkia edeltävää seksiä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tupakoitko, vaikka et haluaisi

Tässä ketjussa etsin sielunveljiä.

Itse olen tupakoinut vuodesta 1977 yhden kerran olen ollut ilman tupakkaa, elokuussa 2001 9 vrk, mut sitten hermo petti ja aloin uudestaan. Mulla olis helvetillinen hinku eroon tupakasta ja tiedän et se on itsestä kiinni, mutta kun ei onnistu.
Perheessäni ei kukaan muu tupakoi, olisko kenelläkään jotain konstia, en tarkota 50000 eke vetoo, vaan jotain, kun kerran oikeesti haluisin lopettaa, mutta luonne ei yksinkertasesti riitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Sniper
Jos jollain palstalla on tästä lääkkeestä kokemuksia niin tietoa vaan jakoon, olen erittäin kiinnostunut.

EDIT: Luin liian nopeasti, ja katsoin, että kysäiset eri lopetuslääkkeistä... no heitetään kuitenkin nuo.

Huhujen mukaan nikotiinilaastari on todella tehokas. Se pitää vaan pistää suun eteen ja pitää siinä.

Kuulemma myös syanidipillerit lopettavat tupakoinnin.

Itse en ole koskaan polttanut muutamaa kännissä poltettua savuketta lukuunottamatta, joten ei ole kokemusta näistä lääkkeistä. Isot pojat kuitenkin kertoivat...
 

Aksu

Jäsen
Takana tupakointia n. 12 vuotta ja niksat sen mukaiset, sillä tupakkalakkoa on tällä erää kestänyt 5 vuorokautta ja olo on aivan helvetin paska. Väsynyt ja päätä jomottaa koko ajan tasaisesti, ihan kuin jostain olisi puute...

No, katsellaan tätä lakkoa sen aikaa kun kestää, sillä terveydellisistä syistä pitäisi päästä ihan oikeasti eroon. Lopettamisesta en monen epäonnistuneen yrityksen jälkeen viitsi edes puhua, lakkoja nämä on. Kestävätpä sitten päivän tai viisi vuotta.

Mitään apukonsteja en ole koskaan lakoissa kokeillut enkä kokeile nytkään. Loppujen lopuksi tämä homma loppuu kunhan yrittää perustella itselleen miksi tämä on niin vitun tyhmää (tosin osaan perustella myös sen miksi polttamisella ei ole oikeastaan mitään väliä) ja oikeasti yrittää uskoa siihen. Turhan monella lakko onnistuu vasta pakon edessä, malliesimerkkinä lääkärin vakava varoitus tai riittävä riski syövästä.

Laastarit toimii, väittävät kaverini. Kokeile.

Ai niin. Tämänkin viisi päivää on aika tehokkaasti kartellut kaikkia kahviloita, baareja sekä suurinta osaa kavereista. Koko lähipiirissäni on vain kaksi tyyppiä, jotka eivät polta. Täten houkutus polttaa seurassa on kova enkä kaipaa tupakasta yhtään ylimääräistä haju- tai näköhavaintoa.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Viestin lähetti Sniper

Tuli noissa keskusteluissa ilmi että nyt olisi markkinoilla vaihtoehtoinenkin lääke perinteisten Nicorette-juttujen tilalle.
Ilmeisesti aikanaan masennuslääkkenä käytettyä ainesosaa on testattu hyvällä menestyksellä ja sen hyviä puolia olisi lisääntynyt energisyys, ei lihoamista, positiivinen vaikutus juuri tapatupakointiin. 8-9 viikon kuuri ja alkoholia ei saa tänä aikana käyttää, poltella saa (pitää) ekan viikon verran. Suurempia haittavaikutuksia ei kai terveelle ihmiselle pitäisi tulla suun kuivumista lukuunottamatta, mutta Britanniassa kai tähän on kuoltukin. Nimeä en muista, jos arvata pitäisi niin viisi kirjainta ja alkaa B:llä.

Jos jollain palstalla on tästä lääkkeestä kokemuksia niin tietoa vaan jakoon, olen erittäin kiinnostunut.

Lääkkeen nimi on Zyban. Vaikuttaa siltä, että Zybanista on todellakin apua tupakoinnin lopettamiseen. Kysyin lääkäriltä ohimennen apua tupakoinnin lopettamiseen, ja lekuri olisi siltä istumalta kirjoittanut reseptin ko. lääkettä ja vakuutti, että lääke toimii. Hinta on, tietenkin, kova, mutta niin on myös lopputulos, jos tupakoinnin pystyy Zybanin avulla lopettamaan.

Lisää tietoa vaikka täältä:http://www.verkkoklinikka.fi/discussion/browse_messages_CUST.xsp?SID=45451ABA4912BCC3EE50&groupID=9
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
itse en ole karahtanut tämän syöpäkääryleen lumoihin, vaikka monet kerrat olen kännissä yrittänyt muka tykätä siitä, mutta paskalle se aina vaan maistuu. Olen yrittänyt ymmärtää kavereitani, joiden mukaan se on niin taivaallisen ihanaa. Mutta ei prkl. Aina se maistuu ihan saatanan pahalle vaikka olis kuin kännissä tai selvinpäin. Nuuskaan saattaisin koukkuun jäädä, jos lähtisin sille tielle, mutta onneksi en ole lähtenyt.

Joku sikarilaji joskus maistu suht kivalle, mutta ei voi muistaa mikä.. muut maistamani paskalle.. jeps
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös