Tuomas Tarkki JYP-paitaan

  • 76 429
  • 307
Suosikkijoukkue
JYP, GKS TYCHY, Puolalainen lätkä, Boston Bruins
Juuri näin ja Helenius oli ihan vitun paska kun torjui kaiken eteensä eikä herättänyt luottamusta yhtään. Siinä ei huipputorjunnat ja mestaruudet paljoakaan merkitse kun ei saa liimattua mitään. Ja vähän turhaa toistoakin, mutta Tarkki 2015-2016 ja Rajaniemi 2016-. Näin tuon edelleenkin näkisin ideaalissa ilmastossa.

No niinpä tietysti, Helenius nyt sattui olemaan statukseltaan hivenen eri tason maalivahti kuin Rajaniemi, mm. 1.kierroksen varaus. Helenius torjui mestaruuden ja oli kevään 2012 paras vahti koko liigassa. Rajaniemestä tulee aika äkkiä mieleen tälläiset uroteot kuin kolme pleijaripeliä liigassa jotka päättyi aivan totaaliseen sulamiseen game sevenissä Lappeenrannassa, ja 2.divari karsinnoissa sulaminen keväältä 2011.

Ja kuten sanoin, sehän on ihan mahdollista että Rajaniemi näyttää ensi kaudella hauista ja kaappaa 1.vahdin paikan mutta MINÄ en siihen usko. Vaan uskon että isompi potentiaali on Vehviläisessä. Tällä kaudella Rajaniemi on pelannut hyvin sen mitä on pelannut, joten ei Rajaniemeltä mitään pois niistä yhdeksästä pelistä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
No niinpä tietysti, Helenius nyt sattui olemaan statukseltaan hivenen eri tason maalivahti kuin Rajaniemi, mm. 1.kierroksen varaus. Helenius torjui mestaruuden ja oli kevään 2012 paras vahti koko liigassa. Rajaniemestä tulee aika äkkiä mieleen tälläiset uroteot kuin kolme pleijaripeliä liigassa jotka päättyi aivan totaaliseen sulamiseen game sevenissä Lappeenrannassa, ja 2.divari karsinnoissa sulaminen keväältä 2011.

Helenius tuli menetettynä lupauksena sekä rattijuoppona hakemaan uutta nostetta uralleen tai lähinnä pelastamaan sitä. Hänen superkautensa ei ollut millään tavalla ennakoitavissa. Aasin hukuttavana siltana voidaan todeta että Rajaniemestä saattaa kasvaa nopeastikin liigatasolle pätevä ykkösveskari. Toistaiseksi tarvitsemme kuitenkin super-Tarkkia. Minulle ei ole väliä miten veskari torjuu kunhan torjuu. Ja tämä pätee Heleniukseen, Rajaniemeen sekä ennenkaikkea Tarkkiin.

"Game seven" ja "sulaminen". Voi jeesus mitä paskaa reilu parikymppisestä veskarista joka joutui elämänsä kovimpaan paikkaan vailla isompaa pelituntumaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä keskustelu omien junnujen sorsimisesta käydään tasaisin väliajoin joka joukkueen osioissa ja aina tuntuu olevan "totuus" se että seura on sössinyt ja ajanut tulevan nhl-staran muualle. Kun kyseessä on usein alle parikymppisestä, vasta aikuistumassa olevasta nuoresta niin se pois lähteminen kotinurkkien valmiista ruokapöydistä ja äitin pesemistä kalsareita on vain hyvä juttu. Tarkoitan että kehityksen kannalta se aikuistuminen ja vastuun ottaminen omista asioista on välttämätön osa prosessia ja se ei välttämättä onnistu niissä tutuissa ympyröissä. Kun tämä "herääminen" tapahtuu on kehittyminen sen jälkee hurjaa. Jotkut ovat vaan sen verran luupäitä ja jäävät kotiin odottamaan sitä heräämistä ja pian huomataan että juna meni jo. Niitäkin esimerkkejä löytyy omastakin takaa. On mahdollista että esim. Laurikaisen kehitys olisi voinut jäädä junnaamaa jos hän olisi jäänyt tänne. Ei voi tietää mutta nyt näyttää siltä että hänen kannaltaan lähtö pois kotoa oli oikea päätös. Ja ei JYPkään ole mistään paitsi jäänyt kun aika hyvät kassarit on koko ajan joukkueessa ollut.

Pari asiaa on seuran kannalta mielestäni tärkeitä. Se että joka tontille löytyy riittävän hyvä pelaaja(Tarkki/Rajaniemi esimerkkinä), ja se että junnutuotanto pystyy tuottamaan pelaajia jotka nousevat/tulevat nousemaan oman tonttinsa(Laurikainen) vakiokokoonpanon pelaajiksi, oli seura sit JYP tai joku muu. Riittävän laadukas junnutuotanto takaa sen että välillä joukkueeseen nousee myös niitä omia pelaajia. Jos sitten joku "oma" junnu nousee rooliin muualla niin sehän kertoo vain junnutuotannon tasokkuudesta. Ja se taas tuo kokoajan uusia lupaavia junnuja tänne kun muutkin huomavat että tuolta nousee jatkuvasti ukkoja liigaan... Siksi onkin vain mielestäni hyvä jos muualle lähtenyt ottaa paikkansa koska ei Suomessa ole varaa hukata yhtään lahjakkuutta.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvää keskustelua maalivahtiasioista, osin jo ketjun aiheen eli huikaisevan Tarkin offtopicissa.

Muistuttaisin, että joukkueilla voi olla hiukan erilaisia strategioita maalivahtien suhteen. Kyllä, kaikille liigajoukkueille hyvä maalivahtiosasto on tärkeä asia, mutta JYPille tämä on ollut osa-alue, jossa on päätetty pelata pienellä riskitasolla. Riskejä on uskallettu ottaa sitten enemmän (Hännikäinen) ja vähemmän (viime kauden kokeilut, nimet jo unohtuneet) onnistuneesti muilla osastoilla.

Pienen riskin maalivahtistrategian varjopuoleksi nousee se, että omien junnujen sijoittaminen yhtälöön on ajoituksellisesti hyvin haastavaa. Melkein todennäköisin väylä murtautua liigaan vakiovahdiksi kun saattaisi vaatia jopa ykkösmaalivahdin ikävän loukkaantumisen tms. Toisaalta lähivuosina ei ole nähty sitäkään, että kakkosveska olisi aidosti peliesityksillään selättänyt ykkösen.

En lopulta näe suurta kritisoitavaa JYPin maalivahtipeluutuksessa, vaikka toivonkin, että Rajaniemi saa vähä vähältä lisää näytön paikkoja myös ykköskorin vastustajia vastaan.

Jupa
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, GKS TYCHY, Puolalainen lätkä, Boston Bruins
Helenius tuli menetettynä lupauksena sekä rattijuoppona hakemaan uutta nostetta uralleen tai lähinnä pelastamaan sitä. Hänen superkautensa ei ollut millään tavalla ennakoitavissa. Aasin hukuttavana siltana voidaan todeta että Rajaniemestä saattaa kasvaa nopeastikin liigatasolle pätevä ykkösveskari. Toistaiseksi tarvitsemme kuitenkin super-Tarkkia. Minulle ei ole väliä miten veskari torjuu kunhan torjuu. Ja tämä pätee Heleniukseen, Rajaniemeen sekä ennenkaikkea Tarkkiin.

"Game seven" ja "sulaminen". Voi jeesus mitä paskaa reilu parikymppisestä veskarista joka joutui elämänsä kovimpaan paikkaan vailla isompaa pelituntumaa.

Tämä game seven siksi että siinä on ne kerrat kun Rajaniemi on kovassa paikassa ollut ja sillon hän suli!
En missään kohtaa aiemmin maininnut koko Heleniusta, SINÄ otit sen puheeksi ja käänsit sen samaksi asiaksi kuin minun Rajaniemen epäilemisen. Heleniukseen luotin alusta asti enemmän kuin Rajaniemeen koska oli kuitenkin ollut jo SHL-karsinnoissa ja joku muukin oli sen potentiaalin nähnyt.

Vielä yhden kerran sanon että on täysin mahdollista että Rajaniemi tulee ja ottaa sen ykkösvahdin paikan MUTTA MINÄ EN SIIHEN USKO! Mutta koska en ole profeetta niin voi hyvin olla että olen väärässä ja reilun vuoden päästä joudun syömään sanani.

Eli, Uskon että seuraava JYPin "oma mv" on Veini Vehviläinen, ei Sami Rajaniemi. Korostan että en millään lailla toivo Rajaniemelle epäonnistumisia, mieluummin tietysti meillä olisi kasapäin kuumia vahteja.

Ja koska tämä nyt on kuitenkin Tuomas Tarkkia koskeva ketju niin sanon että häneen luotan kuin vuoreen mitä kovempia pelit ja panokset ovat.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Laurikaisesta puhuttaessa tulee myös muistaa tuo määrä pelejä minkä Eetu sai alleen Kanadassa. Olikohan tuo 125 peliä kahdessa kaudessa. Vaikka Eetulle olisi ollut tarjolla pelipaikka JYPista tai Akatemiasta ja samalla Eetu olisi käynyt vielä A:ssa pelailemassa ei hänellä olisi ollut mitään mahkuja päästä moisiin ottelumäärin täällä. Luultavammankin pelit olisivat jääneet 30-60 välille kahden kauden aikana. Näinköhän Eetusta olisi ykkösmokeksi Bluessiin täksi kaudeksi, jos olisi jäänyt tänne ihmettelemään. Kanadan junnuliiga on kuitenkin haastavampi sarja etenkin maalivahdin kannalta kuin Mestis/ASM. Laukasutaito on Kanadassa kuitenkin ihan eri luokkaa ja pelinopeudeltaan mennään ihan eri sfääreissä kuin A:ssa.

Itse ainakin näen, että maalivahdin(kin) kehityksen kannalta isot pelimäärät on tärkeä asia etenkin nuorempana. Pelitilanne on kuitenkin niin täysin erilainen henkisesti kuin harjoitukset. Mielestäni ei voi sanoa, että JYP sössi Laurikaisen muualle vaan pikemminkin Eetu näki hyvän sauman lähteä kokeilemaan ja käytti tilaisuutensa hyväksi huikealla tavalla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tämä game seven siksi että siinä on ne kerrat kun Rajaniemi on kovassa paikassa ollut ja sillon hän suli!

Tarkilla on luonnollisesti näyttöä päätyyn saakka torjumisestakin, mutta hän hävisi viime keväänä kolme ensimmäistä pleijarimatsia. Miksei kyennyt torjumaan voittoja? Kuulostaako nyt vähän typerältä? Sitä minäkin. Rajaniemen kohdalla voi tietenkin puhua viime kevään osalta sulamisesta, mutta hän ei ollut ykkösveskarimme eikä omannut pelituntumaa sekä sitä kautta itseluottamusta. Rajaniemen kritisoinnin kohdalla on hyvä huomioida myös muut asian laidat.

En missään kohtaa aiemmin maininnut koko Heleniusta, SINÄ otit sen puheeksi ja käänsit sen samaksi asiaksi kuin minun Rajaniemen epäilemisen.

Minä otin esiin Heleniuksen, koska hän otti ykköstorjujan paikan melko puskista ja osoitti kehitystä. Hän ei missään nimessä ollut mikään ykkösveskari JYPiin tullessaan. Itse näen Rajaniemen kykenevän samaan, eli ottamaan ykkösveskarin paikan sen hallitsijalta. Aikajanan olenkin jo aiemmin tuonut esiin.

Ja koska tämä nyt on kuitenkin Tuomas Tarkkia koskeva ketju niin sanon että häneen luotan kuin vuoreen mitä kovempia pelit ja panokset ovat.

Tuskin tämä ketju nyt pilalle menee jos vähän käydään keskustelua muistakin organisaatiossa olleista/olevista veskareista. Erillinen ketju kun tuskin ihan hirveästi kantaisi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, GKS TYCHY, Puolalainen lätkä, Boston Bruins
Tuskin tämä ketju nyt pilalle menee jos vähän käydään keskustelua muistakin organisaatiossa olleista/olevista veskareista. Erillinen ketju kun tuskin ihan hirveästi kantaisi.

Minä näen että Helenius ja Myllykoski lähti aivan samalta viivalta kauteen 2011-2012, pyrittiin tekemään tasavahva MV-tandem kuten oli ollut jo muutaman kauden JYPissä.
Nyt saa puolestani riittää tämä vääntäminen asiasta mikä nyt kuitenkin alkoi vain ja ainoastaan siitä että minä henkilökohtaisesti en luota Rajaniemeen. Se voi johtua viime kauden game sevenistä, ensimmäisestä? kotipelistä HPK:ta vastaan missä päästi heti alkuun pari ja oli usein vähän pelokkaan oloinen. Helenius torjui paljon eteensä ja niin teki myös muuan Wallinheimo, mutta omissa silmissä Rajaniemen sylkeminen on johtunut hermoilusta eikä tavasta.

Sinä luotat Rajaniemeen, et uskonut ilmeisesti Heleniukseen. Minä en luota Rajaniemeen niin paljoa ja luotin aika paljon enemmän Heleniukseen(en tietenkään ala väittämään että tiesin Heleniuksen nousevan aivan liigan ykkösvahdiksi). Uskon että Rajaniemi voi olla 2.vahti menestyvässä joukkueessa, en usko että voisi olla 1.vahti, sinä uskot. Uskon että Veini Vehviläinen tulee menemään Rajaniemestä ohi seuraavan kahden vuoden aikana, ja sinä taas et usko siihen. Joten joskus tulevaisuudessa näemme, kannattiko kummankaan uskoa mihinkään.

USKO, TOIVO ja MAALIVAHTI.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minä näen että Helenius ja Myllykoski lähti aivan samalta viivalta kauteen 2011-2012, pyrittiin tekemään tasavahva MV-tandem kuten oli ollut jo muutaman kauden JYPissä.

Tähän on hankala uskoa kun huomioi Myllykosken varsin laadukkaat otteet sekä Heleniuksen silloisen tilanteen. Ei Myllykoski varmasti täysin selvä ykkönen ollut, mutta häneen oli varmasti lähtökohtaisesti helppo nojata. Helenius kuitenkin rupesi dominoimaan ja vei lopulta ykkösveskarin tontin. Rajaniemen täytyy samaan tapaan kiihdyttää rinnalle ja ohi jos paikka ykkösenä kiinnostaa.

Vehviläisestä en voi sanoa yhtään mitään kun en yhtäkään peliä ole nähnyt. Voin nojata vain siihen mitä olen nähnyt.


USKO, TOIVO ja MAALIVAHTI.

Juuri näin! Positiiviset ongelmat ovat niitä parhaita. Tosin tässä tapauksessa ei nyt edes mitään ongelmia ole vielä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuinka moni tässä Vehviläistä kommentoinut on itse NÄHNYT pojan pelaavan? Auttaisi hahmottamaan kommentoijan uskomusten perustaa.

Minä näin kaverissa paljon potentiaalia, mutta matkassa on kaksi merkittävää kysymystä joiden vaatimaa aikaa on vaikea arvioida: fyysiset mitat. En ole katsonut kokoja mistään, mutta ikäiseltään hän vielä verkolla näyttää.
Toinen asia on pelaamisen "siivoaminen" aikuisten lätkään sopivammaksi. Tämä vaatii paljon pelejä, ja kenties fokuksen siirtäminen kokonaan niihin.

Miten JYP-edustuksen tulisi minun mielestäni suhtautua häneen? Tulisi olla valmis antamaan mahdollisuuksia, mutta TÄYSIN ilman lyhyen aikavälin odotuksia. Tämä toteutuu hyvin kun edellä on Tarkki-Rajaniemi kaksikko ja tukena koko organisaation leveys. Täytyy muistaa myös, että Rajaniemelläkin on vielä toinen jalka Akatemiassa. Näiden kahden kaverin keskinäinen paikanvaihto on yksi mahdollisuus.

edit: kirjoitettu kolmessa osassa kun vaimo keskeyttää tärkeän keskustelutyön tämän tästä.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Minä en ymmärrä mikä hinku sinne JYP-maalille on saada juuri oma kasvatti. Itse näen ainakin mieluummin siellä "valmiin" maalivahdin joka torjuu meille voittoja ja vie joukkueen päätyyn asti keväällä. Tässähän voisi jossitella miten JYP olisi saattanut päästä viime kaudella neljän sakkiin ellei Tarkilla olisi ollut vatsatautia. Täytyi antaa vastuuta nuorelle maalivahdille ja pelit sitten päättyivät siihen 7. otteluun. Rajulle tuli varmasti hyvää kokemusta siitä pelistä, mutta mieluummin olisin nähnyt JYPin mitalipeleissä.

En nyt tiedä mitä siinä lopulta JYP voittaa jos kasvattaisi jostain oma-kasvatista huippuveskarin. Liiga on kasvattaja-sarja, eli heti kun joku pelaaja puhkeaa kukkaan, tämä viedään meiltä isompiin ja rahakkaimpiin kaukaloihin. Eli kun pari kautta mahdollisesti ollaan pelillisesti otettu pataan koska junnu-molarin sisäänajo, ja heti kun se läpimurtokausi tapahtuu, niin kaveri suuntaa samantien jonnekin rapakon taakse. Ja ei muuta kun urakka alusta uusiksi!

Lisäksi vähän ihme kitinää Ahosesta, Ahlqvistista, Perhosesta ja Laurikaisesta. Ahonen sai (kuten joku jo aiemmin yllä totesi), paremmin rahaa HIFKistä. Siihen aikaan JYPillä ei ollut varaa lähteä kilpailemaan maalivahdista rahallisesti. Ahlqvistista ei ole ikinä tullut edes Liiga-tason maalivahtia, eli en tajua miksi joku tätä pahalla muistelee. Jos Ahlqvistille olisi annettu JYPissä mahdollisuus, olisiko tulos ollut yhtään sen parempi? Saattaisi olla vain että meillä roikkuisi hallin katossa 1-2 mestaruusviiriä vähemmän jos olisi annettu. Perhoselle annettiin taas vähän liikaa mahdollisuuksia, NHL-varauksen jälkeen mies valitsi aina vapaaehtoisten reenien ja Gigglin Marlinin aurinkoterassin väliltä jälkimmäisen. Raju taas teki paljon enemmän töitä kuin Perhonen ja aivan oikeutetusti nappasi Akatemian ykköskassarin paikan tämän NHL-lupauksen nenän edestä. Nyt Perhonen pelannut ihan hyvin Kuopiossa, mutta en jaksa uskoa että miehestä enää on NHL:ään. Laurikaisesta tosiaan avautui vasta pari päivää sitten että on meidän kasvatteja, en tätä ollut aiemmin tiennyt vaikka samaa ikäluokkaa olemmekin. Laurikaisesta en osaa sanoa mitään, mutta jos tuo 125 peliä kahteen kauteen Kanadassa pitää paikkansa, niin totuushan on, että ei kaveri olisi Suomessa mistään saanut yhtä suuria pelimääriä.

Täältä ehdoton ei sosiaalipeluutukselle. Kenttäpelaajissa tätä voidaan harrastaa koska se on helpompaa eikä ole niin suuressa roolissa yksittäinen kenttäpelaaja, mutta kiitos ei tolppien välissä tätä. Colorado kaatui muistaakseni 2003-04 omaan maalivahtiinsa, vaikka kenttäpelaajissa oli pitkä lista erilaisia supertähtiä. Maalivahtipelin tulee aina olla toimivaa ja varmaa mikäli aiotaan pelata kirkkaimmista. Minä ainakin näen JYPin tavoitteena mieluummin Suomen mestaruuden kuin nuorten pelaajien kasvattamisen.
 

marras

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en ymmärrä mikä hinku sinne JYP-maalille on saada juuri oma kasvatti. Itse näen ainakin mieluummin siellä "valmiin" maalivahdin joka torjuu meille voittoja ja vie joukkueen päätyyn asti keväällä. Tässähän voisi jossitella miten JYP olisi saattanut päästä viime kaudella neljän sakkiin ellei Tarkilla olisi ollut vatsatautia. Täytyi antaa vastuuta nuorelle maalivahdille ja pelit sitten päättyivät siihen 7. otteluun. Rajulle tuli varmasti hyvää kokemusta siitä pelistä, mutta mieluummin olisin nähnyt JYPin mitalipeleissä.

En nyt tiedä mitä siinä lopulta JYP voittaa jos kasvattaisi jostain oma-kasvatista huippuveskarin. Liiga on kasvattaja-sarja, eli heti kun joku pelaaja puhkeaa kukkaan, tämä viedään meiltä isompiin ja rahakkaimpiin kaukaloihin. Eli kun pari kautta mahdollisesti ollaan pelillisesti otettu pataan koska junnu-molarin sisäänajo, ja heti kun se läpimurtokausi tapahtuu, niin kaveri suuntaa samantien jonnekin rapakon taakse. Ja ei muuta kun urakka alusta uusiksi!
...
Täältä ehdoton ei sosiaalipeluutukselle. Kenttäpelaajissa tätä voidaan harrastaa koska se on helpompaa eikä ole niin suuressa roolissa yksittäinen kenttäpelaaja, mutta kiitos ei tolppien välissä tätä. Colorado kaatui muistaakseni 2003-04 omaan maalivahtiinsa, vaikka kenttäpelaajissa oli pitkä lista erilaisia supertähtiä. Maalivahtipelin tulee aina olla toimivaa ja varmaa mikäli aiotaan pelata kirkkaimmista. Minä ainakin näen JYPin tavoitteena mieluummin Suomen mestaruuden kuin nuorten pelaajien kasvattamisen.

Eikai täällä kukaan pidä minään itseisarvona, että veskan on oltava oma kasvatti ja että voidaan vaikka hävitä pelejä kunhan näin on? Mistään sosaalipeluutuksesta puhumattakaan, aika turhaa kärjistämistä. Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että kun listoilla sattuu olemaan pari lupaavaa kaveria niin turha sillon on mennä merta edemmäs kalaan. Tulee seuralle sitäpaitsi huomattavasti halvemmaksikin.
Tarkin tasoisen veskan jatkaminen on toki hieno asia ja ehdottomasti peukku jatkosopparille, mutta kaverilla alkaa olemaan jo jonkun verran kilometrejä mittarissa, joten toivoisin että valmennus viimeistään ensikaudella uskaltaisi antaa Rajaniemellekin kunnolla vastuuta. Toki ne minuutit on omilla esityksillä ansaittava, ei siinä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitähän tässä pitäisi sitten miettiä meinaako joukkue taistella mestaruudesta vai olla jatkossa kasvattajajoukkue. Oikeastaan kaikissa muissa seuroissakin yleensä nuoremmat maalivahdit ovat päässeet maalille vain siinä tapauksessa että ykkösmaalivahti on loukkaantunut tai pelannut todella huonosti ja ollut pakkorako kokeilla. Nyt tarkki on pelannut hyvin ja ollut pääasiassa terve.

Rajaniemen pitäisi käyttää hyödyksi ne ajat kun pääsee maalille, silloin on mahdollisuus saada jatkaakin sielä. Vaikka mestaruuskaudella taisikin peluutus aika tasan mennä Heleniuksen ja Myllykosken kanssa niin Helenius käytti sen momentuminsa loppukaudesta, jos en ihan väärin muista taisi pelata pari nollapeliä putkeen ja pelata sen verran hyvin että otti sitten ykkösmaalivahdin tontin loppukaudeksi.
 

Meikäpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils
Maalivahdeista Ahonen on ainut JYPin ostalta tyritty case. Tuostakin sen verran aikaa, että organisaatio on muuttunut paljon. Oliko Ahonen muuten yhtä suuri talentti kuin esim. Vehviläinen? Ykköskierroksen varaus mutta hänen viimeisen JYP-kautensa tilastot ovat PO: 24, PMK: 2.90 ja T%: 90.6% Eli ei mitkään huikeat mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Ahonen vielä joskus JYP-paidassa ellei sitten kunnolla poltettu siltoja.

Tämä Perhonen on kyllä surullinen tapaus kun rupesi keitto maistumaan. Pelaa nyt ihan hyvää kautta mutta kertokaa minulle onko miehellä jotain muitakin merkittäviä meriittejä kuin se yksi A-junnujen SM-kulta ja sen seurauksena NHL-varaus ja muutamat junnu maju pelit? Niin ei ole, ainakaan vielä. Ahlqvistin kehitys tyssäsi HIFKissä ja tehtiin oikein että hommattiin nälkäinen ja kovaa harjoitteleva Tuokkola Sinkun pariksi. Laurikainen lähti rapakon yli, koska näki tilaisuuden tulleen. Sekin on ihan normaalia, että maalivahti haluaa lähteä kokeilemaan siipiensä kantavuutta eikä siihen mitään ryssimistä seuralta vaadita.
 
Viimeksi muokattu:

J.S:P

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeisimmästä IS UrheiluSanomat lehdestä jossa juttua Laurikaisesta ilmenee että ainakin pientä skismaa JYPin ja Laurikaisen välillä ollut, ainakin on evätty maajoukkue pelejä joka "närkästyttänyt", tämmöiset ilmeisesti edesauttaneet päätöstä lähtöön.
 

Pauli

Jäsen
Rajaniemi on pelannut koko junnu-uran YJK:ssa paitsi kävi mutkan raahessa.
Itse näkisin että kyllä Tarkki jatkaa täällä pidempään vielä ja niin kauan kuin jatkaa ja ottee on tuota luokkaa niin ei kannata lähteä kokeileen omia poikia jos niistä tulis jotain. Toki Tarkki voi loukkaantua tai sit ei kiekko tartu niin sitten annetaan OIKEA mahdollisuus omalle junnulle eikä hankita muita muualta. Ja akatemia joka tuottaa jypille vihdoin pelaajia niin tarvii myös maalivahteja.
Ja Perhosesta niin liian paljon on kuullut näitä puheita kusesta. Pitää varmaan paikkaansa. Mutta toivon että hän nyt kalpassa nousis hyväksi mokkeksi.
 

Pauli

Jäsen
Maalivahdeista Ahonen on ainut JYPin ostalta tyritty case. Tuostakin sen verran aikaa, että organisaatio on muuttunut paljon. Oliko Ahonen muuten yhtä suuri talentti kuin esim. Vehviläinen? Ykköskierroksen varaus mutta hänen viimeisen JYP-kautensa tilastot ovat PO: 24, PMK: 2.90 ja T%: 90.6% Eli ei mitkään huikeat mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Ahonen vielä joskus JYP-paidassa ellei sitten kunnolla poltettu siltoja.

Tämä Perhonen on kyllä surullinen tapaus kun rupesi keitto maistumaan. Pelaa nyt ihan hyvää kautta mutta kertokaa minulle onko miehellä jotain muitakin merkittäviä meriittejä kuin se yksi A-junnujen SM-kulta ja sen seurauksena NHL-varaus ja muutamat junnu maju pelit? Niin ei ole, ainakaan vielä. Ahlqvistin kehitys tyssäsi HIFKissä ja tehtiin oikein että hommattiin nälkäinen ja kovaa harjoitteleva Tuokkola Sinkun pariksi. Laurikainen lähti rapakon yli, koska näki tilaisuuden tulleen. Sekin on ihan normaalia, että maalivahti haluaa lähteä kokeilemaan siipiensä kantavuutta eikä siihen mitään ryssimistä seuralta vaadita.
Oispa mielenkiintoista tietää milloin jypistä ei oo päästetty maalivahteja maajoukkueeseen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oispa mielenkiintoista tietää milloin jypistä ei oo päästetty maalivahteja maajoukkueeseen.

Nimenomaan näin. Varmasti jokainen valmentaja ymmärtää että maajoukkuekokemukset kehittävät ja motivoivat.

Tietenkin on mahdollista, että lyhyen aikavälin joukkuekohtaista menestystä oman uransa vuoksi hakeva junnukoutsi laittaa kapuloita rattaisiin. Vai voiko?
 

sean

Jäsen
Tarkin jatko loistava uutinen. Tässä pelaaja kuka kestää kevään paineen. Nuorille vaaditaan vastuuta, mutta Rajaniemi hukkasi viime kevään mahdollisuutensa ja suli.

Ahlqvist on turha edes nostaa esille. Pelaako suomisarjaa?

Laurikainen jatkoajan haastattelussa ;
− A:ssa oli yhtenä vuonna Perhosen Samu, Rajaniemen Sami ja Lehtosen Antti, joka nyt pelaa Hokissa. Sen takia lähdin kokeilemaan siipiä kauemmas

Ahonen tyrittiin tarjoamalla junnusopimusta.
 
Suosikkijoukkue
JYP, GKS TYCHY, Puolalainen lätkä, Boston Bruins
Tarkin jatko loistava uutinen. Tässä pelaaja kuka kestää kevään paineen. Nuorille vaaditaan vastuuta, mutta Rajaniemi hukkasi viime kevään mahdollisuutensa ja suli.

Ahlqvist on turha edes nostaa esille. Pelaako suomisarjaa?

Laurikainen jatkoajan haastattelussa ;
− A:ssa oli yhtenä vuonna Perhosen Samu, Rajaniemen Sami ja Lehtosen Antti, joka nyt pelaa Hokissa. Sen takia lähdin kokeilemaan siipiä kauemmas

Ahonen tyrittiin tarjoamalla junnusopimusta.

Ahlqvist on itse asiassa juuri tänään lähtenyt Saksan divarista try-outin jälkeen joka tuotti 4ottelua ja 7.92 m/o.
Ahosesta onkin jo aiemmin puhuttu että silloin aika vain oli se että JYPillä ei ollut varaa vastata HIFKin tarjoukseen ja mukana oli jo vahvan kauden pelannut Tommi Satosaari.
 

EMS78

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä Jyväskylässäkin halutaan jyväskyläläisiä maalivahteja, mutta olisitko ollut tyytyväinen esimerkiksi siihen, että kaudelle 2008-2009 oltaisiin lähdetty ajamaan jotain omaa junnua systeemiin sisälle? Taikka kaudella 2011-2012?

Touhu on todella kädetöntä, jos omista junnuista halutaan liigaan maalivahteja, ja siinä onnistutaan kerran kymmeneen vuoteen, jos silloinkaan. Jotain mätää tuossa touhussa pitää olla jo senkin perusteella, että moni JYPin junnuissa pelannu maalivahti on lähteny JYPin junnuista muihin seuroihin kesken junnuiän. Näitä on ainakin Sinuhe Wallinheimo, Eetu Laurikainen, Ari Ahonen, Aleksis Ahlqvist ja Samu Perhonen.

Olisin ollut tyytyväinen, että noina mainitsemanasi kausina JYPiin olisi ajettu omaa junnua sisälle. Haluaisin, että se olisi tapa eikä poikkeus. Se, että junnua ajetaan joukkueeseen sisälle, ei tarkoita sitä että se junnu pelaa ykkösmokena. Joten en ymmärrä sitä näkemystä, että joukkue heikkenee huomattavasti, jos junnua ajetaan sisään joukkueeseen. Monessa muussa joukkueessa se on arkea.


Kukaan ei voinut aavistaa, että Eetu Laurikaisesta kehittyy näin nopeasti näin hyvä maalivahti, vaikka erittäin hyvän pelityylin on aina omannutkin. Silloin kuin Laurikainen vielä JYPiä edusti, JYP-Akatemian maalia vartioivat Sami Rajaniemi ja Samu Perhonen. Myöhemmin tässä tekstissä vielä harmittelet Perhosen päästämistä muualle. JYPin edustusjoukkueella oli kyseisellä kaudella maalivahteina Joni Myllykoski ja Riku Helenius ja kaikki tietävät, kuinka kyseisellä kaudella lopulta kävi. Kerro nyt meille kaikessa neroudessasi, miten olisit hoitanut tilanteen? Kolmea juniorimaalivahtia on vaikea pitää yhtaikaa tyytyväisenä.

Kaikessa neroudessani toistan sen, että niin Laurikainen kuin Perhonenkin olisi voinu pelata vielä a-junnuissa JYPin organisaatiosta poistumisen jälkeen. Sitten on vielä sellainenkin mahdollisuus kun pelaajan lainaaminen toiseen seuraan. Ihan niin kuin JYP lainas Dennis Saikkosen aikaisemmin tällä kaudella Ambri-Piottaan. Ja olis kyllä ihan mielenkiintoista tietää, että miksi JYP hankki Kiekkoreippaan junnuista Rajaniemen Perhosen ja Laurikaisen kaveriksi. Joku (hyvä) syyhän siihen on olemassa.


Kun tykkäät tuosta jossittelusta, niin kumman olisit nyt valinnut? Tuokkolan vai Ahlqvistin?

Olisin valinnut Ahlqvistin. Tuokkola oli tänne tullessa Tapparan ylijäämäpelaaja. Tänne tuloa edeltävällä kaudella Tuokkola oli pelannu 6 peliä päästettyjen maalien keskiarvon ollessa 3,17. Ahlqvist pelasi vastaavalla kaudella 30 peliä ja niissä päästettyjen maalien keskiarvo oli 1,86. Se miten Ahlqvist on pelannu Jyväskylästä lähdön jälkeen, ei sano mitään siitä, millainen pelaaja siitä olisi voinut tulla, jos se olis jääny tänne. Voin vain kuvitella, mitä ajatuksia ja tuntemuksia on liikkunut noin 18-vuotiaan nuorukaisen mielessä, kun seura mitä oot koko lapsuutesi ja nuoruutesi edustanut, valitsee tilallesi erittäin hyvän kauden jälkeen sinua heikommin pelanneen ylijäämäpelaajan toisesta seurasta. En tiedä mitä Ahlqvistin olisi pitänyt tehdä vakuuttaakseen JYPin, kun kerta kaveri pelasi annetut 6 Liiga-peliä edellisellä kaudella tilastoin GAA 1,37 ja torjuntaprosentilla 95,1%. Kaikki mainitsemasi Tuokkolan saavutukset ja suurin osa liigapeleistä sattuu muuten olemaan JYPin vuosilta, ja sen jälkeen ura on ollu laskusuuntaan - ei onnistunu naapuriliigoissa (KHL & SHL), yks ok kausi liigaa ja sit Itävaltaan. Jos kerta JYPin puolustuspelaaminen sai Myllykosken näyttämään hyvältä mokelta (GAA JYPissä 2 ja muualla liigassa 4,49) , niin miksi ei yhden Tuokkolankin ja kenties Ahlqvistinkin.


Viimeiseksi, otitpas erittäin hienot esimerkit.

Esimerkki 4: Tässähän se vasta nerokas esimerkki on. Setänen on nyt kaksi kautta ollut Lukolla kakkosveskari ja sinä aikana pelannut yhdeksän ottelua Liigaa. Sami Rajaniemi pelasi pelkästään viime kaudella enemmän. Setänen on myös hyvin todennäköisesti lähtemässä Raumalta muualle kuluvan kauden jälkeen, joka jo hyvin kumonnee väitteesi "Lukko on kasvattanu Setäsestä itelleen liigaan moken?".

Kiitos kehuista. Harmi vaan, että et ymmärtänyt yhtään sitä mitä yritin selittää. Ilmeisesti taitoni esittää ajatukseni kirjallisessa muodossa ovat erittäin puutteelliset. Mutta sehän ei tarkoita sitä etten voisi vielä kertaalleen yrittää sitä.

Pointtini oli se, että esimerkiksi HIFK, HPK, Lukko ja Pelicans ovat suunnitelmallisesti ajaneet liigajoukkueeseensa maalivahdin suoraan omista a-junnuista. Kukaan mainitsemistani pelaajasta ei ole päätyny Liigaan vahingossa tai sattumalta. Sillä ei ole mitään merkitystä missä roolissa he pelaavat, vaan merkitys on sillä, että nämä pelaajat on haluttu junnuista Liigaan, jolloin sen eteen on nähty vaivaa ja tehty työtä.

Lukko pelaa Liigassa. Setänen pelaa Lukossa. Ennen Lukossa pelaamista Setänen pelas Lukon a-junnuissa. Eli Lukko on kasvattanu Setäsestä itelleen Liigaan moken. Sillä mitä tulevilla kausilla tapahtuu, ei ole mitään vaikutusta nykyisyyteen, eikä jo pelattuja kausia voi pyyhkiä pois.


Joo. Näistä asioista vois jauhaa maailman tappiin asti, mutta ei asiat jauhamalla muutu miksikään. Suurella mielenkiinnolla seuraan tulevaisuudessa miten tämä JYPin tilanne kehittyy. Taloudellisista syistä olis merkittävää, jos JYP onnistuis kasvattamaan itse myös maalivahteja Liigaan. Mutta nyt poistun takavasemmalle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Rajaniemellä oli mahdollisuus näyttää tänään tasaisuutensa. Kyykkäsi. Olen tyytyväinen että Tarkki jatkaa. Raju on pirun hyvä silloin tällöin mutta ei keskittyminen riitä pelistä toiseen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Mikähän sillä Tarkilla nyt on, Kärpät pelistä tähän Tappara peliin oudon haparoivaa työskentelyä, Veltsu vois kyllä peluuttaa Rajua enemmän.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hellanlettas saatana, 5-1-tappioasemassa mennään. Hienoa Virtanen hienoa.

Mikähän sillä Tarkilla nyt on, Kärpät pelistä tähän Tappara peliin oudon haparoivaa työskentelyä, Veltsu vois kyllä peluuttaa Rajua enemmän.
Tää nyt on vaan kuumetaudissa pehmentyneiden aivojen löpinää, mutta jos (ja kun) Raju ei JYPissä jatkaiskaan, niinkuin on huhuttu, niin ettei vaan oo käynyt niin että Virtanen ois kopittanut Rajun luukkuhommiin. Tai sit Rajulla jotain vammaa (josta ois kyllä ois mainittu jo)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös