Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 082 646
  • 4 627
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Toinen mikä mua häirtsee on se, että monessa pelissä suurimmat apploodit tulevat jos Jokerit sattuu olemaan tappiolla kun tulokset tulevat valotaululle. Mitä me niistä narreista välitetään? Käytettäis sekin energia omien kannattamiseen.

Jostainhan se riemu on revittävä.

Omien otteista kun ei useinkaan innostu.
 

scholl

Jäsen
Jostainhan se riemu on revittävä.

Omien otteista kun ei useinkaan innostu.

Suomessa pitää muistaa se, että täällä kaikki asiat ovat lähtökohtaisesti ongelmia. Tässä tapauksessa ongelma on se, että väärin kannatettu. Riemu ei ole perustunut asiaan, josta saa riemuita. Hallissa pitäisi olla moderaattorit, jotka poistavat paikalta henkilöt, jotka riemuitsevat vääristä asioista.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Suomessa pitää muistaa se, että täällä kaikki asiat ovat lähtökohtaisesti ongelmia. Tässä tapauksessa ongelma on se, että väärin kannatettu. Riemu ei ole perustunut asiaan, josta saa riemuita. Hallissa pitäisi olla moderaattorit, jotka poistavat paikalta henkilöt, jotka riemuitsevat vääristä asioista.

Itse olen sitä koulukuntaa joka mielummin iloitsee omasta/omien onnistumisista kuin muiden epäonnistumisesta, mutta meitä on moneen junaan.
 

scholl

Jäsen
Itse olen sitä koulukuntaa joka mielummin iloitsee omasta/omien onnistumisista kuin muiden epäonnistumisesta, mutta meitä on moneen junaan.

kyse ei kai ollutkaan siitä riemuitseeko mielummin, vaan siitä riemuitseeko vai murjottaako. Jos tulee mahdollisuus riemuita niin silloin osa riemuitsee, osa ei ja osa paheksuu muiden riemuitsemista.
 

Legendaarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Tosta murjottamisesta ja riemuitsemisesta. Itse en kovin paljoo käy kattomassa pelejä paikan päällä koska jokainen peli tulee telkkarista ja liput maksaa mitä maksaa. Mutta kun silloin kun menen, en todellakaan halua että takana oleva "kaljamaha" paheksuu omia, itkee tuomareista... ja kaiken tämän päälle, puhuu siitä että fanikatsomosta ei lähde ääntä. Pilaa omani ja ehkä monen muun tunnelman. Aina, AINA kun menen peliin, olen hyvällä tuulella tuli voitto tai tappio. Enkä millään haluaisi kuulla joka erän aikana, "tää on niin hävitty peli". KERÄTKÄÄ ITTENNE...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
On se outoa, jos vieraspeleissä häviäminen vie tunnelman myös kotipeleistä, kun HIFK on nyt voittanut 7/10 kotipeliään ja kerännyt niistä 20/30 pistettä. Mestaruuskaudella 10/11 HIFK voitti 2,13 pistettä/ottelu Nordiksella, joka on vain hieman enemmän kuin menossa olevalla kaudella.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
On se outoa, jos vieraspeleissä häviäminen vie tunnelman myös kotipeleistä, kun HIFK on nyt voittanut 7/10 kotipeliään ja kerännyt niistä 20/30 pistettä.

Ehkä katsojat odottavat näkevänsä jotain muutakin kuin vain voiton? Eihän otteluissa ole tapahtunut maalien lisäksi oikeastaan mitään, joka voisi katsomoa herätellä. Ei ole taklauksia ja tunnetta, jolla katsomo saataisiin hyvin mukaan peliin. Tuo puolustuksen kautta voittoon ei ole kaikista yleisöystävällisintä peliä. Ja kyllä kai sarjataulukollakin on hiukan vaikutusta yleisön syttymiseen, joukkue lymyilee kuitenkin kolmanneksi viimeisenä tällä haavaa. Ei voida puhua kärkkikamppailuista.

Mestaruuskaudella, peli oli aavistuksen paremman näköistä kuin mitä tällä kaudella ollaan saatu todistaa. Joukkuekin oli muutaman napsun parempi.
 

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En viitsi lainata koko Axborin tekstiä, mutta asiaahan tuo on. Tämän hetkinen pelityyli ei ole kovinkaan yleisöä sytyttävää, vaan ennemminkin puolustuksen kautta pelaamista. Nordiksella odotetaan räiskyvää peliä ja laitojen rytinää. Nythän tästä ei valitettavasti ole mitään viitteitä, taklauksia on erittäin vähän ja sähköä yleensäkin. Peli on turhan kliinistä ja virkamiesmäistä. Enemmän tunnetta kehiin, niin Nordis syttyy!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
On se outoa, jos vieraspeleissä häviäminen vie tunnelman myös kotipeleistä, kun HIFK on nyt voittanut 7/10 kotipeliään ja kerännyt niistä 20/30 pistettä. Mestaruuskaudella 10/11 HIFK voitti 2,13 pistettä/ottelu Nordiksella, joka on vain hieman enemmän kuin menossa olevalla kaudella.

IFK-fanit ovat ehkä oppineet vaatimaan laatua niin tulosten kun pelillisten asioidenkin suhteen. Suomessa fanikulttuuri ei ole muutenkaan koskaan ollut sellaista, kuin esim. Briteissä futiksessa, että omia kannatetaan "sokkona" ja kovalla melulla, vaikka tilanne olisi sarjassa kuinka huono.

Ihannemaailmassa kaikki IFK:n kotipelit (myös arkipelit) olisivat loppuunmyytyjä ja meteli aina kovaa, mutta ei se niin tule menemään täällä koskaan. Kun ollaan sarjassa 3.viimeisenä, niin katsojiakin on max tuo 7500 lauantain himapelissä, kuten tänään. Narripeli tietysti poikkeus. Kylmä fakta: Menestys ylipäätään (kotona ja/tai vieraissa) = enemmän katsojia. Ja tunnelmaan vaikuttaa erittäin negatiivisesti tämä taapertaminen sarjan häntäpäässä, vaikka kotipeleissä pääosin kulkeekin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Eilen palattiin normirytmiin taas mitä kuulutuksiin tulee. Mikke paikalla ja tuli heti kotoisempi fiilis. Fönarit ja kiekko snadisti yli laidan sekä ruotsalaisten pelaajien numerot på svenska ja amerikkalaisten in english.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En viitsi lainata koko Axborin tekstiä, mutta asiaahan tuo on. Tämän hetkinen pelityyli ei ole kovinkaan yleisöä sytyttävää, vaan ennemminkin puolustuksen kautta pelaamista. Nordiksella odotetaan räiskyvää peliä ja laitojen rytinää.

Odotetaan kyllä, mutta tuo nykyinenkin vetäisi paremmin, jos menestys olisi ollut parempaa. Yksi syy on varmasti nykyisen miehistön kasvottomuus, joku ville, Söde, Puustinen ja Husso taitavat olla ne pelaajat, jotka herättävät jotain tunteita. Loput ovat jotain fucking massaa, ja samaan aikaan "pois ajettujen" omien poikien lista on loputon.

Itse olen käynyt katsomassa vain yhden matsin toistaiseksi. Vaikka tähän on paljon joukkueesta ja sen esityksistä riippumattomiakin syitä, niin kyllä sen on huomannut, että polte lähteä Nordikselle on pienempi kuin koskaan. Eikä ole pelkkää "gloryhunter- meininkiä", paskaa lätkää on pelattu ennenkin, mutta tällaista välinpitämättömyyttä en ole silloin kokenut.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi syy on varmasti nykyisen miehistön kasvottomuus, joku ville, Söde, Puustinen ja Husso taitavat olla ne pelaajat, jotka herättävät jotain tunteita. Loput ovat jotain fucking massaa, ja samaan aikaan "pois ajettujen" omien poikien lista on loputon.

Aika raakaa tekstiä. Kyllähän Pakarinen ja Elkins, omista pojista Leinonen ja nyt Piiparinenkin herättävät tunteita. Luttinen on myös oma poika siinä missä Hirso tai Viitaluomakin, jos heihin viittaat.

Pelaajat eivät minulle ole ongelma. Pelimenestys ja -tyyli on toinen juttu. Toivottavasti asia korjaantuu vielä!
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika raakaa tekstiä. Kyllähän Pakarinen ja Elkins, omista pojista Leinonen ja nyt Piiparinenkin herättävät tunteita. Luttinen on myös oma poika siinä missä Hirso tai Viitaluomakin, jos heihin viittaat.

Pelaajat eivät minulle ole ongelma. Pelimenestys ja -tyyli on toinen juttu. Toivottavasti asia korjaantuu vielä!

No joo, muutama kieltämättä unohtui mainita, Pakarinen etunenässä ollut yksi kauden valopilkuista. Silti väitän, että voimakkaasti uudistunut jengi höystettynä mielipuolisella ulkkareiden määrällä on ollut yksi katsojia karkottanut tekijä. Kauden edetessä tosin ulkkareiden määrä tullut hieman alas. Mainitsemiesi lisäksi myös Liivik, Pöysti ja Karalahti toisivat joukkueeseen vähän enemmän HIFK- henkeä. Ymmärtäen toki sen, että osa noista "omista" on ihan oma-aloitteisesti lähtenyt hakemaan suurempaa roolia muualta, tai pelaa muualla muista syistä(Kousa esimerkiksi).

Pelityyliltä odotan itsekin enemmän, mutta nyt on toisaalta myös saatava pisteitä, ja laitettava peli kuntoon puolustuksesta lähtien. Usko Ramiin on horjunut pahasti, mutta ei kokonaan mennyt. Joulutauon jälkeen voi jo sanoa, onko kausi lopullisesti paketissa vai ei.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika raakaa tekstiä.

On tuossa totuudensiemenkin, sillä esim. minä jäisin tämän hetken HIFK:sta kaipaamaan ainoastaan Peltosta, Söderholmia, Pakarista ja Puustista. Kaikki muut ovat minulle luokkaa hälläväliä.

Karu tilanne, kun verrataan Kojon kahden viimeisen kauden ja Petun kauden jengejä, joista löytyi useampi ''tunteita herättävä'' pelaaja. Tämän kauden HIFK:ta voidaan mielestäni hyvinkin osuvasti kuvailla harmaaksi, kasvottomaksi ja sieluttomaksi.

Todella lannistava tilanne.
 

scholl

Jäsen
Odotetaan kyllä, mutta tuo nykyinenkin vetäisi paremmin, jos menestys olisi ollut parempaa. Yksi syy on varmasti nykyisen miehistön kasvottomuus, joku ville, Söde, Puustinen ja Husso taitavat olla ne pelaajat, jotka herättävät jotain tunteita. Loput ovat jotain fucking massaa, ja samaan aikaan "pois ajettujen" omien poikien lista on loputon.

Se on markkinoinnin syytä osittain. Pelaajia ei osata tuoda kunnolla esille. Esitykset jäällä yhdessä siihen esiintymiseen haastatteluissa tekevät pelaajan. Mielestäni IFK on jäänyt esim. HJK:sta jälkeen nyt markkinoinnissa. Mainokset dösäpysäkeille osataan tehdä hyvin, mutta ei osata rakentaa tarinoita. Yksittäisille otteluille ei osata rakentaa tarinoita, eikä niitä pelaajia osata tuoda esille. Kuka tietää mitään esim. Pakarisesta tai Puustisesta, vaikka molemmat ovat pelanneet hyvin? Entäpä näistä nuorista komeetoista kuten Hussosta, Hárista, Leinosesta tai Nykoppista? Unkarilainen pelaaja on tehnyt liigassa neljä maalia ja emme tiedä hänestä mitään. Emme tiedä myöskään yhtään, kuka on 18 vuotias lukuisia voittoja torjunut veskari. Missä on HIFK-TV? Joskus jotain todella ankeita Natri Production haastatteluja, joissa ei ole mitään tolkkua. Miksei tehdä kunnollisia tarinoita ja filmejä. Ja miksei yksittäisiä otteluita mainosteta sen vastustajan mukaan tai jonkun tietyn pelaajan mukaan kuten HJK tekee. Siis pitää luoda jonkinlaiset ennakko-odotukset siihen iltaan.

Itse olen käynyt katsomassa vain yhden matsin toistaiseksi. Vaikka tähän on paljon joukkueesta ja sen esityksistä riippumattomiakin syitä, niin kyllä sen on huomannut, että polte lähteä Nordikselle on pienempi kuin koskaan. Eikä ole pelkkää "gloryhunter- meininkiä", paskaa lätkää on pelattu ennenkin, mutta tällaista välinpitämättömyyttä en ole silloin kokenut.

Liput ovat liian kalliita tai siis keskimäärin eivät ole, mutta rakenne on väärä. Pitäisi olla selvästi nykyistä kalliimpia lippuja ja sitten nykyistä selvästi halvempia lippuja. Pitäisi myös olla osakausikortteja. Yrityksille pitäisi myydä lippuja vain toiselle puolelle hallia ja yläkatsomoissa pitäisi olla samat hinnat keskellä ja laidoissa tyylillä nopeimmat syövät hitaat. Siitä se tunnelma tulee. Yleisö syttyy mukaan, kun ne innokkaammat kannattajat, joilla usein on vähemmän ostovoimaa tai -halua, pääsevät suhteessa paremmille paikoille, kun ostavat lippunsa ajoissa. Silloin gillajengi voi maksaa kausikortista vaikkapa 3000 euroa, kun meininki on olemassa. Ja kun meininki hallissa on hyvä niin joukkuekin yrittää enemmän. Nyt meno menee vuodesta toiseen kohti eläkeläismeininkiä. Uutta porukkaa ei saada halliin, kun halli on paska, liput silti kalliita ja vanha jengi vetää vanhasta muistista. Väittäisin myös, että matsit alkavat liian aikaisin. Kellä muulla kuin eläkeläisillä on aikaa mennä 18.30 hallille tänä päivänä, kun kaikki tapahtuu myöhemmin, ihmiset tekevät pitkää päivää ja menevät myöhään nukkumaan
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se on markkinoinnin syytä osittain. Pelaajia ei osata tuoda kunnolla esille. Esitykset jäällä yhdessä siihen esiintymiseen haastatteluissa tekevät pelaajan. Mielestäni IFK on jäänyt esim. HJK:sta jälkeen nyt markkinoinnissa.

Varmasti markkinointiakin voidaan parantaa. Itse asiassa aina voidaan markkinoida paremmin.

Mutta ei ongelman ydin siellä ole. Olen katsonut noin 1/3 HIFK:n otteluista tällä kaudella ja eihän se ole HIFK mikä jäällä pelaa. Taklausmäärissä vrt Jokerien peliin on eroa valovuosi ja ei varmaan tarvitse sanoa kumman eduksi. HIFK:n pelaaminen ei sytytä koska otteet jäällä ovat kliinisiä. Tähän on selvä syy. HIFK:n mestaruuskevään tärkeät sytyttäjät Pöysti, Liivik ja Wärn sytyttävät nyt muissa joukkueissa niin katsojia kuin omaa joukkuettaan.

Kyse ei mun silmin ole siitä etteikö nykyinen joukkue pystyisi ainakin jossain määrin voittavaan taklauspeliin (= taklaus vie pelaamista eri tavoin eteenpäin) vaan siitä, että se ei kuulu Summasen pelitapaan. Alkukaudesta HIFK otti ylivoimaisesti vähiten jäähyjä liigassa eikä kaiketi tilanne ole muuttunut vaikka Liigan tilastot eivät enää päivity. Pitää toki laskea pois TG:n jäähyt ja katsoa pelkästään 2 minuuttisia. Summanen on tehnyt HIFK:n pelaamisesta yksinkertaisesti vähemmän tunteita herättävää ja uskon että tämä sopisi ainakin osalle kannattajista hyvinkin jos sen pelin tuloksena saataisiin voittoja. Mutta missä on HIFK:n voitot muista kuin Liigan tämän kauden rupuista? Muutama niitä toki on, ainakin Tappara kotona. Mutta tämä ei riitä tällaisella pelitavalla.

Sanon suoraan. Tilanne jossa HIFK kamppailee kliinisellä pelaamisella maksimissaan säälipaikasta, ei tyydytä ainakaan meidän perheen ja muuta tuntemaani HIFK:n kannattajaosastoa.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Kuinka muuten fanikatsomon käyttäytymismallin muuttaminen on toiminut tämän seisomisen ja laulamisen myötä? Vai onko pelillinen hurmio tuonut tullessaan suvantoa, jonka vuoksi vaikutusta ei pysty pätevästi arvioimaan.

Ainakaan kauimmaisiin F-osiin sitä ei kuule, jos kohennusta on tapahtunut.
 

Sleep

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aistin katsomossa tunnelmaa, ettei oikein uskalleta nauttia ja kannustaa koska perseraiskaus voi olla hyvin lähellä. Sitten kun ykkös/kakkoserän lopulla peli alkaa kulkemaan, alkaa kannatustakin kuulumaan.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mielestä fanikatsomo kuului hyvin kauden alussa, mutta sielläkin on taidettu peliesitysten valossa taantua takaisin siihen IFK tap-tap-tap menoon. Eli vaisua oli nyt lauantainakin. Tosin vierasjoukkueen fanikatsomon kokonaan puuttuessa ei tarvinnut kenenkään kanssa edes kilpaa huutaa.

Tosin plussana uusi chantti joka perustui tv-mainokseen Olen Aina IFK.
 

scholl

Jäsen
Sanon suoraan. Tilanne jossa HIFK kamppailee kliinisellä pelaamisella maksimissaan säälipaikasta, ei tyydytä ainakaan meidän perheen ja muuta tuntemaani HIFK:n kannattajaosastoa.

olet oikeassa. Kliinisellä pelitavalla pitäisi voittaa vierasmatsit. Kotimatseissa pitäisi tarjota jotain muuta. Alkukaudesta niin ei ole tapahtunut, mutta markkinoinnilla tarkoitin sitä, että seura ei edes yritä tuoda niitä pelaajia tutuiksi, eikä halliin yritetä luoda tunnelmaa. Ollaan luovutettu jotenkin.

Minusta tyhmiä jäähyjä tulee silti liikaa. En muista yhtään ottelua tältä kaudelta, jossa ei olisi tullut tyhmiä jäähyjä. Vääriä vaihtoja on paljon ja sitten hölmöjä hyökkäyspään jäähyjä, eivätkä ne kaikki ole sattuneet Gilliesille.
 

scholl

Jäsen
Tosin vierasjoukkueen fanikatsomon kokonaan puuttuessa ei tarvinnut kenenkään kanssa edes kilpaa huutaa.

itse en ymmärrä ollenkaan otteluissa huutamista. En ole ikinä ymmärtänyt. Olin paikalla olympiastadionilla yleisurheilun EM-kisoissa vuonna 1994 ja siellä esiintyi mieskuoro Huutajat. Sekin oli hyvin omituinen kokemus, eikä mielestäni millään tavalla ymmärrettävää käyttäytymistä. Kyllä jääkiekon fanikatsomon pitää laulaa, eikä huutaa.

Hyvä esimerkki kannattamisesta oli mielestäni Europa Leaguen finaali 2012 Bukarestissa. Athletic Bilbao otti Madridin kakkosjoukkueelta 3-0 kuonoon, mutta fanit kannustivat joukkuetta silti koko matsin ajan innokkaasti.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
itse en ymmärrä ollenkaan otteluissa huutamista.

Kyllä jääkiekon fanikatsomon pitää laulaa, eikä huutaa.

"Toinen puoli laulakaa meille"?

Kyllähän nuo IFK huudot on ne mihin saa koko hallin mukaan jos sen yleensä saa mukaan, niitä lauluja nyt ei monikaan osaa, ainakaan kukaan niissä alakatsomoissa jotka tulee yrityslipullaan skraga kaulassa yleensä vierasjoukkuetta katsomaan.
 

scholl

Jäsen
"Toinen puoli laulakaa meille"?

Kyllähän nuo IFK huudot on ne mihin saa koko hallin mukaan jos sen yleensä saa mukaan, niitä lauluja nyt ei monikaan osaa, ainakaan kukaan niissä alakatsomoissa jotka tulee yrityslipullaan skraga kaulassa yleensä vierasjoukkuetta katsomaan.

no ei sillä ole mitään väliä mitä yksi C-katsomo tekee. Pääasia, että ne tuo sen viis tonnia fyrkkaa per nuppi kaudessa sinne hallille. Tunnelma pitää tulla siitä, että B-katsomossa fanit pitävät hirveätä mekkalaa koko ajan ja laulavat. Siksi se on fanikatsomo. Muu tunnelma tulee sitten asiantuntevasta kannustuksesta ja peliin eläytymisestä muissa katsomoissa, mutta varsinaisen laulamisen hoitaa fanikatsomo, se on niiden duuni.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
niitä lauluja nyt ei monikaan osaa, ainakaan kukaan niissä alakatsomoissa jotka tulee yrityslipullaan skraga kaulassa
Eikä osaa vaikka tulisi huppari päällä omalla rahalla. Kaikki kunnia kannustusjoukoille, mutta kyllähän nuo laulut useimmiten muualle katsomoon ovat sellaista mölinää ettei niihin voi yhtyä jos ei ole käynyt etukäteen sanoja netistä vakoilemassa. Hyvän tunnelman ne kyllä luovat vaikka ei itse laulaisikaan mukana, ja tuo "toinen puoli huutakaa meille" taipuu jopa skraga kaulassa.
 

Carlos

Jäsen
Hyvä esimerkki kannattamisesta oli mielestäni Europa Leaguen finaali 2012 Bukarestissa. Athletic Bilbao otti Madridin kakkosjoukkueelta 3-0 kuonoon, mutta fanit kannustivat joukkuetta silti koko matsin ajan innokkaasti.

Keski-Euroopassa yleensä fanikatsomo kannustaa jääkiekossa(kin) omaa joukkuetta alusta loppuun, laulut raikaa ja liput liehuu, riippumatta siitä ollaanko kuinka pahasti häviöllä.

Ei vaan oikein istu suomalaiseen kulttuuriin, perus-pessimismi ja muutenkin karnevaaliperinteen puuttuminen ehkä syinä?

nimim. "pappa, miksei täällä ole ollenkaan fanikatsomoa".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös