Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 093 631
  • 4 629

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poimintoja herkullisista kohdista:


"What an atmosphere! The crowd, especially in the corner where we were seated, were singing, chanting, dancing, clapping and waving flags for the entire game... it was an amazing experience, and truly an atmosphere I’ve never had the chance to see."

"Hieman" venähtäneestä matsi-illasta kotiutuneena voin sanoa, että kyseisessä nurkassa tuli oltua ja oli mahtava olla menossa mukana.

Kädet ja suut kävivät ja IFK hakkasi maaleja sen minkä ehti, oli todella upea olla läsnä todistamassa tällaista poikkeuksellista teurastusta ja olla osana fanien luomaa hienoa tunnelmaa hallissa.

Kiitos IFK.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olematta pelissä voisin sanoa, että keskinkertainen tiistai-ilta Porin Isomäen mittapuulla, mutta väsähtäneen Nordiksen mittapuulla varmaan ihan OK, kun katkarapuleipien ylivoima ei tällä kertaa ehkä yllättänyt.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Olemalla pelissä mukana voin sanoa, että kyllä tuolla melko hyvä meininki oli, vaikka laitettaisiin vertailuun Isomäen tunnelma. Sata lasissa tuskin kannatusta tuleekaan jos ottelussa ei ole mitään jännitettävää, mutta siihen nähden HIFK-fanit pitivät todella hyvää ja varsin monipuolista meteliä.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Olematta pelissä voisin sanoa, että keskinkertainen tiistai-ilta Porin Isomäen mittapuulla, mutta väsähtäneen Nordiksen mittapuulla varmaan ihan OK, kun katkarapuleipien ylivoima ei tällä kertaa ehkä yllättänyt.

Isomäessä olen ollut vain kerran, Ässät-Kärpät -pelissä. Halli jotakuinkin täynnä, viikonloppuilta ja peli aika tasaista, mutta silti meteliä pitivät vain Etäkärppäläiset, joiden matkassa olin. Ja nekin enimmäkseen pelkillä viidakkorummuilla. Sen verran aneemista touhua kuitenkin, että vietin 2 erää juoden kaljaa hallin baarissa erään Tamperelaisen narrifanin kanssa (joo, tiedän kyllä miten kummalliselta reissuni kuulostaa, itsellä vielä IFK-paita päällä...). Toki aika minimaalinen otos, mutta tuossa matsissa oli paljon keskimääräistä Nordispeliä huonompi tunnelma.

Mutta vaikken Isometsässä ole käynyt kuin kerran, olen kuitenkin nähnyt vuosien varrella noin 40 peliä muualla kuin Nordiksella, noin 10 eri hallissa, enkä voi rehellisesti sanoa tunnelman olleen yhdessäkään yhtä hyvä kuin Nordiksella. Ellei sitten laske mukaan HIFK Fan Clubin meininkiä, joka on monesti vielä parempaa vierasmatkoilla kuin kotona...

Ja mitkä ihmeen katkarapuleivät, ei Nordiksella saa muuta ku väljähtänyttä kaljaa muovituopissa ja paskanmakusia nitriittipötköjä joita kai makkaroiksi kutsutaan :p
 

skolli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Guti.HAZ
Olihan eilen oikein hyvä tunnelma... jopa c6:essa. Parempi se tunnelma on pienempi numeroisissa katsomoissa, yleensä.

On muuten pirun nätti video mitä DDRtron™:illa näytetään ennen matsia. Oisko kellään tietoa, josko kyseinen klippi löytyisi jostain päin the internets:iä?
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
On muuten pirun nätti video mitä DDRtron™:illa näytetään ennen matsia. Oisko kellään tietoa, josko kyseinen klippi löytyisi jostain päin the internets:iä?

Tuo video on kyllä todella hieno ja saa poikkeuksetta hyvän fiiliksen aikaiseksi! Videota ei löydy netistä, koska siihen ei ole oikeuksia...

Ja jos jätkät jatkavat samaan malliin kuin eilen, niin tunnelma pysynee kyllä varmasti korkealla. Meitin katsomo kun on tunnettu siitä, että otteet jäällä luovat ensin sen tunnelman. Kolmannen erän 6 minuutin huutosessio oli hieno! Sitten taisi ääni jo monelta loppua, ainaki allekirjoittaneelta... ; ) Woo-o-o-o-o, woo-o-o-o... Sha-la-la-la-la-la-la... =D

Eikä me mitään huippuveskariakaan tarvita, kun mätetään niitä maaleja! ; )
 

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Olihan eilen oikein hyvä tunnelma... jopa c6:essa.

Ottaen huomioon lauantai-illan, 6500 katsojaa, 11 maalia, pari myllyä ja painia, olisin odottanut yleisöltä kyllä paljon enemmänkin. Kingit pitivät hyvää meteliä, mutta muu halli vaikutti mielestäni aika vaisulta. Tottakai pitää huomioida, että pelistä puuttui kokonaan jännitys ja vauhti jo vajaan 30min pelin jälkeen ja varsinkin kolmannessa erässä, kun kentällä ei väännetty käytännössä kuin ylivoimaa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tunnelma kärsii siitä, että fanikatsomo on jemmattu piippuhyllylle ylänurkkaan. Viime vuonna katsoin suurimman osan matseista F2:sta ja kyllähän siinä tuli helposti vaisumpitunnelmaisessakin matsissa fiilis, että yleisö on helvetin hyvin mukana, kun fanikatsomo melskasi ihan vieressä. B3:sta käsin kuitenkin huomaa, että ei tunnelma tahdo oikein levitä edes sinne asti. (Ellei tunnelmaksi laske sitä korkeaäänistä tyyppiä, jonka "I-F-K"-huuto monesti kuuluu päälimmäisenä televisiolähetyksissä.)

Ja toiseen nurkkaan piilotetut vierasfanit saavat varmasti helposti käsityksen, että ovat helposti huutaneet kotikatsomon suohon, mutta ei nekään äänet juuri kuulu B-päätyyn asti.

Viime vuosikymmenen alkupuoliskolla, kun minulla oli viimeksi kausari (F4:ssä), tunnelma levisi helposti sinnekin asti B2:n fanikatsomosta. Fanikatsomo takaisin päätyyn ja sassiin, kiitos!
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
On muuten pirun nätti video mitä DDRtron™:illa näytetään ennen matsia. Oisko kellään tietoa, josko kyseinen klippi löytyisi jostain päin the internets:iä?

Virallisena versiona sitä ei tosiaan valitettavasti löydy, mutta YouTube tarjoaa käsivaralta tallennetun pätkän tuosta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö kukaan, miksi hallikuulutukset muuttuivat eilen ensimmäisellä erätauolla yksikielisiksi? Jos meikäläisen korvat ei ihan pettäneet, niin kokoonpanot ja ensimmäisen erän tapahtumat kuulutti hallin pitkäaikainen vakiokuuluttaja, mutta kaksi viimeistä erää joku nuorempi tyyppi yksikielisesti. Vaikka olenkin supisuomalainen, niin kuulutukset molemmilla kotimaisilla on mielestäni osa IFK:n brändiä, kaksikielinen seura kun on kyseessä. Se on osa Nordiksen ainutlaatuista tunnelmaa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, Micke häipyi ekan erän jälkeen? Tässä jälleen yksi syy miksi viikonlopun matsien alkamisaika pitää saada takaisin kello viideksi!!! Keitä tämä myöhäisempi alkamisaika oikein palvelee ja miten?
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Vaikka olenkin supisuomalainen, niin kuulutukset molemmilla kotimaisilla on mielestäni osa IFK:n brändiä, kaksikielinen seura kun on kyseessä. Se on osa Nordiksen ainutlaatuista tunnelmaa.

Samoin....olen samaa mieltä. Ja mestaruusviireissä tulisi olla sama myös ruotsiksi, kuten Canadiensilla on omat viirinsä englanniksi ja ranskaksi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Samoin....olen samaa mieltä. Ja mestaruusviireissä tulisi olla sama myös ruotsiksi, kuten Canadiensilla on omat viirinsä englanniksi ja ranskaksi.

Siellä on jo niin paljon romua roikkumassa katossa, että tila loppuu kesken. Otetaan pari turhaa paitaa alas, niin sitten voidaan laittaa viirit kahdella kielellä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Siellä on jo niin paljon romua roikkumassa katossa, että tila loppuu kesken. Otetaan pari turhaa paitaa alas, niin sitten voidaan laittaa viirit kahdella kielellä.

Eihän tähän nyt kahta viiriä/vuosi tarvita, jos sitä tarkoitat. Vai miten tila tämän estää? Katsopa miten se on Montrealissa tehty.
 

scholl

Jäsen
Joo, Micke häipyi ekan erän jälkeen? Tässä jälleen yksi syy miksi viikonlopun matsien alkamisaika pitää saada takaisin kello viideksi!!! Keitä tämä myöhäisempi alkamisaika oikein palvelee ja miten?

Eikö muille voi opettaa ruotsia? Kysyin jo otteluseurantaketjussa, että onko oikeasti niin vaikeata saada yli 70 äo omaavaa tyyppiä sinne. Jokainen oppii perusfraasit vaikka nanosekunnissa, jotta pystyy kuuluttamaan. Totuus on se, että se juntti (joka ilmeisesti Ilmalasta lainattiin) pilasi kyllä illan, kun ei osannut sanaakaan ruotsia.

18.30 palvelee heitä, jotka katsovat 16.30 Eurosport 2:lta Bundesligaa. Se loppuu 18.15, ehtii käydä jääkaapilla ennenkuin alkaa katsomaan Totalilta lätkää. Lätkämatsin aikana ehtii ehkä illallistamaan kotona, joten matsin jälkeen ehtii hyvin vielä viihteelle, jos haluaa lähteä.

Sen sijaan, jos menee hallille niin olet oikeassa. Peli pitäisi olla klo 16, jotta pelin jälkeen ehtii suihkuun, vaihtamaan vaatteet, illallistamaan ja sitten baareihin, jos on ulos menossa. Eli jos ajatellaan, että on menossa sekä matsiin paikan päälle että illalla baariin niin 18.30 ei toimi kuin Espoossa, koska siellä matsia voi katsoa iltavaatteet päällä ravintolakatsomossa syöden samalla.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
la 18:30... & tiistai

Todella turhake, ei löydy positiivista sitten millään. Henk.koht. tilanteissa vastaan tulleet ongelmat:
1. Liian myöhään lapsille. Kummipoika 3v oli ekassa matsissaan viime la ja kahden erän jälkeen joutui lähtemään iltavalmisteluihin kotiin. Nukkumarytmiä ei vaan voinut enempää sekoittaa&venyttää...
2. Vierasreissuista kotiin paluut rupeavat olemaan liian myöhään... olit sitten menossa suoraan kotiin tai jatkamassa radalle... niin no baarit melkein kiinni, kun jostain "Lappeenrannasta/Jyväskylästä/Raumalta tms." palaa...
3. Lauantain klo17 matsin jälkeen ehtii kaikenmaailman kissanristiäisiin ja synttärikemuhin hyvin... nyt se on joko tai.

Tiistait aina väsyneitä pelipäiviä, pitäisikö liigan muuttaa rytmiä? Ma ja Ti ei vain toimi.... kuten ei su. Pelejä on pakko vähentää kahden viikko tahtiin esim ke&la... sitten sinne sun tänne harkäviikot ke&pe&la tai ke&to&la jottei kausi veny liikaa...
 

Bedrock

Jäsen
Pitkästä pitkästä aikaa eilisessä Blues pelissä istumassa päädyssä (D5:ssa) ja pakko sanoa, että en kuullut koko ottelun aikana minkäälaista kannustusta HIFK:n fanikatsomosta. Joko kannustusta ei ollut tai sitten tuonne vastakkaiseen kulmaan ei vain kuulu yhtään mitään?
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi ainakin seisomakatsomossa äänet olla tampereella ja ajatuksen bragulla. Oli enemmän sellaista mölinää ja taputtelua.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Taisi ainakin seisomakatsomossa äänet olla tampereella ja ajatuksen bragulla. Oli enemmän sellaista mölinää ja taputtelua.

Niin taisi. Edelleen olen silti sitämieltä, että Tunnelma kohoaisi selvästi mikäli IFK:lla olisi sellainen päätykatsomo, kuin Jaffalassa. Jos uusi halli joskus 50vuoden päästä tehdään, toivottavasti päädyssä olisi tuollaiset katsomot kuin Jaffalassa, tosin penkkejä ei välttämättä tarvitse.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkästä pitkästä aikaa eilisessä Blues pelissä istumassa päädyssä (D5:ssa) ja pakko sanoa, että en kuullut koko ottelun aikana minkäälaista kannustusta HIFK:n fanikatsomosta. Joko kannustusta ei ollut tai sitten tuonne vastakkaiseen kulmaan ei vain kuulu yhtään mitään?

Oma näkemykseni asiasta: Fanikatsomon paikkaa on nyt niin moneen kertaan vaihdeltu, että se osa faniporukasta, joka ei istu siella seisomakatsomossa (mutta josta olisi potentiaalista saada ääntä), istuu liian hajallaan jäähallin b-päädyssä. Olisihan siinä edelleen karmea potentiaali, jos porukka linnoittautuisi tiiviimmin sinne F1, F2, C1, B5 katsomoihin, mutta edelleen sitä aktiivisenkin oloista porukkaa istuu A7, B1, B2, B3 katsomoissa. Itse aikanaan olin paljon vanhassa e)

Jokainenhan tietysti saa itse päättää missä istuu. Itse aikanaan olin lähes aina E9 seisomakatsomossa ja liekö se puoli hallia siitä jäänyt suosikiksi. A7 aika yleinen paikka nykyisin.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se nyt vaan on ihan fakta, että siinä tehtiin tunnelman suhteen todella iso virhe, kun fanikatsomo siirrettiin B2:sta pois. Päädystä alhaalta tunnelma välittyi koko halliin todella hyvin. Nyt tunnelma ei välity jo ihan siitä syystä, ettei taida fanikatsomosta olla edes suoraa näköyhteyttä koko halliin. Eihän se ääni silloin voikaan kuulua! Nyt olis vähän tingittävä tienesteistä ja siirrettävä fanikatsomo takaisin alas. Tämä muutos on tietenkin mahdollista toteuttaa vasta ensi kaudelle. Laitetaan katsomo vaikka B1:n jos se on sillä puolella hallia kivempi.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ja ennen THE Jäähallissa oli myös vierasfaneille todella hyvät paikat, nekin piti sitten mennä sotkemaan.
Myös pikkuveliseura Espoosta otti Stadilaisista mallia, ei hyvä, ei todellakaan :(
 

Bedrock

Jäsen
Tänään ei kyllä lähtenyt ääntä edes seisomakatsomosta. Ennen ainakin huutosakilla oli jonkunlaiset "johtajat", jotka edes yrittävät saada muuta porukkaa mukaan. Nykyään ei homma taida kiinnostaa edes näitä "johtohenkilöitä" ja lopputuloksena saamme nauttia hiljaisuudesta. Olisiko syytä antaa uusille kavereille vastuuta?

Lainaan itse itseäni otteluketjusta, koska tämä on varmasti oikeampi paikka keskustella asiasta. Vaikka myönnänkin, että fanikatsomon sijainnilla ja siirroilla on vaikutusta lopputulokseen, niin tämän taakse ei silti pitäisi mennä. Samalla lailla kulmassa olivat eilen Kärppäkannattajat ja kyllä sieltä enemmän ääntä kuului, kuin kotijoukkueen vastaavasta. HIFK kuitenkin dominoi kenttätapahtumia, yli 6500 ihmistä hallissa, niin on se nyt kumma, jos ei kannustusta saada aikaiseksi.
 

Naakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lainaan itse itseäni otteluketjusta, koska tämä on varmasti oikeampi paikka keskustella asiasta. Vaikka myönnänkin, että fanikatsomon sijainnilla ja siirroilla on vaikutusta lopputulokseen, niin tämän taakse ei silti pitäisi mennä. Samalla lailla kulmassa olivat eilen Kärppäkannattajat ja kyllä sieltä enemmän ääntä kuului, kuin kotijoukkueen vastaavasta. HIFK kuitenkin dominoi kenttätapahtumia, yli 6500 ihmistä hallissa, niin on se nyt kumma, jos ei kannustusta saada aikaiseksi.

Nyt oon vähän eri mieltä, eilisestä siis. Olin tokassa erässä kärppäfanien läheisyydessä, ja silloin tuntui että heistä lähtisi paljon ääntä. Ensimmäisessä ja kolmannessa erässä olin toisessa päädyssä, ja silloin ei vierasfanien meteli ollut mitään verrattuna kotiyleisöön. Eli kyllä se ainakin mun mielestä vaikuttaa, että missä päin hallia itse on. Blues-peli oli sitten eri juttu, silloin ei kukaan tainnut edes suutaan avata koko hallissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös