Vaikka seisomakatsomo (josta sitä ääntä pääosin pitäisi eniten lähteä) onkin sijoitettu huonoimpaan mahdolliseen paikkaan hallia akustiikan kannalta, niin en usko, että edes siirto päätykatsomoon toisi "eteläpäätymäistä" meininkiä. Ståndikseen on jo muutaman vuoden ajan pesiytynyt yhä enemmän todella nuorta porukkaa. Ei siis mitään >20v. opiskeljoita, vaan ylä-aste - lukio(/ak)ikäisiä kloppeja. Ja perkele näistä ei kyllä lähde ääntä sitten millään. SM-Liigan kommersiaalikatkon aikana painavat perseet mukavasti penkkiin ja kaivavat kännykkänsä esiin. Tauon päätyttyä saattavat nousta takaisin seisomaan, jos IFK johtaa. En tiedä, nolottaako näitä kaiffareita oman jengin huutaminen vai mikä on. Tämä on kuitenkin johtanut siihen, että muukin seisomakatsomo on "kuollut", ja nykyisin tuntuukin, että meteliä pitää ainoastaan ylärivin Kingit, sekä Team Anti-Hirso (kaikki, jotka ovat heidän lähellään oleskelleet, tietävät keistä puhun). Anti-Hirsoillakin epäilemättä keskittyminen tulee lähiaikoina liukumaan peruskannustuksesta enemmän O'Sullivanin haukkumiseen. Mainittakoot, että olen itse seisomakatsomossa oleskellut nyt muutaman vuoden ajan kausikortilla, ja sitäkin pitempään irtolipuilla.
Onhan siellä toki hyvätkin hetkensä, ja esim. Yläkerta-Alakerta, Ziga-Zagaan jne. lähtee oikeastaan kaikki messiin. Hieno homma, kuulostaa tosi makeelta. Mutta voi vittu, kun vaikkapa "IFK, kanssas oon" (helkkarin hieno laulu) lähtee, niin sieltä erottaa ehkä kymmenen-kaksikymmentä ääntä oman lisäksi. E9:ssä istunut kaveri sanoi, ettei ole ikinä kuullut kyseistä laulua laulettavan.
Tämähän on tietysti turhautunut ja täysin hyödytön avautuminen, mutta jossain tätä pahaa oloa pitää purkaa. Lipun hinnat on niin kalliita, että totta kai rahattomat lapset menee sinne, missä on halvinta. Ja voihan olla, että minä pessimistinä muistan vain katsomon huonot hetket.
Ja joo, tuo Elmon mainos raastaa omiakin hermoja. En itsekään kyseiseen kuppilaan vaivaudu tämän johdosta. Boikotissa, kunnes mainos vaihtuu. Big difference? Not.
ps. Kerrankin mainoskatkon jälkeen joku 15-v nahkahomo kysyi robottiäänellä, että voisinko mahdollisesti istuutua, kun peitän hänen näkyvyytensä (nahkis itse istuskeli ja selasi iPhonea). Meinasin heittää kaverin niskaperseotteella jäälle asti, niin paljon vitutti. Ja minä olen sentään rauhan mies. Paitsi kun IFK häviää.