Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

• 1 173 081
  • 5 137

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buli, RIP HIFK Hockey, 9611
Törmäsin Klackenin facebook-sivuihin, ja huomion kiinnitti täysin hokin puute mainonnassa. Junnuhoki pelireissua, bandya yms otettiin porukkaa kasaan, mutta ei Nordikselle edarin peleihin. Onks nyt välit menneet vai mikä homma, osaako joku selittää?
Tarinoissa välillä kendopeleistä myös infoa, mutta harvakseltaan. Väleistä en osaa mitään tarkempaa sanoa, mutta tollaset vitun naurettavat avautumiset ja adressit tuskin motivoi ihan hirveästi lähtemään Nordikselle.

Fanikulma on myös lähes loppuunmyyty kausareille joista valitettavasti suuri osa on vain halpojen flabojen perässä. Klackenille pitäisi saada kulmasta oma katsomonosa niin saattaisi alkaa taas jengi käymään aktiivisemmin kaikissa peleissä ja nähtäisiin Nordiksellakin tifoja. Back in the days Kingien katsomohan oli E9 ja Fan Clubin katsomo B2. Silloin syntyi legendaarinen alakerta/yläkerta - Stadin Kingit/IFK chantti. Oi aikoja. Nykyään mustat hupparit joissa on Stadin Kingien logo ja teksti "Aina IFK" pelottavat jengistä paskat pihalle.

elrööda

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, 9611
Tarinoissa välillä kendopeleistä myös infoa, mutta harvakseltaan. Väleistä en osaa mitään tarkempaa sanoa, mutta tollaset vitun naurettavat avautumiset ja adressit tuskin motivoi ihan hirveästi lähtemään Nordikselle.

Fanikulma on myös lähes loppuunmyyty kausareille joista valitettavasti suuri osa on vain halpojen flabojen perässä. Klackenille pitäisi saada kulmasta oma katsomonosa niin saattaisi alkaa taas jengi käymään aktiivisemmin kaikissa peleissä ja nähtäisiin Nordiksellakin tifoja. Back in the days Kingien katsomohan oli E9 ja Fan Clubin katsomo B2. Silloin syntyi legendaarinen alakerta/yläkerta - Stadin Kingit/IFK chantti. Oi aikoja. Nykyään mustat hupparit joissa on Stadin Kingien logo ja teksti "Aina IFK" pelottavat jengistä paskat pihalle.
Samaa mieltä joka sanasta, tuuletustahan ja muutosta toi meininki kaipaisi. Millonkohan edes oon tifon Nordiksella nähnyt, vissiin se ”missä meidän IFK” taitaa olla ainut. Kingeillä taas oli komeesti vierasmatkalla vaasaankin erittäin tyylikäs tifo muun muassa.

Elämää sinne vitun katsomoon!

EDIT: Tärkeintä mun mielestä olisi nyt vaan saada ne mustapaidat, inferno ja klacken sinne katsomoon. Jalkapallon/bandyn puolelta upea kannattajakulttuuri, mutta Nordis ampuu itseään jalkaan sekä toimiston että aitojen kannattajien toimesta

Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina

Mistä sä tiedät että suurin osa fanikausareiden haltijoista ovat siellä ainoastaan halpojen lippujen takia, oletko tehnyt jotain tutkimustyötä aiheen parissa?

Minäpä uskon että monilla olisi varaa muihinkin kausareihin , mutta halutaan nimenomaan olla siellä.

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Samaa mieltä joka sanasta, tuuletustahan ja muutosta toi meininki kaipaisi. Millonkohan edes oon tifon Nordiksella nähnyt, vissiin se ”missä meidän IFK” taitaa olla ainut. Kingeillä taas oli komeesti vierasmatkalla vaasaankin erittäin tyylikäs tifo muun muassa.

EDIT: Tärkeintä mun mielestä olisi nyt vaan saada ne mustapaidat, inferno ja klacken sinne katsomoon. Jalkapallon/bandyn puolelta upea kannattajakulttuuri, mutta Nordis ampuu itseään jalkaan sekä toimiston että aitojen kannattajien toimesta
Näinpä juuri. Tuo Vaasan reissun tifohan haukuttiin täällä oikeinkannattajien kesken rumaksi, ei pysty käsittää. Se missä meidän IFK tifo oli oikeasti ruma.

Mistä sä tiedät että suurin osa fanikausareiden haltijoista ovat siellä ainoastaan halpojen lippujen takia, oletko tehnyt jotain tutkimustyötä aiheen parissa?
Olen.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Näinpä juuri. Tuo Vaasan reissun tifohan haukuttiin täällä oikeinkannattajien kesken rumaksi, ei pysty käsittää. Se missä meidän IFK tifo oli oikeasti ruma.

Olen.
Asia selvä, mutta tuo on kuitenkin vähän tarpeetonta yleistämistä, se fanikatsomo on kuitenkin tarkoitettu kaikille jotka haluaa tavalla tai toisella osallistua brenoon.

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Asia selvä, mutta tuo on kuitenkin vähän tarpeetonta yleistämistä, se fanikatsomo on kuitenkin tarkoitettu kaikille jotka haluaa tavalla tai toisella osallistua brenoon.
Jep. Asiasta voidaan olla eri mieltä, eikä siitä sen enempää. Viimekaudella kun yhden kerran lainasin kausaria fanikatsomoon aikeissani chantata kunnolla, totesi vieressäni seisova vanhahko henkilö, että "Älä siinä korvan vieressä huuda". Kirjoitin tästä aikaisemminkin tänne ja totesin hänelle, että selvä ja poistuin Brewer Streetille juomaan kaljaa. Tuo ei mielestäni ole brenoon osallistumista vaan sen tappamista.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Jep. Asiasta voidaan olla eri mieltä, eikä siitä sen enempää. Viimekaudella kun yhden kerran lainasin kausaria fanikatsomoon aikeissani chantata kunnolla, totesi vieressäni seisova vanhahko henkilö, että "Älä siinä korvan vieressä huuda". Kirjoitin tästä aikaisemminkin tänne ja totesin hänelle, että selvä ja poistuin Brewer Streetille juomaan kaljaa. Tuo ei mielestäni ole brenoon osallistumista vaan sen tappamista.
No, täytyy sanoa että tuollainen meninki ei sovi fanikatsomoon, sinne ei missään tapauksessa pidä mennä jos breno häiritsee, silloin pitää katsoa matseja jossain muussa katsomossa.

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Mielestäni ostamalla puoli-ilmaisen fanikausarin henkilö samalla sitoutuu äänekkäästi kannustamaan IFK:ta muun faniryhmän kanssa. Mielestäni jos henkilö ei näin silti tee, tulisi hänet poistaa fanikatsomosta ja laittaa kausari takaisi myyntiin. Tilalle löytyy varmasti joku joka haluaa olla siellä kannustamassa. Jos kannustaminen ei huvita ja haluaa mielummin seurata matsia rauhassa, niin sitä varten on ne kaikki muut katsomot. Kun katsoo meidän fanikatsomoa, niin sieltä nimenomaan paistaa läpi se että hälyttävän suuri prosentti on siellä nimenomaan sen halvan kausarin takia. Muut saa sitten maksaa ylikalliilla lipuillaan näiden velmujen puoli-ilmaiset paikat.

Mä haluan itse katsoa matsia rauhassa ja huutaa tai olla huutamatta just sillon kun siltä tuntuu. Siksi en ole ikinä katsonut peliä fanikatsomossa. Hävettäisi olla siellä hiljaa istumassa.

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja sitten tuon takia huudetiin "SM-liiga haistakaa vittu"?...
Ööö...alkaa kuulostaa ne vanhat "Nuija, nuija"-huudot jo tosi hyviltä tuohon verrattuna.
Onhan tätä Nordiksellakin huudettu, ja kovaa, eikä vähiten "sen" Tapparamaalin jälkeen.

Mutta: tällä huudolla on itse asiassa mielenkiintoinen historia.

Kaudella 2004 pari vuotta aiemmin jälleen konkurssin tehnyt HIFK:n futis teki nousua alasarjoista. Se voitti sarjansa ja myös Talissa karsintaottelun, jolla piti nousta nelosesta kolmoseen. Palloliiton Stadin piiri kuitenkin ilmoitti talvella, että sarja on jo täynnä, eikä HIFK mahdu sinne. Oli siis jäätävä yhä neloseen.

Näkyvin (tai kuuluvin) seuraus siitä oli seuraavalla kaudella aiheen johdosta lanseerattu "Haistakaa vittu, Palloliitto" -yhteishuuto, joka sitten aika nopeasti 2000-luvun ensivuosikymmenellä siirtyi myös lätkäkatsomoon asiaankuuluvasti sovellettuna.

Että - syvästi HIFK-kulttuurillinen huuto, jolla on pitkät perinteet. Meitä on tönitty aiemminkin!

(Ja se täällä usein esiin nouseva "hyvä breno" - se muodostui samana vuonna 2005 jengissä pelanneen brassifutaaja Breno da Cunhan mukaan. Tietääköhän tuo, että vielä Stadissa muistetaan?)

Suosikkijoukkue
HIFK, Sporting CP, FCSP & Hammarby

Joskus 2006-2007 taisi olla Kingeillä tifo Nordiksella. En muista, onko tämän jälkeen ollut Nordiksella ainakaan IFK-kannattajien toimesta tifoa (saa korjata, jos olen väärässä).

Iso virhe tehtiin, kun seisomakatsomo siirrettiin joskus 2007 D-päätyyn, mutta hyökkäyssuuntaa ei käännetty. Tämän jälkeen seisomakatsomo siirrettiin F1:een, joka sitten tappoi pikkuhiljaa kannattajakulttuurin Nordikselta. Asiaa ei tuolloin myöskään varmasti parantanut lätkäpuolen avoin veljeily HJK:n kanssa.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Mielestäni ostamalla puoli-ilmaisen fanikausarin henkilö samalla sitoutuu äänekkäästi kannustamaan IFK:ta muun faniryhmän kanssa. Mielestäni jos henkilö ei näin silti tee, tulisi hänet poistaa fanikatsomosta ja laittaa kausari takaisi myyntiin. Tilalle löytyy varmasti joku joka haluaa olla siellä kannustamassa. Jos kannustaminen ei huvita ja haluaa mielummin seurata matsia rauhassa, niin sitä varten on ne kaikki muut katsomot. Kun katsoo meidän fanikatsomoa, niin sieltä nimenomaan paistaa läpi se että hälyttävän suuri prosentti on siellä nimenomaan sen halvan kausarin takia. Muut saa sitten maksaa ylikalliilla lipuillaan näiden velmujen puoli-ilmaiset paikat.

Mä haluan itse katsoa matsia rauhassa ja huutaa tai olla huutamatta just sillon kun siltä tuntuu. Siksi en ole ikinä katsonut peliä fanikatsomossa. Hävettäisi olla siellä hiljaa istumassa.

Olet kyllä oikeassa että siellä tulee osallistua kannattamiseen, mutta kuka sitten suorittaisi tuollaisen kausarin takavarikoinnin jota ehdotat ?

Olisiko siellä joku "kannatuspoliisi"joka kaikkien matsien ajan valvoisi porukan aktiivisuutta, vai miten se tehtäisiin?

Ja millaisilla mittareilla määriteltäisiin kuka kelpaa sinne ja kuka ei, olisiko varmasti oikeudenmukaista toimintaa, vai raivaisivatko fanipoliisit kenties tietä omille kavereilleen ?

Ja tulisiko siinä jo kuluttajasuojakin vastaan jos Helsingin IFK:n myymiä kausareita alettaisiin ottamaan pois kannatusaktiivisuuteen perustuen ?
Ei fanikerho voisi edes tehdä sitä kun se ei ole mikään sopimusosapuoli, se pitäisi varmaan tehdä organisaation toimesta.

Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Olet kyllä oikeassa että siellä tulee osallistua kannattamiseen, mutta kuka sitten suorittaisi tuollaisen kausarin takavarikoinnin jota ehdotat ?

Olisiko siellä joku "kannatuspoliisi"joka kaikkien matsien ajan valvoisi porukan aktiivisuutta, vai miten se tehtäisiin?

Ja millaisilla mittareilla määriteltäisiin kuka kelpaa sinne ja kuka ei, olisiko varmasti oikeudenmukaista toimintaa, vai raivaisivatko fanipoliisit kenties tietä omille kavereilleen ?

Ja tulisiko siinä jo kuluttajasuojakin vastaan jos Helsingin IFK:n myymiä kausareita alettaisiin ottamaan pois kannatusaktiivisuuteen perustuen ?
Ei fanikerho voisi edes tehdä sitä kun se ei ole mikään sopimusosapuoli, se pitäisi varmaan tehdä organisaation toimesta.
Nythän tämä on käsitykseni mukaan toiminut toisinpäin eli koukkupolvet ja vanhat parrut ”kannatuspoliiseina” saaneet nämä nuoret ja äänekkäät pois fanikatsomosta, jolloin tunnelma on paska. Mikä siis estäisi saman logiikan kääntämisen?

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦

Hyviä kysymyksiä ja ei mulla noihin valmiita ratkaisuja tässä ole. En tiedä onko siellä jo faniporukan sisällä koitettu nostaa painetta näitä vapaamatkustajia kohtaan, mutta jos ei niin siitä ainakin aloittaisin. Mitä IFK voisi laillisesti tehdä, niin se onkin vaikeampaa. Jos ei mitään muuta niin ilmoittaa suoraan että jos meno ei muutu niin joko fanikausarin hintaa nostetaan tuleville kausille tai fanikatsomoa supistetaan tai lopetetaan vaikka kokonaan. Missään ei ole kielletty etteikö niiltä normipaikoiltakin saisi kannustaa, jos niin kovasti kannustututtaa. Nythän IFK on halunnut palkita uskolliset kannustajat halvoilla lipuilla, mutta uskolliset kannustajat eivät vaan jaksa uskollisesti kannustaa. No mitäs sitä niitä halpoja paikkojakaan tarjota. Hinnat ylös niin on varaa ostaa niitä pelaajiakin. Ehkä sitten on taas kivempi kannustaa.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Nythän tämä on käsitykseni mukaan toiminut toisinpäin eli koukkupolvet ja vanhat parrut ”kannatuspoliiseina” saaneet nämä nuoret ja äänekkäät pois fanikatsomosta, jolloin tunnelma on paska. Mikä siis estäisi saman logiikan kääntämisen?
Nyt tätä ei saa tulkita väärin, olen itse ainakin semi-vanhaparta eikä minulla ole mitään äänekkyyttä vastaan, mutta en näkisi että se tunnelma on viime aikoina ollut kovin paskakaan, elen ja pari viikkoa sitten oli itse asiassa ihan hyvä meininki.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tätä mäkin just tossa mietin, että kuka tai mikä taho sen oikein sitten määrittelisi, että kuka kannattajista täyttää ne fanikatsomon kriteerit ja kenen kannustus on tarpeeksi aktiivista. Mielestäni muutenkin tällaiset valvontaan perustuvat pakkolait eivät vastaa juurikaan näitä IFK:n vaalimia arvoja, vaan nämä sopisivat paremmin juurikin sinne Ilmalan areenalle ja tuonne itänaapurin puolelle, jossa sitä on muutenkin eletty aina tällaisen ilmiantosysteemin ja valvonnan alaisina.

Eiköhän siinä jo kuluttajansuojalakikin tulisi vastaan, jos tällaisia takavarikointeja alkaisi tapahtumaan sen kausikortin oston ja maksun jälkeen. Enkä oikein usko itsekään siihen, että meidän seuraorganisaatio haluaisi todellakaan alkaa mitään tällaisia sääntöjä määrittelemään, saati maksettuja kausikortteja takaisinpäin lunastamaan, jos kyseisen henkilön kannustus ja aktiivisuus ei ole heidän mielestään ollut "riittävän suurta".

elrööda

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, 9611
se tunnelma on viime aikoina ollut kovin paskakaan, elen ja pari viikkoa sitten oli itse asiassa ihan hyvä meininki.
Ei se paskaa ole ollut, mutta potentiaalia ihan valtavasti enemmän, sillä ääntä ei valtavasti jengistä lähtenyt kuitenkaan vaikka porukkaa pursusi fanikatsomo. Capo? ”SM-liiga haistakaa vittu” lähti selvästi koviten.

Se vaan kertoo jotain, että heti kun sinne tulee edes 10 Infernon/Klackenin porukkaa, peittävät he äänellään muun fanikatsomon helposti.

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tätä mäkin just tossa mietin, että kuka tai mikä taho sen oikein sitten määrittelisi, että kuka kannattajista täyttää ne fanikatsomon kriteerit ja kenen kannustus on tarpeeksi aktiivista. Mielestäni muutenkin tällaiset valvontaan perustuvat pakkolait eivät vastaa juurikaan näitä IFK:n vaalimia arvoja, vaan nämä sopisivat paremmin juurikin sinne Ilmalan areenalle ja tuonne itänaapurin puolelle, jossa sitä on muutenkin eletty aina tällaisen ilmiantosysteemin ja valvonnan alaisina.

Eiköhän siinä jo kuluttajansuojalakikin tulisi vastaan, jos tällaisia takavarikointeja alkaisi tapahtumaan sen kausikortin oston ja maksun jälkeen. Enkä oikein usko itsekään siihen, että meidän seuraorganisaatio haluaisi todellakaan alkaa mitään tällaisia sääntöjä määrittelemään, saati maksettuja kausikortteja takaisinpäin lunastamaan, jos kyseisen henkilön kannustus ja aktiivisuus ei ole heidän mielestään ollut "riittävän suurta".
Tuollainen karkottaisi varmasti myös uusia kannattajia, se antaisi aika tympeän kuvan koko organisaatiosta jos olisi tuollaista meininkiä.

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joskus 2006-2007 taisi olla Kingeillä tifo Nordiksella. En muista, onko tämän jälkeen ollut Nordiksella ainakaan IFK-kannattajien toimesta tifoa (saa korjata, jos olen väärässä).

Iso virhe tehtiin, kun seisomakatsomo siirrettiin joskus 2007 D-päätyyn, mutta hyökkäyssuuntaa ei käännetty. Tämän jälkeen seisomakatsomo siirrettiin F1:een, joka sitten tappoi pikkuhiljaa kannattajakulttuurin Nordikselta. Asiaa ei tuolloin myöskään varmasti parantanut lätkäpuolen avoin veljeily HJK:n kanssa.
Tää oli hyvä! Piti ihan tsekkailla arkistoa ja löysin kuva-arkistoistani kuvan kun duunattiin tifo juurikin tuonne D-päätyyn. Muistaakseni myös 2011 Syksyllä oli tifo kun mestaruusviiri nostettiin kattoon, mutta sen jälkeen en muista, että olisi ollut.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itse olen välillä pyöritellyt päässäni ajatusta kahdesta fanipäädystä, että olisiko se ihan surkea idea? Toisessa päädyssä voisi olla fan club ja toisessa päädyssä voisi olla Inferno/Klacken/Kingit. Yhteen hiileen puhaltaen tietenkin, vuorotellen vähän vetovastuuta milloin vedetään mitäkin kannatusta. Muulle yleisöllekin tuo voisi toimia hyvin. Olisihan tuo nättiä, että molemmissa päädyissä olisi tuollainen organisoitu faniporukka pitämässä hyvää fiilistä ja mökää KOKO hallissa ja tukemassa joukkuetta.

Ajatuksia tästä?

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse olen välillä pyöritellyt päässäni ajatusta kahdesta fanipäädystä, että olisiko se ihan surkea idea? Toisessa päädyssä voisi olla fan club ja toisessa päädyssä voisi olla Inferno/Klacken/Kingit. Yhteen hiileen puhaltaen tietenkin, vuorotellen vähän vetovastuuta milloin vedetään mitäkin kannatusta. Muulle yleisöllekin tuo voisi toimia hyvin. Olisihan tuo nättiä, että molemmissa päädyissä olisi tuollainen organisoitu faniporukka pitämässä hyvää fiilistä ja mökää KOKO hallissa ja tukemassa joukkuetta.

Ajatuksia tästä?
Tätä joskus kokeiltiin niin, että Kingit olivat muistaakseni B1 katsomossa ja Fan Club B5 katsomossa ja siitä ei tullut yhtään mitään. Molemmat chanttasi eri chantteja päälleikkäin samaan aikaan jne. Itse parhaimpana vaihtoehtona näkisin, että esim. B4 katsomosta tehtäisiin Klackenin katsomo.

Lartem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilainen lätkä ilman möyrimistä

Ajatuksia tästä?
Oma kantani on, että fanien on vain tultava keskenään toimeen, ts. mahduttava samaan katsomoon. Tuollainen pirstaloiminen ei ole tervettä pidemmän päälle ja chantit menevät muuten helposti päällekkäin.

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Itse kuulun näihin vanhoihin koukkupolviin. Siksi olenkin pysynyt fanikatsomosta poissa. Joskus nuorempana kyllä B2:ssa möykkäsin. Aika aikaansa, enkä jaksa koko peliä kannustaa. Varsinkin peli on noin paskaa. Mutta kyllä mä siellä hallissa nauttisin, jos nuorempi polvi pitäisi meteliä. Ja jos jonkun mielestä hallissa on liikaa ääntä, niin aina voi tunkea persiljaa korviin. Toki meininki on jäällä niin surkeaa, että peli tai kaksi kaudessa riittää.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Oma kantani on, että fanien on vain tultava keskenään toimeen, ts. mahduttava samaan katsomoon. Tuollainen pirstaloiminen ei ole tervettä pidemmän päälle ja chantit menevät muuten helposti päällekkäin.
En hae tässä mitään pirstaloimista tai ehdota tätä siksi, että fanit eivät tulisi toimeen keskenään. Haen tällä sitä, että ehkä olisi tarjolla enemmän jokaiselle itselleen sopiva ryhmä eikä vain yhtä muottia mihin on sopeuduttava ja jos tuota vedettäisiin yhdessä faniryhmien kesken eikä sooloillen, niin ei myöskään tulisi tuota päällekkäin lauleskelua ja vielä eri chanttien muodossa? Yhdessä ja organisoidusti, mutta vain eri päädyt. Tuota minä hakisin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy