Tunnelma halleissa

  • 61 816
  • 201

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Ei jääkiekko-ottelussa mitään ryhmälauluja kaivata. Ne kuuluvat jalkapalloon, joka on niin tylsää ja tapahtumiltaan köyhää, ettei yleisön aika vain kulu peleissä ilman jotain yhteislaulua. Minusta Porissa on juuri sellainen tunnelma kuin kiekko-ottelussa kuuluukin olla. Yleisön aktiivisuutta ja desibelejä voi tietysti aina nostaa, mutta muuten tunnelma on juuri sellainen kuin kuuluukin. Kaikenmaailman laulunrallatukset vain pilaisivat koko tunnelman, kun ihmisten pitäisi olla hiljaa, etteivät häiritsisi laulua. Mikä niissä lauluissa oikein kiehtoo?

Olen kyllä eri mieltä. Sveitsin NLA:n ja Ruotsin Elitserienin matseja katsellessa huomaa, että kyllä se laulu sopii myös jääkiekkoon. Sen lisäksi se kuulostaa jo pelkästään TV:n kautta aivan järkyttävän hyvältä, kun yleisö ei vain kohahtele ja huuda joukkueen nimeä. En sano sillä, etteivätkö nämä olisi hyviä ja asiaankuuluvia kannatusmuotoja.

Ei siellä katsomossa mitään Finlandia-hymniä tarvitse laulaa. Laulujen sanojen opettelu ei vaadi kuin sen, että kuuntelee kerran kuinka muut sen laulavat. Laulutaitoakaan ei tarvita, kun tämä laulaminen on enemmänkin sellaista huutoa. Uskalluksesta se on kiinni. Siksipä jonkun tulisi aina ns. heittää ensimmäinen kivi, jolloin muutkin saattaisivat uskaltaa lauluun yhtymistä. Esimerkkinä tästä Ässät - SaiPa peli 29.9. Isomäessä. Seisomakatsomon yläosissa lauloimme sitä "Ässät on niin ihanaa"-veisua varmaan yli puolet kolmannesta erästä yhtä soittoa. Ei häirinnyt yhtään pelin seuraamista tai sen tapahtumiin reagoimista ja lisäksi se loi itselleni ainakin pirun hyvä fiiliksen. Homma lähti liikkeelle ihan yksinkertaisesti siitä, että joku jamppa uskaltautui laulamaan siinä parin kaverinsa kanssa ja heti kun sanat tulivat tutuiksi, liittyi mukaan muitakin. Haasteena onkin saada tämän kaltaista lauluinnostusta herätettyä joka pelissä.
 

Pata-Ässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Coast Titans
Olen kyllä eri mieltä. Sveitsin NLA:n ja Ruotsin Elitserienin matseja katsellessa huomaa, että kyllä se laulu sopii myös jääkiekkoon. Sen lisäksi se kuulostaa jo pelkästään TV:n kautta aivan järkyttävän hyvältä, kun yleisö ei vain kohahtele ja huuda joukkueen nimeä. En sano sillä, etteivätkö nämä olisi hyviä ja asiaankuuluvia kannatusmuotoja.

Ei siellä katsomossa mitään Finlandia-hymniä tarvitse laulaa. Laulujen sanojen opettelu ei vaadi kuin sen, että kuuntelee kerran kuinka muut sen laulavat. Laulutaitoakaan ei tarvita, kun tämä laulaminen on enemmänkin sellaista huutoa. Uskalluksesta se on kiinni. Siksipä jonkun tulisi aina ns. heittää ensimmäinen kivi, jolloin muutkin saattaisivat uskaltaa lauluun yhtymistä. Esimerkkinä tästä Ässät - SaiPa peli 29.9. Isomäessä. Seisomakatsomon yläosissa lauloimme sitä "Ässät on niin ihanaa"-veisua varmaan yli puolet kolmannesta erästä yhtä soittoa. Ei häirinnyt yhtään pelin seuraamista tai sen tapahtumiin reagoimista ja lisäksi se loi itselleni ainakin pirun hyvä fiiliksen. Homma lähti liikkeelle ihan yksinkertaisesti siitä, että joku jamppa uskaltautui laulamaan siinä parin kaverinsa kanssa ja heti kun sanat tulivat tutuiksi, liittyi mukaan muitakin. Haasteena onkin saada tämän kaltaista lauluinnostusta herätettyä joka pelissä.

Kyllähän siellä seisomakatsomossa jotain laulua kuului, tosin kovin vaimeasti. Sanoista ei saanut mitään selvää, joten ei niitä sanoja kyllä yhdellä kuulemalla kukaan opi.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Kyllähän siellä seisomakatsomossa jotain laulua kuului, tosin kovin vaimeasti. Sanoista ei saanut mitään selvää, joten ei niitä sanoja kyllä yhdellä kuulemalla kukaan opi.

Hyvä, että kuului edes jotain. Paljoa ei voi odottaakkaan, kun lauluun osallistui vain noin puolen tusinaa ihmistä. Se on ihan ymmärrettävää, että sanoista ei saa selvää jos laulua kuuntelee vähänkin pidemmältä, kun laulajia ei tosiaan ollut tuon enempää. Tulevaisuudessa isommalla joukolla?
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Vaikuttavin paikka missä olen koskaan Suomessa käynyt, on ehdottomasti Porin Isomäen jäähalli. Päivä nyt sattui olemaan 11.04.2006 ja sellaista tunnelmaa en ole kokenut ikinä missään. Yleisö eli niin voimakkaasti kotijoukkueen takana, että siinä jää Raksilat ja Pasilat kuin enot veneestä. Jotenkin tuntui, että Isomäessä vielä ääni kaikui, joka lisäsi hurjaa meteliä. Kun aika loppui kellosta ja Ässät paineli finaaliin, hallin "lattia" tärisi.

Osana valtaisaan meteliin on varmasti suurella seisomakatsomolla, joka tietääkseni on yksi suurimmista tässä maassa.
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Tuli mieleen, että aina kun Urheiluruudussa tai vastaavassa näkee Lukon tekevän maalin kotiottelussa, meteli tuntuu aivan poskettomalta. Joku osannee sanoa, johtuuko tämä Äijänsuon äänekkäästä yleisöstä, pienestä hallista, matalasta katosta vai jostain muusta?
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Tuli mieleen, että aina kun Urheiluruudussa tai vastaavassa näkee Lukon tekevän maalin kotiottelussa, meteli tuntuu aivan poskettomalta. Joku osannee sanoa, johtuuko tämä Äijänsuon äänekkäästä yleisöstä, pienestä hallista, matalasta katosta vai jostain muusta?

Luulen, että suurin syy on edukseen mikitetty halli. Toisin sanoen yleisön reaktiot kuulostavat isommilta tv:n kautta kuin todellisuudessa ovatkaan.
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Luulen, että suurin syy on edukseen mikitetty halli. Toisin sanoen yleisön reaktiot kuulostavat isommilta tv:n kautta kuin todellisuudessa ovatkaan.

Ok, voi hyvin olla. Olen itse ollut katsomassa Raumalla peliä ehkä 1998, eli todellinen möykkä ei ole tuoreessa muistissa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Laulaminen katsomoissa samaan tyyliin, kuin todellisissa jalkapallomaissa, ei ole alunpitäen osa jääkiekkokatsomokulttuuria. Siis jos ajatellaan maita, joissa jääkiekko on suurempi laji kuin jalkapallo (Suomi, USA, Kanada). Pohjois-Amerikkalaisissa ammattilaisliigoissa tunnelma muodostuu juuri tuosta nimimerkki Pata-Ässän mainitsemasta pelitapahtumiin reagoinnista. Poikkeuksena NHL-paikkakunnat, joissa jengi ei tajua itse lajista paljoakaan: niissä tunnelma muodostuu siitä, kun jumbotronin käyttäjä innostuu pelleilemään erilaisten efektien kanssa. Tai sitten siitä, että kentällä tapellaan.

Latvian jääkiekkomaajoukkueen faneja pidetään maailman parhaina kiekkofaneina: myöskään he eivät oikeastaan laula, vaan reagoivat pelitapahtumiin sen mitä jurriltaan pystyvät, huutavat rytmikkäästi "LAT-VIII-JA" ja leikkivät erilaisten torvien ja muiden vempaimien kanssa. Meteli on saatanallinen, mutta kyllä se tunnelmaa nostaa.

Sitten taas kiekkokatsomokulttuuri esimerkiksi Sveitsissä, Saksassa ja Itävallassa (liigoja, joiden pelejä olen seurannut): faniryhmät muodostavat ikäänkyin katsomon ytimen - laulavat ja kannustavat. Jos peli on viihdyttävää (tasainen ja/tai hyvätasoinen), alkaa muu yleisö kannustamaan ja laulamaan näiden ydinryhmien mukana. Tähän kun lisätään vielä vierailevan joukkueen (mahdollisesti) paikalla oleva faniryhmä, nousee mekkala ja tunnelma hallissa aivan loistavaksi. Semmoiseksi, mitä en ole Suomen halleissa kokenut. Esimerkiksi Itävallassa, Sveitsissä ja Saksassa näitä fanilauluja ei ole älyttömän paljoa - ja eri joukkueiden kannattajat käyttävät samoja hoilotuksia. Joskus samoilla, joskus hieman muunnelluilla sanoilla. Ja oikeastaan kaikki laulut on kuultavissa myös jalkapallokatsomoissa.

Joskus tosin, jos peli on heikkotasoinen ja sattuu vaikka olemaan arkipeli, ei mekkalaa pidä muut kuin nämä ydinryhmät. Mutta aina ei voikaan voittaa.

Ihmettelen kuitenkin, miten nämä keskieurooppalaiset kiekkofanit ovat onnistuneet kopioimaan vain nämä jalkapallofanien positiiviset jutut. Mitään helvetin riehumisia en ole koskaan nähnyt fanien ajoittain korkeista promillelukemista huolimatta.

Yksi hauskimmista tapauksista sattui eräässä perjantaiottelussa Innsbruck - Graz ehkä pari vuotta sitten. Vaisu ottelu oli ratkennut kotijoukkueen hyväksi ja Graz oli jo lisäksi "hävinnyt koko kauden". Tunnelma ei ollut mikään erittäin hyvä. Grazin fanit päättivät kuitenkin nostaa tunnelmaa hallissa ja pistivät pienen letkajenkkaesityksen pystyyn kiertämällä laulaen koko hallin muutamaan kertaan, muun yleisön yhtyessä lauluun (ei sentään tanssiin). Hauska episodi, joka lisäsi ottelutapahtuman laatua aika monella prosentilla.

Tänään oli kanssa matsi. Innsbruck pelasi Salzburgia vastaan, joka muuten sattui olemaan Mikko Strömbergin debyyttiottelu. Strömberg nousi varmoilla otteillaan fanien suosikiksi ja pelin jälkeen hän pääsi ottamaan homman haltuun kiertämällä kentän pari kertaa ympäri yleisön kannustaessa.

Mielestäni olisi hienoa nähdä tämmöistä katsomokulttuuria Suomessa. Ei taida ihan lähiaikoina olla toteutumassa, mutta kaikki askeleet siihen suuntaan olisivat positiivisia.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Nythän tässä on mahdollisuus edistää sitä seisomapaikkakulttuuria kun ainakin Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Tampereella on suunnitelmia halliremonteista tai uuden rakentamisesta, joskin Jyväskylässä (sopivat) seisomakatsomot jo on ja niitä ei kai olla muuttamassa. Olisi hyvä tilaisuus kyseisten seurojen faneilla ja SMLFC:llä puuttua asiaan ja vaatia kunnon ratkaisuja noiden seisomakatsomojen osalta, sekä koti- että vieraskannattajille. Raumalla mentiin jo taaksepäin, mitä seuraavaksi?

Lisäksi ilmeisesti Porissa jonkinasteista liikehdintää remontin suuntaan, mutta tuskin ovat siellä niin tyhmiä että vanhaan koskisivat ja eiköhän siellä fanikulttuuriakin löydy sen verran että noustaisiin barrikadeille idioottipäätöksiä vastaan. Lahessakin halliremontti tulossa vuonna X ja kansalaisaktivismia onkin jo harrastettu, enää vain (pelolla) odotetaan mitä sieltä arkkitehdin pöydältä ilmestyy.

EDIT: Toki tampereella Tapparan fanit istuvat jo muutenkin joten seisomakatsomoiden vaatiminen jää Ilveksen fanien varaan...

Latvian jääkiekkomaajoukkueen faneja pidetään maailman parhaina kiekkofaneina
Joo, joku saattaa pitää. Tuskin kovin moni, varsinkaan sen torvihelvetin jälkeen joka onneksi kiellettiin.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
EDIT: Toki tampereella Tapparan fanit istuvat jo muutenkin joten seisomakatsomoiden vaatiminen jää Ilveksen fanien varaan...

Valitettavasti näin. Itse olen sillä kannalla, että seisomakatsomot molempiin päätyihin joka halliin, Hakametsäänkin, mutta minkäs tekee muutama pisara meressä...
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Seisomakatsomon yläosissa lauloimme sitä "Ässät on niin ihanaa"-veisua varmaan yli puolet kolmannesta erästä yhtä soittoa.

Voi sitä häpeää kun kuulen tuon hoilotuksen hallilla. Tota hauskaa laulua sopii hoilotella niiden 10v patatyttöjen, mutta kun näen että parikymppiset juipit lauleskelevat tuota, ei voi ymmärtää. Kyllä kannustaa saa ja hauskaa pitää pitää, muttei itsestään ihan pelleä tarvi tehdä. Mun mielestä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Nythän tässä on mahdollisuus edistää sitä seisomapaikkakulttuuria kun ainakin Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Tampereella on suunnitelmia halliremonteista tai uuden rakentamisesta, joskin Jyväskylässä (sopivat) seisomakatsomot jo on ja niitä ei kai olla muuttamassa. Olisi hyvä tilaisuus kyseisten seurojen faneilla ja SMLFC:llä puuttua asiaan ja vaatia kunnon ratkaisuja noiden seisomakatsomojen osalta, sekä koti- että vieraskannattajille. Raumalla mentiin jo taaksepäin, mitä seuraavaksi?

Ehdottomasti samaa mieltä. Kirjoitinkin jo HPK-osioon Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston tehtyä myönteisen lainantakauspäätöksen halliremonttia varten, että nyt olisi aika laajalle kansalaiskeskustelulle. Muuten päätökset remontin yksityiskohdista tehdään muualla, kun pääsylipun ostajien keskuudessa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Voi sitä häpeää kun kuulen tuon hoilotuksen hallilla. Tota hauskaa laulua sopii hoilotella niiden 10v patatyttöjen, mutta kun näen että parikymppiset juipit lauleskelevat tuota, ei voi ymmärtää. Kyllä kannustaa saa ja hauskaa pitää pitää, muttei itsestään ihan pelleä tarvi tehdä. Mun mielestä.
Kyllä minun mielestäni nuo "hauskoissa" hatuissa yms jutuissa esiintyvät ihmiset tekevät itsestään ennemmin pellen kuin ne jotka kannustavat joukkuettaan äänekkäästi. Onhan niissä tietty se puoli ettei silloin tunnisteta mutta kuitenkin...
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Voi sitä häpeää kun kuulen tuon hoilotuksen hallilla. Tota hauskaa laulua sopii hoilotella niiden 10v patatyttöjen, mutta kun näen että parikymppiset juipit lauleskelevat tuota, ei voi ymmärtää. Kyllä kannustaa saa ja hauskaa pitää pitää, muttei itsestään ihan pelleä tarvi tehdä. Mun mielestä.

Eipä taida tällä hetkellä olla muita lauluja, joita monikaan Isomäessä osaisi tuon ohella. Siis jos jotain tahtoo kajauttaa ilmoille, niin vaihtoehdot ovat hyvin vähäiset. Voisit vaikka keksiä itse lisää lauluja tai vaikka sanoituksia kyseiseen kappaleeseen jos kerran niin muiden puolesta hävettää?

Anteeksi jos ja ilmeisesti kun pilasimme kiekkoiltasi.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
joskin Jyväskylässä (sopivat) seisomakatsomot jo on ja niitä ei kai olla muuttamassa.
Päätyjen ja kulmien seisomakatsomoiden pitäisi pysyä ennallaan, koska remontti koskee toteutuessaan sivuja. Tosin seisomapaikat vähentyvät tällöin, koska molemmille sivuille tulee aitioita, jotka vievät istumakatsomoiden yläpuolella olevat seisomapaikat. B-puolelta nämä paikat ovat jo poistuneet, sillä sinne on lisätty penkkirivi.
 

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Millaisia ne hallit näissä mainitsemissasi maissa ovat, lähinnä noiden seisomokatsomoiden osalta? Katsojakapasiteetit ainakin lienevät paljon pienemmät kuin suomessa joten tilaongelmia tyyliin Helsinki ja Turku ei pääse tapahtumaan. Liian suuresta katsojakapasiteetistä runkosarjaan kärsii varmasti moni muukin seura.

Oluet ainakin taitaa saada katsomoon? Hintatasosta lippujen ja ja niiden oluiden osalta puhumattakkaan.
 

Bay

Jäsen
Voi sitä häpeää kun kuulen tuon hoilotuksen hallilla. Tota hauskaa laulua sopii hoilotella niiden 10v patatyttöjen, mutta kun näen että parikymppiset juipit lauleskelevat tuota, ei voi ymmärtää. Kyllä kannustaa saa ja hauskaa pitää pitää, muttei itsestään ihan pelleä tarvi tehdä. Mun mielestä.

Samaa mieltä. Valtava myötähäpeä oli ensimmäinen reaktion kun ekan kerran tajusin viime/edellisenä talvena että mitä mun vieressäni lauletaan. Jos niitä lauluja täytyy laulaa niin voisi niihin sanoihin vähän edes panostaa. "Porin Ässät on niin ii-haa-naa.." Teinitytöille tuo sopii, mutta ei kukaan itseään kunnioittava heteromies tuollaista suustaan päästä. Perinteinen "ÄSSÄT!!" huuto on ainoa toimiva vaihtoehto.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perinteinen "ÄSSÄT!!" huuto on ainoa toimiva vaihtoehto.

Tämä on ehdottomasti paras vaihtoehto. Lisäksi aina joskus hyvätunnelmaisissa peleissä lähtee vierasjoukkueen ylivoiman pyöriessä armoton buuaus ja korvia vihlova vihellyskonsertti käyntiin. Viimeksi Play offeissa tätä tehtiin aina kun vierasjoukkue koski kiekkoon, ja jo alkuverryttelyn aikana. Joskus kauan sitten Jokeri-pelissä buuattiin ainoastaan silloin kun Otto Janecky sai kiekon. Kaunista kuunneltavaa. Ja sitten sitä Ässät -huutoa+taputukset väliin. Näistä elementeistä se tunnelma syntyy.

Se ihanaa -viisu on tosiaan ihan hirveä, mutta teinit saavat mun puolesta sitä hoilottaa. Kunhan koko halli ei ala sitä laulamaan.
 

Radek

Jäsen
Silloin kun tuntuu, että jengi lähtee mukaan "Ässät"-huutoon, niin sitä pyritään suosimaan. Hiukan rauhallisimpina hetkinä yritetään välillä näitä lauluja.

Eli sen suhteen yritetään aina tilanteen mukaan mennä.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myötähäpeän tunteminen ankarasti kiellettyä

Henkilökohtaisesti en enään edes jaksa välittää siitä kuinka monta kertaa olen joutunut kohtaamaan peleissä: "Onko tuo hullu?" -katseen. Sen verran montaa kertaa kuitenkin että häpeän tunnetta en tunne enään mistään tekemisistäni. Ja tavallaan ihmiset ovat jo sen hyväksyneet ja ymmärtäneet että minä todellakin olen "hullu". Laulamaan en ole vielä ruvennut eli joitain rajoja on vielä rikkomatta :)
Voi sitä häpeää kun kuulen tuon hoilotuksen hallilla. Tota hauskaa laulua sopii hoilotella niiden 10v patatyttöjen, mutta kun näen että parikymppiset juipit lauleskelevat tuota, ei voi ymmärtää. Kyllä kannustaa saa ja hauskaa pitää pitää, muttei itsestään ihan pelleä tarvi tehdä. Mun mielestä.
Nyt ollaan asian ytimessä. Vaikka itsekkään en ole mikään laulamisen kannattaja, koska Suomessa ei ole millään joukkueella tarpeeksi suurta fanijoukkoa että se laulaminen kuulostaisi hyvältä. Mutta jostakin se on aloitettava. Ja itse pidän sitä suuressa arvossa että jääkiekkokatsomoista alkaa löytyä ihmisiä, jotka ovat valmiita pistämään itsensä likoon ja tekevät itsestään "pellen".
Eli turha se on edes odottaakaan parannusta hallien tunnelmaan niin kauan kuin katsomoista on suurin sellaisia ihmisiä jotka tuntevat jonkin kannustusmuodon olevan jotenkin häpeällinen.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Itse en kovin relavanttina näkisi puhumista jalkapallo- ja jääkiekkokatsomokulttuurista. Mielummin puhuisin Pohjois-Amerikkalaisesta ja Eurooppalaisesta katsomokulttuurista näistäkin on hyvin paljon erilaisia variaatioita varsinkin jos puhuttaan Euroopan osalta.

Erottavana tekijänä on myös suhtautuminen itse lajiin ja varsinkin joukkueeseen. Euroopassa oma joukkue on huomattavasti tärkeämpi ja suhde siihen on ihan erilainen kuin Pohjois-Amerkikassa, jossa urheilu on enemmän viihdettä kuin tällä mantreella. Pohjois-Amerikassa ei juurikaan ole kannattajatoimintaa ja vierasreissuille ei vaivaannuta lähtemään. Ei ainakaan jääkiekossa, ilmeisesti jenkkifutiksessa ja baseballissa, jonkin verran näitä on kuten myöskin koripallossa. Jääkiekkossa uudella mantereella en koskaan ole isompaa vieraskannattajaryhmään törmännyt edes finaaleissa.

Eurooppalainen kulttuuri on saanut jalansijaa täällä jo enemmän kauan sitten. Periaatteessa fanikatsomot, joita alkoi syntyä 1990-luvulla oli jo Eurooppalaisen suuntauksen mukaista toimintaa. Myöskin aikasemin seisomakatsomoista lähtenyt kannatus oli enemmän tätä eurooppalaistyyppistä kannatusta. Joten voidaankin sanoa, että Suomessa on ollut jo pidemmän aikaa vallalla eurooppalaistyyppinen kannatustyyli kuin Pohjois-Amerikkalainen.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi sitä häpeää kun kuulen tuon hoilotuksen hallilla.

Voi jäädä kotiin kuuntelemaan Radio Merisäätä ja syömään katkarapuvoileipiä jos niin paljon hävettää..

Henkilökohtaisesti en enään edes jaksa välittää siitä kuinka monta kertaa olen joutunut kohtaamaan peleissä: "Onko tuo hullu?" -katseen. Sen verran montaa kertaa kuitenkin että häpeän tunnetta en tunne enään mistään tekemisistäni. Laulamaan en ole vielä ruvennut eli joitain rajoja on vielä rikkomatta :)

Lainatakseni erästä toista kirjoittajaa: "Onko tosiaan vielä 2000-luvulla totta, että suomalaisella on niin heikko itsetunto, että eläintarhassakin pitää miettiä pää puhki, mitä elefantti mahtaa hänestä ajatella?"

Lauluja kannattaa laulaa jos niitä on, on se paljon paremman kuulosta kuin monotoninen *joukkueen nimi*, *joukkueen nimi*, *joukkueen nimi* *taptaptap* (Jyväskyläläiset voivat vaihtaa tuohon loppuun *tumtumtum* ;))

Vaikka itsekkään en ole mikään laulamisen kannattaja, koska Suomessa ei ole millään joukkueella tarpeeksi suurta fanijoukkoa että se laulaminen kuulostaisi hyvältä. Ja itse pidän sitä suuressa arvossa että jääkiekkokatsomoista alkaa löytyä ihmisiä, jotka ovat valmiita pistämään itsensä likoon ja tekevät itsestään "pellen".

Tummennettu osa pisti aika pahasti silmään.
Pellen? Mitä hä? Missä pelaa? Aikamoista! Lukematta paskaa!!
Soitelkaa katsomossa vähä sambaa, mjötööh!?
 
Tummennettu osa pisti aika pahasti silmään.
Pellen? Mitä hä? Missä pelaa? Aikamoista! Lukematta paskaa!!
Soitelkaa katsomossa vähä sambaa, mjötööh!?

Siis tuossahan olisi kirjoittaja voinut käyttää sitaatteja sanassa pelle. Se oli aika hyväntahtoinen lausahdus, tai ainakin itse ymmärsin sen rivien välistä.

Minun puolestani jokainen saa tehdä itsestään "pellen" haluamallaan tavalla. Vaikka monet tosifanit sanovatkin, että muut kannattavat väärin niin mielestäni on oikein kannatettu, jos vain kannatetaan. Siitä sitten eteenpäin ja suuntaan mihin hyvänsä. Ei kaikki voi olla Kim Borgeja syntyessään.
 
Tummennettu osa pisti aika pahasti silmään.
Pellen? Mitä hä? Missä pelaa? Aikamoista! Lukematta paskaa!!
Soitelkaa katsomossa vähä sambaa, mjötööh!?

Tässä on itselleni melkoinen ongelma. Ihmetellään vastustusta ja muiden kykenemättömyyttä hyväksyä erilaista ja uutta katsomokulttuuria. Samaan aikaan tuomitaan täydellisesti kaikki se kulttuuri, joka on Suomen katsomoihin aikojen saatossa muodostunut.

Nämä uudenajan airuet ovat luoneet erinomaisen tunnelman Jokereiden areenalle, joka ennen heitä oli todellinen huopatossutehdas. Toisaalta Ässien kotiotteluiden tunnelmassa ei ole mitään vikaa. Voisin jopa väittää, että tunnelma on parhaimmillaan Euroopan parhaimpia. Toki erilainen, mutta kenties juuri siitä syystä parhaimmistoa. Miksi ei voi kunnioittaa myös niitä perinteisiä kannustusmuotoja? Mikä niissä on niin väärin?

Yhteenvetona, molemmissa tavoissa on puolensa. Kun ottelu on tärkeä ja tunteita herättävä, kuten Ässien hopeakauden pleijariottelut, ei tunnelman luontiin tarvita lauluja, tai muuta monimutkaista. Tunnelma tulee luontaisesti yhdistelmällä hitsari, seisomakatsomo ja kossu. Kun joukkue rämpii, kuten nyt Kalpa, tai kun pelataan runkosarjan Jokerit - JYP ottelua, tarvitaan aktiivinen fani-joukko. Tällöin on aika laulun ja chantin.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja pidetään toisiamme kädestä kiinni, niin kaikilla on niin pirun ihanaa.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka monet tosifanit sanovatkin, että muut kannattavat väärin niin mielestäni on oikein kannatettu, jos vain kannatetaan. Siitä sitten eteenpäin ja suuntaan mihin hyvänsä. Ei kaikki voi olla Kim Borgeja syntyessään.

Jokainen saa toki kannattaa niin kuin itse parhaaksi näkevät. Jokainen ryhmä valitsee sen oman tyylinsä(oli ne sitten rumpuja, torvia tai hassuja hauskoja). Kummastuttaa vain kommentit "Hävettää" ja "Noloa" yms, miksi pitää pohtia mitä muut ajattelevat omasta toiminnastaan?

Toki kannattaa aina välillä jotain uutta keksiä, ettei kehitys jää junnaamaan paikoilleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös