Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 779
  • 1 534

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurettavaa hommaa. Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa. Itte laittelin just talvikumit alle ja tuli tuossa öljyt ja suodattimetkin vaihdettua, eikä menny edes viittäkymppiä. Itte tekee ja säästää, voi sen satasen sitte käyttää vaikka johonkin muuhun järkevään. Volvolla ajaminen tuntuu taas edulliselta, vaikka bensaa meneekin.
Miksi on tyhmää maksaa, jos on rahaa, jota kuluttaa? Onhan se kansantaloudellisestikin järkevää ja kyllä sille omallekin työlle pitää laskea joku hinta. OK - tässä Jaguar-tapauksessa hinta oli yläkanttiin, mutta noin yleisesti.

Itse hoidin "tunkin käytön" varaamalla työpaikan vieressä olevalle pajalle ajan, kun alkoi talvikelit lähestyä ja vaihdatin samalla jarrupalat. Auto aamulla pajalle, kävellen duuniin ja päivän päätteeksi auto pois pajalta. Helppoa kuin heinänteko.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Miksi on tyhmää maksaa, jos on rahaa, jota kuluttaa? Onhan se kansantaloudellisestikin järkevää ja kyllä sille omallekin työlle pitää laskea joku hinta. OK - tässä Jaguar-tapauksessa hinta oli yläkanttiin, mutta noin yleisesti.

Itse hoidin "tunkin käytön" varaamalla työpaikan vieressä olevalle pajalle ajan, kun alkoi talvikelit lähestyä ja vaihdatin samalla jarrupalat. Auto aamulla pajalle, kävellen duuniin ja päivän päätteeksi auto pois pajalta. Helppoa kuin heinänteko.
Aivan totta, osittain, sillä useimmilla ei ole paikkaa missä vaihtaa tai edes säilyttää renkaita eli liike hoitaa säilytyksen ja vaihtamisen, rahaa vastaan tottakai.

Tässä Jaguar -tapauksessa kaikki on yläkanttiin, sillä normihuollosta 900€ tai jarrupaloista (ilman levyjä) 650€ tai tuolla renkaanvaihtoreissulla ilmitulleesta tarpeesta vaihtaa pari puslaa takapäähän 300€, tuntuu tuollaisen Mondeon tekniikkaan perustuvan, nykyään Intialaisen pirssin ylläpito melko hintavalta, ainakin tällaisen "kansanvaunulla" ajavan mielestä, vai?

P.S. Kun vaihdan iäkkään isäni tai vaimon äidin autoon renkaat, en laske työlle hintaa, sillä minun mielestä se ihan kuuluu asioihin, jotka tehdään ilman eri mainintaa. Sisko sentään vaihtoi renkaansa tällä kertaa itse, niin jäi neljäs auto pois tänä vuonna.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tässä Jaguar -tapauksessa kaikki on yläkanttiin, sillä normihuollosta 900€ tai jarrupaloista (ilman levyjä) 650€ tai tuolla renkaanvaihtoreissulla ilmitulleesta tarpeesta vaihtaa pari puslaa takapäähän 300€, tuntuu tuollaisen Mondeon tekniikkaan perustuvan, nykyään Intialaisen pirssin ylläpito melko hintavalta, ainakin tällaisen "kansanvaunulla" ajavan mielestä, vai?
No johan on X-Typen huolloilla hintaa... Onneksi aikoinaan jäi tuollainen hankkimatta, vaikka lähellä olikin.

Asiaan: eilinen tuli pk-seudulla urheiltua kesärenkailla, tänä aamuna kävin liikkeessä vaihdattamassa nastat alle. Lopetin samalla asiakkuuden varastoinnin suhteen, joten seuraava vaihto tulee tehtyä itse.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Renkaanvaihto, polttimot ja tunti työtä. Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä.

Tunti työtä taitaa autoliikkeissä maksaa alkaen 80€, joten tuossa ei taidettu puolta tuntia enempää käyttää polttimoiden vaihtoon.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
No niin palstasiskot, joko on kesänakit alla?
Itse torjuin lamaa ja kävin vaihdattamassa juuri, 25 euroa siitä huvista.
Pieni hinta.

Eilen naureskelin ikkunasta alasti kun naapurin amis tunkkaili ja pyyhki hikeä tunnin verran.

Kyllä taas huomaa kun on auton mukana tulleet "defaultit" kesärenkaina, vielä astetta suurempana tuumakokona niin rengasmeteli on melkein suurempi kuin laadukkailla nastarenkailla. No, pitää laittaa nupit kaakkoon ajaessa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, kerrankin ajoissa. Viime vuonna talvikiekot vaihtui kesäkumeihin vasta vappuna. Joku vitun naulakin löytyi yhdestä renkaasta, mutta onneksi se ei ollut tehnyt vaurioita.
 

12961

Jäsen
Hallitunkilla ja paineilmavehkeillä tuli duunissa vaihdettua, 2 nostokertaa, yksi edestä ja yksi takaa ja wurthin paineilmapyssyllä 120nm momenttiin. Jälkikiristäessä sitten tarkemmalla momenttiavaimella.

Aikaahan renkaidenvaihtoon meni noin 10 minuuttia plus kuormalavan ottaminen ja hyllyttäminen trukilla duunin varastossa. Ei tulisi mieleenkään maksaa näin helposta hommasta kenellekään mitään.


Muuten, viimeksi kun vaihdatin renkaat nimeltämainitsemattomalla pajalla, laitettiin pultit kiinni yli 400Nm momentilla, joka on varsinkin aluvanteille aivan liikaa. Voivat ihan oikeasti käyristyä erityisesti kun kiristysjärjestyksestäkään ei juuri välitetty. Ei tuntunut paljon sesonkihessua kiinnostavan, rasvakin jäi kierteisiin laittamatta.


Lisäksi tuli huomattua, että toinen etuiskari on falskannut hitusen joten jäykempi kierros iskareita menee ostoon, todennäköisesti hyväksi koetut, jäykkyyssäädettävät Koni Sportit.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Meikäläisen autossa olevista pilipalinastarenkaista on jo melkein kaikki nastat pois sinkoillut, joten vaihtokiirettä ei pahemmin ole. Ensi talveksi kuitenkin uudet ostettava. Ja muutenkin, keski-suomessa saattaa hyvinkin tulla vielä pakkasaamuja, joten vapun aikoihin katsellaan tilannetta uudestaan!
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Muuten, viimeksi kun vaihdatin renkaat nimeltämainitsemattomalla pajalla, laitettiin pultit kiinni yli 400Nm momentilla, joka on varsinkin aluvanteille aivan liikaa. Voivat ihan oikeasti käyristyä erityisesti kun kiristysjärjestyksestäkään ei juuri välitetty. Ei tuntunut paljon sesonkihessua kiinnostavan, rasvakin jäi kierteisiin laittamatta.
Tämä on kyllä huvittavaa. Itsekin vaihtaessa en meinannut saada pultteja auki, vaan piti hakea pidempää vartta. Aina kun auto on ollut huollossa tai vastaavassa, niin sama homma. Siellä varmaan kilpaillaan, kuka uskaltaa laittaa suurimmalla momentilla asiakkaiden renkaat paikalleen.

Mutta vaihdettua tuli ja nyt saavat kesärenkaat olla vähän hellemmin kiinni. Tuskin tässä enää mitään liukkaita kelejä tulee ja jos näin käy, niin sitten voi olla ajamatta. Toivottavasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse tilasin rengashotellilta vaihtoajan äsken ja huomiseksi sai, joten aika hiljaista vissiin vielä Helsingissä. Tänään tuli vielä lunta aamulla, mikä varmaankin on omiaan vähentämään vaihtohaluja. No, tuskin sitä kehäteillä enää mitään jäätäviä kelejä tulee.
 

Veijari

Jäsen
Sitkeästi porukka vaan jaksaa jonotella rengashallien pihalla renkaidenvaihtoa. Kun emännän autoon aluvanteita kävin hypistelemässä niin kertoivat että tunnin saa varata vaihtosessioon näin sesonkiaikana, siis rengasliikkeessä jossa aikoja annetaan jonotusperiaatteella. Ei perkule, kyllä kesärenkaat omaan autoon vaihtuu kotipihalla omilla lihasvoimilla. Tunnissa renkaat ehtii vaihtamaan vaikka muutamaan kertaan alle ja pois.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sitkeästi porukka vaan jaksaa jonotella rengashallien pihalla renkaidenvaihtoa. Kun emännän autoon aluvanteita kävin hypistelemässä niin kertoivat että tunnin saa varata vaihtosessioon näin sesonkiaikana, siis rengasliikkeessä jossa aikoja annetaan jonotusperiaatteella. Ei perkule, kyllä kesärenkaat omaan autoon vaihtuu kotipihalla omilla lihasvoimilla. Tunnissa renkaat ehtii vaihtamaan vaikka muutamaan kertaan alle ja pois.

Niin no kaikilla ei ole paikkaa missä vaihtaa ja ei välttämättä tarvittavaa osaamistakaan, valitettavasti. Moni varmasti osaisikin mutta haluaa päästä helpommalla ja maksaa mielellään se n. 30 e renkaiden vaihtamisesta.
Omassa pihassa kun vaihtaa ja jos on kaveri apuna niin ei siinä varttia enempää mene kun lihasvoimalla kiekot vaihtuu alle kun käyttää apuna kahta tunkkia.
Omassa kiesissä on jo kesäkiekot alla.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Sitkeästi porukka vaan jaksaa jonotella rengashallien pihalla renkaidenvaihtoa. Kun emännän autoon aluvanteita kävin hypistelemässä niin kertoivat että tunnin saa varata vaihtosessioon näin sesonkiaikana, siis rengasliikkeessä jossa aikoja annetaan jonotusperiaatteella. Ei perkule, kyllä kesärenkaat omaan autoon vaihtuu kotipihalla omilla lihasvoimilla. Tunnissa renkaat ehtii vaihtamaan vaikka muutamaan kertaan alle ja pois.

Pienen pieni juttu on tasapainotus. Vaihtohan hoituu, tosin vähän hitaammin kuin Ferrarin varikolla, mutta hoituu. Tasapainotus ei hoidu, eikä sitä tärinää viitsi siitä ottaa ylimääräistä, kun kuitenkin suht. näppärään hintaan saa teetettyä sen tutuilla männänrasvaajilla.

Porissa tunkille olisi jo käyttöä hyvinkin, mutta kun renkaat ovat Tampereella. Vaihtuvat alle ensi viikon lopulla, sitä ennen raavitaan valitettavasti nastoja ja tienpintaa, kitkarenkaita kun ei ihan löydy tähän versioon.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Jaahas, kohta lähtee pulttipyssy huutamaan ja Volvo saa alleen kesävalssit. Johan tuo talvirenkailla ajelu alkoikin tympimään, toivottavasti saavat olla varastossa mahdollisimman kauan. Hieno ilmakin siunaantunut tänään, täytyy varmaan vähän lähteä cruisailemaankin ja murisuttelemaan turbovitosta. Ahh, kevät..
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään vaihtelin, nämä ovat niitä mukavia kevään merkkejä. Aurinko paistoi ja homma toimi, ei tulisi itselläni elävään mieleenikään lähteä jonottelemaan mihinkään rengasliikkeisiin. Tasapainotusta renkaat kun eivät todellakaan tarvitse joka vaihdon yhteydessä, ei millään. Ja jos sanoo, ettei ole paikkaa missä renkaita vaihtaa, niin pitää olla perin omalaatuista mestaa, koska onhan tuota kadunvartta tietääkseni melkein kaikkialla?

Mutta se mitä ei rengasliike tee, on auton alustan ja jarrujen silmämääräinen tarkastus vaihdon yhteydessä. Nyt tuli todettua takajarrupalojen ja -levyjen vaihtotarve, ja tämä proggis hoidettaneen omin voimin tuossa joskus ennen kesää. Nämä ovat siitä mukavia pikku puhdetöitä, että ne itse tekemällä säästää helposti satasia, ja sitten lisäbonuksena on vielä hyvä syy palkita itsensä muutamilla Karjala-olusilla kevätauringossa. Ihanaa, elämä on.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Konsta onkin niin kepuli sälli että pistää auton talveksi talliin. Mukava oli ajella tänään vanha baijerilainen kotiin. Keskieuroopan kitkat toimivat oikein hyvin kuivalla valtatiellä.

Yllättävän paljon kuitenkin haihtuu paineita renkaista neljässä kuukaudessa. Näkyi olevan läpi jotain 1.5 - 1.7 kun sopivaa olisi 2.0 edessä ja 2.2 takana. Pukaron Paronin kannettava ilmapumppu veteli ilmeisesti viimeisiään kun joutui joka renkaan jälkeen laittamaan "latuuseen". Eli rengashommia täälläkin mutta ilman käsien likaamista ja ähellystä.
 
Viimeksi muokattu:

Bay

Jäsen
Tänään tuli molempiin autoihin laitettua kesärenkaat. Volkkariin meni tuttuun tapaan sujuvasti ilman mitään ongelmia, mutta sitten tuo Avensiksen tunkki.. Syksyllä ostin auton, ja siinä oli jo talvirenkaat alla joten ekaa kertaa vaihdoin siihen renkaat. Ilmeisesti minulla on parin kymmenen autoilu vuoteni aikana käynyt hyvä tuuri noiden tunkkien kanssa, koska ikinä ei mitään isompia ongelmia ole ollut ja olen ihmetellyt kuinka laiskoja tai tumpeloita jotkut ovat kun eivät saa itse renkaitaan vaihdetuiksi. Avensiksen tunkki kyllä muutti mielipiteeni, ei tuollaisella paskalla tee yhtään mitään ja hallitunkillekaan en löytänyt sopivaa pistettä nostaa joten seuraavalla kertaa saa rengasliike vaihtaa renkaat. Volkkariin laitan edellen itse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitäisi käydä rengasostoksilla ensimmäistä kertaa ja ihmettelen nyt näitä halpa- ja merkkirenkaiden eroja. Nykyisille vanteille asennettuna hintaa tulisi rapiat satanen per kiekko, joten talous suosisi Hankookkeja ja vastaavia. Onko niistä mihinkään? Entä kuinka paljon minun kannattaa laskea hintaa sille, että tyypit räiskivät kumit vanteisiin. Hävittävätkö liikkeet vanhat vai pitääkö minun polttaa ne itse jossain lähiökaupan pihalla paikallisten teinigangstojen kanssa?
 

Veijari

Jäsen
Onko niistä mihinkään? Entä kuinka paljon minun kannattaa laskea hintaa sille, että tyypit räiskivät kumit vanteisiin. Hävittävätkö liikkeet vanhat vai pitääkö minun polttaa ne itse jossain lähiökaupan pihalla paikallisten teinigangstojen kanssa?

On niistä mihinkään jos ei anna painoarvoa esim sellaisille vähäpätöisille asioille kuin renkaan pitävyys märällä tai ääritilanteissa, rengasmelulle tai renkaiden nopealle kulumiselle. Ei välttämättä Hankookit ole kaikkia noita mutta halparenkaat yleisesti.
Renkaiden vaihtotyö on liikkeestä riippuen siinä kolmenkympin paikkeilla ja kun heittävät gummit uudet vanteille ja tekevät tasapainoituksen niin jossain viidenkympin nurkissa ollaan rahallisesti. Uusien gummien hinnat sisältävät kierrätysmaksun eli rengasliike hävittää sun vanhat kumisi ellet niitä välttämättä halua kotipihalla polttaa.

Huomenna vaihtuu omaan kärryyn kesägummit. Toivottavasti aurinko paistaa kuten tänäänkin niin saa putsata samalla koko kärryn sisältä ja ulkoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On niistä mihinkään jos ei anna painoarvoa esim sellaisille vähäpätöisille asioille kuin renkaan pitävyys märällä tai ääritilanteissa, rengasmelulle tai renkaiden nopealle kulumiselle. Ei välttämättä Hankookit ole kaikkia noita mutta halparenkaat yleisesti.
Renkaiden vaihtotyö on liikkeestä riippuen siinä kolmenkympin paikkeilla ja kun heittävät gummit uudet vanteille ja tekevät tasapainoituksen niin jossain viidenkympin nurkissa ollaan rahallisesti. Hinnat sisältävät kierrätysmaksun eli rengasliike hävittää sun vanhat kumisi ellet niitä välttämättä halua kotipihalla polttaa.
Jaahans, sano Hans. Kiitosta tiedoista. Rengasmelusta nyt ei niin ole väliä, mutta noita ääritilanteita kyllä mietiskelin itsekin. Lootusasennossa.

Omia kumejani en halua polttaa pihallani, vaan laitan ne roskikseen käytön jälkeen. Auton kumeja en kuitenkaan mielelläni lähde itse hävittämään, joten ihan hyvä tietää, että suht inhimillisillä hinnoilla tuo onnistuu kaikkine asentamisineen.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ja niin sai eilen autoni kesärenkaat alleen. Ikäväkseni huomasin niiden olevan siinä sakkorajan kieppeillä, vähän pilkisti kahden euron kolikosta sitä hopean väristä reunaakin pääurasta. Noh, jos nyt tämän kesän kestäisivät. Samalla vaihtui myös anopin autoon renkaat ja talvirenkaiden vanteita on pesty&kiillotettu 8 kpl. Ensimmäistä kertaa vaihdoin renkaat jollain muulla kuin auton omalla sammakkotunkilla, nimittäin hallitunkilla ja on se vaan perhana kätevä vehje. paineet eivät olleet kadonneet kesäkiekoista yhtään mihinkään, taisi oikeassa etutassussa olla 0.1baria vajetta. Näin säästettiin taas 60 euroa (tuota en nyt periaatteessa säästöksi laske, koska itse vaihtaminen on itsestäänselvyys), joten sillä rahalla voisin ostaa vaikka laadukkaan viskin tai vaikka täyden tankin bensaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Vaihdatin monta vuotta liikkeissä renkaat. Teoriassa kätevää, mutta käytännössä siinäkin oli usein vittumainen järjestely ajan varaamisen, ajokelin ja omien menojen kanssa. Paskaisten renkaiden kantaminen syvältä häkkikellarista vaati käytännössä saman varustautumisen ja energian kuin itse renkaiden vaihto. Myöskään laatu ei vastannut hintaa. Esim. vain kerran renkaiden paikka merkattiin ja sekin pyynnöstä pään pyörittelyiden kera. Ei se tietenkään joka kerta noin kamalaa ollut, mitä tästä kappaleesta voisi kuvitella.

Nyt kun on omaa pihaa, niin vaihdan mielellään itse. Aikaa menee yhteensä vähemmän kuin liikkeessä ja käsillä tekemisestä tulee hyvä mieli. Joitain vuosia sitten en katsonut edes paineita itse :) Näin se ihmismieli muuttuu tai tekisi mieli sanoa kehittyy.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
No joo...
Nyt taas V70 näyttää astetetta paremmalta kun on 18-tuumaiset Barzettat alla. Korjaamolla vaihdatin samalla kun oli muutenkin sinne asiaa öljynvaihdon merkeissä.
Huomenna voisi itse reipastella emännän japsiin kesärenkaat alle...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös