Kirjoitetaan nyt keskustelun vuoksi yleistä mielipidettä vastaan, jos ei muuta niin paholaisen asianajajana (onko se tässä tapauksessa paholainen vai kenties vastapuoli?).
Minä olen vain idealistinen humanisti, ja minulle vahvin peruste sopimukseen kuulumiselle on
tämä (linkki wikipediaan). Näen siis Suomen mieluummin sinisessä ryhmässä (kaikki demokraattiset teollistuneet valtiot pl. Etelä-Korea ja Yhdysvallat) kuin harmaassa (Venäjä, Kiina, Saudi-Arabia, Iran, Pakistan, Intia, Syyria, Pohjois-Korea, Myanmar...).
Toki on olemassa perusteita myös kuulumattomuudelle. Minut on muiden lailla aivopes... koulutettu asepalveluksessa siihen, että oikein käytetyt maamiinat ovat siviileille turvallisempia kuin sirotemiinat, joten en ole ehdottomasti maamiinoja vastaan. Minun puolestani Suomi olisi voinut roikkua mjr:n ehdottamalla tavalla ulkopuolella, vaikka toki Suomen maine olisi siitäkin jonkin verran kärsinyt. En toisaalta hetkeäkään usko, etteikö puolustusvoimilla olisi erilaisia vaihtoehtoja, joilla maamiinat tarvittaessa "korvataan". Esim. rypäleaseiden kieltosopimukseenhan Suomi ei ole toistaiseksi liittynyt, joten ei muuta kuin sirotemiinaa tarvittaessa pitkin poikin metsiä. Tässähän tätä materiaalia esitellään
pv:ien sivuilla. Merkittävin ero omiin armeija-aikoihin on nähtävästi se, että henkilömiinoja ei enää saa jättää itsekseen, vaan ne on räjäytettävä aktiivisesti. Herää kysymys, olisiko tämä informaatioteknologian luvatussa maassa mahdollista tehdä kauempaakin kuin vain piuhankantaman päästä? Mutta tämä ei nyt enää kuulu itse aiheeseen, joten ei siitä sen enempää.
Palatakseni varsinaiseen kysymykseen. On otettava huomioon, että vetäytyminen kansainvälisestä sopimuksesta olisi paljon vahvempi statement kuin ulkopuolelle jättäytyminen. Jos siis erotetaan kysymykset "pitäisikö kuulua" ja "pitäisikö vetäytyä", niin jälkimmäisessä kallistun ei:n puolelle.