Tukholma

  • 18 273
  • 70

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Mieluummin ostaisin risteilyn Turku/Helsinki-Tukholma-Turku/Helsinki, kun niitä saa edullisesti ja sitten Tukholma-Turku/Helsinki-Tukholma risteilyn sille päivälle, kun haluaa sieltä kotiin. Näin tein vaimoni kanssa joulun välipäivinä ja olimme pari yötä Tukholmassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mieluummin ostaisin risteilyn Turku/Helsinki-Tukholma-Turku/Helsinki, kun niitä saa edullisesti ja sitten Tukholma-Turku/Helsinki-Tukholma risteilyn sille päivälle, kun haluaa sieltä kotiin. Näin tein vaimoni kanssa joulun välipäivinä ja olimme pari yötä Tukholmassa.

Tarkoitat kai kahta erillistä reittimatkaa? Eivät ne tosiaan paljon maksa, mutta ajattelin vain, pystynkö käyttämään ilmaisen risteilykupongin Tukholmaan matkustamiseen. Eli en tarvitse muuta tietoa kuin sen, pääseekö risteilijä maihin vai onko satamassa jokin lukija, joka estää esimerkiksi piknik-risteilypummien pääsyn maihin.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kahta erillistä risteilyä tarkoitan. Risteily Turku-Tukholma-Turku ja Tukholma-Turku-Tukholma tuli ainakin joulun välipäivinä edullisemmaksi kuin Turku-Tukholma tai Tukholma-Turku reittimatka. Risteilyt olivat noin 40 € per risteily ja pelkästään Turku-Tukholma reittimatka olisi maksanut noin 100 €.

Maihin pääsee kyllä, mutta laivaan mennessä ainakin Siljan terminaalissa Tukholmassa pitää mennä portin läpi jossa portti aukeaa maihinnousukortilla.

Kyllä pystyt käyttämään ilmaisen risteilykupongin menomatkan hommaamiseen eli käyttämällä sen risteilyyn esim. Turku-Tukholma-Turku ja jäämällä aamulla/illalla laivasta pois Tukholmassa. Paluumatkaa et saa samalla kupongilla hankittua, mutta ehkä toisella saat hommattua Tukholmasta lähtevän risteilyn ja sitten jäät vaan Suomen päässä pois laivasta.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen kerran kysynyt laivalla töissä olevalta tutultani, että miksi laivayhtiöt antavat "risteilyhuijausten" tapahtua, mutta en saanut kunnollista vastausta. Kerran olin menossa Maarianhaminaan ja reittimatka olisi maksanut useita kymppejä kansipaikalla. Turku-Tukholma-Turku risteilynä maksoi hytillä kuusi euroa, joten lähdin edellisenä iltana ja karkasin seuraavana päivänä paluumatkalla Maarianhaminassa laivasta.

Pari kesää sitten karkasin risteilyltä Tukholmassa ja sillä aikaa kun laiva palasi takaisin hytti tyhjänä, minä olin jo ehtinyt junalla Kööpenhaminaan ja lopulta lentäen Luxemburgiin.

edit: toisaalta onhan se ihan selvä, ettei kotiin laivalta lähteviä ihmisiä voi alkaa ratsata ja pakottaakin risteilymatkustajia jäämään laivalle, jos ei huvita.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Olen kerran kysynyt laivalla töissä olevalta tutultani, että miksi laivayhtiöt antavat "risteilyhuijausten" tapahtua, mutta en saanut kunnollista vastausta.

Eiköhän tuo perustu siihen, että kyseessä on marginaaliongelma. Risteilyhuijauksia tekemällä ei verovapaiden juomien ostaminen ymmärtääkseni onnistu, koska ne voidaan ostaa vasta paluumatkalla.

Kiitoksia ja mukavaa juhannusta @Jykke1978'lle.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Eiköhän tuo perustu siihen, että kyseessä on marginaaliongelma. Risteilyhuijauksia tekemällä ei verovapaiden juomien ostaminen ymmärtääkseni onnistu, koska ne voidaan ostaa vasta paluumatkalla.

Kiitoksia ja mukavaa juhannusta @Jykke1978'lle.

Itse asiassa niitä pystyy ostamaan ennen kuin laiva tulee satamaan tai ainakin Siljalla pystyi ostamaan ja ostinkin kopan olutta, kun taxfree oli auki ennen Turun satamaan tuloa ja muistaakseni sama olisi onnistunut myös Tukholman päässä, mutta en nähnyt silloin tarpeelliseksi ostaa hotelliin raahattavaksi.

Hyvää juhannusta myös sinulle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitkästä aikaa Tukholmaan, lento sinne ja laiva takaisin. Yö maissa eli kaksi päivää aikaa ihmetellä. Tuttuja mestoja pääosin kolutaan perheenä, tosin Nationalmuseum olisi ajatus tsekata nyt kun avajaiset sattuvat sopivasti kohdilleen. Jos joku on viimeisen puolentoistavuoden aikana löytänyt jonkin poikkeuksellisen kivan ruoka-, vaate- tai jonkin muun paikan Södermalmin alueelta, saa vinkistä. Majoitus on heti siinä Södermalmin alapuolella salmen toisella rannalla.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kolmen päivän työreissua Tukholmaa pukkaa ja samalla yksi päivä omatoimista oleilua + tietenkin illat työpäivän jälkeen. En ole varmaan noin 10v Tukholmassa käynyt, jos ei lasketa laivalla auton kanssa yli ja siitä suoraan Saksaan ajamista.

Vaimon kanssa mennään, eli kysymys onko palstalla Tukholma kävijöitä ja mitä suosittelisitte tekemään katselemaan ja myös hyvä burger paikkoja esim. ruokailuja varten.

Kaikki vinkit kelpaa, niin perinteisemmät turistikohteet kuin underground tyyliset, burger mestoissa painotus hyvän hintalaatusuhteen tavaralle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kaikki vinkit kelpaa, niin perinteisemmät turistikohteet kuin underground tyyliset, burger mestoissa painotus hyvän hintalaatusuhteen tavaralle
Itse käyn Tukholmassa melko säännöllisesti ja aika paljon tulee katuruokaa siellä syötyä. Takaan ja vannon, ettette pety jos menette syömään Flippin' Burgersiin. Mielestäni se on kaikki asiat huomioiden Stokiksen paras hampurilaispaikka, vaikka on siellä muitakin hyviä tullut koettua. Parasta tuossa on autenttisuus, laadukkaat raaka-aineet ja etenkin se, että itse ydinasia tehdään todella hyvin ilman turhaa säätöä: hampurilainen kuin hampurilainen on tuolla maukas, helposti syötävissä ja selkeä. Voisi sanoa, että sopii Bourdainin määritelmään aika täydellisesti.

Miinuspuolena se, että aukeaa arkena vasta viideltä iltapäivällä, eli lounasta ei ole kuin viikonloppuisin.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Itse käyn Tukholmassa melko säännöllisesti ja aika paljon tulee katuruokaa siellä syötyä. Takaan ja vannon, ettette pety jos menette syömään Flippin' Burgersiin. Mielestäni se on kaikki asiat huomioiden Stokiksen paras hampurilaispaikka, vaikka on siellä muitakin hyviä tullut koettua. Parasta tuossa on autenttisuus, laadukkaat raaka-aineet ja etenkin se, että itse ydinasia tehdään todella hyvin ilman turhaa säätöä: hampurilainen kuin hampurilainen on tuolla maukas, helposti syötävissä ja selkeä. Voisi sanoa, että sopii Bourdainin määritelmään aika täydellisesti.

Miinuspuolena se, että aukeaa arkena vasta viideltä iltapäivällä, eli lounasta ei ole kuin viikonloppuisin.
Tämä pitää ehdottomasti käydä testaamassa. Kiitos vinkistä, vaikuttaa erittäin hyvältä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nousi sopivasti ylös tämä, joten kysynpä lounaspaikkaa T-Centralenin läheltä. Bonusta, jos saa laatuolutta samalla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Myrkky

Jäsen
Itse käyn Tukholmassa melko säännöllisesti ja aika paljon tulee katuruokaa siellä syötyä. Takaan ja vannon, ettette pety jos menette syömään Flippin' Burgersiin. Mielestäni se on kaikki asiat huomioiden Stokiksen paras hampurilaispaikka, vaikka on siellä muitakin hyviä tullut koettua. Parasta tuossa on autenttisuus, laadukkaat raaka-aineet ja etenkin se, että itse ydinasia tehdään todella hyvin ilman turhaa säätöä: hampurilainen kuin hampurilainen on tuolla maukas, helposti syötävissä ja selkeä. Voisi sanoa, että sopii Bourdainin määritelmään aika täydellisesti.

Miinuspuolena se, että aukeaa arkena vasta viideltä iltapäivällä, eli lounasta ei ole kuin viikonloppuisin.
Löytyy myös toinen lokaatio, joka aukeaa arkisin jo klo 11. Osoite Norrlandsgatan 16.

En oo itekään käyny, vaikka Tukholmassa tulee oltua. Hampurilaiset nykyään menee vähän harvemmin. Mutta ton suosituksen jälkeen täytyy käydä testaamassa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Suositelkaapa jotain kivaa illallispaikkaa Tukholmassa. Nyt kun kruunu on "roskavaluuttaa", niin voisi käydä syömässä vähän paremmin, kun Tukholmaan olen pikapuolin reissaamassa. En varsinaisesti kaipaa mitään pihvipaikkaa vaan esim joku fisu/äyriäisrafla voisi olla hyvä, etniset käyvät ja kaikki kivat paikallisbistrot. Ei tarvitse kuitenkaan olla (hinta)tasoa Wedholms fisk tai Ulla Winbladh.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suositelkaapa jotain kivaa illallispaikkaa Tukholmassa. Nyt kun kruunu on "roskavaluuttaa", niin voisi käydä syömässä vähän paremmin, kun Tukholmaan olen pikapuolin reissaamassa. En varsinaisesti kaipaa mitään pihvipaikkaa vaan esim joku fisu/äyriäisrafla voisi olla hyvä, etniset käyvät ja kakki kivat paikallisbistrot. Ei tarvitse kuitenkaan olla (hinta)tasoa Wedholms fisk tai Ulla Winbladh.
Tällainen ranskalaistyyppinen bistro Vasastanissa kuin Cafe Facile oli aika kiva illallisaikaan muutama vuosi sitten.

Linkki ravintolan Google-tietoihin:

Sijaitsee lähellä Rådmansgatanin metroasemaa.
 

Myrkky

Jäsen
Suositelkaapa jotain kivaa illallispaikkaa Tukholmassa. Nyt kun kruunu on "roskavaluuttaa", niin voisi käydä syömässä vähän paremmin, kun Tukholmaan olen pikapuolin reissaamassa. En varsinaisesti kaipaa mitään pihvipaikkaa vaan esim joku fisu/äyriäisrafla voisi olla hyvä, etniset käyvät ja kakki kivat paikallisbistrot. Ei tarvitse kuitenkaan olla (hinta)tasoa Wedholms fisk tai Ulla Winbladh.
Oisko tunnelmallinen ja pieni italialainen mitään? Ei, en tarkoita näppärää italialaista keskikenttäpelaajaa, vaan ravntola Adria, Tulegatanilla. Adria Makuasioita, mutta on oma kestosuosikki. (Näyttää olevan suljettu 8.1. asti.)

Sitten olis myös vahva ja pienehkö espanjalainen keskuspuolustaja… ei kun modernia espanjalaistyylistä tarjoava Bar Nombre. Nombre Pienehkö ja vähän ahdas, mutta aika kivaa ruokaa ja viiniä.

Viimeisenä vaihtoehtona klassinen ruotsalainen, päätä-muita-pidempi keskushyökkääjä…tai siis perinteinen Operakällaren Opreakällaren vuosikymmeniä ollut olemassa ja imagonsa puolesta luulin, että olis jo mennyttä. Mutta viime vuonna tuli käytyä ja yllätti positiivisesti. Ei oo mikään halpa paikka ja on vähän fiinimpi pukeutumisenkin suhteen ehkä.

Ravntoloita, ja hyviä sellaisia, on paljon. Pöytävarausta suosittelen ehdottomasti melkein mihinpä vaan, missä ruoka on hyvää.
 
Suositelkaapa jotain kivaa illallispaikkaa Tukholmassa. Nyt kun kruunu on "roskavaluuttaa", niin voisi käydä syömässä vähän paremmin, kun Tukholmaan olen pikapuolin reissaamassa. En varsinaisesti kaipaa mitään pihvipaikkaa vaan esim joku fisu/äyriäisrafla voisi olla hyvä, etniset käyvät ja kaikki kivat paikallisbistrot. Ei tarvitse kuitenkaan olla (hinta)tasoa Wedholms fisk tai Ulla Winbladh.
Östermalmin kauppahallissa on myös mukavasti mereneläviä tarjolla. Pienihän tuo kauppahalli on mutta laadukas.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Schwein ja @Myrkky Kiitos kivoista vinkeistä! Nämä ovat juuri sellaisia, mitä toivoinkin saavani täältä.
Mukava kuulla!

Minä olen työn takia paljon Tukholmassa reissannut viimeisten 13 vuoden ajan (pl korona-aika). Enemmän on kokemusta lounasmestoista, illalliset ovat lopulta aika harvinaisia.

Mutta loistava yhteistyökumppani vei minut kerran kiitokseksi tuonne Cafe Facileen illalliselle. Hän totesi, että siellä on konstailmatonta mutta todella hyvin tehtyä ruokaa. Piti paikkansa. Oli myös mukavan tiivis tunnelma.

Varmasti ovat hyviä myös muut saamasi ehdotukset!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös