Tukholma

  • 18 231
  • 70
Tukholma, tuo suomalaisten jokavuotinen suosikkikohde ansaitsee oman ketjunsa. (En ainakaan sellaista osannut löytää...)

Perheenlisäyksen myötä on päiväohjelmatkin muuttuneet jurrisesta vaelluksesta vanhasta kaupungin ja Sergelin torin välillä hieman monipuolisemmaksi. Muutaman puolimaratonin kaupungissa juosseena on helppo todeta että ainakin itse olin aliarvioinut Tukholmaa pahasti. Elämää ja näkemisen arvoisia paikkoja siis on näiden yllä mainittujen alueiden lisäksi sittenkin olemassa.

Loistava tapa muuten saada Tukholman monipuolisuuteen hyvä kuva on osallistuminen joko puoli- tai täyspitkälle maratonille. Kiertää hyvin eri kaupuginosissa ja tapahtumajärjestäjänä ruotsalaiset ovat valovuoden edellä suomalaisia.

Suunnitelmissa on jo joitain vuosia ollut Tukholman derbyn katsominen paikan päällä sekä muutaman päivän tarkempi tutustuminen Tukholman eri kaupunginosiin. Nyt pyytäsinkin vinkkejä mistä kannattaa aloittaa? Södermalm on ainakin suunnitelmissa seuraavalla reissulla, mutta tarkempia tipsejä ja kokemuksia kuunnellaan mieluusti.

Lisäksi hyvät lounas/päivällisvinkit ovat tervetulleita!

Ps. Onko Kungstobakin haastajaa multagenressä?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan sitä Tukholmaa jonkin verran tullut nähtyä joo, pääasiassa toki risteilyjen merkeissä, mutta on siellä myös yövyttykin muutamia kertoja. Lähinnä kyllä keskustan aluetta on tullut kierreltyä joten laajempi kuva Tukholmasta ei mitenkään kattava ole.

Mukava ja viihtyisä kaupunki se on. Kesällä etenkin nätti paikka ja liikkuminen varsin helppoa kun on hyvät kävelykadut ja autoilijat tuntuisi olevan kertaluokkaa rauhallisempia liikenteessä, mitä täällä. En pitäisi mahdottomana ajatuksena, että asuisi joskus tuolla, mutta toki ruotsin osaaminen tulisi olla huomattavasti parempaa, vaikka englannillakin pärjää. Suomalaisiahan tuolla on paljon ja löytyy Hesaria ja muuta suomen kielistä lehteä myynnistä joka paikassa. Ei siis ihan älytön koti-ikävä ja "kulttuurishokki" iskisi ja Suomeenkin pääsee helposti ja halvalla halutessaan.

Hyviä olutkuppiloitakin löytyy, mm. Akkurat ja Bishop's Arms (joista saa myös ruokaa). Niissä tosin hintataso aika hurjaa luokkaa varsinkin juomien suhteen. Valikoimat kyllä todella hyvät.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tukholma, tuo suomalaisten jokavuotinen suosikkikohde ansaitsee oman ketjunsa. (En ainakaan sellaista osannut löytää...)

Suunnitelmissa on jo joitain vuosia ollut Tukholman derbyn katsominen paikan päällä sekä muutaman päivän tarkempi tutustuminen Tukholman eri kaupunginosiin. Nyt pyytäsinkin vinkkejä mistä kannattaa aloittaa? Södermalm on ainakin suunnitelmissa seuraavalla reissulla, mutta tarkempia tipsejä ja kokemuksia kuunnellaan mieluusti.

Lisäksi hyvät lounas/päivällisvinkit ovat tervetulleita!

Ps. Onko Kungstobakin haastajaa multagenressä?

Perinteikästä Hötorgin hallia on peruskorjattu ja osittain uusittu. Purtavaa löytyy moneen makuun ja ehkä myös viemisiksi kotimaahan.

Hötorgshallen

P.S. ko. hallissa, paikassa nimeltä Kajsas Fisk saa legendaarisen hyvää kalakeittoa

Juoksemista voisi harkita myös Lidingöloppetissa. Maisemat ja luonto Lidingössä ovat tutustumisen arvoiset myös ihan muuten vaan. Ilmoittautuminen tämän vuoden juoksuun:

Lidingöloppet

Jos uimarannat, meri ja veneet kiinnostavat, niin Saltsjöbadenissa kannattaa käydä. Pelkkä edestakainen junamatka Saltsjöbanan-radalla on hintavastaava kokemus.

Tässä vähän alkua, onhan siellä toki paljon muutakin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Olen asunut pariin otteeseen muutaman kuukauden mittaisen pätkän Tukholmassa ja kyseessä on kyllä omasta mielestäni sairaalloisen aliarvostettu kaupunki suomalaisten keskuudessa ja kuuluu omaan top-kolmoseeni Euroopan kaupungeista.

Nähtävää ja ihmeteltävää riittää kohtuullisesti ja niitä tähän varmaan listataankin, joten se siitä. Mutta erityismaininta noin yleisellä tasolla ravintola- kahvila yms skenelle, joka on pohjoismaiden parasta ja kestää vertailun monien tunnetuimpien kaupunkien kanssa. Meri antaa tietty oman leimansa ja on osaltaan vaikuttamassa omalla kohdallani viihtyvyyteen.

Perheen kanssa en ole Tukholmassa turistin ominaisuudessa käynyt, joten se on sitten kysymysmerkki.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytetään nyt tuoretta ketjua, nyt kun juuri viime viikon lopulla satuimme Tukholmassa käymään.

Aina olen kyseisestä pääkaupungista pitänyt, junnuna tuli siellä pyörittyä enemmänkin jokunen kerta vuodessa perheen kanssa lähinnä läpikulkumatkojen yhteydessä. Sittemmin on tullut käytyä pari kertaa duunin puolesta sekä tietenkin satunnaisia risteilyjä kaveriporukassa, hauskaa siellä silloinkin on ollut käydä syömässä, kävelemässä ja jossain terassilla istuskelemassa. Nyt siis tuorein vierailumuoto oli vajaa viikko sitten vaimoni ja pienen tyttömme kanssa, pari astetta pakkasta ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja taas näki kaupungin parhaimmillaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Käytiin 9. luokan keväällä luokkaretkellä Tukholmassa, jossa olin toki käynyt jo pikkupoikana, mutta en tuntenut kaupunkia oikeastaan ollenkaan. Jäätiin sitten muutaman kaverin kanssa bussista kylmästi kuninkaanlinnan edessä pois, eikä lähdetty nähtävyyskierrokselle. Paineltiin omin päin. Vanhaa kaupunkia ensin kierreltiin (siinäpä vasta viihtyisä alue), käytiin pikkuputiikeissa ostoksilla ja syötiin hyviä pöperöitä. Kakkoskaljaa killitettiin kuplat otsassa. Loppujen lopuksi saatiin yllättävän iso osa kaupunkia ns. haltuun sen päivän aikana, eikä edes eksytty. Laivasta tosin meinattiin myöhästyä, mutta onneksi sattui taksikuskiksi sellainen raskaampijalkainen kaveri, joka kaahasi meidät Vikingin terminaaliin lähes kaikkia länsinaapurin liikennesääntöjä rikkoen.

Sittemmin on tullut Tukholmassa käytyä useamminkin, mutta ei kertaakaan omalla autolla ennen viime kesää. Silloin havaitsin, että noinkin isoksi kaupungiksi Tukholmassa on varsin helppoa liikkua myös autoillen. Mieluummin siellä ajelee kuin vaikkapa Kuopiossa, jonka kiero savolainen on suunnitellut sellaiseksi labyrintiksi, että kuningas Minoskin pyöriskelee haudassaan epätoivon räydyttämänä.

Tässä muutaman vuoden sisällä voisi oikeastaan käydä Tukholmassa kakaroidenkin kanssa. Katsastaisi Gröna Lundin ja Skansenin vaikkapa. Siihen pitänee kuitenkin jo yöpyä, että noissa molemmissa ehtii ryösiä kyllikseen, päiväseltään on turha yrittää.
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tukholma tuleva kotikaupunkini. Mutta en tiedä mitään Tukholman alueista ja vähän arvalla haetaankin laitakaupungilta ja ympäristökunnista asuntoa parhaillaan. Olen muutamassa perheen kanssa, johon kuuluu vaimo ja kohta 2 vuotias lapsi. Onko täällä siellä asuvia tai alueita tuntevia?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tukholma tuleva kotikaupunkini. Mutta en tiedä mitään Tukholman alueista ja vähän arvalla haetaankin laitakaupungilta ja ympäristökunnista asuntoa parhaillaan.
Kaksi sanaa: vältä Rinkebytä!

Ei vaan, jos sellainen puolen tunnin etäisyys Tukholmasta on vielä siedettävyyden rajoissa, niin kannattaa harkita Södertäljeä. Itse en ole siellä asunut, mutta yksi kaverini asuu siellä tälläkin hetkellä erittäin tyytyväisenä. Lisäksi mä tunnen kaksi tyttöä, jotka ovat kotoisin Södertäljestä. Molemmat ovat ihan täysipäisiä ja valkoihoisia eikä kummallakaan ole mitään pahaa sanottavaa kotikaupungistaan.

Kannattanee siis ottaa Södertälje ainakin harkintaan!
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaksi sanaa: vältä Rinkebytä!

Ei vaan, jos sellainen puolen tunnin etäisyys Tukholmasta on vielä siedettävyyden rajoissa, niin kannattaa harkita Södertäljeä. Itse en ole siellä asunut, mutta yksi kaverini asuu siellä tälläkin hetkellä erittäin tyytyväisenä. Lisäksi mä tunnen kaksi tyttöä, jotka ovat kotoisin Södertäljestä. Molemmat ovat ihan täysipäisiä ja valkoihoisia eikä kummallakaan ole mitään pahaa sanottavaa kotikaupungistaan.

Kannattanee siis ottaa Södertälje ainakin harkintaan!

Kiitoksia vastauksesta! Olin ymmärtänyt, että Södertälje on kauempana kuin puolen tunnin päässä ainakin julkisilla liikkuessa. Ja koska työpaikkani on aivan keskustassa, niin kannattaa käyttää ennemmin julkisia kuin ajella omalla autolla. Tällainen vinkki tuli myös työnantajani puolelta.

30-40 minuutin työmatka suuntaansa on se maksimi. Toki, jos Södertäljestä tuossa ajassa töihin pääsee, niin otan vakavasti harkintaan. Siellä on myös asuntoja hiukan paremmin tarjolla kuin aivan Tukholman lähikunnissa puhumattakaan itse Tukholmasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tukholma tuleva kotikaupunkini. Mutta en tiedä mitään Tukholman alueista ja vähän arvalla haetaankin laitakaupungilta ja ympäristökunnista asuntoa parhaillaan. Olen muutamassa perheen kanssa, johon kuuluu vaimo ja kohta 2 vuotias lapsi. Onko täällä siellä asuvia tai alueita tuntevia?

Asunnonvalinnassa on hyvä pitää mielessä, että suur-Tukholman joukkoliikenne on todella kattava, ja sen varaan voi melko huoletta laskea työmatkoja kulkiessa. Oma auto sitten kauppareissuja varten jos ostarishoppailu kiinnostaa.

Ihan noin lonkalta hyviä laitakaupungin kohteita vaikea sanoa, mutta jos on tarjontaa esim. Fisksätran suunnalta (Saltsjöbanan), Lidingön halvemmilta alueilta (Larsberg, Torsvik) tai Täbystä niin ovat mielestäni OK.

Vältä Rinkebyn lisäksi ainakin Akallaa, Fittjaa, Norsborgia, Handenia ja Jakobsbergia.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Onko kenelläkään kokemuksia futispeleistä Tukholmassa? Tarjontaa joukkueiden muodossa ainakin riittää. AIK:n uusi stadion on ainakin pohjoismaisittain niin komean näköinen, että pitäisi yrittää käydä joku päivä se näkemässä.
 

Vesku

Jäsen
Onko kenelläkään kokemuksia futispeleistä Tukholmassa?

Ohut, parinkymmenen matsin kokemus viimeisen kymmenen vuoden ajalta on. Ruotsissa on aktiivinen, näyttävä ja eläytyvä kannatuskulttuuri sekä kiekossa että futiksessa kuten myös joissakin muissakin lajeissa.

Derbyt on kovimpia. Paljon vihaa ja väkivaltaakin on, mutta itse olen selvinnyt täysin puhtain jäljin kaikista noin viidestä derbystäni.

Hammarby pelaa futisdivaria hamaan tulevaisuuteen asti, mutta Djurgården-AIK pelataan Diffin uudella Tele2 Arenalla syyskuussa. Kiekossa AIK-Leksand on käytännössä derbymatsi, tsekkaa jos et usko.

AIK:n uudella Friends Arenalla olen vasta ekan kerran tasan kahden viikon päästä. Vähän siellä on ruuhkaista päästä stadionille ja sieltä pois, joten varasin koko viikonlopun matsia varten.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ohut, parinkymmenen matsin kokemus viimeisen kymmenen vuoden ajalta on. Ruotsissa on aktiivinen, näyttävä ja eläytyvä kannatuskulttuuri sekä kiekossa että futiksessa kuten myös joissakin muissakin lajeissa.

Derbyt on kovimpia. Paljon vihaa ja väkivaltaakin on, mutta itse olen selvinnyt täysin puhtain jäljin kaikista noin viidestä derbystäni.

Hammarby pelaa futisdivaria hamaan tulevaisuuteen asti, mutta Djurgården-AIK pelataan Diffin uudella Tele2 Arenalla syyskuussa. Kiekossa AIK-Leksand on käytännössä derbymatsi, tsekkaa jos et usko.

AIK:n uudella Friends Arenalla olen vasta ekan kerran tasan kahden viikon päästä. Vähän siellä on ruuhkaista päästä stadionille ja sieltä pois, joten varasin koko viikonlopun matsia varten.

Oukki doukki. Eikös se mene niin, että Djurgården on eliitin joukkue ja AIK duunareiden luoden samalla "hyvän" derbyfiiliksen? Miksi muuten Leksand sytyttää kiekossa, kun sehän ei tule Tukholman läheltäkään?

Friends Arenalle pitäisi kyllä päästä seuraavalla reissulla meren yli.
 

Vesku

Jäsen
Oukki doukki. Eikös se mene niin, että Djurgården on eliitin joukkue ja AIK duunareiden luoden samalla "hyvän" derbyfiiliksen?

Karkeasti näin, mutta ei tuo käytännössä mitenkään näy. Ehkä siinä näkyy, että Diffin kannatustoiminta on menestysaikojen ulkopuolella turhan vaisua. Medgångssupportrar...

Henkilökohtaisesti pidin enemmän AIK-Hammarby-derbyistä. Niissä tapahtui! Esim. heti ekassa derbyssä Bajenklackenista lensi AIK:n tuoreen maalivahdin Tomi Maanojan viereen räjähtävä bängeri ja peli keskeytettiin 20-30 minuutiksi.

AIK-Leksand-peleissä halli on aina täynnä ja vierasjoukkueen kannattajia on PALJON. Paljon entisiä taalainmaalaisia Tukholmassa ja merkittävästi hammarbylaisia on ilmeisesti hypännyt jo vuosia sitten Leksandin kelkkaan:

YouTube: Hammarby supporter håller på leksand
 

Andrew

Jäsen
En ole vieraillut Tukholmassa moneen vuoteen. Opiskelu aikoina tuli käytyä Tukholmassa pari kolme kertaa vuodesta.

Tukholmassa on paljon asioita mitkä tekevät sen vierailun arvoiseksi. Ensimmäiseksi tulee mieleen Tukholman ainutlaatuinen ilmapiiri, ihmiset ovat aina iloisia, positiivisia ja ystävällisiä. Vanha kaupunki on aivan MUST paikka tehdä kävely ja istahtaa johonkin kahviloista.

Mutta mistä muistan Tukholman aina parhaiten on KAUNIIT NAISET! Jessus sentään! Silloin kun olin nuori mies, oli vaikea ymmärtää, että jossain kaupungissa voi olla niin paljon kauniita naisia... Sittemmin kun tuli enemmän matkusteltua Euroopassa niin huomasi, että on niitä kauniita naisia muissakin kaupungeissa, mutta kuitenkin siitä Tukholma on jäänyt mieleen.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Eipa ole tullut kaytya moneen vuoteen, ollut aina sellainen lapimenopaikka (joskus vuosikymmenia sitten olin Goteborgissa parina kesana toissa).
Yksi juttu on jaanyt mieleen vuosikymmenien takaa, -70 luvun loppu tai -80-luvun alku, jossain Sergelin torilla oli Puolan solidaarisuusliikkeen standi, myytiin kaikenlaista tavaraa, rintamerkkeja, tarroja, Suomen puolella ei ollut naista jutuista mitaan havaintoa.
Sittemmin -90 luvun alussa tuli vietettya viikko koulutuksessa Tukholmassa ja onnistuin katsomaan yhden Djurgardenin pelin Globenissa. Menin sinne ilman lippua ja sitten joku tarjosi 100 kruunun (alaparvi, nimellisarvoltaan 100 kruunua) lipun hintaa 100 kruunua, joten ostin. Jopa siihen aikaan Tukholmassa alkoi olla pubi kulttuuria, joten niissa tuli iltoja vietettya.

JOL
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Yksi juttu on jaanyt mieleen vuosikymmenien takaa, -70 luvun loppu tai -80-luvun alku, jossain Sergelin torilla oli Puolan solidaarisuusliikkeen standi, myytiin kaikenlaista tavaraa, rintamerkkeja, tarroja, Suomen puolella ei ollut naista jutuista mitaan havaintoa.
JOL

Oli myynnissä Vanhalla ylioppilastalolla. Ostin pari t-paitaa. Stokiksessa tuli käytyä viikko sitten. Tyttäreni on armoton Stokis- fani. Siellä on kuulemma sellaisia vaatekauppoja mitä Suomesta ei löydy ja ihmiset on kauniimpia :) . Itseä vituttaa kaljan saamisen vaikeus. Muutama hassu terassi kekustassa ja kaljaa myydään vasta klo 11 00 alkaen.

Viisi vuotta tuli Ruotsissa asuttua, mutta Tukholma on silti suht tutkimaton kaupunki.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Myös minä suosittelen lämpimästi Tukholman jalkapalloderbyjä. Väkeä on 20000-30000 ja jännite ja tunnelma ovat uskomattomia. Olenkin tavannut sanoa, että jos Turusta haluaa ulkomaille mahdollisimman pienellä panostuksella, mutta silti tuntea, että nyt ei olla Suomessa, niin kannattaa vierailla Stockholmsderbyssä.

Toki otteluissa on riski , että kannattajien puupääosasto innostuu hölmöilemään, mutta ainakaan itse en ole koskaan joutunut vaarallisiin tilanteisiin.
 
Myös minä suosittelen lämpimästi Tukholman jalkapalloderbyjä. Väkeä on 20000-30000 ja jännite ja tunnelma ovat uskomattomia. Olenkin tavannut sanoa, että jos Turusta haluaa ulkomaille mahdollisimman pienellä panostuksella, mutta silti tuntea, että nyt ei olla Suomessa, niin kannattaa vierailla Stockholmsderbyssä.

Saadaankohan noilla uusilla stadioneilla aikaan yhtä hyvä tunnelma kuin Råsundalla? Ensi syksyn derbyyn voisi kyllä veikkailla täyttä tupaa (30 000 on kapasiteetti) ihan uutuudenviehätyksen siivittämänä, kun kyseessä on ensimmäinen derby uudella Tele 2 -Areenalla. Tällä hetkellä CMorelta tulee muuten livenä Djurgårdenin ensimmäinen liigapeli ko. stadionilla.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Näin Tele2 arenan lehteriltä katsottuna näyttää hyvältä. Tunnelma löytyy taatusti yli 20000 katsojan derbyssä.

Aika näyttää, miten käy kun vieraana on Mjällbyn tai Åtvidabergin kaltaisia seuroja ja väkeä alle 10k. Ongelma voi olla pahempi Friends-arenalla, jolla on täytettävä 20 000 tyhjää tuolia enemmän.
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asunnonvalinnassa on hyvä pitää mielessä, että suur-Tukholman joukkoliikenne on todella kattava, ja sen varaan voi melko huoletta laskea työmatkoja kulkiessa. Oma auto sitten kauppareissuja varten jos ostarishoppailu kiinnostaa.

Ihan noin lonkalta hyviä laitakaupungin kohteita vaikea sanoa, mutta jos on tarjontaa esim. Fisksätran suunnalta (Saltsjöbanan), Lidingön halvemmilta alueilta (Larsberg, Torsvik) tai Täbystä niin ovat mielestäni OK.

Vältä Rinkebyn lisäksi ainakin Akallaa, Fittjaa, Norsborgia, Handenia ja Jakobsbergia.

Huomenna käyn katsastamassa muutamaa asuntoa. Yksi sijaitsee Skarpnäckissä. Sijainti vaikuttaa olevan ihan hyvä. Metrolla pääsee suoraan asunnolle. Lisäksi pari kohdetta on Lidingössä ja yksi Täbyssä. Vielä mahdollisesti pari muutakin mahtuu mukaan, jos vain aikataulut sopivat.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Osaiskos joku palstalainen kertoa vinkkejä hyvästä gastropubista Stokiksessa?

Viikon päästä on lähtö ja minkäänlaisia suunnitelmia ei ole. Kai mamman pitää vähän shoppailla joten meikäläinen ansaitsee (tarvitsee) oluen ja hyvää safkaa. Joku mukavan rento mesta olisi hakusessa, hyvä olutvalikoima ja edullisuus olisi plussaa.

Man in the Moon ja IPA-viikot pitää ehdottomasti käydä tsekkaamassa, mutta en usko että tulisi siellä kuitenkaan syötyä.
 

Mevatron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HC Slavia Praha
Osaiskos joku palstalainen kertoa vinkkejä hyvästä gastropubista Stokiksessa?

Viikon päästä on lähtö ja minkäänlaisia suunnitelmia ei ole. Kai mamman pitää vähän shoppailla joten meikäläinen ansaitsee (tarvitsee) oluen ja hyvää safkaa. Joku mukavan rento mesta olisi hakusessa, hyvä olutvalikoima ja edullisuus olisi plussaa.

Kävin viime kesänä Oliver Twist -nimisessä olutravintolassa (Oliver Twist ) Slussenin tienoilla. Oluita riitti valikoimassa ja kyllä sieltä safkaakin saa. Kesällä ainakin oli runsaasti ruotsalaisia pienpanimo-oluita tarjolla, jos haluaa etsiä uusia tuttavuuksia. Edullisuudesta en sitten tiedä. Menisin kyllä uudestaankin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös