Seuraavassa Jouni Tikkasen (HS) loistavaa analyysia stadilaisista. Lisäsin alkuun ja sekaan (anteeksi Jouni, mutta yhteistyö on voimaa, enkä perusideaasi ole pilannut) omaa kirjoitustani, koska tämä Jounin "brainchild" on kuin suoraan minun omasta päästäni nykäisty.
Auto meni huoltoon koko päiväksi... meikä tuli metrolla ilman autoa sieltä huollosta työpaikalle. Kovin oli kamala kokemus autoilijalle tämä metron tuubissa matkastus. Tässä raportti:
Istuinpenkkien muodikas vastakkain asettaminen julkisissa kulkuvälineissä henkii halusta avautua Eurooppaan. Nyt tulee olla OUTGOING, ulospäin suuntautuva ja yhteistyöhaluinen... tyhjäkäynnillistä SMALL TALKIA (= lue paskanjauhantaa) on myös osattava.
Mutta kun me ei osata, ikävä kyllä.
Suomalainen joutuu pakokauhuun kulttuurillisessa pakkosyötössä, painaa hartiapankilla tuontiauton Saksasta ja kehittää kuusi tuntia kestävän kello neljän ruuhkan Stadissa Lasipalatsin ja Ratsastajapatsaan väliin.
Yksilöetäisyyden loukkaus särkee tilanteen hallinnan tunteen, johon jokaisella on psykologinen tarve pyrkiä. Vastakkain asetetuilla penkeillä ei ole oman itsensä herra. Vastakkaista vaivautujaa tarkkaillaan, hänestä muodostetaan epäoikeudenmukaisia mielikuvia.
Olet siinä penkillä kuin hyökkääjä kaukalon kulmauksessa, kun pakki vetää poikittaisella selkään, eikä puusilmäinen seepra näe mitään. Vasta eräsummeri vapauttaa ryntäämään hädissään kohti pukukoppia: RAUTATIENTORI, JÄRNVÄGSTORGET.
Vastakkaisia penkkejä on tullut yhä vaan lisää, metron ohella myös uusiin ratikoihin ja dösiin.
Kaikesta päätellen suunnittelija on seissyt toimiston nuorekkaassa kahvihuoneessa espressokeittimen ja maidonvaahdottimen vaiheilla ja ehdottanut trendikkään terävänä ratikoihin uutta, nuorekasta ilmettä. Ekstrovertit ovat nyökäyttäneet innokkaasti, vahvasankaiset lasit ovat heiluneet muotikampausten muodostamassa ilmavirrassa samalla kun BMW:n avaimet kilisevät suloisesti taskuissa.
Stadin metro on yksin matkustavalle kamalan ahdistava paikka. Liikkuessaan kaksistaan tai kolmistaan saattaa kehittää uutisista asiaa ja vilkaista välillä, mitä toinen on ilmeellään mieltä.. mutta yksin matkustava on täysin kusessa. Yrititpä valita kuinka surkean nurkkapaikan tahansa, niin ainakin aamulla ja iltapäivällä kampeaa utelo koulutyttö vastakkaiselle paikalle tuijottamaan.
Siitä hetkestä kun joku istuu siihen vastakkaiselle paikalle, alkaa kuumeinen pohdinta, mitä kaikkea voi tehdä, ettei joutuisi katsomaan kanssamatkustajaa silmiin. Ensin kääntää katseensa vaistomaisesti sivuun. Mutta jos ei halua tuijottaa haaveellisesti ikkunassa vilisevää metrotunnelin seinää, on käännettävä katseensa toisella puolella käytävää istuviin mummoihin. Nämä tuijottavat töykeästi takaisin tai pahimmassa tapauksessa läväyttävät maisemaan ruskeahampaisen "hymyn". Tsiisus.
Ikkunaan katsomisessa on se ongelma, että lasi heijastaa. Pian huomaat että vastapuolen julkea teinityttö, mikä lie alaikäinen munahaukka, tuijottaa Max Factor-ripsiensä alta lasin kautta suoraan silmiin kuin kuolema. Sen katse ei edes YRITÄ väistää. Se olettaa, että olet vanhempi ja viisaampi ja sinulla iso, terhakas, pystyssä jököttävä... mäyräkoira kotona odottamassa.
Lasket katseesi alas. Vastapäinen siirtää heti vaivautuneena kenkiään. Lasket katseesi alemmas. Nyt se ajattelee, että sinä saatanan pervo vahtaat omaa mulkkuasi ja alkaa itsekin vahdata.
Nostat katseesi etuviistoon ylös. Metron takaseinäsä on mainos: EDULLISTA JA JOUSTAVAA ASUNTOLAINAA. Luet mainoksen läpi, kunnes huomaat tuijottavasi jonkun mainoksen alla istuvan naisen rintoja.
... jatkuu ...
Auto meni huoltoon koko päiväksi... meikä tuli metrolla ilman autoa sieltä huollosta työpaikalle. Kovin oli kamala kokemus autoilijalle tämä metron tuubissa matkastus. Tässä raportti:
Istuinpenkkien muodikas vastakkain asettaminen julkisissa kulkuvälineissä henkii halusta avautua Eurooppaan. Nyt tulee olla OUTGOING, ulospäin suuntautuva ja yhteistyöhaluinen... tyhjäkäynnillistä SMALL TALKIA (= lue paskanjauhantaa) on myös osattava.
Mutta kun me ei osata, ikävä kyllä.
Suomalainen joutuu pakokauhuun kulttuurillisessa pakkosyötössä, painaa hartiapankilla tuontiauton Saksasta ja kehittää kuusi tuntia kestävän kello neljän ruuhkan Stadissa Lasipalatsin ja Ratsastajapatsaan väliin.
Yksilöetäisyyden loukkaus särkee tilanteen hallinnan tunteen, johon jokaisella on psykologinen tarve pyrkiä. Vastakkain asetetuilla penkeillä ei ole oman itsensä herra. Vastakkaista vaivautujaa tarkkaillaan, hänestä muodostetaan epäoikeudenmukaisia mielikuvia.
Olet siinä penkillä kuin hyökkääjä kaukalon kulmauksessa, kun pakki vetää poikittaisella selkään, eikä puusilmäinen seepra näe mitään. Vasta eräsummeri vapauttaa ryntäämään hädissään kohti pukukoppia: RAUTATIENTORI, JÄRNVÄGSTORGET.
Vastakkaisia penkkejä on tullut yhä vaan lisää, metron ohella myös uusiin ratikoihin ja dösiin.
Kaikesta päätellen suunnittelija on seissyt toimiston nuorekkaassa kahvihuoneessa espressokeittimen ja maidonvaahdottimen vaiheilla ja ehdottanut trendikkään terävänä ratikoihin uutta, nuorekasta ilmettä. Ekstrovertit ovat nyökäyttäneet innokkaasti, vahvasankaiset lasit ovat heiluneet muotikampausten muodostamassa ilmavirrassa samalla kun BMW:n avaimet kilisevät suloisesti taskuissa.
Stadin metro on yksin matkustavalle kamalan ahdistava paikka. Liikkuessaan kaksistaan tai kolmistaan saattaa kehittää uutisista asiaa ja vilkaista välillä, mitä toinen on ilmeellään mieltä.. mutta yksin matkustava on täysin kusessa. Yrititpä valita kuinka surkean nurkkapaikan tahansa, niin ainakin aamulla ja iltapäivällä kampeaa utelo koulutyttö vastakkaiselle paikalle tuijottamaan.
Siitä hetkestä kun joku istuu siihen vastakkaiselle paikalle, alkaa kuumeinen pohdinta, mitä kaikkea voi tehdä, ettei joutuisi katsomaan kanssamatkustajaa silmiin. Ensin kääntää katseensa vaistomaisesti sivuun. Mutta jos ei halua tuijottaa haaveellisesti ikkunassa vilisevää metrotunnelin seinää, on käännettävä katseensa toisella puolella käytävää istuviin mummoihin. Nämä tuijottavat töykeästi takaisin tai pahimmassa tapauksessa läväyttävät maisemaan ruskeahampaisen "hymyn". Tsiisus.
Ikkunaan katsomisessa on se ongelma, että lasi heijastaa. Pian huomaat että vastapuolen julkea teinityttö, mikä lie alaikäinen munahaukka, tuijottaa Max Factor-ripsiensä alta lasin kautta suoraan silmiin kuin kuolema. Sen katse ei edes YRITÄ väistää. Se olettaa, että olet vanhempi ja viisaampi ja sinulla iso, terhakas, pystyssä jököttävä... mäyräkoira kotona odottamassa.
Lasket katseesi alas. Vastapäinen siirtää heti vaivautuneena kenkiään. Lasket katseesi alemmas. Nyt se ajattelee, että sinä saatanan pervo vahtaat omaa mulkkuasi ja alkaa itsekin vahdata.
Nostat katseesi etuviistoon ylös. Metron takaseinäsä on mainos: EDULLISTA JA JOUSTAVAA ASUNTOLAINAA. Luet mainoksen läpi, kunnes huomaat tuijottavasi jonkun mainoksen alla istuvan naisen rintoja.
... jatkuu ...
Viimeksi muokattu: