Nokialla sinappia?
Tulkitsisin, että tässä kaikessa sinappikeskustelussa ja Turun sinapin muutosta syntyneessä kohussa ei ole kysymys pelkästään yhdestä sinapista, vaan mukana onmyös suurempia tunteita ja periaatteellisia kysymyksiä. Ainakin minä olen lähestynyt aihetta niin. Tämä sinappitapaus on vain yksi esimerkki nykykehityksestä ja monista vastaavista tuotantosiirroista, ja samalla se on tyyppiesimerkki siitäkin, miten yritykset yrittävät naamioida omalta kannaltaan edullisen toiminnan automaattisesti myöskin kuluttajan eduksi.
Viestin lähetti Timi
Puuttumatta sen tarkemmin Unileverin kustannuksiin yms. koska niitä en tarkemmin tunne, niin palkankorotukset esim. saattavat olla yksi aika iso tekijä, joka syö tuota voittoa. Suomessa on niin pirun kallista tuottaa mitään.
...
Mitenkä sitä ollaan uskoteltu, että Ruotsissa tuottaminen sitten olisi jotenkin kuluttajan etu?
"Perinteinen Turun Sinappi säilyy suomalaisten ruokapöydissä tulevaisuudessakin." Noin otsikoi Unilever tiedotteensa Turun sinapin tuotannon siirtämisestä Ruotsiin (
www.unilever.fi). Kauhea uhka siis oli olemassa, mutta onneksi suomalainen kuluttaja pelastettiin.
Edelleen pari poimintaa tuosta tiedotteesta:
Vuodesta 1948 markkinoilla ollut Turun Sinappi on suomalaisille kehitetty tuote, joka on vuosien kuluessa luonut suomalaisen sinapin makustandardin... Turun Sinapilla on erittäin tärkeä asema Unileverin tuotepaletissa ja siihen on sitouduttu myös tulevaisuudessa... Turvatakseen Turun Sinapin tulevaisuuden ja säilymisen Suomen markkinoilla, Unilever siirtää Turun Sinapin tuotannon Uppsalaan keväällä 2003. Tuotannosta on aikaisemmin vastannut Unileverin sopimusvalmistaja Oy Lunden Food Ltd... Tuotannon siirto ei vaikuta millään lailla Turun Sinapin laatuun tai makuun... Suomalaiset voivat nauttia tutusta Turun Sinapista jatkossakin.
Kyllä tuo siirto suomalaisen kuluttajan edun mukainen tuntuu tuotemerkin omistajan mielestä olevan. Mitä tulee kustannuksiin, niin tuskinpa tuo Ruotsi työvoimakustannusten suhteen on yhtään sen edullisempi. No tässä tapauksessa tietysti Unileverilla on siellä vapaata tehdaskapasiteettia.
Sen, mitä Timi totesi bulkkitavaran tuonnin kannattavuudesta sekä tehtävien jakamisen ja tavaroiden vaihdannan merkityksestä maailmantalouden ja meidän hyvinvoinnin kasvulle, uskotaan tämän päivän maailmassa olevan täyttä totta, ja mikä minä sitä ajattelutapaa olen kiistämään. Sitä paitsi tällä hetkellähän meillä menee hyvin ja se jatkuu niin kauan, kun meillä riittää tavaraa vaihdettavaksi.
Olenpahan vaan todennut, että tietyllä tavalla on säälittävää, kun yhä enemmän perustuotantoa siirtyy ulkomaille, vaikka mitään pakottavaa tarvetta siihen ei olisikaan. Yhä useamman arkipäiväisen tarvikeen ja tavaran suhteen olemme täysin riippuvaisia tuonnista, siitä että meille myydään ja siitä että meillä on varaa ostaa juuri sitä mitä tarvitsemme ja silloin kun sitä tarvitsemme.
Sinänsähän minullekin on aivan sama, mistä joku sinappi tulee. Eihän minun sitä tarvitse ostaa. Mutta sekin vaihtoehto, että jossain vaiheessa ainoat suomalaiset tavarat, mitä minä voin ostaa, ovat sanomalehtipaperi, metsäkone ja kiva valikoima konepajan tuotteita, on aika masentava. Ei meistä kaikista voi tulla noiden alojen ammattilaisia, vaan meidän hyvinvointimme kannalta tarvitaan toisenkinlaisia töitä. Tarina tavaroidenvaihdannan automaattisesta autuudesta ei sittenkään kasva taivaaseen saakka.
Mitä tulee Nokian tuotantoon, niin pieni osa siitä lienee enää Suomessa. Suunnittelu- ja visiointityöstä taitaa vielä olla suurempi osa, ja pääkonttorikin sijaitsee Suomessa. Kunhan yritys jossain vaiheessa tekee Unileverit ja huomaa vapaata kapasitettia olevan tarjolla paljon halvempaan hintaan jossain muualla, sekä samaan aikaan kallispalkkaiset johtajat kyllästyvät maksamaan palkastaan veroja ja päättävät siirtyä Lontooseen tai Amsterdamiin, niin taas on sen sinappipötkylänkin tuottaminen ulkomailta hieman vaikeampaa ja kansantaloutta rasittavampaa.
Mutta saadanpahan ainakin lukea, ja varmaankin komein sanakääntein, Nokian pörssitiedoteesta se, miksi ulkomaille siirtyminen palvelee parhaiten ihan jokaisen suomalaisen kuluttajan etua.