Kun kiireessä tuhertaa niin pieleen menee, aina ja kaikessa.
Siirsin tuolta Summasen ketjusta kun keskustelussa ei enää sivuta Summasta tai IFK:n valmennusta millään muotoa.
Tässähän se ongelma onkin, kun mitään konkreettista todistetta ei välttämättä tule Gilliesin vaikutukselle, vaan enemmänkin mielipiteitä. Toki myönnän, että selvä vaikutus on ollut, mikäli Ruutu on kuin kiltti koulupoika kaikinpuolin jatkossa ifk:ta vastaan. En mä kovin suurta arvoa Gilliesin vaikutukselle antaisi ET-peleistäkään, kun Ruutu ei siellä sikaillut. Ei sekään nyt sentään ihan joka pelissä perseile, eikä se sillon automaattisesti tarkota sitä, että se olis pelännyt jotain vastustajaa.
Tältä kohdin peräänkuulutan sinulta älyllistä rehellisyyttä. Siinä missä Gilliesin hankintaa tukevaa todistetta ei olla eikä välttämättä tulla saamaan, ei sitä poissulkevaakaan todistetta toistaiseksi ole saatu tai tulla saamaan. Varsin hedelmätöntä vääntöähän tämmöinen yhden ottelun perusteella on. Todisteet vaikutuksesta tai sen puuttumisesta saadaan mahdollisesti kauden aikana tai sen jälkeen. Tällä hetkellä olemme autuaan tietämättömiä vaikutuksen olemassa olosta tai puuttumisesta. Itse toki toivon, että Gilliesin läsnäololla on peliä siistivä vaikutus. Nimenomaan siis siistivä, taklaukset kuuluvat jääkiekkoon, kyykkäilyt ja jalasta kaatamiset eivät.
Myönnän etten itsekään ole tosiaan suurennuslasilla seurannut Ruudun kaikkia otteita NHL:ssä. Nopeasti muistuu kuitenkin mieleen esimerkiksi vastustajan käden (muistaakseni) pureminen viimeisiltä kausiltaan sieltä. Eikä kyseessä ole tosiaankaan ihan ainoa kusipäinen temppu mitä siellä tehnyt. Vertaus 2000-luvun alun Ruutuun on vähän siinä ja siinä. Osalle on aika kullannut muistoja, osalle katkeroittanut, osa ei vaan muista. Mun mielikuvissa Ruutu on aina ollut täysi kokovartalokyrpä pelaajana, oli se sit Jokereitten, ifk:n tai kenen muun väreissä millonkin pelannut. Kyllä mä silti samalla voin myöntää Ruudun hämmennyksien saavan aikaan pieniä naurujakin, niin kauan kun kyseessä ei ole täydelliset pimenemiset, vaan ennemminki noi hanskanheilutukset tai suunsoitot vastustajille tai tuomareille yms pienet koiruudet.
Niin, itse muistan Ruutun NHL-uralta puremisen, hanskojen heiluttelun Phaneufin edessä jota seurasi vielä kamppi sekä Averyn(?) mailan viemisen vaihtoaitioon. Varmasti siellä joukossa on paljon muitakin temppuja joista minä tai sinä ollaan autuaan tietämättömiä. Mutta kyllähän tässä nyt silti on iso ero verrattuna aikaan liigaan palaamisen jälkeen. Jarkko Ruutu pelasi NHL:ssa yli 600 ottelua ja me kaksi olemme toistaiseksi keksineet yhden selkeän ylilyönnin miehen uralta. Tämän lisäksi itse en arvosta myöskään Phaneuf tai Avery tapauksia, mutta ne olivat osa Jarkon roolia NHL:ssa. Varmasti herran uralta löytyy näitä ylilyöntejä vaikka millä mitalla.
Liigaan palattuaan Jarkko Ruutu on pelannut IFK:ta vastaan arviolta 20 kertaa. Tuona aikana näissä n. 20 ottelussa ylilyöntejä on tapahtunut katsontakannasta ja laskutavasta riippuen 5-7 kappaletta. Tätä taustaa vasten pysyn kyllä väitteessäni, että jokin herrassa on muuttunut paluunsa jälkeen.
Rottahan mies on aina ollut pelityyliltään. Rottiakin on vain niin monentasoisia. Jarkko Ruutun tapauksessa rottailu on vain mennyt aika pahasti yli viimeisen parin kauden aikana. Tästä toki oli havaittavissa tiettyjä viitteitä jo miehen lock out visiitin aikana.
Tässä on tosiaan asia mistä voidaan hyvin sopia olevamme eri mieltä, ainakin osittain. Asia olisi hyvinkin pitkälle noin, mikäli Gillies olisi nyrkkien lisäksi myös kohtuullisen hyvä pelaaja, joka pelaa riittävästi minuutteja pelissä. Kun hän ei sitä kuitenkaan ole, niin jääaikaakaan ei ole luvassa kovin montaa minuuttia pelissä. Ruutu kuitenkin pelaa jatkuvasti noin 15 minuuttia ja Gilliesin olettaisin olevan enemmänkin jossin 3-10 min välissä, sillon kun on kokoonpanossa. Nopeella matikalla tossa jää Ruudulle aivan riittävästi aikaa häslätä muiden ifk-pelaajien kustannuksella ja sen se aivan varmasti tulee käyttämään. Kuten myös uskoisin Ruudun yrittävän hämmentää Gilliesiä pitkin kautta, sillon kun ovat samaan aikaan jäällä, kuten oli nähtävissä ET-pelistä. Kumpi sitten lopulta saa keskinäisissä jutuissa toisensa pasmat sekasin, jää nähtäväksi, mutta noilla peliajoilla ei Gillies riitä ihan kunnolla puskuriksi Ruudun ja muiden ifk-pelaajien väliin.
Mulle sopii varsin hyvin, että olemme tästä asiasta eri mieltä. Miten tällainen oikeamielinen voisi sinun kaltaisen vääräuskoisen kanssa ollakaan samaa mieltä (ja tähän niitä hymiöitä). En kuitenkaan koe, että Gilliesin pitäisi olla aina jäällä kun Ruutu siellä on. Ei sen Ruutunkaan suu käy kuitenkaan koko ajan pelin tiimellyksessä. Ja onhan tässä sekin vaihtoehto, että Gillies käy aina muistuttamassa Ruutua Gilliesin roolista IFK:n postimiehenä jos ja kun näkee Ruutun suun käyvän väärään suuntaan. Ja kyllähän Gilliesin olemassa olo vaikuttaa varmasti IFK-pelaajiin vaikka se ei Jarkko Ruutuun vaikuttaisikaan. Jatkossahan nämä lyhyen sytyslangan miehet voivat vain todeta, että meidän reklamaatio-osaston tunnistaa numerosta 51. Siinähän sitten kaksi roolipelaajaa mittaavat toisiaan.