Eiköhän tässä lähinnä peilata Gilliesin esiintymistä kaukalossa ja kameroiden edessä siihen paskamyrskyyn joka syntyi, kun tieto hankinnasta julkistettiin. "HIFK kihlasi paholaisen" (valtakunnan ykköslehti) jne.
Niin, että me siis ihastelemme sitä, että IFK osaa aivan alkeellisimman tason julkisuushallintaa auttavasti ja älyää laittaa kritisoidun ja moraalisesti kyseenalaisen hankintansa hymyilemään samaan kuvaan lasten kanssa? Ja käskee pelaamaan ensimmäisen pelin ylivarovasti. Se on vähän sama, jos heiteltäisiin kärrynpyöriä onnesta Liigan osaamisen suhteen, kun heillä olisi kotisivu, johon parin vuorokauden viiveellä kopioitaisiin teksti-tv:stä pelattujen otteluiden tulokset. "Aatelkaa, Liigalla on tulospalvelu! Ei ois uskonu. Loisto työtä!"
Minulla on vähän korkeammat odotukset ja perus-pr, 'hei laitetaan se mörkö hymyilemään lasten kanssa samaan kuvaan', ei ihan vakuuta minua siitä, että Gillesin hankinhta olisi ollut millään tavalla järkevä tai hyödyllinen IFK:lle.
Tämä on vähän sama ilmiö kuin koirapiireissä. Aina, kun sattuu joku ikävä tapaus, jossa joku tietyn tyyppinen koira puree pahasti ihmistä ja se nousee lööppeihin, täyttyvät koirapalstat rodun harrastajien kuvista, jossa kyseisenrotuinen koira leikkii tai nukkuu perheen lapsen kanssa ja suu sattuu olemaan auki. Tämä sitten koristellaan hassuttelevilla kuvateksteillä siitä, kuinka koira juuri aikoo syödä sen lapsen tai muilla tappajakoira-hassutteluilla. Itse asian (siis vastuuttoman ja vaarallisen koiranpidon) kanssahan sillä ei tietysti ole mitään tekemistä.
Nyt IFK hommasi puhtaan tappelijan, joka on syyllistynyt aiemmin todella vastenmielisiin tempauksiin jäällä ja jolla tuskin on mitään pelillistä annettavaa. Ja nyt sitten hassutellaan mörkö-jutuilla, joilla ei ole mitään tekoa sen kanssa, onko kyseisenlaisella pelaajalla mitään käyttöä Liigassa ja mitkä ovat seuraukset niin IFK:lle kuin koko Liigalle, jos Summanen päättää kyseistä pelaajaa hänen omimmalla osaamisalueellaan käyttää.