Mutta, entä, jos olisit se 25 000 vuodessa tienaava SaiPan kolmosketjulainen, joka satuttaisiinkin treidaamaan pääkaupunkiseudulle. Etsi siinä sitten kämppää, johon olisi varaa. Tai entä kun maksaisit siitä 50 000 kahta asuntoa? Toista Helsingissä ja toista Kuopiossa. Ja matkoja itsellesi siinä välillä, että näkisit muksusi ja vaimosi edes kerran kuukauteen.
Eihän se kivaa olisi joutua lähtemään omalta kotiseudultaan, kun työnantaja myi minut, mutta eikö nuo joukkueet auta kämppäasioissa aika lailla? Voin toki olla väärässäkin, mutta näin olen ymmärtänyt. Kahden kämpän loukku olisi toki aika ikävä tilanne. Jos nyt on pakko verrata normaaliin työelämään, ni matkaoppailla on aika samanlainen tilanne kuin kiekkoilijoilla, paitsi vittumaisempi.
Yleensä kohdetta joutuu vaihtamaan kaksi kertaa vuodessa eikä siinä saa valita. Toivoa saa, mutta kohde voi silti olla mitä hyvänsä, mitä firma päättää. Voit esim. olla talven Teneriffalla ja vaikka kausi jatkuisi kesällä samassa paikassa, voit joutua siirretyksi Kyprokselle.
Työnantaja päättää, mistä se työntekijöilleen maksaa. Jääkiekkoilijoille maksetaan harjoittelusta ja siitä, että ovat käytettävissä peleissä. Jääkiekkojoukkueen vain on käytännössä pakko pitää sijaisensa omilla palkkalistoillaan vakituisesti, koska Eilakaislalla ei ole tarjota tuuraajia vasemman laitahyökkääjän tontille. Käsittääkseni esim. joissain paikoissa terveydenhoitoalalla on vähän samaa ja työnantaja pitää tuuraajia palkkalistoillaan ja sijoittelee näitä töihin eri paikkoihin tarpeen mukaan. Yleensä tosiaan tämä tuuraajien tarve on ulkoistettu erillisille vuokratyöfirmoille. Jääkiekossa tähän markkinarakoon ei syystä tai toisesta ole tartuttu.
Totta kai työnantaja päättää mistä maksetaan, mutta lähtökohtaisesti maksalaatikon pakkaajan ja jääkiekkolijan työt ovat niin erilaisia, ettei niitä voi verrata. Olen itse ollut työssä, jossa haluaisin tehdä mahdollisimman usein duunia Helsingistä käsin, mutta eikö mitä. Työnantaja tarvitsee minua Turussa. Toki olisin voinut kieltäytyä, mutta äkkiä käy niin, ettei työnantaja tarvitse minua enää ollenkaan.
Ja enintään neljän kuukauden koeaika sopimuksessa voi olla, jos sopijaosapuolet niin sopivat (jääkiekossa tällä on ihan oma nimikin, sitä sanotaan try-outiksi), ihan samalla tavalla kuin muissakin työsopimuksissa.
Niin, tottahan tuo tietysti on.
Lisätään vielä sen verran, että minulle käy nykyinen tyyli ihan hyvin. Onko muuten paljon sellaisia tapauksia tullut tietoon, jossa pelaaja on kieltäynyt siirtymästä esim. TPS:ta KalPaan?