Jos joku syyllistyykin whataboutismiin, niin ei se olkiukkojen rakentelu paljon sen kehuttavampaa ole. Tai nyt saat kyllä sitten näyttää, että missä kohtaa tätä palstaa olet törmännyt tähän viestien vyöryyn, jossa puhutaan, että:Tätä whataboutismin tulvaa. kohta naisten sarjoissa on pelkkiä entisiä miehiä?
kohta naisten sarjoissa on pelkkiä entisiä miehiä?
Jos joku syyllistyykin whataboutismiin, niin ei se olkiukkojen rakentelu paljon sen kehuttavampaa ole. Tai nyt saat kyllä sitten näyttää, että missä kohtaa tätä palstaa olet törmännyt tähän viestien vyöryyn, jossa puhutaan, että:
Vai tarkoititko kenties jotain muuta foorumia/somea, jossa näin puhutaan?
En minä tästä puhunut vaan kysyin, että missä on se viestin tulva, jossa väitetään koko naisurheilun olevan kohta täynnä kaikkia sarjoja tuhoavia transihmisiä?Tässä ketjussa on lähestulkoon joka viestissä toistettu miten miesten fysiikka on ylivoimainen vaikka kukaan palstalla ei sitä ole kyseenalaistanut. Eihän täällä saada keskustelua aikaan ellei vedetä palstan ulkopuolisia väitteitä pöytään.
En minä tästä puhunut vaan kysyin, että missä on se viestin tulva, jossa väitetään koko naisurheilun olevan kohta täynnä kaikkia sarjoja tuhoavia transihmisiä?
Kyse on nimenomaan aina juuri näin yksinkertaisesta asiasta ellei puhuta jonkin sortin mutaatiosta/sairaudesta. Nykyään asiasta vaan yritetään väkisin tehdä monimutkaisempi. Sukupuoli on yksi maailman yksinkertaisimmista asioista. Se miten ihminen kokee oman itsensä on taasen yksi maailman monimutkaisimmista asioista. Mutta nämä on kaksi täysin eri asiaa ja siinä ollaan menty vikaan, että näitä yritetään väkisin jotenkin yhdistää ja sekoittaa.kyse ei aina ole niin yksinkertaisesta asiasta kuin kromosomeista
Tässä on kyllä poikkeuksellisen hyvin tiivistetty ongelma ei vain tämän aiheen osalta vaan myös yleisesti yhteiskuntamme helposti kärjistyvässä keskustelukulttuurissa. Jos osoittaisimme edes hieman enemmän kriittisyyttä oman ymmärryksen rajallisuutta kohtaan ja samalla avoimuutta sekä harkintaa vastakkaisille näkemyksille, maailma olisi aika paljon siedettävämpi paikka.
Tää tasa-arvokeskustelu menee vielä joskus siihen, että on syrjintää jos 160kg nyrkkeilijää ei päästetä ottelemaan höyhensarjassa.
Transhenkilöiden omat sarjat eivät tule toteutumaan vielä pitkään aikaan kun ne on syrjiviä. Siinä kohtaa tulevaisuudessa kun trans sukupuolet ovat täysin normeja niin omat sarjat voivat tulla kyseeseen.
Edelleen se oma paras ratkaisu nykytiedon valossa on olemassa oleva naisten sarjojen testaus ja olemassa olevia säädöksiä voidaan uusien tilastojen ja tutkimuksien valossa viilailla kun tietoa saadaan lisää.
Sanoinkin että nykymaailman tilanteessa ne katsotaan syrjiviksi. Lyhykäisyydessään: esim. Jade Nyström (ent. Jere) kertoo olevansa nainen. Lajiliitto sanoo että sinä et ole nainen.Miksi omat sarjat on syrjiviä?
Transhenkilöille omat sarjat. Se siitä.
Sanoinkin että nykymaailman tilanteessa ne katsotaan syrjiviksi. Lyhykäisyydessään: esim. Jade Nyström (ent. Jere) kertoo olevansa nainen. Lajiliitto sanoo että sinä et ole nainen.
En tosiaan trans genreä tarpeeksi hyvin tunne ja tuo sanomani perustuu lukemiini juttuihin ja kerrottuihin kokemuksiin. Eli en ala tästä sen enempää väittelemään koska en koe palavasti olevani oikeassa. Kompetenssi ja tieto ei riitä siihen.
Yksi muutostekijä voi olla, jos sukupuolen vaihtaminen olisi ilmoitusluontoinen asia. Aika monessa lajissa on suuri joukko miehiä, jotka eivät erityisemmin urheilullaan tienaa. Sijoitukset huitelevat siellä osastolla ynnämuut ja mitään muutosta ei ole näkyvissä. Mikäli olisi mahdollista omalla ilmoituksella vaihtaa sukupuolta ja vuoden kuluttua urheilla naisten sarjassa, missä potentiaalia sonsorituloille, menestykselle ja kärkisijoituksille, niin etkö usko mahdollisuuden kiinnostavan?Tätä whataboutismin tulvaa. Käytännössä "ongelma" on niin olematon, että uhkakuvien maalaaminen on ihan naurettavissa mittasuhteissa. Liittyyhän asiaan vaikeita pähkinöitä purtavaksi, sitä en kiellä. Mutta kun noita ihan oikeasti urheilleita ja edes välttävästi pärjänneitä ex-miehiä on ihan kourallinen urheilun historiassa, niin mikä indikoi siihen, että kohta naisten sarjoissa on pelkkiä entisiä miehiä?
Ongelmia olisi osallistujamäärät tai niiden vähyys trans sarjoissa. Ja lisäksi tosiaan käsittääkseni se on ongelma että jos henkilö itse tuntee itsensä naiseksi ja joku muu sitten sanoo että et ole.En näe mitä syrjivää olisi, jos cis-miehillä, cis-naisilla, transmiehillä ja transnaisilla olisi omat sarjat. Se olisi yksinkertainen ja reilu peli kaikille osapuolille. Toki tiettyjen vähemmistöjen täytyy näyttäytyä joka asiassa syrjittyinä ja uhreina pysyäkseen pinnalla ja hallitakseen otsikoita.
Tämä on juuri sitä whataboutismia, mistä puhuin. Mieluummin ottaisin vastaan käytännön esimerkkejä tapauksista, joissa näin on tehty.Yksi muutostekijä voi olla, jos sukupuolen vaihtaminen olisi ilmoitusluontoinen asia. Aika monessa lajissa on suuri joukko miehiä, jotka eivät erityisemmin urheilullaan tienaa. Sijoitukset huitelevat siellä osastolla ynnämuut ja mitään muutosta ei ole näkyvissä. Mikäli olisi mahdollista omalla ilmoituksella vaihtaa sukupuolta ja vuoden kuluttua urheilla naisten sarjassa, missä potentiaalia sonsorituloille, menestykselle ja kärkisijoituksille, niin etkö usko mahdollisuuden kiinnostavan?
Miksi pitäisi ratkaista ongelma, jota ei ole? Naisten sarjoja dominoineita transurheilijoita ei ole toistaiseksi ollut ainuttakaan yksilöä. Tai jos olen väärässä, oikaiskaa kernaasti.Tuleekohan tätäkään koskaan tapahtumaan, en tiedä. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että tämä "ongelma" pitäisi ratkaista nyt eikä sitten kun tuo mahdollinen skenaario tapahtuu.
Ei kai noita ole ollut koska jos historiaa pidemmälle taakse miettii niin jos sulla on pippeli -> miesten sarjat ja jos pimppi -> naisten sarjat. Ei pitkässä historiassa hirveästi tunneta transurheilijoita.Naisten sarjoja dominoineita transurheilijoita ei ole toistaiseksi ollut ainuttakaan yksilöä.
Ongelma olikin lainausmerkeissä kun en oikein tiedä miksi sitä kutsuisi. Mutta miksi ratkaista ongelma jota ei ole? No siksi ettei siitä koskaan tule ongelmaa.Miksi pitäisi ratkaista ongelma, jota ei ole? Naisten sarjoja dominoineita transurheilijoita ei ole toistaiseksi ollut ainuttakaan yksilöä. Tai jos olen väärässä, oikaiskaa kernaasti.
Ongelmia olisi osallistujamäärät tai niiden vähyys trans sarjoissa. Ja lisäksi tosiaan käsittääkseni se on ongelma että jos henkilö itse tuntee itsensä naiseksi ja joku muu sitten sanoo että et ole.
Kuten aiemmin sanoin, minulla ei tieto tähän riitä koska tuo trans genre ei ole minulle tarpeeksi tuttu.Osallistujamäärien vähyys voi olla ongelma. Muuten en allekirjoita ongelmana sitä, jos on erikseen cis- ja transsukupuoliselle omat sarjansa. Eihän transsukupuolinen voi sanoa, että minä tunnen olevani cis. Se olisi ainoastaan valehtelua.