Viestin lähetti varjo
Senior: Valmennuskeskusta monet suosittelevat mutta toisaalta eräs hyvä kaverini pääsi HKKK:hon ihan ilman mitään kursseja, luki vain tarpeeksi ja sattui myös sisäistämään asioita. Henkkoht näen valmennuskurssit "häviäjien" ratkaisuna(okei ehkä vähän ikävästi sanottu mutta ei paljoa liikuta), jos ei itse kykene potkimaan itseään perseeseen tarpeeksi loppuelämänsä kohtalon takia niin voi miettiä että mitä sitä oikein tekee korkeakoulussa ja kannattaako edes yrittää.
Niin, ehkä olen tässäkin tapauksessa erikostapaus. Mulla kävi nimittääin aikanani niin, että ekalla kerralla luin kesäkuussa jonkin verran, ei tulosta. Tokalla kerralla kävin jonkin valmennuskurssin ja luin, no ei, sama pää kesät talvet. Kolmannella kerralla lupasin hakea kaverini intistä pääsykokeisiin ja ilmottauduin itse samalla pyrkijäksi ilman, että edes tiesin pääsykokeissa olleista kirjoista kansien väriä, ja sisään.
Toki saat nähdä kurssit häviäjien ratkaisuiksi, mutta nykyiset nuoret tuntuvan tarvitsevan, edelleen, perseellepotkimista. Jos kurssit valmentavat nuorelle pääsyä sisään, niin mikäs siinä. Ei kai kaikki osaa tuossa iässä suhtautua omaan tulevaisuuteen niin kypsästi kun Sinä? Kyllä sitä ehtii ja kypsyy korkeakouluaikanakin miettimään tulevaisuuttaan, puhumattakaan sen jälkeisestä ajasta. Jos kursseista ei olisi mitään hyötyä, niitä ei kai olisi niin paljon.
Nykyisin enenevässä määrin hyvissä, kaupallisissa työpaikoissa edellytetään kielien lisäksi esim KTM-tutkintoa. Kun hakijoita on pilvin pimein, siinä hyväkin kaveri, jolla ei tutkintoa ole, tippuu herkästi hakijoitten sumaan. Jo tällä perusteella suosittelen ketjun avaajalle kauppisvaihtoehtoa. Kilpailu 'paikasta auringossa' vaan kovenee. Toki iso osa on 'henkilökohtaiset kyvyt', mutta uskon tutkintojen olevan vielä pitkään isossa roolissa parhaita paikkoja jaettaessa.
Vanhana kalkkiksena en voi olla korostamatta kielien kasvavaa merkitystä. Lue kielet mahdollisimman hyviksi. Niiden merkitys kasvaa satavarmasti entisestään. Kaksi, mieluummin kolme, kieltä tutkinnon yhteydessä äidinkielen lisäksi sujuvaksi, niin olet jo pitkällä.