Nyt on sen verran sakeaa tämä ruotsalaisten ihailu, että ihan pakko vähän laskea tuota kiimaa..
Itse kymmenen vuotta tuossa maassa asuneena ja paikallisen seuran kausikorttikatsojanakin voin todeta, että vahvasti on "naapurin puolella aitaa on ruoho vihreämpää" -mentaliteettia täällä ilmassa. Omaan makuun ruotsalaiset ottelutapahtumat on huomattavasti suomalaista tylsempiä. Sopii toki kuvaan, onhan kyseessä yksi maailman tylsimmistä kansoista.
Koko jääkiekon asema on maassa nykyään ihan marginaalissa. Jalkapallo on tuolla se, mikä suuria massoja kiinnostaa ja tunteita herättää. Jääkiekko vetää toki vielä pienemmillä paikkakunnilla, joilla menestyvä seura on. Ja jalkapallosta se katsomokulttuurikin on suoraa kopioitu. Samat jollotukset raikaa läpi ottelun ja kalpamainen taputusmatto paikkuu koko ajan..monella paikkakunnalla jopa niin, että kaikki muut "show-elementit" kuten vaikka musiikki on poistettu pelin ajalta kokonaan. Ihan älyttömän tylsää, mikä johti esimerkiksi meikäläisen osalta siihen, ettei synny tunnetta tapahtumaan tai joukkueeseen eli jäin lopulta kokonaan pois matseista ja ylipäätään paikallisen kiekon seurannasta. Oli sitten kuinka laadukasta tahansa. Tuolloin siirryin NHL:n puoleen, siellä sentään osataan arvostaan shown päälle. Nykyään onneksi pääsen taas Suomessa matseihin ihan paikan päällä.
Noista katsojamääristä...Mielenkiinnosta tuossa keväämmällä tuli jonkin keskustelun jälkeen laskettua Ruotsin ja Suomen pääsarjojen joukkueiden katsojakeskiarvoja verrattuna paikkakunnan asukaslukuun. Eipä tuo Ruotsi siellä mitenkään ihmeemmin esiin noussut. Tai nousi - juuri niiden pikkupaikkakuntien osalta.
Turussa on tehty ihan älyttömän hyvää työtä ottelutapahtuman rakentamisessa viime vuosina. Ollaan jo nyt mun mielestä ihan valovuosien päässä Ruotsin meiningistä. Enää se vaatii vaan sitä väkeä hallille. Ja siihen voi jokainen itse vaikuttaa. Sitä kun mun maailmassa ei kannateta menestystä vaan sitä Seuraa! Ja tämä korostuu eritoten näinä Tepsillekin haastavina taloudellisina aikoina.
Jotain kertoo sekin, että tällä palstalla suurin osa on jääkiekkoon suurella intohimolla ja analyysillä suhtautuvaa porukkaa, joka käyttää viikosta lukuisia tunteja lajin parissa. Siis täysin Liigan ja TPS:n tuotteiden avainasiakkaita. Valitettavasti keskustelusta päättelemällä olen tullut lopputulokseen, että suuri osa heistä on ostanut ja on siis valmis maksamaan aivan käsittämättömän ylihintaista tv-pakettia, sen sijaan, että raahautuisi itse hallille. Eli jokainen voi miettiä, onko itse rakentamassa sitä rikasta jääkiekkokulttuuria vai onko mukavampi jäädä vain kotisohvalle ja jatkikseen kiukuttelemaan. Tänään on taas mahdollisuus tehdä valintoja.. lähteäkö siihen kuuluisan kihelmöivään Keskiviikko-HPK:hon ja konkreettisesti tukea sitä omaa seuraa vai sadatteleeko laadultaan keskinkertaisen ja ylihintaisen tv-tuotannon parissa. Itselle ei vaadi edes harkintaa..lähdenpä taas Artukaisiin.