Jos tehdään pieni yhteenveto finaaleista, niin ei vain tällä kertaa riittänyt. Aina voidaan jossitella sitä, että olisiko ottelusarja voinut olla erilainen, jos viime lauantain pelissä kiekko ei olisi jatkoerässä pomppinut Rafkinin kautta omaan maaliin. Tai voidaan miettiä, mitä olisi tapahtunut, jos Hults olisi avopaikastaan tehnyt maalin tai jos Haapanen olisi itse iskenyt kiekon verkkon sen sijaan, että lähti hakemaan vuosisadan maalia syöttämällä Vainionpäälle, joka ei edes odottanut syöttöä. Myös Steenbergenillä ja parilla muulla oli paikkoja huudattaa kotiyleisöä.
Eilinen peli minusta hyvin osoitti sen, että Tappara oli tällä kertaa yksinkertaisesti vain liian kova vastustaja, enkä usko, että mikään muukaan joukkue olisi pystynyt Tapparaa voittamaan. Ei tässä jäänyt selittelylle sijaa ja olen sitä mieltä, ettei tässä tapauksessa kakkoseksi jäämistä todellakaan pidä hävetä. Olisihan se ollut kiva voittaa, mutta ehkä se kolmas kerta toden sanoo ja ehkä jo ensi kaudella. Oikealla tiellä ollaan.
Tappara ansaitsi mestaruutensa ja oli maalivahtipeliä lukuun ottamatta pelin jokaisella osa-alueella pykälän tai kaksi Tepsiä edellä. Onhan tuo Tappara ihan älytön kone ja pelaajamateriaali on kivikova ja erittäin rutinoitunut. Joo Tepsin olisi pitänyt eilen rauhoittaa peliä ja pelata enemmän alaspäin ja pitää kiekonhallinta itsellään niin paljon kuin mahdollista. Vähän turhan paljon lähdettiin yksinään puskemaan ja lyömään kiekkoa päätyyn, josta ei seurannut mitään hyvää. Kiekonhallinnasta luovuttiin myös turhan helposti. Toki tässä on takana paljon Tapparan hyvyyttäkin ja ehkä Tepsin pelaajilta alkoi olla vähän eväät syöty. Tepsin olisi pitänyt pystyä samanlaiseen peliin kuin tiistaina, mutta se ei tällä kertaa onnistunut. Pelinopeus ei myöskään ollut tarpeeksi hyvällä tasolla. Tappara pelasi paljon nopeammin ja heillä oli myös kiekkovarmuus ja suoritusvarmuus kovemmalla tasolla. Olisi pitänyt päästä hyville maalipaikoille enemmän ja pystyä haastamaan Heljankoa paremmin, mutta Tappara kyllä puolusti todella hyvin ja ehkä ei sitten meillä myöskään fyysisyys riittänyt vastustajan maalille murtautumiseen. Finaaleissakin Tepsi pelasi kuitenkin lopulta hyvin ja omalla maksimitasollaan. Jossain kohdissa olisi voinut joo ehkä vähän paremminkin pelata jne. mutta Tepsi teki kuitenkin kaikkensa ja yritti parhaansa. Tällä kertaa riitti tähän.
Mutta olihan lopputulos nyt kuitenkin todella hyvä, kun ottaa huomioon millaista vuoristorataa tämä kausi on ollut ja pelaajamateriaali ei ole samalla tasolla kuin muilla kärkiseuroilla. Minun mielestäni joukkue ja myös fanit saavat olla tyytyväisiä ja ylpeitä tästä suorituksesta. Se on selvää, että nyt ollaan pettyneitä ja aivan varmasti jokaista harmittaa tällä hetkellä, niin minuakin, mutta onhan tämä Tepsin nykymeno ihan erilaista kuin tuossa vielä vähän aikaa sitten. Vielä ei riittänyt mestaruuteen asti, mutta eiköhän me sitä päästä lähivuosina juhlimaan. Minä ainakin uskon vahvasti siihen.