TPS:n hallitus 5.4.2014–

  • 19 146
  • 49

Uniquewn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
Jotkut yksittäiset nimet uudessa hallituksessa ovat herättäneet ja varmasti herättävät jatkossakin ihmetystä, mutta mielestäni monipuolisuus on ihan hyvä asia, mikäli jokaisen vahvuuksia saadaan käytettyä kunnolla hyväksi. Ainakin hallituksen vetäjä Perkonojalla on sellaisia meriittejä takanaan, että uskoa kyllä löytyy täältä sille, että uusi hallitus aiheuttaa vähemmän surua kuin viime kaudenkin sekoiluihin pystynyt Aallon poppoo.

Kouki ehkä omalla kohdallani eniten ihmetystä aiheuttanut herra, mutta kaipa hänellekin on keksitty sopiva rooli uuteen jobiinsa. Kiprusoffilla nyt tuskin löytyy hirveästi kokemusta tällaisesta, mutta Alistajan rooli hallituksessa Kipperin veljenä on aika selkeä homma Kipperin klaanin ylläpitäjänä. On varmasti myös suorin kontakti Eskolan ohella junnulätkään, kerran meni sitä A:ta valmentamaan.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Tärkeintä oli minusta hallituksen vaihtuminen ja se vaihtui. Muutama jäsen nyt jos ei ole aivan korkean tason hallitusammattilainen niin ei nyt minusta ole ihan maata kaatava asia. Siellä on kummiskin muutama tekijämies jotka toivottavasti pitävät asiat ruodussa ja muutamat jotka äänestävät oikein :)

En myöskään ymmärrä tätä joiltakin tulevaa palautetta: eihän muillakaan ole sellaista hallitusta/sanokaa yksi joukkue joilla on hallituksessa sellaisia nimiä. Jos muut eivät halua toimia täysin ammattitaitoisesti, on meidänkin oltava tekemättä niin?

Nyt hallitus saa sitten näyttää mitä sieltä halutaan. Uskoisin nyt joidenkin asioiden muuttuvat, koska ainakin nimilista hallituksessa muuttui. Miksi tehdä niin isoja muutoksia sinnekkään jos tarkoitus on vetää vanhalla tavalla.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Tide is turning tai jotain

Tuo listahan merkitsee vallan vaihtumista Tepsissä itseasiassa? Kipper-osasto nyt vahvoilla, TS/Koivu vähemmän kuin aiemmin. Olisikohan seuralla uutisoitavaa myös tästä asiasta, vai luenko savumerkkejä taas aivan väärin?
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Tärkeintä oli minusta hallituksen vaihtuminen ja se vaihtui. Muutama jäsen nyt jos ei ole aivan korkean tason hallitusammattilainen niin ei nyt minusta ole ihan maata kaatava asia. Siellä on kummiskin muutama tekijämies jotka toivottavasti pitävät asiat ruodussa ja muutamat jotka äänestävät oikein :)

En myöskään ymmärrä tätä joiltakin tulevaa palautetta: eihän muillakaan ole sellaista hallitusta/sanokaa yksi joukkue joilla on hallituksessa sellaisia nimiä. Jos muut eivät halua toimia täysin ammattitaitoisesti, on meidänkin oltava tekemättä niin?

Nyt hallitus saa sitten näyttää mitä sieltä halutaan. Uskoisin nyt joidenkin asioiden muuttuvat, koska ainakin nimilista hallituksessa muuttui. Miksi tehdä niin isoja muutoksia sinnekkään jos tarkoitus on vetää vanhalla tavalla.

Samaa mieltä. Teot ratkaisevat. Ja ehkä tärkein signaali tästä lähtee tuonne pelaajamarkkinoiden suuntaan (kannattjien tunteita yhtään väheksymättä). Joku saattaa ottaa TPS:n taas jopa harkintaan valitessaan tulevien vuosien seuraansa, muutenkin kuin rahastumielessä.

Henkilökemioista ei koskaan tiedä, mutta vuoden päästä ollaan varmaan aika paljon viisaampia, mahtuvatko uudet herrat saman pöydän ääreen ja millaisia linjauksia tehdään. (Saapa nähdä milloin aika olisi kypsä ensimmäiselle naisjäsenelle, sellaista ei kai vielä ole ollut?... Tämä siis heittona, ei pidä takertua.)

Ensimmäinen askel muutoksen suuntaan on siis otettu ja hyvä niin. Lyhyellä tähtäimellä en odota suuria, tuloksia nähtäneen aikaisintaan 1-2 vuoden päästä. Sitä en tosin tiedä, miten tämä nyt vaikuttaa siihen strategiatyöhön josta TJ on puhunut. Normaalisti menisi uuden hallituksen toimesta isot linjat uusiksi, mutta saapa nähdä. Ja eihän sitä tiedä, vaikka TJ:kin vaihtuisi samalla, sekin tapahtuu melko usein kun hallitus vaihtuu... Jolloin "suuri strategiatyökin" alkaa alusta.
 

Sherlock

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En myöskään ymmärrä tätä joiltakin tulevaa palautetta: eihän muillakaan ole sellaista hallitusta/sanokaa yksi joukkue joilla on hallituksessa sellaisia nimiä. Jos muut eivät halua toimia täysin ammattitaitoisesti, on meidänkin oltava tekemättä niin?

Väännetään nyt sitten vielä rautalangasta. On kaksi eri asiaa ketä sinne hallitukseen haluttaisiin ja ketä on realistista odottaa. Kyllä itsekin mielellään ottaisin mukaan vaikka Ollilan, Alahuhdan yms joukon jatkoksi. Mutta todellisuudessa urheilun ammatillinen kiinnostus näiden hallitustyöskentelyn ammattilaisten joukossa on rajallinen. Tämä rajallisuus voidaan havaita esim. tarkastalemalla muiden joukkueiden hallituksia.

Tätä taustaa vasten Perkonoja ja Paananen olivat positiivisia yllätyksiä, muu nimilista enemmän sitä tasoa mitä oli odotettavissa. Nuo kaksi nimeä riittää nostamaan saavutetun lopputuloksen vähintään kelvolliseksi, lähtökohtaisesti ainakin nyt edistystä aiempaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Perkonoja kaipaa Tepsiin voittamisen asennetta | TS Kiekko

Hyvä ulostulo uuden hallituksen puheenjohtajalta. Järkevää puhetta. Pitkästä aikaa tuntuu siltä että Tepsin eteen tehdään oikeasti töitä ja keskitytään oikeisiin asioihin.

Huomaa kyllä että ammattilainen kyseessä. Heti tultuaan uuteen tehtävään ei voi tulla julki, mutta siinä ei saa mennä liian pitkäänkään. Mielestäni fiksu ulostulo ja hyvässä mediassa. Fiksuja sanoja ja myöntää selvästi, että kaikki ei ole mennyt niin kuin pitää, mutta samalla myös kertoo että karjauksia tehdään ja mikä tärkeintä että korjauksia on tehty (vaatimus hallituksen kokoonpanosta).

Jotenkin sellainen kuva, että tällä kertaa meillä on hallitus, jonka alaisuudessa saatetaan saada jotain aikaiseksi.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Perkonoja kaipaa Tepsiin voittamisen asennetta | TS Kiekko

Hyvä ulostulo uuden hallituksen puheenjohtajalta. Järkevää puhetta. Pitkästä aikaa tuntuu siltä että Tepsin eteen tehdään oikeasti töitä ja keskitytään oikeisiin asioihin.

Samaa mieltä, jos linkin takana olevasta pienestä tekstin pätkästä uskaltaa mitään päätellä. Mutta onhan herran kokemus organisaation johtotehtävistä hyvällä tasolla, joten luultavasti "laivan" ohjailu onnistuu kyllä. Saapa nähdä, miten suhtautuu Österlundin tekemisiin... Vähän on semmoinen mestari - kisälli asetelma, mikä Österlundin näkökulmasta pitäisi olla hyvä asia (, jos hommaassaan saa jatkaa). Jonkinlainen mentori Perkonoja varmaan pystyy olemaan, sen sijaan toinen asia on, että onko toimitusjohtajan vakanssi missään työharjoittelupaikka? Aika ohkaisella taustalla Österlund tehtävään kuitenkin pääsi. Henkilöä / vahvuuksia / heikkouksia en tunne, niihin on paha ottaa kantaa.

Nyt tuntuu, että rauha olisi laskeutumassa seuran ympärille pikku hiljaa. (Tai no, ainakin syyskuun puoleenväliin asti. :) )
 

turkuboss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen enemmän huumassa hallituksen puheenjohtajaksi "hankitusta" Perkonojasta kun yhdestäkään julkaistusta pelaajasopimuksesta. Kyseinen kaveri on ainakin allekirjoittaneelle palauttanut täyden uskon koko toimintaan. Olihan se selvä, että kaveri on ammattilainen yritysmaailmassa, mutta millä otteella on lähtenyt TPS:n touhuun mukaan, ihailtavaa. Laivalla on kapteeni ja kurssilla ollaan!

Saa nähdä miten operatiivinen johto toimii tämän hallituksen alaisuudessa. Uskon, että ei hirveen moneen ohivetoon ole Österlundilla tai Vuorella varaa.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kyllä itselläkin alkaa luotto palaamaan tätä touhua kohtaan ja sen kunniaksi poistin jopa allekirjoitukseni joka koski vanhaa hallitusta.
Samaa mieltä muiden kanssa että meillä on erittäin osaava henkilö hallituksen puheenjohtajana.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Hienoa tuossa Perkonojan ulostulossa oli lause: "Katsomme organisaatiossa jokaisen kohdalla, ketkä haluavat lähteä mukaan uuteen toimintamalliimme."

Tämä tarkoittanee, että esimerkiksi TPS:n markkinointi vihdoin ja viimein nostetaan 2010-luvulle. Jotta TPS voisi menestyä, seuralle pitää hankkia kansainvälisiä sponsoreita, joiden tuki mahdollistaa, että TPS voi esiintyä menestyvänä joukkueena kansainvälisillä areenoilla. Vain kunnossa oleva tuote kiinnostaa sponsoreita ja mahdollistaa joukkueen rakentamisen kilpailukykyiseksi. Siinä on TPS:n osalta suuri työ edessä. Ilmeisesti ilman henkilövaihdoksia tästä ei selvitä, mikä on hyvä asia. Markkinoinnissa pitää lähteä aivan uudelta pohjalta liikkeelle ja puhua sponsoreiden kanssa samaa kieltä. Tyhjillä lupauksilla ja omahyväisellä arroganssilla ei todellakaan pitkälle päästy, mikä on konkreettisesti nähty viime vuosina.

Markkinointiosaamisen puute on ollut leimallista TPS:lle. Eivät mitkään "nakkikioskit" voi toimia TPS:n pääsponsoreina, vaan täytyy saada aivan toisen tason brandejä TPS:n taakse, jotta olisi todellisia menestymisen mahdollisuuksia. Siksi markkinointia ei voi tehdä enää pelkästään Turun murteella. Hienoa, että Matti Perkonoja markkinointiosaajana osaa asettaa riman tässä mielessä oikealle korkeudelle ja uskoisin, että TPS:n brandiä ryhdytään rakentamaan tähän suuntaan kansainvälisen menestyksen mahdollistamiseksi.

Olen sitä mieltä, että TPS:n hallitus on tärkein yksittäinen tekijä sen suhteen, pystyykö TPS nousemaan takaisin varteenotettavaksi organisaatioksi viime vuosien nöyryytysten ja konttailun jälkeen. Nyt näyttää ainakin hyvältä, että meillä on oikeanlainen hallitus pitkästä aikaa.

Oli todellakin korkea aika vaihtaa hallitus.
 

Birchman

Jäsen
Onko tuote silloin kunnossa, kun markkinointi on kunnossa?
...

Käsittääkseni joissain tapauksissa TPS käyttää mainostoimistoa tai useampaa apunaan markkinoinnissa.

En ole aurajoki, enkä hänen kirjoittelujaan ole muutenkaan seurannut. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa muutaman lauseen, sillä uskon ymmärtäväni, mitä hän ajattelussaan ajaa takaa.

Ajattelu markkinoinnista maksavia asiakkaita kohtaan paistaa melko hyvin tekstistäsi (varsinkin alempi lainaus). Tässä ei varmastikaan ole viime vuosina ollut mitään sen suurempaa vikaa Tepsin osalta. Seura vaikuttaa aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, nettisivuilta löytyy ajan tasalla olevaa tietoa ja muutenkin homma on visuaalisesti vähintäänkin ok tasolla.

Ongelmana on kuitenkin se, ettei tuote ole houkutteleva. Seuraa sponsoroivat pitkälti samat seurat vuodesta toiseen. Markkinointi ei siis ole kovinkaan aktiivista, eikä sitä myöskään korjata sillä, että pojat soittelevat kauden aikana pk-yrittäjille ja yrittävät hankkia sponsorieuroja lisää. Älkää käsittäkö väärin, all publicity is good publicity ja näitä pienempiä tukijoita ei missään nimessä tule väheksyä.

Jos toimintaa halutaan todellisuudessa kasvattaa, tarvitaan ihan oikeasti kovia tekijöitä pumppaamaan niitä vuotuisia rahoja seuran toimintaan. Fakta on myös se, että toiminnan ollessa nakkikioski-tasolla, eivät vakavasti otettavat tahot siihen leikkiin kovinkaan innokkaasti lähde mukaan. Toiminnan pitäisi oikeasti tuottaa jonkinlaista lisäarvoa sponsorille. Liike-elämässä kuitenkin harva lähtee tukemaan paskaa tuotetta ihan puhtaasta seurauskollisuudesta. Mitä suurempi sponsori, sitä pidempi ja yksityiskohtaisempi myöskin sopimus tulee olemaan.

Triplojen aikaan ei varmaankaan ollut ongelmia hankkia vakavasti otettavia sponsseja. Tällä hetkellä vanhat meriitit eivät riitä, vaan pitää ihan oikeasti pystyä tarjoamaan jotain muutakin vastinetta kuin Miramarinin klubitakki ja muutama kausikortti. Tähän voi olla vaikea tottua, varsinkin jos on hoitanut yrityspuolen suhteita kultaisina vuosina.

Hallituksen puheenjohtajana on nyt henkilö, joka on toiminut kahden eri pörssiyhtiön johdossa. Uskallan väittää, että niin paineistetussa kattilassa operoinut henkilö ymmärtää kokonaisuuden. Enää ei voi kaivaa vanhaa asiakasmappia kesän kynnyksellä ja todetta "Näin me ollaan aina tehty".

Niin ja siihen ensimmäiseen lainaukseen. Jos tuote ei ole kunnossa, saa olla aikamoinen virtuoosi, että voi väittää markkinoinnin olevan kunnossa. Kun toiminta on uskottavaa organisaation jokaisen toiminnon osalta, on tuotteellakin paremmat edellytykset menestyä. Hyvä tuote ja sen rakentaminen tarvitsee pääomaa ja sitä hankitaan uskottavalla johdolla ja urheilullisella menestyksellä.

Ihan vaan hypoteesina ajatusta toimivasta markkinoinnista. Raisiossa vaikuttava pörssiyhtiö keksii vuonna X uuden koko kansan hyvinvointia edistävän tuotteen, jota päädytään markkinoimaan paikallisen urheiluseuran kautta. Johto on tuttu sponsoreille ja tarkoituksena on saada todellista näkyvyyttä menestyvän seuran avulla. Tällaisen diilin edessä saa aika monta pikkudiiliä tehdä ennen kuin päästään lähellekään samanlaista hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

-TMA-

Jäsen
Pahoittelut off topicista, mutta halusin oman lusikkana heittää soppaan tähän ketjuun, jossa asiaa käsiteltiin.

Käsittääkseni joissain tapauksissa TPS käyttää mainostoimistoa tai useampaa apunaan markkinoinnissa.
...
Hieman tasapaksua shaibaa ovat edelliset mainostoimistot kehitelleet.
Yhteistyötä on ollut aiemmin vähän vaihtelevalla tasolla ja valitettavan usein joutunut turvautumaan omaan puuhasteluun (sic). Tulevan kauden osalta varsin lupaavia merkkejä tiedossa niin mainostoimiston kuin heidän ehdottamien kampanjoiden osalta.

Nettisivut ränkättiin liigan sisällä jossain vaiheessa ykkösiksi ja nyt olisi hyvä aika siellä suunnallakin uudistua, jotta TPS pysyy kärjessä.
...
Tuotteen pitää myös olla kunnossa.
Jep, sivut ovat uudistumassa tod.näk. kauden alkuun mennessä ja benchmarkkausta on tehty jo pidempään. Uskon ja luotan, että lopputulos tulee olemaan vähintäänkin tyydyttävä ja tulee palvelemaan huomattavasti laajemmin käyttäjien tarpeita.

Tuohon jälkimmäiseen vielä, että tietysti peliesityksillä, taustoilla tai julkisuuskuvalla ylipäätään on suurikin merkitys onnistuneessa markkinoinnissa, mutta tuohon en ole enkä halua koskaan tyytyä, vaan tällöin täytyy ponnistella yhä enemmän.

Tämä tarkoittaa kuitenkin osaltaan sitä, että tietyt aiemmin suunnitellut kampanjat tai ideat laitetaan varastoon odottamaan suotuisampaa ajankohtaa, sillä muuten hyvätkin tempaukset voivat mennä "hukkaan". Joskus hiljaisuus on harkittua ja toimii mainiosti esim. ennen hieman isompaa tiedotustilaisuutta. Ja puhun tosiaan omista pienistä vastuualueistani tässä enkä kokonaisuudesta.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jep, sivut ovat uudistumassa tod.näk. kauden alkuun mennessä ja benchmarkkausta on tehty jo pidempään. Uskon ja luotan, että lopputulos tulee olemaan vähintäänkin tyydyttävä ja tulee palvelemaan huomattavasti laajemmin käyttäjien tarpeita.

Jee, olen nähnyt jo pitkään unta sivuista joiden main tekstifieldi on leveämpi.
 

Birchman

Jäsen
Haluaisin sinulta yhden tarkennuksen pysyäkseni kärryillä. Mielestäni olen osannut yhdistää sponsoroinnin markkinonintiin, mutta millä tavoin TPS:n markkinointi on vastuussa sponsorimyynnistä? Olen käsittänyt sponsorin markkinoivan ja TPS:n tekevän myyntiä, vai onko asiat toisin tai laajempi käsitteisiä urheilubusineksessa?

Muuten pystyn komppaamaan tekstiäsi, joka oli vallan mainio.

Kiitoksia vaan!

Mun mielestä markkinointia ja sponsorointia on turha lähteä erittelemään sen enempää eri funktioihin. Asiassahan on kyse myynnistä. Vallalla oleva ajatus taitaa vielä tällä hetkellä olla business-to-customer ja business-to-business. Nykyään suuntauksena tosin on ajattelun vieminen enemmän human-to-human kontekstiin, mikä vaikuttaa sinänsä ihan mielenkiintoiselta.

En ole itse seuran lähellä, enkä heidän organisaatiotaan tiedä. Yleisesti voi kuitenkin ajatella, että organisaation markkinointi = myynti. Ihmisillä eri roolit, yksi koordinoi toimintaa, toinen päivittää somea, kolmas ylläpitää suhteita yrityksiin.
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Mitä tarkoitin TPS:n markkinoinnin kritisoimisella ei tuntunut (taaskaan) aukeavan kuin osalle kirjoittajista, joten muutama täsmennys lienee paikallaan.

Koska Turussa on noin 12.000 henkeä vetävä HK-Areena, niin onhan aivan ennenkuulumatonta, jos TPS:ssä ollaan tyytyväisiä tilanteeseen, kun katsojia vaivautuu paikalle noin 4000 henkeä eli kolmasosa kapasiteetista. Jokaisen tyhjän tuolin pitäisi olla organisaatiolle merkki siitä, että "jottain tarttis tehrä".

Perkonojan haastattelun perusteella en usko, että uusi hallitus olisi tuollaiseen hallin vajaakäyttöön tyytyväinen. Siksi markkinointia on parannettava. Eihän varteenotettavia sponsoreitakaan voi sellainen tuote kiinnostaa, jos se ei kiinnosta maksavia asiakkaitakaan. Tämän pitäisi olla täysin selvä asia.

Siksi menestyvän markkinoinnin ja onnistuneen sponsorihankinnan ehdoton edellytys on, että myytävän tuotteen pitää olla kiinnostava. Tämä ei tarkoita sitä, että joukkueen pitää voittaa jatkuvasti mestaruuksia tai vilistä tähtipelaajia. Avainsana on "kiinnostava".

Mr.Fox kirjoitti talven aikana monta kertaa hyvästä esimerkistä, miten tuote saadaan kiinnostavaksi. Hänen esimerkkinsä oli HC Bern, joka on Euroopan ykkönen yleisökannatuksessa. Joukkue oli aikoinaan "ynnä muut"-luokkaa, mutta osaavalla markkinoinnilla ja kiinnostavalla joukkueella HC Bern on noussut erittäin menestyväksi organisaatioksi.

TPS pelaa ensi kaudella CHL:ää. TPS-brandin kansainvälisen markkinoinnin ja sponsorihankinnan kannalta olisi todella sääli, jos joukkue esiintyy tuossa sarjassa aivan luokattomasti, koska tuo sarja on todellinen näyteikkuna kansainvälisten sponsorien hankkimiseksi. Ei Suomen Liiga kiinnosta keski-eurooppalaisia megabrandejä hallitsevia toimijoita vaan heitä kiinnostaa CHL ja sen myötä saavutettava näkyvyys Keski-Euroopan markkinoilla. Jääkiekon sponsorirahat ovat vielä hyvin pienet verrattuna jalkapallossa liikkuviin summiin. Jääkiekolla kuitenkin saattaa olla oivallinen tilaisuus päästä merkittäville sponsorirahoille TV-näkyyvyyden myötä ja saada sponsorit aidosti kiinnostumaan lajista edellyttäen, että CHL onnistuu saamaan aikaan katsojia kiinnostavan sarjan tasaisine otteluineen.

Kansainvälisiä sponsoreita TPS tulee tarvitsemaan siksi, että joukkueeseen on panostettava yhä enemmän. Kotimaan sponsorimarkkinat ovat hyvin rajalliset, mutta kansainvälisessä urheilusponsoroinnissa liikkuvat ihan eri luokan rahasummat. Siksi olisi ensiarvoisen tärkeätä TPS:n tulevaisuuden kannalta saada TPS-brandi kiinnostamaan kansainvälisiä sponsoreita.

Kilpailu kansainvälisistä sponsorirahoista on äärimmäisen kovaa. Siksi siinä onnistuminen vaatii kansainvälisen tason markkinointiosaamista, kuten Perkonoja varmasti hyvin tietää. TPS:n markkinoinnissa ei voida jäädä odottamaan, että "joku soittaa" ja kysyy pääsisikö sponsoriksi, vaan itse on otettava "laukku kouraan" ja lähdettävä aktiivisesti "maailmalle". Tämän ymmärtäminen voi nykyiselle TPS-markkinoinnille olla ylivoimainen tehtävä. Siksi oven muutoksille ja henkilövaihdoksille olisi oltava avoinna.
 

henrylip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uuusi hallitus

Todella hienoa nähdä fiksu ulostulo uudelta puheenjohtajalta. Hän puhuu niistä arvoista ja visioista, jotka voin allekirjoittaa. Mielestäni nyt laivalla on kippari ja sitten kokka kohti uusia seikkailuja.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
muutama täsmennys lienee paikallaan.

Tuskin kukaan on organisaatiossa täysin tyytyväinen, jos ottelun yleisömäärä on 4000. Toki sekin on hyväksyttävä yleisömäärä esimerkiksi merkityksettömässä tiistai-iltaisessa jumbofinaalissa. Areenan koko taas ei suoraan tarkoita sitä, että sen pitäisi olla aina täynnä. HK Areena rakennettiin "hulluina vuosina", kun tuota 11 820 hengen kapasiteettia tarvittiin useammin. Mitoituksessa on otettu varmasti huomioon myös hallin käyttö playoff-otteluissa, konserteisa ja muissa tapahtumissa.

Ei TPS:n heikohkot yleisömäärät ole olleet kyllä markkinoinnin syytä. Sosiaalista mediaa ja kotisivuja on kehuttu. Ottelutapahtuma on Liigan kärkipäätä. TPS tekee yhteistyötä eri markkinointiyritysten kanssa.

Myytävän tuotteen kiinnostavuudesta täytyy olla samaa mieltä. Sehän on kaikessa bisneksessa kaiken perusta. Kiinnostavuus seuran ympärillä on viime vuodet ollut heikkoa. Syitä on useita; Pelaajat niminä ja suorituksina, menestyksen puute, negatiivinen uutisointi, ei samaistuttavaa linjaa organisaatiolla, ei vastuunkantajia, organisaation ja ex-pelaajien keskinäiset mustamaalaukset etc.

Seura ei voi yksinään tehdä mitään keskieurooppalaistyyppistä fanaattista kannatuskulttuuria. Siinä kohtaa katsojien pitäisi itse ottaa itseään niskasta kiinni ja kuoriutua ulos suomalaisesta "en kehtaa laulaa" mentaliteetista. Myös seuran positiivisella me-hengellä on paikkansa. Myönnän, etten ole perehtynyt SC Bernin tekemiin linjauksiin, mutta tuskin he täyttävät halliaan ja luovat hyvää tunnelmaa pelkällä markkinoinnilla.


Mitä tulee ulkomaisiin suuriin sponsoreihin, niin tässä ei ole kyse pelkästään TPS:sta vaan koko suomalaisesta urheilusta. Ensin pitäisi saada omatkin, kotimaiset, suuret sponsorit kiinnostumaan kunnolla. Suomihan laahaa urheilusponsoroinnissa huomattavasti muita Pohjoismaita jäljessä.

Mitä tulee uusiin sponsoreihin, niin TPS:llä voi olla ennestään tietyt pääsponsorisopimukset tietyillä näkyvyysehdoilla ja etuuksilla. Voi olla, että ei ole helppoa kaupata toistakin suurta sponsoria rinnalle, jos tämä toinen ei saisi samoja näkyvyyselementtejä.

Tuskin euroopasta tulematta jääneet miljoonat ovat olleet tähän asti seurassa työskentelevien syytä. En myöskään usko, että uusi yksittäinen henkilö toisi radikaalia muutosta tähän. Allekirjoitan osittain puheesi CHL-näkyvyydestä. Mikäli suuri yleisö kiinnostuu, CHL saa runsaasti TV-näkyvyyttä ja organisaatiot tekevät itsensä halutuiksi, niin varmasti jokin sponsori kiinnostuisi.

----

Muutoin tällä hetkellä Turun Palloseuran tekeminen on pitkästä aikaa positiivista ja Perkonoja on muutamissaan ulostuloissaan ollut vakuuttava. Koko ajan pitää tehdä töitä, jotta TPS pysyy kansan lähellä ja sitoittaa uusia ihmisiä mukaan. Siihen vaaditaan ennen kaikkea positiivinen ilmapiiri (johon suuntaan TPS näyttää menevän). Uudet arvot ovat jossain määrin samaistuttavia, kunhan linjaus vedetään koko organisaation läpi ja se näkyy konkreettisesti niin katsomossa kuin hallituksen tekemisissä.

Petteri Nummelin on kansallisella medianäkyvyydellään ja paikallisen markkinoinnin näkökannalta todella arvokas.
 
Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ei TPS:n heikohkot yleisömäärät ole olleet kyllä markkinoinnin syytä. Sosiaalista mediaa ja kotisivuja on kehuttu. Ottelutapahtuma on Liigan kärkipäätä. TPS tekee yhteistyötä eri markkinointiyritysten kanssa.

Tuo on vain osa kuviosta, koska ei noilla keinoilla tavoiteta kuin murto-osa potentiaalisesta yleisöstä. Ja markkinointia on muunkinlaista kuin kertoa aamun tussarissa tai Twitterissä, että tänään sitä pelataan. Kaivattaisiin vähän ideoita siitäkin, millä sitä nyt kotiin jäävää väkeä saataisiin masinoitua hallille erilaisten tempausten ja kokeilujen avulla.

Toki tämä olisi helpompaa, jos Tepsi olisi sarjataulukon toisessa päässä, mutta vähän hölmöä nostaa kädet pystyyn ja sanoa, että ei tässä nyt parempaakaan voi toivoa. Tietenkin voi, aina voi. Sanoisin, että heikot (ei mitään heikohkot, heikot) yleisömäärät eivät ole yksistään tai edes välttämättä pääasiassa markkinoinnin vikaa, mutta osittain kyllä. Turusta löytyy varmasti paljon sellaista porukkaa, jotka kävisivät sarjasijoituksesta huolimatta peleissä, jos x. Mikä 'x' on tässä yhtälössä? No, senkin selvittäminen ja mahdollisten ratkaisuehdotusten keksiminen on markkinointiosaston hommaa.

Aurajoen mainitsemat Mr. Foxin viestit ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten vaisusti pärjännyt seura sai masinoitua aikaan laajamittaista kiinnostusta ja houkuteltua uusia katsojia hallille. Ne kannattaa lukea.

Tuskin euroopasta tulematta jääneet miljoonat ovat olleet tähän asti seurassa työskentelevien syytä. En myöskään usko, että uusi yksittäinen henkilö toisi radikaalia muutosta tähän.

Esimerkki on harvinaisen kärjistetty. Ovatko vaihtoehtoina nykytilanne tai lisämiljoonat Euroopasta, vai voisiko välistä löytyä muitakin asteita? Itse uskon, että voisi. Olen myös ollut töissä firmoissa, joissa yhden henkilön muutos olisi nimenomaan saanut aikaan paljon. Sen yhden henkilön alapuolelta löytyi paljon ideoita ja intoa, mutta koska se yksi henkilö oli ajattelutavoiltaan pudonnut kehityksen kärryiltä ja muutenkin menettänyt intonsa, ne torpattiin alkutekijöilleen. Vasta vuosia myöhemmin kun muutama duunari kyrpiintyi siinä määrin, että meni välittömän pomonsa pään yli tämän esimiehen puheille, alkoi tapahtua ja uudistuksia näkyä.

En pidä mitenkään mahdottomana sitä, että Tepsistäkin voisi tällaisia henkilöitä löytyä. Selvittämällä sekin selviää.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tuo on vain osa kuviosta, koska ei noilla keinoilla tavoiteta kuin murto-osa potentiaalisesta yleisöstä. Ja markkinointia on muunkinlaista kuin kertoa aamun tussarissa tai Twitterissä, että tänään sitä pelataan. Kaivattaisiin vähän ideoita siitäkin, millä sitä nyt kotiin jäävää väkeä saataisiin masinoitua hallille erilaisten tempausten ja kokeilujen avulla.

Edelleenkin laittaisin aika paljon menestymättömyyden, intohimottomuuden ja negatiivisen ilmapiirin piikkiin.

Näissä markkinointitempauksissa pitäisi aina muistaa, että harva asia nykymaailmassa on ilmaista. Jos ei muuta, niin kaikkeen tarvitaan puuhamiehiä ja organisointia. Se taas tarkoittaa lisää väkeä ja samalla kustannuksia. Samalla nämä ovat aina myös jostain muusta pois, kun keskitytään toiseen asiaan.

Kyllähän TPS voisi palkata lisämiehen markkinointiin ja myyntiin, kunhan olisi tuottava tekijä seuralle. Raha tätä maailmaa pyörittää. Totta kai katsojana olisi mukavampaa, jos hallissa olisi 6000 katsojan sijaan 7000. Bisnesnäkökannalta ei olisi suotavaa, että tämä +1000 olis tullut vain esimerkiksi ilmaislipuilla, sadoilla työtunneilla ja muilla markkinoinnin kuluilla. Kaiken toiminnan pitäisi olla tuottavaa, harvoja asioita enää tehdään hyvää hyvyyttään.

Sen yhden henkilön alapuolelta löytyi paljon ideoita ja intoa, mutta koska se yksi henkilö oli ajattelutavoiltaan pudonnut kehityksen kärryiltä ja muutenkin menettänyt intonsa, ne torpattiin alkutekijöilleen. Vasta vuosia myöhemmin kun muutama duunari kyrpiintyi siinä määrin, että meni välittömän pomonsa pään yli tämän esimiehen puheille, alkoi tapahtua ja uudistuksia näkyä.

En pidä mitenkään mahdottomana sitä, että Tepsistäkin voisi tällaisia henkilöitä löytyä. Selvittämällä sekin selviää.

Kuka se henkilö TPS:ssä olisi, jonka vaihtamisella saataisiin samoilla kustannuksilla huomattavaa parantumista myyntiin aiempiin henkilöihin verrattuna? TPS:n hallitus on vaihtunut, samoin TJ hetki sitten. Toivottavasti nykyinen kokoonpano saa laitettua toteutettavat ideat jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Hyvä esimerkki suomalaisesta ajattelutavasta on, että kun yrityksen myynti tökkii, niin vähennetään väkeä markkinoinnista. Ruotsalaiset ja monet muutkin ajattelevat vastaavassa tilanteessa, että pitää palkata lisää väkeä markkinointiin.

Kannattaa todellakin lukea uudelleen Mr. Foxin tekstit, miten HC Bern nostettiin kiinnostavaksi. Ei siellä jääty ihmettelemään, että kas kummaa, kun joukkueemme ei kiinnosta, vaan ryhdyttiin monilla eri tavoin markkinoimaan joukkuetta. Mr. Fox varmaan tietäisi sanoa, vaihdettiinko siellä henkilöitä organisaatiossa jotta saatiin muutoksia aikaan.
 

YOLO 1922

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Penguins
Tarkoitatko SC Berniä vaiko kenties tätä? Ei taida HC Bernillä olla markkinointiosasto kunnossa, koska en ollut ennen kuullutkaan koko seurasta, joten puhut ihan lööperiä.

Linkit vievät HC Bernin ja SC Bernin kotisivuille.

Nyt repes kunnolla, kun avasi tuon HC Berniin vievän linkin. "Joukkuekuva" siinä oli eriyisen onnistunut. Päivän pelastus, kiitos siitä!

Sori off topic, oli vaan pakko
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös