muutama täsmennys lienee paikallaan.
Tuskin kukaan on organisaatiossa täysin tyytyväinen, jos ottelun yleisömäärä on 4000. Toki sekin on hyväksyttävä yleisömäärä esimerkiksi merkityksettömässä tiistai-iltaisessa jumbofinaalissa. Areenan koko taas ei suoraan tarkoita sitä, että sen pitäisi olla aina täynnä. HK Areena rakennettiin "hulluina vuosina", kun tuota 11 820 hengen kapasiteettia tarvittiin useammin. Mitoituksessa on otettu varmasti huomioon myös hallin käyttö playoff-otteluissa, konserteisa ja muissa tapahtumissa.
Ei TPS:n heikohkot yleisömäärät ole olleet kyllä markkinoinnin syytä. Sosiaalista mediaa ja kotisivuja on kehuttu. Ottelutapahtuma on Liigan kärkipäätä. TPS tekee yhteistyötä eri markkinointiyritysten kanssa.
Myytävän tuotteen kiinnostavuudesta täytyy olla samaa mieltä. Sehän on kaikessa bisneksessa kaiken perusta. Kiinnostavuus seuran ympärillä on viime vuodet ollut heikkoa. Syitä on useita; Pelaajat niminä ja suorituksina, menestyksen puute, negatiivinen uutisointi, ei samaistuttavaa linjaa organisaatiolla, ei vastuunkantajia, organisaation ja ex-pelaajien keskinäiset mustamaalaukset etc.
Seura ei voi yksinään tehdä mitään keskieurooppalaistyyppistä fanaattista kannatuskulttuuria. Siinä kohtaa katsojien pitäisi itse ottaa itseään niskasta kiinni ja kuoriutua ulos suomalaisesta "en kehtaa laulaa" mentaliteetista. Myös seuran positiivisella me-hengellä on paikkansa. Myönnän, etten ole perehtynyt SC Bernin tekemiin linjauksiin, mutta tuskin he täyttävät halliaan ja luovat hyvää tunnelmaa pelkällä markkinoinnilla.
Mitä tulee ulkomaisiin suuriin sponsoreihin, niin tässä ei ole kyse pelkästään TPS:sta vaan koko suomalaisesta urheilusta. Ensin pitäisi saada omatkin, kotimaiset, suuret sponsorit kiinnostumaan kunnolla. Suomihan laahaa urheilusponsoroinnissa huomattavasti muita Pohjoismaita jäljessä.
Mitä tulee uusiin sponsoreihin, niin TPS:llä voi olla ennestään tietyt pääsponsorisopimukset tietyillä näkyvyysehdoilla ja etuuksilla. Voi olla, että ei ole helppoa kaupata toistakin suurta sponsoria rinnalle, jos tämä toinen ei saisi samoja näkyvyyselementtejä.
Tuskin euroopasta tulematta jääneet miljoonat ovat olleet tähän asti seurassa työskentelevien syytä. En myöskään usko, että uusi yksittäinen henkilö toisi radikaalia muutosta tähän. Allekirjoitan osittain puheesi CHL-näkyvyydestä. Mikäli suuri yleisö kiinnostuu, CHL saa runsaasti TV-näkyvyyttä ja organisaatiot tekevät itsensä halutuiksi, niin varmasti jokin sponsori kiinnostuisi.
----
Muutoin tällä hetkellä Turun Palloseuran tekeminen on pitkästä aikaa positiivista ja Perkonoja on muutamissaan ulostuloissaan ollut vakuuttava. Koko ajan pitää tehdä töitä, jotta TPS pysyy kansan lähellä ja sitoittaa uusia ihmisiä mukaan. Siihen vaaditaan ennen kaikkea positiivinen ilmapiiri (johon suuntaan TPS näyttää menevän). Uudet arvot ovat jossain määrin samaistuttavia, kunhan linjaus vedetään koko organisaation läpi ja se näkyy konkreettisesti niin katsomossa kuin hallituksen tekemisissä.
Petteri Nummelin on kansallisella medianäkyvyydellään ja paikallisen markkinoinnin näkökannalta todella arvokas.