AAARGH!!! Matkailu avartaa ja maailmankuvani onkin jälleen kerran avartunut. Valitettavasti vain kauden avaus pääsi tulemaan yllättäen kuin paskahätä. Paljon on avoimia kysymyksiä sekä kirjoittamattomia kommentteja. Yritän nyt edes vähän jäsennellä asioita ja tuoda omia näkökulmiani esille.
Edelleen mä ihmettelen sitä, että mikä siinä oli niin vaikeata viime kaudella saada se kausikirja/kausijulisteet valmiiksi kauden alkuun mennessä.
Tällä kaudella ei tarvi odotella vaan kausikirja on myynnissä jo huomenna.
Todellakin! Kiitokset tästä!
Otan kyllä tämän edistysaskeleen täysin omaan piikkiini. Jos nimimerkki Mr.Fox ei olisi kahtena edellissyksynä riehunut julkisesti Jatkoajan keskustelupalstalla ja haukkunut tätä "kausikirja myyntiin vasta marraskuussa" -tyyliä, niin koska tämän kauden kausikirja olisi tullut myyntiin?
Suoria kysymyksiä toimistolle:
- oliko se niin vaikeata saada kausikirja ulos painosta ensimmäiseen kotiotteluun mennessä?
- tullaanko näin toimimaan jatkossakin?
Toivottavasti tässä ymmärretään, että kyse ei ole pelkästään kausikirjasta. Kyllä mä siihen uskon, että jokainen halukas saa tuon kausikirjan ostettua kauden aikana, vaikka se ei olisikaan valmiina vielä kauden ensimmäisessä (toisessa, kolmannessa... kahdeksannessa) kotiottelussa. Kyse on enemmänkin kannattajien (eli siis maksavien asiakkaiden) kunnioittamisesta. Asioita ei missään nimessä saa hoitaa vasemmalla kädellä. Pikkuasioita jätetään koko ajan retuperälle; ne vain kasaantuessaan tuottavat lumipalloefektin. Vastaavasti tällaisista pikkuasioista - kuten ajoissa tuotetusta kausikirjasta - koostuu kannattajille ja yhteistyökumppaneille pikkuhiljaa kuva hyvin hoidetusta ja organisoidusta seurasta.
Olen varmasti mollannut paljon, mutta mä olen todella huolissani, koska jatkuvasti näissä pikkuasioissa tuntuu olevan jotain mätää. Kausikirjoja ja muita kannatustuotteita tuodaan (tuotiin?) markkinoille vähän miten sattuu. Kaudessa on 30 aktiivista myyntitapahtumaa. Näistä pitää oikeasti pyrkiä ottamaan se maksimaalinen hyöty irti. Sitä ei saada, jos joudutaan myymään ei-oota!
Seuran kotisivut ovat täysi susi: mä en ole mikään web-ammattilainen, mutta voisiko joku selittää yksinkertaisesti, mikä ero on esim.
TPS:n ja
Tapparan kotisivujen välillä. Tällaisen tavallisen käyttäjän kannalta ero on silmiinpistävä; jotain eri koodikieltä tms. Ainakin omaan silmääni nuo Tapparan sivut näyttävät paljon stabiilimmilta ja luotettavimmalta kuin TPS:n vastaavat. Jos jotain asiasta ymmärrän, niin ilmeisesti Tapparan sivut ovat tehty html-kielellä (-koodauksella?). Satunnaiselle käyttäjälle nuo ovat vain jotenkin niin selkeät ja informatiiviset sivut.
Ottelusivu molemmilta sivustoilta:
h'ttp://hc.tps.f'i/index.php?page=0c89f9d8a0c9bc970c7368f6069f8bf
h'ttp://www.tappara.f'i/liiga/ottelut.html
Sanoin tämän joskus jo aiemminkin, mutta tuollainen numero-kirjain-hirvitys tuolla osoiterivillä ei ole omiaan tuottamaan minkäänlaista luottamusta sivustoon. Enkä puhu nyt pelkästään jääkiekkoseurojen sivustoista, vaan ihan yleisestikin. Tapparan sivuilla jo pelkkä osoiterivi herättää luottamusta. Tähän kun vielä yhdistetään se tosiasia, että sivuilla on ei-niin-hyviä ominaisuuksia (ennakkotekstit "katoavat" kun raportit julkaistaan), niin miksi tuollaisia sivuja sitten ylläpidetään? Ympätään tähän vielä tuo viime (?) kaudella ollut vittuilu suoraan päin kannattajia: "
Listalle pyritään päivittämään pidempiaikaisten poissaolojen syyt. Yhden ottelun poissaoloja ei listalle välttämättä ehditä päivittämään."
Suoria kysymyksiä toimistolle:
- tuleeko noihin kotisivuihin jotain muutoksia vai ollaanko niihin tyytyväiset?
- päivitetäänkö noita jatkossa paremmin ja lisätään mm. arkisto-osio?
Näitä toimittajaharjoittelijoita mä olen mollannut useasti aiemminkin ja ainakin omasta mielestäni täysin syystä. Jätkät aloittavat kuitenkin jo kolmatta vai neljättä kauttaan, joten luulisi jonkinlaista kehitystäkin tapahtuneen. Edelleen jo harjoituskaudella näki, kuinka vasemmalla kädellä noita hommia tehdään. Näppäilyvirheet mä ymmärrän, mutta siinä ei ollut kyse siitä. Jätkiltä oli vain hukassa käsitteiden IM (ilman maalivahtia) ja TM (tyhjään maaliin) ero. Jostain toisesta ketjusta luin hyvän esimerkin aiheesta. Mitä jos Mr.Fox lähtisi kirjoittamaan jotain kulttuurijuttua ja kehuisi siinä kuinka hienosti joku maailmankuulu viulunsoittaja soittaa selloa. Siis kyse on aivan perusasioista ja -käsitteistä! Tuollaisia virheitä ei vain saa tulla!