TPS, media ja julkisuus

  • 3 095 972
  • 12 338

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Andy_McCoy kirjoitti:
Mutta kuten joku totesi, HIFKissä Jortsu olisi "brandin näköinen mies", mutta Turussa jotain ihan muuta.

Lappeenrannassa oli 80-luvun alussa Matikainen ja Mälkiä, myöhemmin Pena palkkasi Mälkiän HIFK:hon. Oulussa oli 80-luvun puolivälissä Matikainen, Aravirta ja Jortikka. Aravirta on jo valmentanut meillä. Jortikka oli Penan kakkosena Calgaryssä voittamassa historiallisen olympiahopean. Blomqvist oli Calgaryssä Suomen kapteeni ja hän myös käväisi HIFK:n ykkösenä. Pena on myös valinnut itsensä pari kertaa HIFK:n ykköseksi.

Kuka ei ole "vielä" ollut HIFK:n ykkösvalmentaja.

Jortsu on "brändin näköinen mies", mutta Jortsun joukkueiden tekeminen kaukalossa ei ole sitä, joten pitäkää Jortikkanne Turussa. Näin ajattelen minä ja ehkä jopa Pena + HIFK:n hallitus. Ismo Lehkonen oli myös "brändin näköinen mies", mutta ei saanut siirrettyä sitä ilmettä kuin ehkä kuuluisassa "noutaja-episodissa" kaukaloon ja silloinkin homma meni metsään.
 

Samilisko

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Blogit ovat muotia, ja muutamia muita lehtiä seuraten Turun Sanomatkin on tuonut tarjolle omiaan, jotka avaavat nimenomaan turkulaista näkökulmaa. Palstalaisia kiinnostanee ehkä eniten "Jortsun Jorinat" -niminen nettipäiväkirja: http://blogit.ts.fi/jortsun-jorinat/ Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, tuleeko tosiaan pelkkää jorinaa, vai nähdäänkö jotain toimivaakin sisältöä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Todellakin mielenkiinnolla odotetaan mitä Jorsu jorisee. Sieltä voi tulla ihan mitä vaan. Veikkaan, että jutut pysyvät määräämättömän ajan suht asiallisina, mutta sekin päivä koittaa, kun Jortsu iskee bloginsa kautta oikeita tai kuviteltuja vihuja vastaan.

Eikös Jortsulla ollut pari vakiomilliä jostain lehdestä joitain vuosia sitten? En kyllä muista yhtään mitä hän silloin jorisi, eli ei kai siellä mitään ihmeitä ollutkaan.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Mixulla näyttäisi olevan hyvä ote heti kärkeen TS Blogeissa. Muut seurannevat perässä. Jortsun avaus on TPS:n ja jääkiekkoliiton ohjelmallinen julistus, ei varsinaista blogitekstiä.
 

frankeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
takavuosien TPS, toivottavasti myös tulevaisuuden
Pressiboxi kirjoitti:
Mixulla näyttäisi olevan hyvä ote heti kärkeen TS Blogeissa. Muut seurannevat perässä. Jortsun avaus on TPS:n ja jääkiekkoliiton ohjelmallinen julistus, ei varsinaista blogitekstiä.


Jostakin ihmeellisestä syystä en jaksanut edes käydä katsomassa. Kun tietää jo ennakkoon...

Kävin kuitenkin kattomassa aloitussiuvun ja vakuutuin asiasta. Julistusta en jaksanut katsoa.

Miksi niin harva pääsee täältä mihinkään? Missä jumittaa? Kuka tietää jotakin ja jos tietää niin missä?
 
Suosikkijoukkue
TPS
Pressiboxi kirjoitti:
Mixulla näyttäisi olevan hyvä ote heti kärkeen TS Blogeissa.

Tämä kuuluisi kylläkin tuonne "Asia, joka avautui minulle" -ketjuun, mutta selvisihän se minullekin lopulta, että on niitä Mixuja useampikin olemassa.
Kyseessä siis potkupallo-Mixu, joka sitten ensi töikseen palkkasi velipoikansa TPS:aan.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Mustavalkoinen kirjoitti:
Tämä kuuluisi kylläkin tuonne "Asia, joka avautui minulle" -ketjuun, mutta selvisihän se minullekin lopulta, että on niitä Mixuja useampikin olemassa.
Kyseessä siis potkupallo-Mixu, joka sitten ensi töikseen palkkasi velipoikansa TPS:aan.

Heh juu, ei Jatkiksen Mixu vaan Paatelaisten Palloseuran sellainen. FC:llä on hyvä nippu tulossa, naapurilla ei edes koutsia. Too baad, niinko.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pressiboxi kirjoitti:
Heh juu, ei Jatkiksen Mixu vaan Paatelaisten Palloseuran sellainen. FC:llä on hyvä nippu tulossa, naapurilla ei edes koutsia. Too baad, niinko.

Täytyypi ruveta sivusilmällä glooryhunttaamaan fc tepsin edesottamuksia... No jos kerran pääsis pelei kattoon ni hyvä ois.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
lavos kirjoitti:
Täytyypi ruveta sivusilmällä glooryhunttaamaan fc tepsin edesottamuksia... No jos kerran pääsis pelei kattoon ni hyvä ois.

Kupittaan futisstadion on kesäisin mehevä mesta matsien seuraamiseen. Kenttäpinta taas Suomen aatelia ja katsomopalvelut toimivat. Pisteenä i:n päälle FC:n organisaatio on vahvasti tältä planeetalta, toisin kuin vaikka omaa valehtelijoiden klubiaan vetävä HC. Mutta kenestä steppaava Heguli?
 

frankeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
takavuosien TPS, toivottavasti myös tulevaisuuden
Pressiboxi kirjoitti:
Mutta kenestä steppaava Heguli?

Olisko Ansaksella aikaa nyt taas?
 

frankeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
takavuosien TPS, toivottavasti myös tulevaisuuden
Pieni pelko sisäsiittoisuudesta alkaa hiipiä puseroon futispuolella. Toivottavasti aiheeton.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Propsit Tepsille tuon nimmaritapahtuman/vapaiden harjoitusten järjestämisestä. Mitä lähempänä turkulaiset kokevat Tepsin olevan sitä useampi käy matseissa.

Oliko viime vuonna vastaavaa tapahtumaa?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
kone82 kirjoitti:
Propsit Tepsille tuon nimmaritapahtuman/vapaiden harjoitusten järjestämisestä. Mitä lähempänä turkulaiset kokevat Tepsin olevan sitä useampi käy matseissa.

"TPS:n avoimet harjoitukset eivät kuitenkaan keränneet katsomoon tungosta. Harjoituksia oli seuraamassa satakunta ihmistä, joista suurin osa oli luistelukoululaisten mukana tulleita."

http://www.turunsanomat.fi/urheilu/?ts=1,3:1006:0:0,4:6:0:1:2006-12-17,104:6:426496,1:0:0:0:0:0:

EDIT: Se tossa on tietenkin hyvää, että tuli ainakin yritettyä vaikka tulos ilmeisesti olikin melko laiha? Yritettiin siis tehdä hallia ja sen tärkeintä asiakasta, TPS-nimistä joukkuetta, tunnetuksi. Valitettavasti vain a) urheilukulttuuri Suomessa on saavutuskulttuuria, ei seura- tai lajiuskollisuutta tmv. ja b) Turkuhalli on aivan toivottoman matkan päässä tälläisiin tilaisuuksiin.

Oikein pitäisi erikseen selvittää mitä kenenkin päässä liikkui silloin kun hallia suunniteltiin ja rakennettiin keskelle Artukaisten peltoa, Jyrkkälän ja Härkämäen kylkeen. Ihmisvirtoihin perustuvat bisneksethän rakennetaan AINA hyvän liikepaikan varaan, nyt ollaan mahdollisimman kaukana mistään positiivisesta kehityssuunnasta tai ihmisten päivittäisistä kulkureiteistä. Lopputulos on se, että halli ei vedä ideaalilla tavalla eikä ole järin kiinnostava kohde, sijaitessaan tolkuttoman matkan päässä kaikkialta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TPS
Pressiboxi kirjoitti:
Oikein pitäisi erikseen selvittää mitä kenenkin päässä liikkui silloin kun hallia suunniteltiin ja rakennettiin keskelle Artukaisten peltoa, Jyrkkälän ja Härkämäen kylkeen.

Tämän allekirjoitan ja oikein mieluusti. TPS:n kotihallin sijainti on täysin mieletön; halli on syrjässä kaikesta. Sinne ei eksy vahingossa, vaan sinne pitää oikein lähtemällä lähteä. Ei hyvä tällaisena aikana, jolloin ihmisten vähistä rahoista kilpailee miljoona ja taas miljoona viihteentarjoajaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Pressiboxi kirjoitti:
Oikein pitäisi erikseen selvittää mitä kenenkin päässä liikkui silloin kun hallia suunniteltiin ja rakennettiin keskelle Artukaisten peltoa, Jyrkkälän ja Härkämäen kylkeen. Ihmisvirtoihin perustuvat bisneksethän rakennetaan AINA hyvän liikepaikan varaan, nyt ollaan mahdollisimman kaukana mistään positiivisesta kehityssuunnasta tai ihmisten päivittäisistä kulkureiteistä. Lopputulos on se, että halli ei vedä ideaalilla tavalla eikä ole järin kiinnostava kohde, sijaitessaan tolkuttoman matkan päässä kaikkialta.

Kysymys oli SDP:n ja Kokoomuksen poliittisesta väännöstä. Kokoomus olisi halunnut hallin siihen kupittaalle, missä nykyään on ITC ja biocity, sekä Helsingin moottoritien. SDP puolestaan ajoi muistaakseni Raision mootoritien parannusta ja hallia Artukaisiin. Kompromissin varmaan tietää nyt kaikki.

Euroopassa aika usein stadionit ovat aika kaukana keskustasta, joten mikään ylitsepääsemätön ongelma hallin sijainti ei ole. Kuitenkin suurin osa jokatapauksessa hallille omalla autolla tulee, oli se sitten keskustassa tai maaseudulla. Liikenneyhteyksiä ja niiden opastusta voisi kehittää. Ei varmaan olisi mahdotonta saada nettisivuille kartta aikatauluineen eri bussiyhteyksistä, jotka kävelymatkan päähän hallista menevät. Tosin tuskimpa siellä on töissä ketään sellaista joka sellaisen saisi aikaiseksi.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Itäinen pitkä kirjoitti:
Tämän allekirjoitan ja oikein mieluusti. TPS:n kotihallin sijainti on täysin mieletön; halli on syrjässä kaikesta. Sinne ei eksy vahingossa, vaan sinne pitää oikein lähtemällä lähteä. Ei hyvä tällaisena aikana, jolloin ihmisten vähistä rahoista kilpailee miljoona ja taas miljoona viihteentarjoajaa.

Sijainti on mieletön ja syö kävijävirtoja. Silti ilmaankaan Viljasiiloa ei voi ampua vaikka mieli tekisi. Tarvitaan aktivointitoimenpiteitä. Tälläinen Tepsin avoimet ovetkin lienee tausta-ajatukseltaan ollut. Siitä pisteet.

Eikä tietenkään oteta senttiäkään pois niiden muutaman kymmenen pikkukansalaisen riemusta kun pääsivät sankareitaan lähelle lauantaina. Heidän mielissään ei liene merkitystä sillä oliko hallilla 100 vai 1000 vierasta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pressiboxi kirjoitti:
Sijainti on mieletön ja syö kävijävirtoja. Silti ilmaankaan Viljasiiloa ei voi ampua vaikka mieli tekisi. Tarvitaan aktivointitoimenpiteitä.
Väitän, että vähintään 1000 katsojaa per peli annetaan tasoitusta tuon sijainnin takia. Yrityspuoleltakin sijainti rokottaa ison rahan verran. Kupittaalla tämän näköinen maamerkki toisi jo itsessään katsojia halliin. Myös muu kuin lätkä tekisi Kupittaalla kauppansa nykyistä (nollaa) paremmin.

Nyt hallille lähtö on hirveä projekti. Ei voi sanoa, että "käydään ensin syömässä ja mennään sitten matsiin" tai toisin päin. Siirtymisiin pitää varata 45min. suuntaansa, joskus enemmänkin, jonka lisäksi liikkumiseen palaa vielä 1/3 - 1/4 matsilipun hinnasta. Autolla mennessä jonkun pitää olla ajokunnossa ja siitä tulee viikonloppuisin oma säätönsä. Kärjistäen yksi kaveri mököttää koko pelin ja se on sitten tunnelmasta pois. Hallille ei voi jäädä kiskomaan pelin jälkeen, koska hallihenkilökunnan elämäntehtävänä on ajaa kiekkoihmiset helvettiin mahdollisimman nopeasti. Hyvä jos kolmannen erän puolivälissä ostamansa keiton saa juotua loppuun vaksin räksyttäessä vieressä.
 

myerz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jaa-a
Mitäs tämä nykyinen mainonta on? Tänään tussarissa mainos tyyliin "Sinä päätät pääsekö tps playoffeihin" tai jotain tuonnepäin. Eiköhän turussa nyt ole niin hiljainen yleisö, ettei se ainakaan ääntä hallille tuo jos se 1000-1500 lisää käy :) Rahaa kylläkin. Jotenkin outo slogan.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
myerz kirjoitti:
Mitäs tämä nykyinen mainonta on? Tänään tussarissa mainos tyyliin "Sinä päätät pääsekö tps playoffeihin" tai jotain tuonnepäin. Eiköhän turussa nyt ole niin hiljainen yleisö, ettei se ainakaan ääntä hallille tuo jos se 1000-1500 lisää käy :) Rahaa kylläkin. Jotenkin outo slogan.

Ihan mielenkiinnosta. Millainen olisi hyvä mainos? Miten kannattaisi toteuttaa? Mitä medioita käyttää?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Jaakko kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Millainen olisi hyvä mainos? Miten kannattaisi toteuttaa? Mitä medioita käyttää?

No siitä perusideasta voisi lähteä ettei mainoksessa vihjaamallakaan syyllistetä asiakasta tai tarkemmin ilmaistuna ladata tälle painetta yrityksen menestymisestä. Palloseura kun kauppaa tuossa lippuja ja yrittää hankkia sitä kautta itselleen osakeyhtiöiden perustoimintaan kuuluvaa taloutta kuntoon eikä esim hanki sotaveteraaneille rahoitusta. TS ja muut paikallismediat nyt ovat tietty parhaita forumeja pelien lippuja kaupata.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Jaakko kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Millainen olisi hyvä mainos? Miten kannattaisi toteuttaa? Mitä medioita käyttää?

Kaikki kulminoituu taas siihen, että kuinka paljon TPS mainostoimistoineen on omaa kohderyhmäänsä tutkinut. Tiedetäänkö ylipäätänsä millainen on haluttu kohderyhmä? Onko olemassa erilaisia segmenttejä mihin halutaan vedota? Tunnetaanko kohderyhmän käyttäytymistä ja arvoja? jne...

Jos mainostaminen perustuu enemmän heittoihin kuin faktoihin, on epäonnistuminen todennäköisempää. Kaikki tiedämme suurinpiirtein TPS:n resurssien vajavaisuuden, mutta markkinointimielessä tutkittu tieto on kaiken lähtökohta. Vaikka jääkiekkobisnes on hyvin omalaatuinen, on siinä paljon samoja teemoja kuin missä tahansa liiketoimessa.

Oudoksun myös hieman uutta koukuttamisyritystä. Ei markkinataloudessa asiakas vastaa yrityksen menestyksestä edes urheilullisesti. Uskoisin, että tämän tyylinen markkinointi pikemmin vieraannuttaa potentiaalisia asiakkaita.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
kausi kirjoitti:
No siitä perusideasta voisi lähteä ettei mainoksessa vihjaamallakaan syyllistetä asiakasta tai tarkemmin ilmaistuna ladata tälle painetta yrityksen menestymisestä. Palloseura kun kauppaa tuossa lippuja ja yrittää hankkia sitä kautta itselleen osakeyhtiöiden perustoimintaan kuuluvaa taloutta kuntoon eikä esim hanki sotaveteraaneille rahoitusta.

Jack's wasted life kirjoitti:
Oudoksun myös hieman uutta koukuttamisyritystä. Ei markkinataloudessa asiakas vastaa yrityksen menestyksestä edes urheilullisesti. Uskoisin, että tämän tyylinen markkinointi pikemmin vieraannuttaa potentiaalisia asiakkaita.

Tietenkin katsojat vaikuttavat ottelun lopputulokseen. Yksittäisen katsojan rooli on pieni, mutta kollektiivisesti homma alkaa saada suurempia mittasuhteita niin pelillisesti kuin taloudellisestikkin. Sitä paitsi loppujen lopuksi kannattajat ovat seura. Pelaajia, johtoporasta tulee menee, mutta kannattajat pysyvät.

Jack's wasted life kirjoitti:
Kaikki kulminoituu taas siihen, että kuinka paljon TPS mainostoimistoineen on omaa kohderyhmäänsä tutkinut. Tiedetäänkö ylipäätänsä millainen on haluttu kohderyhmä? Onko olemassa erilaisia segmenttejä mihin halutaan vedota? Tunnetaanko kohderyhmän käyttäytymistä ja arvoja? jne...

Tämä on hyvin tärkeä asia. Parhaaseen lopputulokseen päästäkseen markkinointi ei voi olla sammallaista lapsiperheille, perus kannattajille ja yrityksille. Markkinoinin sekmentointi vaatii suhteellisen paljon resursseja, mutta pitkän päälle kannattavaa toimintaa.

Jack's wasted life kirjoitti:
Jos mainostaminen perustuu enemmän heittoihin kuin faktoihin, on epäonnistuminen todennäköisempää. Kaikki tiedämme suurinpiirtein TPS:n resurssien vajavaisuuden, mutta markkinointimielessä tutkittu tieto on kaiken lähtökohta. Vaikka jääkiekkobisnes on hyvin omalaatuinen, on siinä paljon samoja teemoja kuin missä tahansa liiketoimessa.

Urheiluseuran markkinointi on enemmän mielestäni samallaista prosessia kuin kansallisvaltioiden luonti. Ainaiseen menestykseen ei voi luottaa ja tärkempää on saada kannattajat mahdollisimman vahvasti sitoutumaan omaa seuraa kohtaan. Vaikka kilpaillaankin ihmisten vapaa-ajasta erilaisten muiden aktiviteettien osalta, niin se yhteisöllisyys ja "lokaalinen heimolaisuus" ovat sellaisia arvoja joita ei muilla vastaavilla toimijoilla ole. Kuitenkin nykypäivän maailmassa, jossa rajat häviävät ja valtiot siirtyvät pienemmistä yksiköistä isompiin, niin on havaittu pienempien yksiköiden (kaupunkien ja urheiluseurojen) muuttuvan tärkeämmiksi niiden asukkaille. Tämä asia erottaa urheilumarkkinoinin periteisestä viihdeteollisuuden markkinoininsta.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Jaakko kirjoitti:
Tietenkin katsojat vaikuttavat ottelun lopputulokseen. Yksittäisen katsojan rooli on pieni, mutta kollektiivisesti homma alkaa saada suurempia mittasuhteita niin pelillisesti kuin taloudellisestikkin. Sitä paitsi loppujen lopuksi kannattajat ovat seura. Pelaajia, johtoporasta tulee menee, mutta kannattajat pysyvät.

TPS kyllä myy tällä mainoksellaan lippuja jotta saisi rahaa eikä yhteisöllisyyttä hallille. Vaikka halli olisi viimeistä paikkaa myöden ostettu, ei lupaus varmuudella toteudu mutta tilipussi lihoaa kyllä. Parasta mainosta ovat eilisen kaltaiset pelit. Otteluketjusta voi poimia useitakin kirjoituksia, joissa ihmiset erittäin tyytyväisiä näkemäänsä.
 

FlyingFinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + muut turkulaiset
Minä en näe TPS:n mainoksissa minkäänlaista asiakkaiden syyllistämistä, pikemminkin koen Palloseuran tarjoavan mahdollisuutta ottaa osaa TPS:n urheilulliseen menestykseen. Onhan mukavaa että asiakas kokee itsensä merkitykselliseksi vielä sen 20 € maksaneen lipun ostettuaankin. Mainoksen henkihän ei ole millään tavoin vihamielinen tai painostava, ainakin Kärpät-pelin mainoksessa oli hymyilevä Hurme. Eri asia jos kuvassa olisi pää punaisena ärjyvä Jortsu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös