kausi kirjoitti:
No siitä perusideasta voisi lähteä ettei mainoksessa vihjaamallakaan syyllistetä asiakasta tai tarkemmin ilmaistuna ladata tälle painetta yrityksen menestymisestä. Palloseura kun kauppaa tuossa lippuja ja yrittää hankkia sitä kautta itselleen osakeyhtiöiden perustoimintaan kuuluvaa taloutta kuntoon eikä esim hanki sotaveteraaneille rahoitusta.
Jack's wasted life kirjoitti:
Oudoksun myös hieman uutta koukuttamisyritystä. Ei markkinataloudessa asiakas vastaa yrityksen menestyksestä edes urheilullisesti. Uskoisin, että tämän tyylinen markkinointi pikemmin vieraannuttaa potentiaalisia asiakkaita.
Tietenkin katsojat vaikuttavat ottelun lopputulokseen. Yksittäisen katsojan rooli on pieni, mutta kollektiivisesti homma alkaa saada suurempia mittasuhteita niin pelillisesti kuin taloudellisestikkin. Sitä paitsi loppujen lopuksi kannattajat ovat seura. Pelaajia, johtoporasta tulee menee, mutta kannattajat pysyvät.
Jack's wasted life kirjoitti:
Kaikki kulminoituu taas siihen, että kuinka paljon TPS mainostoimistoineen on omaa kohderyhmäänsä tutkinut. Tiedetäänkö ylipäätänsä millainen on haluttu kohderyhmä? Onko olemassa erilaisia segmenttejä mihin halutaan vedota? Tunnetaanko kohderyhmän käyttäytymistä ja arvoja? jne...
Tämä on hyvin tärkeä asia. Parhaaseen lopputulokseen päästäkseen markkinointi ei voi olla sammallaista lapsiperheille, perus kannattajille ja yrityksille. Markkinoinin sekmentointi vaatii suhteellisen paljon resursseja, mutta pitkän päälle kannattavaa toimintaa.
Jack's wasted life kirjoitti:
Jos mainostaminen perustuu enemmän heittoihin kuin faktoihin, on epäonnistuminen todennäköisempää. Kaikki tiedämme suurinpiirtein TPS:n resurssien vajavaisuuden, mutta markkinointimielessä tutkittu tieto on kaiken lähtökohta. Vaikka jääkiekkobisnes on hyvin omalaatuinen, on siinä paljon samoja teemoja kuin missä tahansa liiketoimessa.
Urheiluseuran markkinointi on enemmän mielestäni samallaista prosessia kuin kansallisvaltioiden luonti. Ainaiseen menestykseen ei voi luottaa ja tärkempää on saada kannattajat mahdollisimman vahvasti sitoutumaan omaa seuraa kohtaan. Vaikka kilpaillaankin ihmisten vapaa-ajasta erilaisten muiden aktiviteettien osalta, niin se yhteisöllisyys ja "lokaalinen heimolaisuus" ovat sellaisia arvoja joita ei muilla vastaavilla toimijoilla ole. Kuitenkin nykypäivän maailmassa, jossa rajat häviävät ja valtiot siirtyvät pienemmistä yksiköistä isompiin, niin on havaittu pienempien yksiköiden (kaupunkien ja urheiluseurojen) muuttuvan tärkeämmiksi niiden asukkaille. Tämä asia erottaa urheilumarkkinoinin periteisestä viihdeteollisuuden markkinoininsta.