Minä en oikein usko, että näistä "alemman kategorian" lupauksista olisi nykyaikana realistista kasvattaa suuressa määrin Tepsissä pitkään pelaavia hyviä liigapelaajia. Jokainen pelaaja haluaa mennä joka kausi jollain tavalla eteenpäin. Jos nyt joku "alemman kategorian" lupaus kasvaa Tepsissä hyväksi liigapelaajaksi, ei hän silloin ajattele, että kun minä olen vain tällainen alemman kategorian lupaus niin olen nyt saavuttanut urani huipun ja jäänpä tähän Tepsiin pelaamaan loppu-uran ajaksi. Kyllä siinä useimmille vähitellen hiipii mieleen ajatus, että täällä pääsin tähän asti, olisiko aika hakea uusia virikkeitä eri ympäristöstä? Tavoitellako yhtä isoa roolia suuremman budjetin jengissä, vai isompaa roolia pienemmän budjetin jengissä, vai löytyisikö ulkomailta jotain mielenkiintoisia mahdollisuuksia? Liigaan mahtuu kerrallaan ehkä 1-2 joukkuetta, jotka pelaavat joka kausi mestaruudesta ja voivat sen takia pitää paremmin kiinni niistä pelaajista, jotka ovat jo saaneet joukkueessa roolia, koska tällaisessa menestysjoukkueessa jokainen haluaa pelata. Aina harvoin joku poikkeus on, mutta se vain on nykypäivää, että pelaajat vaihtavat joukkuetta melkein järjestäen vähintään muutaman vuoden välein. Jonkun jo kokeneen pelaajan saa todennäköisemmin asettumaan aloilleen ja pidettyä joukkueessa useita vuosia, mutta äärimmäisen harva nuori pelaaja taitaa haluta pelata vain yhdessä joukkueessa ~30-vuotiaaksi asti.Viestin kirjoittamisen jälkeen tuli mieleeni, että Marjalalla tulee tämän kauden jälkeen 2,5 kautta täyteen merkittävässä roolissa. Se on hyvä juttu. Pohdiskelin asiaa siitä näkökulmasta, että kuinka paljon kokonaisuus kärsii siitä, että panostetaan huippulukauksiin ja korkean potentiaalin omaaviin pelaajiin. Minusta yksi ongelma vuosien varrella on ollut se, että miten saadaan näistä vähemmän lupaavista ja vähemmän potentiaalisista pelaajista kasvatettua hyviä liigapelaajia, jotka pysyisivät Tepsissä pidempään. He ovat niitä hyviä pelaajia liigaan, mutta eivät ole niin hyviä, että pääsisivät ulkomaille tai NHL kaukaloihin. Voiko käydä niin, että nämä "alemman kategorian" lupaukset jäävät näiden huippulupausten jalkoihin?
Näitä "alemman kategorian" lupauksia (esim Intonen) saa myös kasvattaa ja kypsyttää pidempään kuin superlupauksia (esim Marjala). Siinä kypsyttelyvaiheessa nämä vievät paikan rosterista, mutta eivät vielä aivan valtavasti anna takaisin. Näitä kypsyteltäviä lupauksiakaan ei voi määräänsä enempää olla joukkueessa, jos jotain menestystavoitteitakin halutaan ylläpitää. Nuo superlupaukset ovat tässä siitä hyviä, että eivät tarvitse pitkää kypsyttelyaikaa, kun alkavat jo tuottaa hyvää joukkueen pussiin. Eivät siis vie rosterista niin paljoa tilaa. Kuinka paljon sinne sitten halutaan pelaajia, jotka "eivät pääse ulkomaille?" Kai siellä on joka kausi ollut kärkirooleissa pelaajat, jotka kelpaisivat ulkomaillekin. Tuskin heitä halutaan downgreidata niin en oikein tiedä, mihin kohtaan rosteria mahtuisi mitenkään merkittävä pelaajia, jotka olisivat hyviä Tepsissä, mutta eivät kelpaisi muualle?
Puoliamatööriaikana tuo vielä onnistui, kun Nhl vei vain aivan parhaat päältä ja muut pelasivat uran kotikaupunkinsa jengissä.