Anttalainen on nuori, Korppari pelaa viimeisiä vuosiaan.
Tulehduksellinen suolistosairaus ei koskaan katoa, rauhalliset ja aktiivivaiheet vaihtelevat ja oikeanlainen, sopiva ja tehokas lääkitys toki lyhentää ja helpottaa aktiivivaiheiden kanssa pärjäämistä.
Aivotärähdykset eivät myöskään "nollaannu" kun tuollaisen saa, vaan kerta kerralta jälki yleensä pahenee. Seuraava voi hyvin vaikka päättää uran. En tosiaan tätäkään lähde vielä ylitseviivaamaan.
Lonkka varmaan parantunut ja ei ole ainakaan näillä tiedoilla uusiutuva ongelma, sydänlihastulehdus ei tietenkään ole pysyvä vaiva eikä ensisijainen tauti edes vaan syntyy yleensä jonkun "jatkeena". Näistä en siis enää näin vuosien jälkeen ole huolissani, mutta aivotärähdysriski, pysyvä sairaus ja viimeisen 5 vuoden aikana vain 100 pelattua peliä (puolet näistkin yhden kauden aikana) ja ainoastaan yksi yli 40 pelin kausi, kyllä tuossa minulle on ainakin ihan tarpeeksi kysymysmerkkejä.
Ja kuten todettua, avosylin vastaan kokoonpanoon, varmasti riittää terveenä. Mutta varoituksena vaan niille, jotka odottavat pysyvää palasta, varsinkin kärkiketjuihin, että ilo voi olla hyvin lyhytaikaista.
Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
Tottakai suolistosairaus vaikuttaa pelaajaan henkisesti ja akuutissa vaiheessa fyysisesti lisäksi. Muttei se estä pelaamista ja mm. Ramstedt pelannut kokonaisia kausia taudin kanssa vaikka akuutteja vaiheita osunut pelirytmiin. Toki tilastoskouttauksella niin Ramstedt diagnoosin jälkeen pelannut KHL:ssä, mutta viime vuosina toki hyytynyt. Johtuuko sitten sairaudesta vai mistä. En sen enempää salapoliisityötä tehnyt. Tämä on käsittääkseni ainut joka Korpparilla oikeasti vaikuttaa fyysiseen ja henkiseen puoleen. Ja toki sairaus ei kaikilla taatusti ole samanlainen, joten joillain tulee varmaan akuutteja vaiheita enemmän kuin tosilla ja aggressivisuus voi olla eritasoa.
Lainaus Ramstedtin haastattelusta:
"
Ei yhtään ottelua väliin
Kun pelasin viimeisintä kauttani HIFK:ssa, olin joukkueemme ainoa, joka pystyi pelaamaan kaikki laskemani 89 peliä. Mielestäni se on ihan hyvä osoitus siitä, ettei sairauteni rajoita kovinkaan paljoa. Koko urallani en ole sairauden takia jättänyt yhtään peliä väliin.
Kerran, kun akuuttivaihe oli juuri alkanut, liippasi läheltä. Vielä viisi minuuttia ennen pelin alkua juoksin varusteet päällä vessaan. Menin kuitenkin jäälle, ja itse ottelu sujui normaalisti."
Eihän aivot aivotärähdyksestä nollaannu, mutta jos siitä on toipunut niin eise elämää haittaa ja jos ei ole toipunut niin ei kaukaloon kuulu. Tottakai seuraava aivotärähdys iskee aina pahemmin. Mutta aivotärähdys on aina vaarallinen oli niitä sitten historiassa tai ei. Niin en tuota pitkäksi miinukseksi Korpparin vihkoon laittaisi, koska se aivotärähdysriski on jokaisella pelaajalla.
En ymmärrä mitä merkitystä viimeisen viiden kauden aikana 100pelin pelaamisella on, kun ollaan tässä käyty syyt läpi. Nämä kysymysmerkithän on käyty läpi. Niitä ei ole. Ja itse nostat esille, että ainoastaan suolistotauti ja aivotärähdysriski ovat kriittisiä tältä ajalta. Ja suolistotauti voi olla suhteellisen hyvin hallinnassa kuten Ramstedilla ja aivotärähdysriski on kaikilla.
Enkä mä sitä sano, ettäkö Korpikoski pelaisi 60peliä ja pudotuspelit, muttei tollasta voi luvata kenestäkään. Yhtähyvin Anttalainen voi hajota ekan kymmenen pelin jälkeen tai kuka tahansa muu. Mutten mä nää mitään erityisen suurta todennäköisyyttä, että se on vähemmän kuin muilla ja Korpikoskea pitäisi käsitellä silkkihansikkain, ettei hajoa.