Missaat nyt pointini. Kyse on puhtaasta matematiikasta. Jos me emme saa tarpeeksi pisteitä 10 ensimmäisessä pelissä, niin sinne kuuden sakkiin on äärimmäisen vaikea päästä, koska lopuista peleistä pitäisi saada sitten huomattavasti enemmän pisteitä kuin muut joukkueet, jotka ovat ottaneet pisteitä tasaisesti kauden alusta alkaen.
Tehdään nyt esimerkki. Viime kaudella 6 sakkiin pääsi 1,67 pisteen pistekeskiarvolla. Oletetaan, että tällä kaudella riittää pyöristetty luku 1,7 eli 102 pistettä 60 pelistä. Jos nyt joukkue hakisi itseään ensimmäiset 10 peliä ja hankkisi pisteitä saman verran kuin Tepsi Leimeen aikana eli 3 pistettä, niin me oltaisiin kusessa. Loput 50 peliä Tepsin pitäisi pelata 1,98 pistettä/peli keskiarvolla - arvaa montako joukkuetta pelasi tällä tai isommalla keskiarvolla viime kaudella, Lukko.
Oot sitä meiltä, että TPS ottaa tällä pelillä 3pistettä ekasta kymmenestä pelistä?
Ymmärsin, että puhut matematiikasta, mutta mä taas puhuin kokonaisuudesta ja tän hetkisestä tilanteesta. Ja se on itsestäänselvää, että jos otat syksyllä 0pistettä niin ihan sama mitä keväällä tapahtuu niin on ulkona. Mun mielestä tollanen 0.3ppg on hyvin epätodennäköistä tällä joukkueella. Ja tässä on kauhisteltu alkukauden harkkaotteluita, joissa otettu kuitenkin liigajengin tasosia ja kovempiakin vastaan 0.8ppg(Joka toki on paska ja parempaa odotettiin, muttei kausi vielä ole ohi). Kyse oli nimenomaan nousujohteisuudesta ja muita joukkueita paremmin kehittymisestä. Eli mun oletusarvo oli, että tästä parannetaan eli ppg kasvaa noin tilastollisesti. Ja tätä kehitystä on järkevää seurava vasta kun kausi on pidemmällä.
Jos puhutaan kevään formista, ni etsä voi verrata kokokauden pistekeskiarvoa. Toki joukkueiden lukumäärä tohon yli 2pisteen keskiarvoon ei hirveästi kasva. Mutta muum muassa HIFK veti vikat 20ottelua 2.15keskiarvolla. Ja voisin väittää, että TPS on aika kova mestarikandidaatti, jos painaa ekat kymmenen peliä kolmepistettä. Ja loppukauden HIFK:n piste keskiarvolla.
Jos käännetään asia toisinpäin, että otetaan syksyllä se 2ppg ja kaikki hyvin. Ni jos joukkue ei kehity niin sillä ei ole mitään merkitystä keväällä. Turpaan tulee. Noin esimerkkinä 2009-2010 kauden Lukko. Oli aika suvereeni joukkue alkukaudesta ja TPS:ää vastaan 4-0 turpaan, vaikka vasta runkosarjan kuudes ja vikalla kierroksella varmisti suoran pleijaripaikan.
Eli mun pointti on, että tän hetken formilla ei ole juurikaan merkitystä vaan että homma kehittyy ja keväällä ollaan kovimmillaan. Toki jos vedät aivan päin persettä alkukauden, ni vaikeeta tai mahdotonta on, kuten lasku esimerkkisi osoittaa. Ja tästä oon ihan samaa mieltä. Mutta aika vihkoon saa ton alkukauden vetää, että keväällä ei oo mahiksia. Jos oletetaan että joukkue parantaa tasaisesti ja tehokkaammin kuin muut. HPK tosin tästä ihan hyvä esimerkki. Veti vikat 20peliä 1.9ppg ja ei mahtunut edes sääleihin.