Annetaan Hakkaraiselle reilu mahdollisuus näyttää osaamisensa, eikä tuomita vielä. Luultavasti on aika edullinen, niin eihän tässä kokeilussa ole hirveästi menetettävää. Pakko kuitenkin ihmetellä, että millaista roolia hänelle on ajateltu, eikä täysin avaudu logiikka tässä tapauksessa. 4.ketjun sentteri meillä on Jasun muodossa ja Vainionpää voi hätätilassa tuurata. 3.ketjuun meillä on laittaa Intonen ja Hults. Minulla ei ole käsitystä, että kuinka todennäköistä on Pärssisen jääminen Pohjois-Amerikkaan, mutta jos hän pelaakin ensi kauden Tepsissä, niin siinä meillä on ykkösketjun sentteri. 2.ketjun sentteri siis puuttuu. Toki Hults voi osoittautua päteväksi 2.ketjun sentteriksi, mutta hän vaikuttaa enemmän täydelliseltä 3.ketjun sentteriltä. Se on totta, että sentteriosasto on todella kapea, joten sinne on hyvä saada laajuutta loukkaantumistenkin varalta.
Kärkiketjujen johtavan pelintekijän roolin täyttäminen on kuitenkin ollut kesän aikana prioriteetti numero yksi. Kalliokin on puhunut, että kesän aikana tulee yksi kärkikejtujen avainpelaaja, eikä Hakkarainen täytä tätä kriteeriä millään. Näytöt puuttuvat käytännössä kokonaan. USHL:ssä on tehnyt mukavat tehot, mutta minulla ei ole käsitystä ko. sarjan tasosta. Jotenkin tämä nyt haiskahtaa sellaiselta toivotaan toivotaan paniikkiratkaisulta, mutta mielelläni olen väärässä ja Hakkaraisesta kuoriutuu laadukas hyökkäyspään kapellimestari ja johtava pelintekijä. Ei kyllä ole yhtään odotuksia hänen suhteensa, mutta toivottavasti yllättää positiivisesti. En jaksa uskoa, etteikö kesän aikana olisi löytynyt laadukasta kärkiketjujen sentteriä kovemmilla näytöillä. Vai onko minulla nyt mennyt ohitse joku Kallion haastattelu, jossa hän on todennut pelaajamarkkinoilla olevan hiljaista?
Menestyksekkään viime kauden jälkeen olisin toivonnut vähän kunnianhimoisempaa lähestymistapaa joukkueen rakentamisessa tähän kauteen, sillä periaatteella, että pitää takoa, kun rauta on kuumaa. Keväällä saatiin jonkinlainen boomi aikaiseksi, vaikka yleisö ei hallille päässyt ja puolustettavana on liigan kakkossija. Seurassa purjehti myötätuulessa ja ylitti kaikki odotukset. Nyt olisi voinut painaa vähän kaasua ja hankkia pari isoa kalaa hyökkäykseen. Joo Sandberg tuli ja hänen pitäisi olla iso kala, mutta muuten. Rodewald on esittänyt kuulemma lupaavia otteita ja näin eilisen Ässät-TPS harjoituspelin ja hän oli siinä ihan hyvä.
Harvoin ulkomaalaishankinnat mitään varmoja kortteja ovat, jotka onnistuvat sataprosenttisen varmasti. Kestner ja Iskhakov olivat viime kauteen lähdettäessä isoja arvoituksia ja jälkimmäisellä rupesi kunnolla kulkemaan vasta joskus joulutauon jälkeen. Puolustuspää on ehdottomasti liigan parhaimmistoa ellei jopa paras ja tästä ei ole epäselvyyttä. Hyökkäysosasto uhkaa jäädä varsinkin senttereiden osalta keskinkertaiseksi ja jos Pärssinen ei Pohjois-Amerikasta palaa, niin sitten on käsissä iso ongelma. Hyökkäyksessä on kyllä potentiaalisia pelaajia, mutta paljon kysymysmerkkejä. Ei se hirveästi auta, jos Tepsille tehdään maksimissaan yksi maali per peli, jos hyökkäyspäässä ei saada tulosta aikaan. Hienoa, että nuorille pelaajille annetaan myös hyökkäysosastolla roolia, vastuuta ja näyttöpaikkoja, mutta ei heidän varaansa voi liika laskea.
Eilisestä Ässiä vastaan pelatusta harjoituspelistä voin todeta sen verran, että pelaaminen oli kohtuullisen hyvää, vaikka ei se missään nimessä valmista ollut. Tekemistä riittää kyllä, mutta hyviä elementtejä pelissä oli. Jimi Suomi väläytteli samoin Pyyhtiä. Rodewald oli hyvä.
Sekin minua ihmetyttää, että kauden alun lähestyminen ei näy missään. Markkinointi ja mainostaminen on lähes olematonta. Nyt pitäisi todellakin luoda hyvän viime kauden jälkeen hypeä ja innostusta. En ole vielä yhtäkään mainosta nähnyt, jossa Tepsi markkinoisi kauden alkamista. Muutenkaan missään ei tuoda esille, että kauden alku lähestyy ja nyt jatketaan siitä, mihin jäätiin. Todella hiljaista ja tämä on minusta erikoista.