Mulla ei sinänsä ole vahvaa mielipidettä siitä tarvitaanko Väyrystä vai ei. Eli ei suuresti harmita vaikka lähtikin. Hiukan kuitenkin haluan haastaa näitä näkemyksiä, joissa ollaan vilpittömän iloisia että lähti.
Tuo tilasto on ihan faktaa ja eipä tuossa hurraamista ole. Väyrysen yksi maalirikas kausi taisi vähän johtaa porukkaa harhaan. Silloin taisi mennä joka toisella vedolla sisään.
Mutta ei kai oletusarvo ole että Väyrynen on pistenikkari? Itse olen pitänyt alakenttien monipuolisena puurtajana, jolta pisteet on lähinnä bonus. Arvo on jossain muualla kuin pisteissä (työnteko, alivoimat, hapenanto kärkikentille jne).
Mieluummin mä kattelisin Väyrystä kolmos-nelosketjussa kuin Budishia jolla ei ole mitään käyttöä moisessa roolissa. Ja harhakuvitelmissani myös hinta on jotain muuta.
Eli en koe että Väyrynen on ollut Tepsin suurimpia ongelmia missään nimessä vaan ennemminkin viime kaudella sakkasi koko kärkiosasto ja valmennus. Totta on että alaketjujenkin osalta oli toivomisen varaa, mutta todellisuudessa ongelmat olivat Wirtasen, Filppulan, Budishin, Salosen, Lukan, Sundin ja Nättisen kaltaisissa ohivedoissa.
Mutta nähtävästi Väyrynen ja Karvonen ym lähti, Kuru jäi? Kuru 26, Väyrynen 22. Edelleen olisin pitänyt ennemmin Väyrysen mutta jos noista piti valita niin sopimustilanne oli mikä oli.
En nyt sanoisi, että olisin iloinen hänen lähdöstään, vaikka hän ei minun mielestäni ansainnut uutta sopimusta. En myöskään pidä Väyrystä menetyksenä ja sellaisena pelaajana, josta täytyisi pitää kiinni. Ainahan se ikävä juttu, kun nuori pelaaja ei pysty lunastamaan paikkaansa joukkueessa, mutta sellaista se elämä on. Väyrynen on niitä pelaajia, jotka eivät ole tarpeeksi hyviä lähteäkseen ulkomaille eli olisivat niitä potentiaalisia useamman vuoden runkopelaajia, jotka toisivat joukkueeseen sitä pysyvyyttä, jota myös tarvitaan. Väyrynen on vielä nuori pelaaja ja kehittyvässä iässä, mutta ei kehitystä ole viime vuosina hirveästi tapahtunut. Kaikkien pelaajien ei tarvitse olla pistelinkoja tai sellaisia, joiden maagisia lättysyöttöjä tai hienoja maaleja näytetään Urheiluruudussa uusintana moneen kertaan ja joita katsotaan Youtubesta vielä vuosien päästä. 1.ketu ja 2.ketju samoin ylivoima ovat Väyryselle ihan vääriä paikkoja. Näihin rooleihin Väyrysen osaaminen ja ominaisuudet eivät riitä.
Minusta Väyrysen suurimmat ongelmat ovat pieni koko ja se, että hän on fyysisesti aika pehmeä ja keskinkertainen. Hän ei pärjää kaksinkamppailuissa ja on vaikeuksissa tilaneissa, joissa joutuu vääntämään. Väyrysen pelaamiseen olisin kaivannut terävyyttä ja jämäkkyyttä. Kallio on nyt painottanut, että tulevaisuudessa Tepsin joukkueesta täytyy löytyä luistelu- ja kamppailuvoimaa, fyysisyyttä, taitoa ja sellaista tekemisen meininkiä. Väyrynen on kyllä nopea pelaaja, mutta kaikki nämä muut ominaisuudet häneltä puuttuvat. Kallio myös totesi yhdessä haastattelussa, että Tepsin joukkueesta on puuttunut halua mennä eteenpäin, halua voittaa ja menestyksen nälkää. Joukkueessa on Kallion mukaan ollut liikaa pelaajia, joille on riittänyt se, että osallistutaan. Minulle tuli näiden kommenttien yhteydessä mieleen yhtenä pelaajana Väyrynen. Minusta häneltä puuttuu sellaista positiivista raivoa ja tekemisen meininkiä. Sellaista asennetta, kuin Forsströmillä on, niin kaipaisin Väyryseltä ja monelta muultakin Tepsin pelaajalta. Väyrynen vaikuttaa vähän liian kiltiltä ja pehmeältä. Minusta Väyrynen ei oikein ole pystynyt tekemään jäällä sellaisia asioita, jotka auttavat joukkuetta.
Näistä edellä mainitsemistani asioista johtuen en näe häntä 4.ketjun pelaajana missään tapauksessa, koska sinne tarvitaan fyysisiä ja kamppailuvoimaisia pelaajia, jotka pysyvät vääntämään. 4.ketjun pelaajalla pitäisi olla sellainen sopivan ilkeä ja kiukkuinen. Sinne tarvitaan sellaisia moderneja telaketjuosaston miehiä. Leo Komarov ja Jari Sailio voisivat olla hyviä esimerkkejä ja he osaavat myös pelata. Juhani Jasukin käy hyvästä esimerkistä. 3.ketjuun Väyrynen voisi soveltua, mutta jos ajatellaan näitä asioita, joita Kallio on painottanut, että täytyy löytyä tulevasta Tepsin joukkueesta, niin Väyrynen on niiden ensimmäisten putoajien joukossa minun mielestäni. Väyrysen ongelmana on myös sellainen tasapaksuus ja se, ettei hänellä ole oikein selkeitä vahvuuksia luistelun lisäksi. Hän on vähän sellainen väliinputoaja, jolla on hankala löytää paikkaa joukkueessa.
Ei Väyrynen ollut Tepsin suurimpia epäonnistujia mennellä kaudella, eikä hän ollut joukkueen suurimpia ongelmia. Olen Black Starin kanssa samaa mieltä, että pelaajien osalta suurimmat pettymykset ja jopa flopit olivat Budish, Salonen, Lukka, Sund ja Nättinen. Ruotsalaiset + Squires pois lukien Larsson ovat sitten ihan oma luku sinänsä ja nimenomaan negatiivisessa mielessä. Hyökkääjiä, jos ajatellaan, niin Väyrystä pahemmin epäonnistuivat ainakin Wirtanen, Filppula (kokonaisvaltainen pelaaminen ja joukkueen suunnan näyttäjän rooli), Suoranta ja Karvonen. Ei siis Väyrynen ollut pahimpia alisuorittajia tai epäonnistujia, mutta kyllä hänenkin peliesityksensä jättivät paljon toivomisen varaa. Jos minä saisin päättää, niin kyllä minä mieluummin heivaisin Budishin mäkeen ja pitäisin Väyrysen, mutta Budishilla on valitettavasi vielä sopimus ensi kaudesta.
Nyt on sopiva hetki radikaaleihin uudistuksiin ja muutoksiin. Aika näyttää pitävätkö Kallion puheet paikkansa, mutta ainakin vaikuttaisi siltä, että vihdoinkin joukkueen rakentamiseen tulossa jokin punainen lanka ja järki. Kallion kuvailemassa joukkueessa ei minusta ole tilaa Väyryselle. Valitettavasi asia on näin, mutta sellaista se elämä ja erityisesti ammattilaisurheilu on. Olen sitä mieltä, että kun vuoden päästä päättyvät Budishin, Wirtasen ja Kurun sopimukset, niin heille on aika sanoa kiitos ja näkemiin. Olisin valmis jo nyt näyttämään ovea näille kolmelle, mutta tuskin sopimuksen alaisista pelaajista pääsee eroon. Ei heitä kukaan osta. Vielä lopuksi sanon, että en vain näe Väyryselle käyttöä ja sopivaa roolia joukkueessa ja on saanut aika monta vuotta antaa näyttöjä ja vähän on tasapaksuksi jäänyt. Nyt on muutoksia tulossa muutenkin, niin nyt on sopiva hetki kiittää Väyrystä menneistä vuosista ja toivottaa onnea ja menestystä jossain muualla.