Hyökkäys aiheuttaa myös aika paljon harmaita hiuksia ja kyllä minä senkin laittaisin melkein kokonaan uusiksi. Jos minä olisin Tepsin joukkueen kokoaja ja päävalmentaja, niin hyökkäysosasto aiheuttaisi aika paljon hampaiden kiristelyä ja miettimistä.
1.ketju xxx - xxx - xxx
2.ketju Nurmi - Nättinen - Pajuniemi
3.ketju xxx - Pärssinen - Korpikoski
4.ketju XXX - Wirtanen - Budish
Ykköskenttään tarvitaan uusi johtava sentteri. Vaikka Filppula on viime aikoina parantanut, niin kyllä hänen kohdallaan parasta ennen päivämäärä on jo mennyt. Hän on myös sellainen pelaaja, joka vajoaa muun joukkueen mukana, eikä ole joukkueen suuntaa kääntävä pelaaja. Hän ei ota joukkuetta reppuselkään ja kokonaisvaltainen pelaaminen on vajavaista. Filppulan syötöt ja oivallukset ovat parhaimmillaan maagisia ja pelikäsitys on edelleenkin loistava, mutta ehkä nyt on oikea hetki sanoa kiitos ja näkemiin. 1.ketjuun tarvitaan myös kliininen maalintekijä, joka pystyisi takuuvarmasti tekemään sellaiset 30 maalia. Malte Strömwallin kaltainen löytö olisi oikein hyvä. Toki siinä on huonona puolena se, että nämä liian hyvät pelaajat häipyvät ensimmäisen vuoden jälkeen muualle eli ilo on lyhytaikainen. Hyvän tai kovan kaliiberin maalintekijöitä Tepsiltä on jo jonkin aikaa puuttunut. Lähden siitä oletuksesta nyt, että Pajuniemi pelaa täällä myös ensi kaudella, mutta kyllä hänelle tarvitaan kaveriksi, joku maalintekoon pystyvä pelaaja.
2.kejuna kokeilisin kolmikkoa Nurmi, Nättinen ja Pajuniemi. Tämä ketju pelasi yhdessä ollessaan oikein hyvin ja jonkinlainen kemia heillä tuntui olevan. Nättinen on kyllä ollut pettymys, eikä ole viime aikoina saanut juuri mitään aikaiseksi. Voi tosin johtua osittain ketjukavereistakin. Ei hän ole pystynyt toistamaan näitä Saipa kauden esityksiään ja pienoinen floppi on ollut. Hänellä on kuitenkin sopimus ensi kaudesta, niin antaisin hänelle 2.senterin tontin.
Korpikosken tilanne ja taso on jonkin verran kysymysmerkki. Hänestä on jopa mahdotonta sanoa millä tasolla hän pystyy ensi kaudella pelaamaan. Viime aikoina on pelannut mainiosti eli hänet voi laittaa ylempiinkin ketjuihin, mutta ajattelin hänet istuttaa 3.ketjuun. 3.ketjun vasemmalle laidalle tarvittaisiin joku hyvä ja laadukas kahden suunnan hyökkääjä, jolta löytyy kamppailu- ja luisteluvoimaa. Osaako joku sanoa, että olisiko Tepsin junuissa, joku pelaaja, joka olisi kykeneväinen läpimurtoon kolmosen vasemmalla laidalla? Tunnustan, etten kovin hyvin tunne junnujen tilannetta. Pystyykö Intonen pelaamaan vasemmalla laidalla, kun hänellekin olisi hyvä antaa vastuuta liigassa?
Väyryselle, Lehtiselle, Kurulle ja Karvoselle sanoisin kiitos ja näkemiin. Väyryselle on vaikea löytää sopivaa roolia. Hän ei ole oikein kärkiketjujen tuloksentekijä, vaikka jossain yksitäisessä ottelussa voikin sen pari maalia iskeä. Sitten hän ei kuitenkaan ole alempien ketjujen roolipelaajakaan. Jos näistä neljästä pitäisi valita joku ensi kauden rotaatiopelaajaksi, niin valitsisin Väyrysen. Lehtisellä ei ole mitään annettavaa liigatasolla ja uskallan sanoa, että sama koskee myös Kurua. Hän on viime peleissä ollut hyvä, mutta hyvät esitykset ovat lähinnä koskeneet yksittäisiä pelejä. Kaipaisin alempiin ketjuihin eri tyyppistä pelaajaa, joten siks en taisi jatkoa. Karvosta koskee minusta sama asia. Ei ole tarpeksi hyvä ylempiin ketjuihin, mutta alemmat ketjut kaipaavat toisen tyyppistä pelaajaa. Luistelu on myös selkeä heikkous.
4.ketju on iso ongelma. Laitoin sinne nyt Budishin ja Wirtasen. Wirtanen on ollut tällä kaudella yksi suurimmista pettymyksistä. Hän ei missään tapauksessa voi ensi kaudella pelata kahdessa kärkiketjussa. Hän on kolmosen tai nelosen pelaaja ja laitoin nyt hänet neloseen, koska minusta 3.sentterin tontti kuuluu Pärssiselle. Wirtanen on kyllä turhan kallis pelaaja, joten jos joku seura hänet haluaisi ottaa, niin päästäisin kyllä menemään. Budishin palkasta minulla ei ole tietoa, mutta voi olla, että hänkin on pidemmän päälle turhan kallis pelaaja neloseen. Pelannut viime aikoina paremmin ja nyt hänestä on jotain hyötyä joukkueelle ollut, mutta kyllä minä hänetkin voisin päästää menemään, jos joku haluaa hänet ottaa. 4.ketju pitäisi laittaa kokonaan uusiksi ja ajatella uudella tavalla.
Hyökkäysosastoa on vaikea muodostaa ja junnuillekin pitäisi antaa mahdollisuuksia.
Tepsiltä puuttuu oikeastaan kokonaan hyvä nelosketju tällä hetkellä. Tuntuu, että siellä pelaavat tällä hetkellä ylijäämäpelaajat ja pelaajia, jotka eivät sovellu nelosketjuun. Kyllä nelosketjussakin pitää olla sopivat ko. rooliin hyvä pelaajat. Ei se voi niin olla, että neloseen nyt vain laitetaan ne, jotka jäivät jäljelle, kun ylempiä ketjuja täytettiin. Ensi kaudeksi nelosketju pitää laittaa kokonaan uusiksi. Sinne tarvitaan fyysisiä pelaajia, jotka pärjäävät kaksinkamppailuissa ja jotka osaavat puolustaa. Nelosesta pitää löytyä sopivan ilkeitä pelaajia. Leo Komarov voisi olla hyvä esimerkki ja on minusta esim. Kärpillä hyvä nelosketju.
Niittymäki joskus haasttelussa sanoi, että joukkue on hyvin roolitettu ja kaikenlaisia pelaajatyyppejä löytyy. No minä olen eri mieltä. Minusta Tepsin yhtenä ongelmana on ollut se, että roolitus on ollut huonossa jamassa. Tepsiltä on puuttunut ja puuttuu edelleen alempien ketjujen työmyyrät, jotka osaavat hyökätä ja puolustaa. Nelosketjussa painopiste on tietenkin puolustavassa pelaamisessa. Kamppailuvoimaa ja fyysiyyttä sekä sopivaa ilkeyttä on puuttunut. Näitä ominaisuuksia tarvitaan lisää. Lisää tarvitaan myös luisteluvoimaa ja taklauspelaamista. Minulle on tosin vähän epäselvää, että saako kohta liigassa enää taklata ollenkaan. Joukkueeseen tarvitaan näitä pelaajia, jotka sytyttävät joukkueen taistelemaan ja jotka itse taistelevat viimeiseen asti. Hyökkäysosastolle tarvitaan myös lisää nopeutta ja jalkoja. Tältä osastolta tosin puuttuu minusta vähän kaikkea.