Le Otteluraportti, long & drunken version
Noniin, lopultakin koneen ääressä, jälleen täytyy puolustukseksi sanoa että olen "hiukan" humalassa, isän kanssa nämä jälkipelit vähän venyivät.
Erittäin kiinnostavaksi pelin teki se että vanhemapani olivat mukana, ja isäni ei ole nähnyt jääkiekkoa livenä Väinämöisen jälkeen, ja äitinini, suuri Hifk-fani, lopetti jääkiekon seuraamisen siihen kun Lalli poistua joukoistamme. Hän oli kuulemma viimeinen pelaaja jolla oli munaa. Itse en ole Lallia nähnyt "tositoimissa", joten en osaa sanoa. Äidilleni silti positiivisena kommenttina mainittakoon, että hän vaati saada päälleen toisen peto-fanipaitani, ja jopa Hifk-lipun mukaan kun lähdettiin, mutta nosti metelin kun pojalta ei löytynyt Hifk-lippistä. Jä myöskin tämä 55-vuotias äitini huusi pelin aikana "verta kentälle!", joka herätti hiukan kulmien kohottelua lähikatsojissa, mikä ei ole mikään ihme, ottaen huomioon että olimme turussa. Äitini piti siitä kuulemma suuresti kun Lalli aikoinaan järjesti verta kentälle, tavalla tai toisella. Sen lisäksi Rantasila oli tosi komea. Naiset...
Veli Oloneuvos, pohjattomat kiitokseni, vierailu aitiossasi oli erittäin miellyttävää, seura oli hyvää, oli hauska tavata, Olvikin oli hyvää, mutta ennenkaikkea annoin suuren arvon sille 15v. Johny Walkerille, mahtavaa ainetta. Toinen erä meni suorastaan kuin siivillä, otetaan uusiksi ilman muuta kun keritään. (ei lampaita) Ottelun päätyttyä myös äitini kaivoi laukustaan esiin taskumatin, jolla pidin tunnelmaa yllä myös loppumatkan takaisin sivistyksen pariin, tosin tällä kertaa takapenkiltä. Mennessä sentään vielä ajoin, mutta paluumatkalla olin niin "tunteellisessa" tilassa että ei enää pystynyt.
Sitten asiaan.
Peli oli mielestäni ihan jees, vaikkakin enemmän olisin kaivannut sähinää ja tilanteita puolin ja toisin. Aika tarkkaan meni molemmat joukkueet, mutta minun mielipiteeni ei kuitenkaan kiinnosta ketään. Todellinen kiinnostuksen aihe löytyy vanhemmistani, jotka eivät ole siis nähneet kiekkoa vuosikymmeniin, miten on homma muuttunut?
Isä:
"Molemmat joukkueet luistelivat todella paljon, mutta peli oli jotenkin aika tylsää ja väritöntä, ei hienoja yksilösuorituksia, eikä kunnon taklauksia. Hifkillä oli tosi hyvä veskari, ja se ratkaisi pelin. Katsomossa todella hiljaista, vaikka muutama vääräleuka vähän ääntä pitikin. Kyllä se Hifk mitä kävin pikkukundina katsomassa oli jotenkin vetovoimaisempi."
Äiti:
Äiti kaipasi verta kentälle, taklauksia, ja ennenkaikkea tunnetta. "Moni pelaaja puolin ja toisin yritti hyvin, mutta kovin vaisua tuntui olevan tunnelma. Pelissä ei ollut oikein kunnon röyhkeyttä, joukkeista ei aistinut semmoista me-henkeä mitä vaaditaan kunnon kiekkopeliin, hiukan tylsä matsi. Ei ollut oikein sähköä ilmassa kuten ennenvanhaan, semmoista niinku agressiivisuutta olisi kaivannut lisää."
Mielenkiintoisia kommentteja etten sanoisi, ja taatusti täysin värittömin lasein. Ehkä se kertoo osaltaan jotain siitä mihin tämä suvi-urpo -liiga on menossa..? Millä uudet "juniorit" saadaan kiinnostumaan lajista jos se on tämmöistä, voi olla että jääpallo vie voiton.
Noh, takaisin minun ajatuksiini. Peli oli varsin tasainen ja kieltämättä hiukan väritön. Molemmin puolin oli muutama maalipaikka, mutta luulen että ilman maalivahtejakin lukemat olisivat jääneet Hifkille jotain 4-5. Zid teki hienon nousun maalille ja pisti karkin verkkoon, mutta todellisen oikeusmurhan jälkeen Hjannu hylkäsi maalin. Osa katsojista totesi että maalin tolppa oli ollut rikki jo 7,5 minuuttia, mutta en tiedä miten todellisuudessa. Enivei Lassila työnsi maalin pois paikoiltaan noin 0,5 sekuntia ennen maalia, joten mielestäni maalin hylkäys oli oikeusmurha. Minun statseissani Marek teki maalin, ja tyylikkään sellaisen vielä.
Turkuhalli, tunnelma kuin kirkossa, paitsi että kirkossa ainakin joku yrittää yleensä laulaa. Noin 13 kertaa olin kuulevinani toisestä päästä hallia jotain tyyliin t-p-s, mutta en ole ihan varma. Sen sijaan olin hyvin pettynyt ettei punaisia veljiä ollut paikalla kovin montaa. Oli vähän orpo olo huudella yksinään siellä töpseli-fanien keskellä. Jokaista huutoa sai aina puolustella että miksi nyt sitten se tuomari oli puusilmä. Siltikin voin sanoa että äitini Hifk-fanipaita selässään "Lindström" herätti sen verran huomiota Turussakin, ja minun Kivelä-fanipaita ilmeisesti sen verran sääliä, että suurimman osan ottelua sain huudella ihan rauhassa. Kiitos siitä Turkuun. Pelin jälkeen laulettuani yksin "iiäfkooiiäfkooiiäfkoo, iiäfkooiiäfkooiiäfkoo-o" sain yläkatsomosta ainakin yhden hyväksyvän tervehdyksen, kuten myös ainakin yksi Hifk:n pelaaja nosti mailansa minua kohti, ilmeisesti joko säälistä tai sitten sanoakseen että "turpa kiinni". Joka tapauksessa olin tyytyväinen, minut oli huomattu, ja sehän on tärkeintä. There's no celebrity like Merete.
Hifk teki sitten onneksi toisenkin maalin, joka oli Eetun taidonnäyte, kolmas paikka minun näkemissä peleissä, ja lopultakin osui. Hyvä meininki, tässä on asiallinen miesi. Kaikenkaikkiaan Hifk oli parempi osapuoli, ja mielestäni ansaitsi voittonsa. Tepsillä oli moninkertainen määrä jäähyjä, mutta kaikki aiheesta, ja varsin neitijäähyjä, fysiikassa Hifk oli kyllä selkeästi edellä.
Koska olen varsin vieraskorea ihminen (en kuitenkaan omaa sukulaisia Koreoissa), arvostelen ensin vierasjoukkue...eikunsiis kotijoukkue TPS:n:
- Rautee oli pelin paras sentteri, puolin ja toisin. Hyvää peliä alusta loppuun, melkein kävi välillä vituttamaan että miksei kukaan saa sitä kiinni.
- Alatalo on edelleen Hifkin näköinen mies, hyvää tsemppiä ja liikettä löytyy, toiveeni meille jo kaudesta 92-93, josko kymmenen vuoden odotus palkittaisiin ensi keväänä?
- Nurminen näkyi lähinnä luistellessa omaan päätyyn vihellyksen jälkeen.
- Seikola tuntui olevan ainoa Tepsistä jolla oli yhtään yritystä haastaa ketään Hifkistä. TPS ei tunnu miehen kykyjä näkevän, mutta minun mielestäni tässä kaverissa on potentiaalia, meille mahtuu ainakin minun puolestani, oikeasti kannattaa kysyä.
- Ketju Tuokko-Rautee-Kiviharju oli ainoa joka sai kunnolla painetta Hifkin päätyyn, mielestäni oikein hyvä peli heiltä, varsinkin ottaen huomioon että Rautee oli takaisin kehissä pitkän sairastelun jälkeen.
Sitten meirän poijjjaat:
- Kibestä ja Marekistä näki edelleen että eivät olleet ihan täydessä terässä, mutta hyvin molemmat pelasivat, ei kahta sanaa. Kibellä oli yv:llä hyvä paikka, mutta syöttö tuli luistimiin, ja Lassila ehti eteen.
- Hifkin pelistä näkee selvästi hyvän hyökkäävän sentterin puuttumisen. Tuomoa tarvitaan todella, nyt tuntuu että ideat loppuu kesken monella pelaajalla kun tullaan yli sinisen.
- Hirso tekee edelleen tuloaan, peli paranee koko ajan. Nytkin muutama aivan loistava kiekon ylöstuonti ja kynäily, myös yv:llä varmaa pelintekemistä kahdenkin TPS:n pelaajan ahdistaessa. Siinä on meille johtava sentteri vuosiksi eteenpäin, jos vaan pysyy liigassa. Myös ketjun muut osat Mrazek ja Turo pelasivat mallikkaasti, meidännäköisiä poikia.
- Ykkösketju pelasi hyvin, mutta edelleen, Tuomo puuttuu. Pärältä hienoa tsemppiä ja karvausta, Kibeltä hienoa tsemppiä ja pelinrakentelua, mutta vaikuttaa siltä että juuri Tuomo on se puuttuva pala joka hitsaa nämä loistavat pelimiehet yhteen. Siltikin Kibe spurttasi hienosti yksin läpi ja pisti karkin tyhjään verkkoon. Arvasinkin että joku tästä kuittaa, mutta luulen että monelta pelaajalta olisi jäänyt ko. kiekon perään syöksyminen väliin, tyhjä maali tai sitten ei tyhjä maali. Kibe hoiti homman hienosti. Ei sillä, Häbäkin pelasi hienon pelin vaikkei pisteillä juhlinutkaan, mielestäni paras näkemistäni. Ei ehkä erotu kamalasti millään osa-alueella, mutta otsaan on kirjoitettu "joukkuepelaaja", ja sitä minä arvostan. Monta tilannetta oli missä vain Häbä painoi loppuun asti, kiitos siitä. Siinä on meidän tulevaisuuden 3. sentteri, toivotaan ettei iso perkele (NHL) vie.
- Hifkin paras ketju oli Holma-Luttinen-Vopat. Ketjun tavaramerkkiä ei tarvinne kertoa. Ei taidolla, ei tiedolla, ei tuurilla, vaan VOIMALLA. Ketju painoi pelin lähes joka vaihdossa TPS:n päätyyn, pysäyttäjää ei taida löytyä. Vauhdissa ja käsissä on ehkä hiukan toivomista, mutta yllättävää kyllä, Vopat tuntuu olevan tämän ketjun se pelintekijä, muiden ollessa niitä rouhijoita. Joka tapauksessa hyvää peliä näiltä pojilta, näytti ihan minun Hifk:ltani, ja siitä Eetullekin ansaittu maali. Tahto ja voima korvaa kaiken muun.
Vihko-Viitaluoma-Pikkarainen pelasi niin ikään hyvän pelin. Viitaluomasta uskon tulevan meille 2. sentterin tulevaisuuteen, Hirson ollessa se ensimmäinen. Vihko tsemppaa edelleen niin hienosti että ihan tulee kosteutta linssiin ja Piku on muuten vaan aivan loistava tyyppi, kaikenlisäksi vielä ilkeämielinen. Kun talonmies saa vielä vuoden tai kaksi lisää kokemusta, hän haastaa oikeasti J. Lehtisen Frank J. Selke -trophyn tavoittelijoissa, aivan loistava äijä. Hifk:n benchmark-pelaaja.
Puolustajista Marekilta vähän parempi peli, ja Lampberg pelasi ihan kelvollisesti myös. Ei pistänyt silmään ainakaan virheet tämän 1. parin ollessa kentällä. Jotenkin tuntui että TPS lähinnä keskittyi ottamaan pois Marekin ilmiömäiset kikat, eikä muistanut hyökätä ollenkaan. Meillehän se kyllä sopii.. :-)
Nicce-Saarinen pelasi taas varsin mallikkaan pelin, ei hirvittänyt juurikaan. Kerran tosin Nickeltä karvattiin kiekko aika pahassa paikassa, mutta tilastomies hoiti homman, jälleen kerran. Sen lisäksi Nicce ajeli Kiviharjun kerran aika rumasti laitaan, ja toi kiekon ylös pari kertaa komeasti, joten sanoisin että edelleen yksin meidän parhaita pakkeja, ellei jopa paras. Nyt ongelmana tuntuu olevan mailatekniikka, joka on kieltämättä auttamattoman heikko suhteutettuna äijän jo suorastaan maagiseen luisteluun. Enivei, varsin kunnioitettava peli taas kerran, ja jääaikaa tuli todella paljon, ainakin 25 minuuttia, ja vähintään yhtä paljon kuin Marekille.
Urkuri pelasi aika keskinkertaisen pelin, niskavillat nosti pystyyn yv:llä sokkosyöttö poikkikentän, mutta onneksi Tepsin karvaaja ei ollut ihan hereillä, muuten olisi tullut potentiaalinen maaliapaikka. Söde sen sijaan pelasi taas loistavan pelin, upeaa toimintaa kautta linjan. Jos Hifk yhtään menestyy tällä kaudella, uskallan väittää että emme nauti hänen suorituksistaan enää ensi kaudella.
Kaikenkaikkiaan siis hiukan ehkä hengetön peli, mutta kaikenkaikkiaan olen jälleen tyytyväinen monenkin meidän pelaajan panokseen.
Sivuhuomautuksena täytyy todeta että tämä oli todennäköisesti myös 4. ja viimenen peli tällä kaudella mitä näen rakastamaltani joukkueelta, velvollisuudet kutsuu jälleen. Kokonaissaldo on muuten neljä nähtyä maalia neljässä pelissä, että ehkä on parempikin jotta siirryn muille maille. Niccekin varmasti tekee sen maalin sitten Jyppiä vastaan, kuten veli punaiset_lasit jo ehtikin kommentoida. :-)
Tässä siis näin lyhyesti Turkkusest, hieno halli joka tapauksessa.
ps. meillä on hienompi skriini.