TPS 2011-2012 Runkosarjan 4. kvartaalin seurantaa

  • 56 098
  • 164

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Tarkennan vielä. Omalla kohdalla sanavalinnoissa painaa se, että vaikka tekisi mieli pitää vaikka pelisysteemiä ääneen ongelmallisena, niin sen kritisointi olisi auttamatta myöhäistä. Nyt on semmoinen olo, että kaikki on nyt tässä, eikä enempää voi tehdä. Palaset ei ole huonot, mutta ne ei vaan näytä riittävän. Tästä on näyttöä koko talvi. Tänään oli jalkeilla paras rosteri moneen aikaan, mutta ei ollut mitään saumaa. Voishan sitä sortua tuomareista nassutukseen. Tepsillä oli kuitenkin omat vastaavat yv-paikkansa ja palikkansa haudata vastustaja 10m syvyyteen paljon ennen kuin vastustaja sai mahdollisuutensa, jonka se käytti.

Ehkä mä rationalisoin liikaa tyhmien ukkojen yksinkertaista peliä, jonka ratkaisut käydään oikeasti tuureissa ja tunnetiloissa, mutta olkoot sitten niin.

Kieltämättä pelisysteemin kritisointi tälle kaudella on enää vähän niin ja näin. Ensi kautta ajatellen se onkin jo isompi kysymys ja silloin kyllä Virralla on ehdoton näytön paikka. Ei ensi kaudella voi enää kommentoida, että pelaajat tottuivat viime kauden häviämään. Oikeasti se on helvetin huono tekosyy jo tälle kaudelle.

Se mitä tässä nyt olen muutamaan otteeseen itsekseni pohtinut, että riittäkö tuon pakiston taso sittenkään pelaamaan riittävän kiekollisesti ja varmasti. Kuinka moni muu joukkue lyö tasaisen säännöllisesti ikärakenteeltaan seuraavanlaisen pakiston:

29 - 23
24 - 17
21 - 23

Keski-ikä alle 23v. Verrataanpa tilannetta toiseen pakistolta paljon vaativaan joukkueeseen, KalPaan:

31 - 32
28 - 28
20 - 24

Ka. 27 ja hiukan lisää. Aika huikaiseva ero. Mahtaakohan mistään liigajoukkueesta löytyä yhtä nuorta avauksen puolustusta kuin meillä on.

Onhan tuo tietysti kuin rahan laittamista pankkiin. Mutta ihan hirvittävää ihmetystä ei pitäisi tuosta epätasaisesta suorittamisesta tulla.

Hyökkäys meillä on materiaaliltaan jo ihan riittävä menemään ties minne. Se vain pelaa ihan yhtä ailahtelevasti kuin nuori puolustuskin. YV:stä voisi sanoa samaa, parhaimmillaan Anttila - Plihal - Vahalahti - Mojzis - Mikus on koko liigan paras YV-viisikko (vaikka verrattaisiin muihinkin parhaimmillaan). Mutta kun tulee pelejä, että nämä herrat eivät saa edes kunnollisia paikkoja aikaan.

AV on myös parhaimmillaan sitä 5min 5v3 tappavaa teräskalustoa. Lahjomattomat tilastot kertovat kuitenkin, että siltäkin listalta löydymme sijalta 8. Olemme ottaneet 4. eniten jäähyjä ja pelanneet 2. eniten 5v3 AV:ta. (Itseasiassa se on ihan onnistunutta vain 5 takaiskua 17:27 pelattuja 5v3 minuutteja. Ässäthän ei ole 7min aikana päästänyt tässä tilastossa yhtään maalia ja Blues on pelannut vain 2:30 tuollaista AV:ta. KalPa toisessa suunnassa 9:35, 5 päästettyä.)

Maalivahtina meillä on todella kuuma veskari, mutta samaa ongelmaa on edelleen pelaa siellä sitten 5 huippuseiviä/peli + varmaa työskentelyä muu peli pelaava Ortio tai 6 huippuseiviä/peli + hieman holtittoman näköistä työskentelyä esittävä (ja helppo maali silloin tällöin) Schwarz, tappiotili sen kuin kasvaa.

Eikä tuolta oikein löydy miltään osastolta (valmennus, pelaajisto, toimisto) sellaista "sakukoivua" tai "kaisuikkasta", joka vähän kopissa jyrähtäisi kun homma ei toimi ja näyttäisi tekemisellään että nyt mennään kaikki samaan suuntaan.

Ja silti jollain pervolla tasolla jaksan vielä uskoa, että tuo joukkue ei ole näyttänyt täysin sitä osaamistaan. Paljon on ongelmia vähän kaikenlaisen pelaamisen suhteen vuoronperään, mutta jos se saadaan sille oikealle raiteelle, oikeaan aikaan, niin miksei poffeissakin olisi mahdollisuuksia. Tällainen joukkue ei ikinä voisi menestyä runkosarjassa, mutta oikeaan hurmostilaan ja itseluottamuksen ollessa kohdallaan, miksei. Tietysti asian suhteen voisi olla paljon luottavaisempi jos meidän kopissa hääräisi eräs Lahdessa vaikuttava koutsi, mutta näillä on nyt mentävä.
 

All Behind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ristipisto, viivelähtö & Turun Palloseura
Virran pelityyli vaan on niin paska

Pelitapaa on harvinaisen helppo kritisoida, jos ei osaa katsoa sen taakse.

Tällä hetkellä Tepsin ongelmat, jos niitä sellaisiksi voi kutsua, johtuu aivan muusta kuin pelitavasta. Pelitavallisesti ollaan menty kokoajan eteenpäin ja joka päivä otetaan pieniä askelia parempaan. Ajoittaisia huonoja pelejä tulee aina.
Tilan tekemiseen, tilan voittamisen sijaan perustuva pelitapa vaatii, niin totaalista muutosta harjotepankista lähtien, että koko projekti ottaa kahdesta kolmeen kautta ennen kuin kypsät hedelmät voidaan poimia. Tällä hetkellä Palloseura on pelitavallisesti hyvässä vauhdissa. Ymmärrän toki, että tappiot syövät rotan lailla, niin ne syövät itseänikin, mutta on naurettavaa lähteä hakemaan tekosyitä pelitavasta, kun varsinainen ongelma se ei ole.

Itse näkisin tämän hetken ongelmaksi tietynlaisen pelihuumorin puutteen. Pelin sisällä esitykset vaihtelevat liikkaa. Tepsi voi pelata kolmesta erästä yhden erän hyvin, kiekko liikkuu, jalat käy, pelihuumori on korkealla. Sitten tulee yksi huono vaihto tai vastustaja iskee pelin tasoihin, niin niska menee heti poikki. Tässä olen samaa mieltä kuin Pekka Virta, viime kauden häviäminen näkyy ajoittain itseluottamuksen puutteena. Toisaalta yksi syy on myös meidän pakiston ikärakenne, kuten Axroz edellä havainnolisti. Paineen alla maila alkaa tutista ja tätä kautta se näkyy esim. Jyp pelin kaltaisina harhasyöttöinä. Tämä taas johtaa siihen ettei omista päästä vauhdilla ylittämään keskialuetta ja etenemään rintamahyökkäyksin maalipaikoille. Kun ensimmäiset syötöt jäävät taakse, tulevat eteen tai paukahtavat vastustajan lapaan on vaikea tehdä maaleja. Nämä virheet katoavat kokemuksen myötä.

Itse katson optimistisesti loppukautta. Playoff-paikka saavutetaan ja pudotuspelissä voi käydä ihan mitä vain. Kyllä tästä vielä hyvä kevät saadaan..
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Itse näkisin tämän hetken ongelmaksi tietynlaisen pelihuumorin puutteen. Pelin sisällä esitykset vaihtelevat liikkaa. Tepsi voi pelata kolmesta erästä yhden erän hyvin, kiekko liikkuu, jalat käy, pelihuumori on korkealla. Sitten tulee yksi huono vaihto tai vastustaja iskee pelin tasoihin, niin niska menee heti poikki. Tässä olen samaa mieltä kuin Pekka Virta, viime kauden häviäminen näkyy ajoittain itseluottamuksen puutteena..

Höpöhöpö, tuo on valmennuksen itselleen luoma excuse, ei mitään muuta. Valmennuksen tehtävä on tuoda joukkue freesinä askiin joka ilta. Jos ei onnistu, lähin peili auttaa vian etsinnässä. Totta kai myös pelaajilla on vastuu mutta niin on mukavilla valkuillakin.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä olen Lehdistöaition kanssa samoilla linjoilla enkä jaksa ymmärtää näitä kahden-kolmen vuoden löpinöitä. Todella hyvä valmentaja saa tuloksia aikaan nopeammin.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
TPS oli todella sekaisin ja repaleinen viime kauden jälkeen joten Pekka Virta joutui erittäin haasteelliseen tilanteeseen aloittaessaan Tepsin penkin takana. Viivästyneet pelaajaneuvottelut ym. härdelli joukkueen ympärillä eivät varmaankaan auttaneet asiaa.

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen valmennuksen toimintaan. Monet asettivat tällekin kaudelle tavoitteeksi karsintojen välttämisen mutta nytpä taistellaankin pääsystä sääleihin. Tämänhetkinen vire ei sitä paikkaa tosin lupaa mutta toivottavasti peli saadaan varmemmaksi ja play-off- paikka varmistettua jo ennen viimeistä kierrosta.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen nähnyt tällä kaudella toistakymmentä kotiottelua paikan päällä ja saman verran vierasmatseja (näistä osan telkkarin välityksellä). Olen nähnyt TPS:n pelaavan kotonaan erittäin hyvin, ja vastustaja on usein ollut erittäin viennissä, mutta ovat silti kyenneet matsit voittamaan poikkeuksellisten viimeistelyprosenttien myötä. Ja matsin jälkeen vierasjoukkueiden fanit toistavat järjestään samaa mantraa, jossa Palloseuran peli ei edes ollut hyvää ja että kaikki vedot lähti siniviivalta jne. Kärjistäen.

Olen alkanut miettiä että onko minulla vitulliset värilasit päässä, kun itse olen ollut äimänä siitä, miten vierailevien jengien fanit kuvittelevat että vastaavalla pelillä joukkueensa pelaavat pitkään keväälle? Sama pätee vieraspelejä, ne ovat tuloksellisesti olleet jopa ilmeisesti parempia, mutta pelillisestikin olen nähnyt pääsääntöisesti hyvää lätkää, rohkeaa kiekollista peliä, riskejä, fyysisyyttä ja luovuutta. Kuitenkin myös näihin peleihin mahtuu niitä näennäishallittuja matseja joista vastustaja korjaa potin tekemällä maaleja siinä missä Palloseura ei onnistu niitä tekemään.

Ekonomina asetan aina asiat perspektiiviin jossa katsellaan pitkän juoksun lopputulemia siinä missä lyhyen aikavälin vastaavia, ja olen vahvasti sitä mieltä että jos peli on hyvää ja voittavaa (poislukien pakkihasardit ja maalinteko), ratkaistaan sillä esimerkiksi pleijarisarjoja (jos ei tänä keväänä niin ensi keväänä), sillä paskempi joukkue ei voita neljää peliä vain yksittäisen pelin tehokkaamman maalinteon ansiosta. Jollain perverssillä tavalla oletan että tuo pelitapa tuo jossain vaiheessa tietyn rohkeuden pelaajiin, jossain tilanteessa missä ei ole mitään hävittävää (esim. hypoteettinen sääliplayoff-sarja tai jopa playoff-sarja), jolloin jälki voi olla hyvääkin.

Olen kyllä tietoinen siitä että tuossa pelissä on ollut ja on edelleen ongelmia, mutta tulokset eivät minusta aina mene niin paljon itse esityksen edelle kuin monen tälle palstalle kirjoittavan mielestä. Tiedän että tuolla noita vittasmäkimäisiä ratkaisuja tehdään pakkien keskuudessa, ja että molaripeli oli alkukaudesta luvalla sanoen kauheaa, sekä että maalinteko on meidän kundeille hankalahkoa ottelusta toiseen, mutta näihin ongelmiin auttaa rentous (tai no, maalivahtiongelmaan auttaa tietty vain ja ainoastaan Ortio). Kyllä ne syötöt omiakin löytää kun fiilis muuttuu hieman varmemmaksi, ja kyllä ne limput sinne vastustajan rysään uppoaa kun on upotakseen. Näin ainakin toivon.

Haluaisin kysyä muilta mikäli olette tehneet vastaavia havaintoja, vai olenko aivan yksin mielipiteeni kanssa siitä että peli on jopa kulkenut, ja että tulokset hämäävät. Voi olla, että minulla on tavallista vahvemmat värilasit, mutta tämän kirjoituksen pointti olikin lähinnä selventää sitä tosiasiaa, että nuo pelitapa-dissaukset ovat sitä itseään pahimmillaan, ja jotain jonka sellainen henkilö joka ei tajua lajista paskaakaan nostaa esiin. Kärjistetysti.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Haluaisin kysyä muilta mikäli olette tehneet vastaavia havaintoja, vai olenko aivan yksin mielipiteeni kanssa siitä että peli on jopa kulkenut, ja että tulokset hämäävät. .

Olet kyllä aivan oikeassa siinä että peli on välillä kulkenut jopa erittäin näyttävästi. Urheilussa on vaan mielestäni hiukan huonoa sanoa, että tulokset hämäävät. Mikään muu ei urheilussa merkkaa, kuin tulokset. Jos peli kulkee, mutta vastustaja tekee enemmän maaleja, niin pelit hävitään ja joukkue ei menesty. Sinänsä raadollista, mutta kylmä fakta.

Hyvät peliotteet tosin antavat uskoa tulevaan, koska kaiken järjen mukaan pelin hallinta tuottaa tulosta. Tämän hetken ongelmat ovat pieniä ja levittäytyneet laajalle alalle, mutta ovat valitettavasti olleet ne ratkaisevat asiat viime peleissä.

Tämä on meikäläisen näkemys asiaan. Tästä viestistä ei löydy ratkaisua Tepsin ahdinkoon, mutta eipä sitä varmasti löydy muiltakaan kannattajilta. Kyllä se ratkaisu löytyy niiltä miehiltä siellä joukkueen sisällä.
 

All Behind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ristipisto, viivelähtö & Turun Palloseura
Voi olla, että minulla on tavallista vahvemmat värilasit, mutta tämän kirjoituksen pointti olikin lähinnä selventää sitä tosiasiaa, että nuo pelitapa-dissaukset ovat sitä itseään pahimmillaan, ja jotain jonka sellainen henkilö joka ei tajua lajista paskaakaan nostaa esiin. Kärjistetysti.

Loistava kirjoitus kokonaisuudessaan!

Olen täysin samaa mieltä ja tätä koitin itsekkin tuossa yllä selventää. Pelitapa ei ole ONGELMA. Juuri, kuten Scissors yllä mainitsi. On helppoa kritisoida pelitapaa, kun sitä ei ymmärrä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, tilan tekemiseen perustuva pelitapa on vielä uusi tapa pelata jääkiekkoa. Kaikki harjoittelusta lähtien on uutta. Lähes kaikki Tepsin pelaajat ovat tottuneet pelaamaan lähes koko uransa tilan voittamiseen perustuvaa jääkiekkoa eli pystysuunnan jääkiekkoa, jossa tilaa voitetaan ylöspäin pelaamalla. Kiekkokontrolliin perustuvassa pelitavassa, eli siinä mitä TPS pelaa, tilaa tehdään mm. hidastamalla ja palauttamalla. Muutos entiseen on valtava. Kun ennen pelaajat olivat tottuneet pelamaan jatkuvasti koko ajan nopeasti ylöspäin, niin nykyään on pelattava hitaasti (lue: viivelähtö), puolinopeasti ja nopeasti. Pelaajien on pystyttävä pelin sisällä tekemään ratkaisuja, mitä milloinkin käytetään. Tämän muutoksen ymmärtää jokainen, joka on päivääkään pelannut puhumattakaan siitä, että olisi valmentanut. Sen takia kestää kahdesta kolmeen kautta ennen kuin pelaajat oppivat pelaamaan peliä selkäytimestä, eli ei tarvitse miettiä mitä tehdä vaan vastaus tulee automaattisesti. Tämä on asia jota mm. Black Star ei ymmärrä.

Mitä taas tulee Scissorsin esittämään näennäishallintaan, niin olen tässäkin asiassa samaa mieltä. Itse uskon, että syy on tähän juuri aikaisemmassa kirjoituksessa käyttämäni pelihuumorin puute, joka juontaa juurensa moneen asiaan mutta pääasiassa viime kauden jatkuvaan häviämiseen. Pressipoxi tyrmäsi tämän väitteen mutta itse pysyn sen takana. Kun vastustaja lyö pelin tasoihin tai menee johtoon, niin viime kauden jatkuva häviäminen iskee pelaajille ''Ei kai taas''-ajatteluna. Se näkyy kentällä ylivarovaisena pelaamisena, virheitä pelätään. Kun taas Virtakin kannustaa pelirohkeuteen: uskalla pitää kiekkoa. Tähän perustuu pääasiassa koko pelitapakin, pelirohkeuteen. Kun pelirohkeus puuttuu nähdään harhasyöttöjä jne. Se on aivan sama, kuinka paljon valmentaja huutaa, kun pelaaja yksilönä ei uskalla pelata. Tähän on yksi lääke ja se on voittaminen ja voittaminen johtaa itseluottamuksen nousuun. Pelkällä valtavalla itseluottamuksella tekee jääkiekossa jo paljon. Se nähtiin keväällä 2010.

Kyllä niitä voittoja alkaa tulla ajan myötä. Tänään on taas hyvä mahdollisuus.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Olen täysin samaa mieltä ja tätä koitin itsekkin tuossa yllä selventää. Pelitapa ei ole ONGELMA. Juuri, kuten Scissors yllä mainitsi. On helppoa kritisoida pelitapaa, kun sitä ei ymmärrä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, tilan tekemiseen perustuva pelitapa on vielä uusi tapa pelata jääkiekkoa. Kaikki harjoittelusta lähtien on uutta. Lähes kaikki Tepsin pelaajat ovat tottuneet pelaamaan lähes koko uransa tilan voittamiseen perustuvaa jääkiekkoa eli pystysuunnan jääkiekkoa, jossa tilaa voitetaan ylöspäin pelaamalla. Kiekkokontrolliin perustuvassa pelitavassa, eli siinä mitä TPS pelaa, tilaa tehdään mm. hidastamalla ja palauttamalla. Muutos entiseen on valtava. Kun ennen pelaajat olivat tottuneet pelamaan jatkuvasti koko ajan nopeasti ylöspäin, niin nykyään on pelattava hitaasti (lue: viivelähtö), puolinopeasti ja nopeasti. Pelaajien on pystyttävä pelin sisällä tekemään ratkaisuja, mitä milloinkin käytetään. Tämän muutoksen ymmärtää jokainen, joka on päivääkään pelannut puhumattakaan siitä, että olisi valmentanut. Sen takia kestää kahdesta kolmeen kautta ennen kuin pelaajat oppivat pelaamaan peliä selkäytimestä, eli ei tarvitse miettiä mitä tehdä vaan vastaus tulee automaattisesti. Tämä on asia jota mm. Black Star ei ymmärrä.

Mitä tähän pelitapa-asiaan tulee, niin ymmärrän hyvin kritiikin sen suhteen, että pitää a) 3 vuotta ammattilaisten harjoitella, b) pitää saada hyvä, itse valittu materiaali ja c) sen materiaalin pitää vielä olla laadukas.

Tämä on kuitenkin kilpaurheilua ja kisataan siitä kuka on paras. Aika harvoin aikaa on 3 vuotta tehdä hommia. Jos pelitapa on "haastava", niin sitten valmentajan pitää olla parempi myymään se, kehittää sellaisia harjoitteita jotka mahdollisimman nopeasti ko. pelitavan opettaisivat, lisäksi tietysti pelitavan pitäisi olla kunnossa. Jos ei onnistu, niin sitten on luultavasti akselilla valkku-harjoitteet-pelitapa ongelmia. Katsokaa vaikka Kai Suikkasta. Paljonko Pelicansilla näkyy, että joukkue hävisi koko viime kauden? Montako kertaa tällainen "syy" on otettu esille?

Suurimman kritiikin Virralle antaisin kuitenkin siitä, että pelitapa on selkeästi tehty "nollatoleranssiin", jota ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Se, että nykyään koukkuja ei aina vihelletä, kamppeja vielä harvemmin, antaa helvetisti etua trappaavalle joukkueelle verrattuna kiekolliseen. Sehän on suoraan nähtävissä; Pidä kiekkoa paljon -> vastustaja rikkoo enemmän. Sitten katsotaan enää sitä linjaa, mistä aletaan viheltämään. Sama asia toimii myös negatiivisesti; Pidä kiekkoa paljon -> menetä kiekkoa paljon (tai ainakin enemmän kuin jos pidät esim. omalla alueella vähemmän ts. purat lasin kautta jos paine). Joko rikkeisiin tai omiin virheisiin.

Joku voisi tässä kohtaa kritisoida myös sitä kulmassa pyörimistä ja sen itsetarkoitusta, varmasti vaikea myydä muutenkin ajatuksena. Ilman edes niitä jäähyjä sanoisin että mahdotonta.

Kyllä Pekka Virralla on valmentajana ja tuon pelitapansa kanssa vielä kehittymistä jäljellä. Aika näyttää, tekeekö mies jotain muutoksia tuohon pelitapaansa. On meilläkin kuitenkin viime kaudesta menty eteenpäin, sillä koko viime kaudella joukkueella ei ollut yhtenäistä pelisuunnitelmaa. Tai, isä-Koivun pelitapa tietysti oli, mutta siihen ei hyökkäyksen osalta mitään suunnitelmaa kuulunut. Kiekottoman pelaamisen organisoimisessa olisi toisaalta melko monella nykyvalmentajallakin oppimista.

Ekonomina asetan aina asiat perspektiiviin jossa katsellaan pitkän juoksun lopputulemia siinä missä lyhyen aikavälin vastaavia, ja olen vahvasti sitä mieltä että jos peli on hyvää ja voittavaa (poislukien pakkihasardit ja maalinteko), ratkaistaan sillä esimerkiksi pleijarisarjoja (jos ei tänä keväänä niin ensi keväänä), sillä paskempi joukkue ei voita neljää peliä vain yksittäisen pelin tehokkaamman maalinteon ansiosta. Jollain perverssillä tavalla oletan että tuo pelitapa tuo jossain vaiheessa tietyn rohkeuden pelaajiin, jossain tilanteessa missä ei ole mitään hävittävää (esim. hypoteettinen sääliplayoff-sarja tai jopa playoff-sarja), jolloin jälki voi olla hyvääkin.

Tämän haluan vielä ottaa esille, sillä aika samankaltaisia fiiliksiä on ollut itsellänikin. Monesti (hävityn) pelin jälkeen on mielessään käynyt läpi, että jos 7 pelattaisiin, niin ei me 4 hävittäisi tuolla pelillä.

Tuossa on vaan sellainen juttu, että en ihan rehellisesti usko, että tuo joukkue pystyy pelaamaan 7 samanlaisella hallinnalla olevaa peliä tuon hävityn pelin jälkeen. Taso ei säily samana. Sitten kun siellä on ollut hävityissä peleissä mukana nimenomaan myös näitä näennäishallittuja pelejä, joista parhaana esimerkkeinä varmaankin 1-4 tappio KalPalle (26.1):
Laukaukset voitettiin 57-19, maalia kohtikin 38-12. Silti meillä ei ollut hyviä tekopaikkoja juurikaan KalPaa enempää. Joku laski, että saatiin 19 ja KalPa 13 paikkaa. OK, luultavasti tuokin vielä riittäisi voittamaan n. 55-60% peleistä, mutta tuskin pelaamme ihan noin "ylivoimaisesti" sarjakärkeä vastaan 7 peliä. Lisäksi joku voisi tietysti sanoa, että Viinaselle pomppukiekko maalineteen ei ole ihan samanarvoinen paikka, kuin Kermanille paineeton tilanne takatolpalle. Maalipaikkoja toki molemmat, mutta maaleja niistä varmaan tulee hieman eri prosentilla.

Pelitapa on tämän kauden aikana ajoittain toiminut helvetin hienosti omalle siniselle asti. Eniten huolestuttaa se, ettei meillä juurikaan ole niitä rintamana tulevia nopeita keskialueen ylityksiä. Monta kertaa 5v5 hyökkäys saadaan kyllä hyökkäysalueelle, mutta näistä hyvin harva on kontroloitu hyökkäyssinisen ylitys. Sen sijaan paljon lyödään kiekkoa päätyyn ja pelataan kulmapeliä ja sitä kautta pyritään saamaan paikkoja.

Tämän kauden tähänastiset pitkän juoksun otteet kertovat karua kieltä, sija on 10. Ansaitusti. Kyllä tuon pelin tuosta pitää tasoittua, huippuiltoja enemmän, niitä 0-5 haluttomia iltoja ei enää yhtään. Sieltä pitää nousta sitä johtajuutta esiin. Illasta toiseen pitää löytyä tehoja ja oikeita ratkaisuja. Mikus, Plihal, Vahalahti, Birner, Scalzo, Mojzis, näistä pelaajista sen muutoksen pitää lähteä. Näiden herrojen pitää tuota joukkuetta omilla ratkaisuillaan ja tehoillaan kantaa. Ja aikaa ei oikeastaan enää ole, nyt pitää alkaa tapahtua, jos tällä kaudella halutaan menestyä. Pelitavan ruotiminen tämän kauden osalta onkin sinällään turhaa, ei sitä enää voi muuttaa. Jostain pitäisi koko joukkueelle saada sellainen hurja luottamus siihen tekemiseen. Aika heikosti sitä on koko kauden aikana ollut, pienen ihmeen se vaatii.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Missä vaiheessa lätkästä Suomessa on tullut pelkkä tietopeli, jossa pelikirjat yms. ovat ainoa tekijä lajissa. On se hieno ajatus, että kolmen vuoden päästä me pelataan niin, että vastustaja ei saa lainkaan kiekkoa. Harmi vaan, että silloin meillä on ehkä viisi nykyistä pelaajaa joukkueessa. Joku tässä ei nyt täsmää. Jos me halutaan jalostaa tiettyä pelitapaa omaksi tukijalaksemme, niin junnuista lähtien on vedettävä samaa. Ja lisäksi on oltava jerkkua pitää halutut pelaajat joukkueessa.

Valmentajan pitää osata myös koutsata tilanteen mukaan ja saada jätkät pelipäälle sekä laittaa niiden itseluottamus kohdalleen. Mä en edelleenkään ole tuota Virralta nähnyt. Suomessa on valmentajia jotka osaavat yhdistää asioita tilanteen mukaan. Virralta on tähän mennessä nähty vain pään hakkaamista seinään.

Ja edellä jaaritellaan ihan vitusti pelitavasta ja -kirjoista. Pressiboxi ja minä emme tainneet asiasta mainita sanallakaan, vaan kyse oli ainakin minun puoleltani henkisestä koutsaamisesta.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On tuo joukkue sen verran totaalikoomassa, että melkoisen vaikea tästä on nähdä muuta tulevan kuin aikainen kesäloma. Toki vielä on pelejä jäljellä jne jne. Mut ei tässä hätää, kun parin vuoden päästä dominoidaan ylivoimaisella pelitavalla! Silloin kukaan ei muista tätä kyntämistä.

Jotenkin sitä vielä viimeiseen taukoon asti jaksoi uskoa, että kyllä se pelivire löytyy. Jos ei muuta, niin kiire ainakin tulee. Virtahan tosin jo syksyllä totesi, että Tepsi on yllättävän kova keväällä.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Hukattujen mahdollisuuksien kevät tästä taitaa vaan tulla. Pleijaripaikkaa on tarjottu koko tammi-helmikuu, muutama voitto enemmän ja homma olisi jo melkein selvä. Kyllä tässä on kaikki ainekset todelliseen katastrofikevääseen, jollei se sitä jo ole. Vuoden vaihteen jälkeen kasassa 14 pistettä, 6 kotoa ja 8 vieraista. On siinä markkinointiosastolla kyllä omat haasteensa myydä noita kotipelejä, "voitamme ehkä 1/4, tervetuloa!". Tämän kauden kotiesitykset ovat kyllä häpeällisen huonot, lukuunottamatta syksyn pientä voittoputkea.

Ei näillä esityksillä pudotuspelipaikkaa edes ansaitse, taitaa tulla toinen kevät peräkkäin, kun pelit päättyy runkosarjaan, lienee historiallinen hetki sekin jos näin käy.

Sitä vaan ihmettelen, että mitä nuo TPS:n pelaajat oikein pelkäävät, kun tässä vaiheessa kautta ollaan? Luulisi että kaverit ovat unelma-ammatissaan ja pelipäivän pitäisi olla juhlapäivä. Ja sitten mennään kentälle ja täristään kiekon kanssa kuin haavan lehdet, syötöt sinne tänne ja laukaukset takaseinille.

Nyt kannattaisi joka jätkän nollata se sarjataulukko sieltä takaraivosta ja ottaa playoff-asenne päälle. Mennyt on mennyttä, kaikki on vielä omissa käsissä, jos porukasta nyt yhtään löytyy luonnetta. Johtajuutta olisi tarjolla, kuka ottaa porukan kannettavakseen? Seuraavia matseja ei vaan voi hävitä, jos pelit keväämmällä edes hiukan kiinnostaa ja asenteen pitäisi olla sen mukainen.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Meikäläinen ei enää jaksa analysoida ja pohtia päätään puhki, että miten tähän on tultu ja miten tästä eteenpäin mennään. Eilen lähdin ensimmäistä kertaa elämässäni kesken pelin hallilta pois, 0-3 tilanteessa (tulihan siellä sitten se "kiri" mutta silti nolla pistettä).

Peli on vaan aivan täydellisen hukassa. Eihän se yrittämisen puutteesta johdu mutta yhtäkkiä kukaan ei vaan osaa enää mitään. Mikus jakelee namusyöttöjä, mutta meidän jätkät eivät osaa vetää edes suoraan syötöstä, saatikka sitte maalia kohti.

Kyllä tämä kausi on paketissa..vaikka sääleihin päästäisiin, niin ei siellä ole tiedossa kuin turpasauna. (Viimeinen toiveeni on, että TPS todistaa tämän viestin sisällön ennenaikaiseksi luovuttamiseksi).
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mikus jakelee namusyöttöjä, mutta meidän jätkät eivät osaa vetää edes suoraan syötöstä, saatikka sitte maalia kohti.

Nyt kun tämä pitkään kaivattu kaveri ollaan saatu niin osoittautuikin tuhaksi kun on liian hyvä ja kaverit täysin paskoja. Tää on mun Teps.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Ei ole sinänsä tarvetta maalailla piruja seinälle mutta onko TPS-valmennus ns. menettänyt pukukopin? Strömbergillä ei tunnu olevan minkäänlaista otetta joukkuepuolustamisen kehittämiseen ja Virta suolaa tärkeimpiä pelaajiaan julkisuudessa. Tai etsii syitä tappioille viime vuodelta. Yeah right! Tälläinen sekasorto panee miettimään asioita - etenkin jos puskissa kuiskittu Suikkasen paluu 2013-14 on tosiasia. Muuttuuko tämä säätäminen miksikään ensi kaudellakaan?

Toivottavasti kaikki em. on silkkaa bullshitoa ja Virtalan "hauiksessa" on toinenkin mestaruustatska keväällä.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Strömbergillä ei tunnu olevan minkäänlaista otetta joukkuepuolustamisen kehittämiseen ja Virta suolaa tärkeimpiä pelaajiaan julkisuudessa. Tai etsii syitä tappioille viime vuodelta. Yeah right! Tälläinen sekasorto panee miettimään asioita - etenkin jos puskissa kuiskittu Suikkasen paluu 2013-14 on tosiasia.

Ströbasta on jäänyt kokokaudella vaisu julkisuuskuva Peksi Virran oltua esillä joka tilanteessa. Syitä tappioihin tai puolustajien virheisiin en todella tiedä, mutta en usko niiden johtuvan otteen menettämisestä pelaajiin. Luulen herrojen Laakso, Vahalahti sekä Salo pitävän eniten ääntä kopissa ja nämä kaikki kolme pelaajaa kuuluvat Virran luottomiehiin. Kertaakaan en ole kuullut Peksin näiden pelaajien otteita moittivan matsien jälkeen.
Suikkasen paluun voidaan täysin unohtaa toistaiseksi. Ei kukaan nyt voi sopia paluusta seuraan kahden kauden päähän. Varsinkaan tilanteessa jossa Kaitsu on jälleen saanut yhden alisuorittavan seuran mukaan mestaruustaisteluihin. Jos Pelsut tällä kaudella menestyy, on varmaa että Kaitsulle sataa jälleen tarjouksia Venäjätä myöten. Ja takuulla Kärpät, Jokerit ja HIFK hakevat myös valmentajaa aikanaan kaudelle 2013-2014. Jollei asiat radikaalisti muutu ja Suikkasen osakkeet jatkavat nousuaan niin TPS jää nuolemaan näppejään Kaitsusta kisaillessa.
Katsellessani peliä eilen kirosin jälleen Siilon lentokentän kokoa. Virran kiekkokontrollin kanssa kiekon menettäminen tulee samantein kalliiksi. Turhauttaa nähdä minuutin pituinen organisoitu hyökkäykseen lähtö joka kaatuu kiekonmenetykseen hyökkäyssinisellä. Tästä tulee aina ylivoimahyökkäys omaan päätyyn eikä Tepsin hyökkääjät millään pysty kuromaan etäisyyksiä kuntoon kun jäällä on niin valtavasti tilaa.
Vastustajan ei tarvitse kuin rakentaa träppi kuntoon ja odottaa kiekollisen pakin ajamista miinaan. Jokaisessa matsissa TPS hallitsee kiekollista peliä ja voittaa laukaukset mutta parhaiden sektoreiden maalipaikat menevät vastustajille juurikin vastahyökkäysten ansiosta.

Pienentäkää kaukalo kesän aikana! Ja tehkää B4-katsomosta seisomakatsomo, mutta tämä onkin toisen ketjun aiheita.
 

Thriller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä vähän itsekin ihmettelen näitä Suikkas-huhuja. Niitä kun ei tunnu esiintyvän muualla kuin Nikkola median blogi-kommenteissa, joista ne tännekin näköjään putoilevat. Valaistuneemmat hevosmiehet voivat korjata ;) Toki tuolla Jokeri-osion Kekäläinen-ketjussa on tätä teoriaa laihasti tukevaakin kommenttia Suikkasen viime syksyisestä haluttomuudesta sitoutua Jokereihin yli 2012-2013 kauden, mutta aika erikoiselta kyllä vaikuttaa. Noh, odotellaan, eiköhän tähän viimeistään syksyllä saada valoa, kuten Peksinkin tulemisen kanssa kävi.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
On se mukavaa kirjoitella tännekin taas positiivissa merkeissä.

Tätä voittoa on kaivattu jo jonkin aikaa ja ai että kun se tuli vielä makeasta paikasta!

Ortio oli taas viimeisenä muurina tolppien välissä.

Eniten meikäläistä kummastutti kiekollisen pelin varmuus omassa päässä ja jollain ihmeellä hankittu itseluottamus hyökkäyspäässä!

Tästä on nyt hyvä lähteä lauantain HPK -otteluun. Siinä olisi taas käytännössä yksi pakkovoitto edessä. Nyt olisi mahdollisuus hankkia hajurakoa sääliviivaan, jos homma vaan saadaan rullaamaan jatkossakin samalla tavalla, kuin tänään.

Saipa romahti Pelicansia vastaan totaalisesti ja toivottavasti se oli merkki siitä, että voittoputkeen tarvittu rutistus on nyt imenyt akut loppuun ja Sputnikeilta loppuu virta kalkkiviivoilla.


Birnerille pitää antaa vielä erikoismaininta. Mies pelasi aivan loistavan ottelun. Karvasi kiekkoa kuin terrieri ja puolusti esimerkillisesti! Hieno homma, että mies sai työstään palkinnoksi myös komean maalin.
 
Eniten meikäläistä kummastutti kiekollisen pelin varmuus omassa päässä ja jollain ihmeellä hankittu itseluottamus hyökkäyspäässä!

Tästä on nyt hyvä lähteä lauantain HPK -otteluun. Siinä olisi taas käytännössä yksi pakkovoitto edessä. Nyt olisi mahdollisuus hankkia hajurakoa sääliviivaan, jos homma vaan saadaan rullaamaan jatkossakin samalla tavalla, kuin tänään.

Birnerille pitää antaa vielä erikoismaininta. Mies pelasi aivan loistavan ottelun. Karvasi kiekkoa kuin terrieri ja puolusti esimerkillisesti! Hieno homma, että mies sai työstään palkinnoksi myös komean maalin.

Kyllä, hyvää kiekkoa tänään. Akumahan sen tuossa jo tiivistikin, tällä pelillä pystyy taistelemaan tässä liigassa ketä vastaan tahansa. Pistetään pientä kiitosta Lahden suuntaan myös tämän illan tapahtumista:)

Onkos kukaan muu muuten pistänyt merkille viime peleistä, väittäisin Hattusta aika kuumaksi tällä hetkellä. Konkreettista tulosta tehojen muodossa saa yhä tehdä mielellään vieläkin enemmän, peli ja yritys näyttää hyvältä ja taitoa löytyy.
 

fabula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos kukaan muu muuten pistänyt merkille viime peleistä, väittäisin Hattusta aika kuumaksi tällä hetkellä. Konkreettista tulosta tehojen muodossa saa yhä tehdä mielellään vieläkin enemmän, peli ja yritys näyttää hyvältä ja taitoa löytyy.

Minä olen myös kiinnittänyt huomioita tähän. Hattunen on mielestäni ollut oikeinkin pirteä niissä peleissä mitä olen nähnyt.

Itse en peliä tänään nähnyt, mutta edellisten kommenttien ja radion perusteella hyvää peliä tepsiltä tänään. Ja tietysti hienoa, että Ortiolle tuli nollapeli. Jotenkin tuo tepsin peli aaltoilee tällä hetkellä niin paljon, että ei yhtään tiedä mitä seuraavasta pelistä voi odottaa. Lauantaina HPK:ta vastaan ja sanomattakin selvää on, että voittohan tuosta on otettava. Toisaalta kun miettii tämän kauden historiaa näitä "helpompia" vastustajia vastaan etenkin kotona, niin hiukan taas hirvittää.

Ja tosiaan täytyy näyttää pientä peukkua pelikaanien suuntaan, että hoitivat homman tänään suht tyrmäävästi. Ja Birnerille varmasti helpottava tuo onnistuminen.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Ja Birnerille varmasti helpottava tuo onnistuminen.

En kovin häävi huuliltalukija ole, mutta vahvasti näytti siltä, että saapuessaan taputtelemaan vaihtopenkin hanskoja, olisi mies huutanut seuraavat sanat:

"Yes! Motherfucking finally!" Jos ei miekäläisen huuliltaluku onnistunut, niin ainakin lauseena varsin osuva :)
 

Stabiil

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
"Yes! Motherfucking finally!" Jos ei miekäläisen huuliltaluku onnistunut, niin ainakin lauseena varsin osuva :)

Niin tai näin, itselle näytti, että sieltä ois tullut jotain tyyliin "About fucking ... (time?)" joku ainakin näin maalikoosteen kommenteissa sanoi kuulleensa. Mutta nää on vaan nyansseja :o)

Huhhuh, olipa kumma tunne herätä aamulla kun ei ollut tappiopeli niskassa. Tähän voisi jopa tottua (toivottavasti). Koko peliä en itsekään nähnyt eilen, vain ekan erän. Ja täytyy kyllä sanoa, että ensimmäinen 8 minuuttia oli varsin hyvännäköistä peliä. Peli pyöri KalPan päädyssä ja omaan päähän mentäessä kiekko saatiin karvattua jo keskialueella. Vikat 12 minuuttia taas oli tasaisempaa.

Niinkuin esille tullut jo niin Ortiolla taas hyvä peli ja jo toinen nolla. Ei kiitos Schwartzia maaliin Kerhoa vastaan. Hattunen on kolmessa-neljässä viime pelissä osunut silmään yritteliäisyydellään. Joku tuossa jo sanoikin niin kyllä voidaan kuumasta pelaajasta puhua. Hyviä paikkoja viime peleissä ollut. Ja useimmiten paikat ovat syntyneet nimenomaan Hattusen nopean viivanylityksen ja voitetun 1vs1 jälkeen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
TPS sai viimeksi 3p "isolta joukkueelta" joskus joulukuun alkupuolen HIFK-pelistä, joten on tässä hetki vierähtänyt. Sarjakärjen päänahka oli hieno saavutus, mutta ei saa sivuuttaa sitä tosiasiaa, että KalPakin kyntää nyt. Vain Ilves pelannut viime viikot KalPaa huonommin.

Saas nyt silti kattoo lähtikö voiton myötä apinoita. Kahdeksasta jäljellä olevasta on helppo poimia pelit, jotka on kertakaikkiaan hoidettava, eli HPK, Tappara, Lukko ja Ilves. Siinä viimeistä lukuunottamatta seurat, jotka voittamalla pitäisi säälipaikka pysyä hanskassa paitsi omien pisteiden valossa (1,5p/o), niin myös oikeiden joukkueiden pisteittä jättämisellä.

Kristallipallo on kyllä niin pyörryksissä, että TPS voi esim. hyvin hävitä lauantaina Kerholle 0-8 ja hoitaa silti tiistaina Jokerit. Joukkue on nyt todella vaikea veikattava.
 
En tiedä muista mutta uskoisin että yksi iso syy pelaamisen parantumiseen on varmasti ketju muutokset jotka ovat olleet mielestäni erittäin toimivia jo Ässiä vastaan vaikka turpaan tulikin. Varsinkin yleensä kolmanteen erään lähtiessä kun on tiivistetty kolmeen sentteriin ja Virtala siirtynyt laitaan. Tälläisiä sommituksia on nähty pitkin pelien:

Vahalahti-Mikus-Birner
Tuonut aivan uuden puolen Birneristä esille, tai no ehkä sen saman puolen mikä oli mestaruus vuonna. Muutenkin kemiat kohtaavat ja peli näyttää maistuvan.

Anttila-Plihal-Tuomainen
Isokokoinen kenttä joka mielestäni toimii hyvin kulmapelissä koska kaikki ovat hyviä suojaamaan kiekkoa. Todella raskas varmasti vastustajalle puolustaa näitä vastaan.

Hattunen-Virtala-Suominen
Mielestäni ollut kaksi viimeistä peliä Tepsin parhaimpia yhdistelmiä, jokainen on nostanut ainakin vähän tasoaan, etenkin Hattunen ja Suominen. Suomiselta nyt nähty kahdessa pelissä niitä voimahyökkääjän ominaisuuksia, laidat ovat ryskyneet ja maalille on ajettu.

Sitten kun on tiivistetty niin ollaan oltu jota kuinkin näillä laituri pareilla liikkeellä ja kolmella sentterillä (Plihal,Mikus,Laakso):

Vahalahti-Birner
Tässä on parhaiten toiminut Mikus.

Anttila-Tuomainen
Tässä parhaiten on esiintynyt Laakso.

Hattunen-Virtala
Näiden välissä mielestäni on parhaiten pelannut Plihal. Ja Virtala on onnistunut paljon paremmin laidassa kuin keskellä.

Sitten väli vaihtoa on käynyt vetämässä Suominen+junnu.

Muistaako joku Lukko ajoista Tuomaisen kohdalla että eikö pelannut välillä nelosen keskellä? Jos pelasi niin mielestäni voisi helposti myös siirtää meille keskelle pelaamaan jolloin kenttiä voisi rukata myös näin:

Vahalahti-Mikus-Birner
Anttila-Tuomainen-Lehkonen
Hattunen-Plihal-Virtala
Salo-Laakso-Kulmala.

Nyt kun katsoo kenttiä niin tuntuu aika huonolta ratkaisulta vuokrata Viinanen pois. Toi kuitenkin mahdollisuuksia eri variaatioihin ja kokemusta sekä voimaa tuonne hyökkäykseen.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings
Tulihan sieltä se voitto HPK:sta, tosin ei saatu kolmea pistettä, vaan kaksi, mikä tietysti hiukan harmittaa. Peli oli ensimmäisessä erässä melko tasaista, mutta HPK teki erän ainokaisen. Toinen erä mentiin jo TPS komennossa ja sieltä saatiinkin ne pari maalia aikaseksi, Mikuskin pääsi pitkästä aikaa taas pisteille. Kolmas erä ihan ok, vähän häsläämistä lopussa, mistä HPK pääsi ottamaan yhden lisäpojon. Erän lopussa tuli tottakai vielä 2vs1 hyökkäys, missä Anttila vähän jäätyi, ja veto ei lähtenyt alkuunkaan.

Jatkoajalla TPS oli aktiivinen, mutta mitään ihmeellisiä paikkoja ei Vahalahden läpiajon lisäksi ollut. Rankkareilla Plihal pisti komeasti kiekon reppuun ja kaksi pistettä jäi kotio.

En tiedä onko muut huomanneet samaa, mutta kun Palmroth on otettu Mojziksen vierestä pois, on kaverista tullut kyllä melko hasardi, varsinkin omassa päässä. Tänäänkin ainakin yksi harhasyöttö suoraan vastustajan lapaan, mistä tuli vaarallinen 2vs1 tilanne. Sitten kun pitäisi lähteä omista pois, kaveri jäätyy ja vastustajan karvaaja käy riistämässä kiekon pois.

Mahtaakohan Schwarz aloitella Jokerit pelissä? Ortio pelannut kyllä todella hyvin, mutta itse suon Schwarzille kyllä näytön paikan, ja katsoo sitten kuinka siinä pärjää.

HPK:sta olisi mielestäni pitänyt ottaa ne ''helpot'' 3 pojoa, mutta parempi kaksi kuin ei mitään, varsinkin kun SaiPa ja Lukko menivät häviämään. Jokainen piste on todella tärkeä. Loppuohjelma on kieltämättä paha mutta, jos TPS innostuu pelaamaan kuten KalPa pelissä, on mikä vain vastustaja kaadettavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös