Re: Re: raportin tynkää..
Viestin lähetti Reverent
Miksi olisi pitänyt mollata vastustajan parasta peluria? Porissa on vielä oppimista tähän voittamisen kulttuuriin. Siinä vaiheessa kun toiset keskittyvät runkosarjan voittoon ja toiset yrittävät kerätä pisteitä edes säälipleijareihin pääsystä, pelien merkitys nousee aivan eri asemaan.
No joo, pakko on vähän pehmentää tätä pastorin saarnaa. Kyllähän Porissa on kiekkokulttuuri varmaan ihan samoissa kantimissa kuin meilläkin, mutta porilaiskatsojan kysymys oli esitetty kyllä sillä tavalla, kuin meidän pitäisi täällä olla häpeissämme hiljaisesta yleisöstämme ja se herättää hiukan närää.
Mitä voittamisen kulttuuriin tulee, niin itseäni kyllä tuo Ansaksen pienessä hönössä aikanaan lanseeraama termi on kyllä aika korni. Voittamisen kulttuuri loisti nimittäin aika kauan poissaolollaan Auran rannoilta. Nimimerkillä "useammankin kerran peräkkäin finaaliottelusta tamperelaisille hävinneenä poistunut katsoja". Voittamisen kulttuuri tuntui unohtuneen myös parin viime kauden ajaksi, joten näkisin mieluusti tuonkin termin poistuvan samaan suuntaan kuin "Kulta on Värimme" sloganinkin, joka muodostui seuralle varsinaiseksi painajaiseksi ja kestovitsiksi 80-luvun vähemmän kultaisina vuosina.
Katsomotunnelmasta vielä sen verran, että pienissä halleissa on aika paljon helpompaa saada pienelläkin porukalla älämölöä aikaiseksi. Kupittaalla muutaman pikkupierussa olevan seniorikatsojan letkautukset kantautuvat lihapiirakkajonoonkin, kun taas Elyseellä saa useampikymmenpäinen Sissiryhmä kiljua päät punaisina ja viereisessä katsomonosassa voi silti keskustella vierustoverin kanssa normaalilla äänenvoimakkuudella.
Tosiasiassahan suomalainen peruskatsoja on ihan samanlainen kaikkialla Suomessa. Kannustuksiin lähdetään mukaan vain jos tilanne on erityisen kiihkeä ja silloinkin jaksetaan huutaa seuran nimeä 2-4 kertaa ja sitten mielenkiinto siirtyykin jo itse peliin. Itsestäni olen ainakin huomannut, että vaikka purkansyönti ja kävely kutakuinkin sujuukin vaikeuksitta, on hankalaa taputtaa käsiä, huutaa monimutkaisia kannustuslauseita ja seurata täysipainoisesti peliä samanaikaisesti. Mieluummin sitten katselen peliä, kuin katson kaikki maalit jälkikäteen tulostaululta tai Hockey Nightista.
Pääosan metelistä tuottaa se hardcore-fanien ryhmä, joka joillain seuroilla kantaa jopa jotain nimeä kuten sikakatsomo tai sissiryhmä. Viimeksimainitun porukan edustaja jo totesikin, että tavoitteena heillä on vastata itse koko hallin pääasiallisesta metelinpidosta, jolloin meille tuppisuille on tarjolla mannermainen urheilutunnelma panematta itse tikkuakaan ristiin. Hyvä idea.