eagle kirjoitti:
En minä Virenquen hyvyyttä tahtonut kiistää. Richard oli yksi minunkin lempiajajistani. Hänelle oli vain Lancen hallitsemilla toureilla tämä tietty sama taktiikka vuodesta toiseen.
No, taktiikka toimi hyvin. Pallopaitoja riittää kaapissa loppuiäksi. Pysytteli viisaasti poissa kokonaiskilpailun voittoa (ja kakkossijaa) tavoitelleiden tieltä.
eagle kirjoitti:
Enemmän ihmettelen ettei häntä vastaan oikeastaan löytynyt vastusta tai vastattu tähän taktiikkaan.
Tuota samaa ihmettelin itsekin viimeisinä vuosina. Varmasti olisi ollut kyvykkäitäkin haastajia, mutta kovimmat vaan hakkasivat kokonaiskisassa päätään mäntyyn nimeltä Armstrong. Olisi luullut jonkun kykenevän olleen kiinnostuneen mäkikisasta kun kokonaiskilpailua kuitenkin hallitsi Texasin hirviö.
eagle kirjoitti:
Richard oli erinomainen mäkiajaja, muttei suinkaan paras siinä mielessä, että uskon että esim. Basso, Beloki, Armstrong ja Ullrich olisivat voittaneet pallopaidan Richardia ennen jos se olisi ollut näiden kavereiden tavoite. Näistä osa siis tosin vasta viimeisinä vuosina.
Viimeisinä vuosina noista mainitsemistasi olisi varmaan jokainen jo kepittänyt Richardin mäkikisassa, mutta itse käytän tässä pidempää aikajännettä. Silloin kun Virenque kiersi Tourin ensimmäisen kerran, Basson fillarissa oli vielä varmaan apupyörät. Ja kun Basso ajaa viimeisen kisansa (jollei ole jo ajanut) niin Virenque runttaa mäkeä rollaattorilla. Aika vaikea noita on vertailla kun parhaat vuodet ajettu eri vuosikymmennilläkin. Enkä ainakaan minä ole Virenqueta parhaaksi väittänytkään. Kuten en ketään muutakaan. Kategoriassa "maineikas mäkiajaja" on kyllä korkealla minun rankingissa.
eagle kirjoitti:
Muistaakseni Armstrong oli ainakin muutamalla tourilla myös jossain vaiheessa ainakin johtajana sekä mäki että kokonaiskisassa.
Samoin muistan minäkin. Olisi oikeastaan ihme jos noin ei olisi "väkisinkin" käynyt jossain vaiheessa.
Mutta riittäköön nyt Virenque ja palataan alkavaan päivään. Poimintoja lauantain aika-ajosta. Ajat Suomen aikaa:
Ensimmäinen (eli kokonaiskilpailun viimeinen) kilpailjia liikkeelle:
VANSEVENANT Wim BEL DVL 12:15:00
"Kello":
CARLSTRÖM Kjell FIN LIQ 12:31:00
Kymmenen kärjen aloittaa:
ROGERS Michael AUS TMO 16:48:00
Ja viimeisenä radalle keltaisessa paidassa:
PEREIRO SIO Oscar ESP CEI 17:15:00
"Normaalioloissa" kisan pitäisi ratketa tähän aika-ajoon, ennakkosuosikkina Landis, mutta tämän vuoden Tour on hetkittäin ollut niin kaukana "normaalista" että viimeiselläkin etapilla saatetaan vielä nähdä värikkäitä tapahtumia. Mikä olisi tietysti poikkeuksellista ja hauskaa.
Huomiseksi on tänne meille luvattu pilvistä ja sadekuuroja, mikä sopiikin vallan hyvin kun ohjelmassa on perinteinen pyöräilylle omistettu lauantai-iltapäivä telkkarin ääressä. Unohtamatta tietenkään asiaankuuluvia virvokkeita: punaviiniä, patonkia, juustoja...