Tour de France 2006 - Post-Armstrong Era

  • 5 905
  • 61
eagle kirjoitti:
Kukas se kapteeni on? Minä kun luulin että kapteeni keskeytti jo. Tai siis etukäteen se paras ajaja.

Eikös Jose Azevedo ole Discoveryn kapteeni? Polkee sijalla 20. noin 20 minuuttia kärjen perässä. Azevedo muuten ajaa tässä kilpailussa Lancen numerolla 1.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mängimies kirjoitti:
Eikös Jose Azevedo ole Discoveryn kapteeni? Polkee sijalla 20. noin 20 minuuttia kärjen perässä. Azevedo muuten ajaa tässä kilpailussa Lancen numerolla 1.

Discovery lähti kahdella "kapteenilla" mukaan ja nämä numeroilla 1&9. Valitettavasti Savoldelli joutui jättämään kisan jo kesken. Savoldelli kuitenkin parhaimmillaan olisi ihan kärkipään ajajia. Azevedo on enemmän kuitenkin tyyliltään apuajaja ja esim. aika-ajoissa liian heikko tourin kokonaiskisan voittoon. Olen aika varma että jos Savoldelli olisi mukana myös Discoveryn toiminta olisi eri näköistä. Nyt taitaa suunta olla enemmän kohti a)yksittäisen etapin voittoa(vrt. viime vuoden Hincapien sooloetappi) b)Espanjan ympäriajoa.
 
eagle kirjoitti:
Discovery lähti kahdella "kapteenilla" mukaan ja nämä numeroilla 1&9. Valitettavasti Savoldelli joutui jättämään kisan jo kesken. Savoldelli kuitenkin parhaimmillaan olisi ihan kärkipään ajajia. Azevedo on enemmän kuitenkin tyyliltään apuajaja ja esim. aika-ajoissa liian heikko tourin kokonaiskisan voittoon.

Azevedo on kuitenkin joukkueensa kapteeni kuten numerostakin käy jo ilmi. Siitä tässä kai oli kyse. Savoldelli on toki hyvä ajaja, muttei ole tietääkseni koskaan oikein viihtynyt saatika pärjännyt Tourilla. Azevedo tuli tosiaan tunnetuksi vahvana apuajajana Armstrongin kuninkuuskausina. Niin tarkkaan en ole portugalilaisen otteita seurannut, jotta pystyisin sanomaan suoralta kädeltä onko hänessä ainesta voittajaksi tulevaisuudessa. Tänä vuonna ei ainakaan ole. Onhan hän kuitenkin sijoittunut kokonaiskisan viidenneksi vuonna 2004. Ei ollenkaan huonosti puhtaalta apuajajalta.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mängimies kirjoitti:
Azevedo on kuitenkin joukkueensa kapteeni kuten numerostakin käy jo ilmi. Siitä tässä kai oli kyse. Savoldelli on toki hyvä ajaja, muttei ole tietääkseni koskaan oikein viihtynyt saatika pärjännyt Tourilla. Azevedo tuli tosiaan tunnetuksi vahvana apuajajana Armstrongin kuninkuuskausina. Niin tarkkaan en ole portugalilaisen otteita seurannut, jotta pystyisin sanomaan suoralta kädeltä onko hänessä ainesta voittajaksi tulevaisuudessa. Tänä vuonna ei ainakaan ole. Onhan hän kuitenkin sijoittunut kokonaiskisan viidenneksi vuonna 2004. Ei ollenkaan huonosti puhtaalta apuajajalta.

Ei numerot kerro puhtaasti mitään. Useilla talleilla on monta "kapteenia". Yleensä tallissa on ~3 kapteenia. Näistä sitten osa osallistuu osiin kisoista. Koska pro tourilla ajetaan kolme suurinta kisaa, niin yleensä näihin osallistutaan niin että parhaat ajavat 1-2. Tässä tapauksessa kapteeneja voi olla useitakin. Usein tallit joilla ei ole selvää kapteenia(tyyliin Basso, Armstron, Ullrich) voi lähteä pitempiin kisoihin(esim. tourille) tälläisessä tilanteessa niin että ajetaan sen mukaan kumpi/kuka on vahvin ja sitten pelataan hänelle parhaita asemia. Toisilla talleillahan on joukkueet muodostettu vain kirejä varten, toisilla vain mäkin, jollain siltä väliltä.

Tällöin myös kapteeni käsite on yhtä häilyvä, kuin Discoveryn tilanteessa. Talli kun oli rakennettu aiemmin vain ja ainoastaan Lancen ympärille ja pääosin vain ja ainoastaan tourin voittoon. Nyt Bruneelkin kommentoi kuinka tilanne on aivan erilainen, kun ei ole selvää johtajaa jonka mukaan ajetaan. Ajajatkaan eivät oikein tiedä miten edetä. Tämäkin viittaa siihen että selvää yhden ajajan varaan laskettua suunnitelmaa ei ennen touria ollut.

Azevedo on erinomainen tasainen ajaja, kuitenkaan tempoja hän ei pysty niin paljoa vaihtamaan ja aika-ajoissa hän on aivan liian huono voittamaan touria "koskaan". Savoldellilla on eväät, mutta hänen kuntonsa on ajoitettu vuosittain yleensä eniten Giroa kohden. Eri asia jos hän panostaisi täysin tourille. Myös Hincapiesta voisi muuten olla tourinkin voitosta tappelemaan, mutta George on liian tykästynyt ajamaan klassikkoja tähdetäkseen koko vuotta vain yhtä kisaa varten.
 
eagle kirjoitti:
Ei numerot kerro puhtaasti mitään. Useilla talleilla on monta "kapteenia".
Kertoo ne sen verran, että tämän vuoden Tourilla Azevedo on joukkueensa kapteeni, piste. Girolla asia varmaan olikin toisin, en jaksa tarkistaa.

Tottakai asetelma voi kilpailun aikana muuttua, kuten on käynyt esim. AG2R-tallissa.

Azevedo on erinomainen tasainen ajaja, kuitenkaan tempoja hän ei pysty niin paljoa vaihtamaan ja aika-ajoissa hän on aivan liian huono voittamaan touria "koskaan". Savoldellilla on eväät, mutta hänen kuntonsa on ajoitettu vuosittain yleensä eniten Giroa kohden. Eri asia jos hän panostaisi täysin tourille.

Tietysti se olisi eria asia, mutta kuten on nähty ja kuten itsekin totesit, niin Savoldelli tähtää "kotikilpailuunsa" eikä koskaan ole ollut parhaimmassa kunnossa Ranskassa. Kuitenkin sanoit, että Savoldelli on tallin vahvin ajaja Tourilla. Mistä tällainen tieto vaikka historia sotii pahasti vastaan?

Tähän loppuu väittely minun osaltani. En jaksa jauhaa kaltaisesi kaikkitietävän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mängimies kirjoitti:
Kertoo ne sen verran, että tämän vuoden Tourilla Azevedo on joukkueensa kapteeni, piste. Girolla asia varmaan olikin toisin, en jaksa tarkistaa.

Tottakai asetelma voi kilpailun aikana muuttua, kuten on käynyt esim. AG2R-tallissa.

Tietysti se olisi eria asia, mutta kuten on nähty ja kuten itsekin totesit, niin Savoldelli tähtää "kotikilpailuunsa" eikä koskaan ole ollut parhaimmassa kunnossa Ranskassa. Kuitenkin sanoit, että Savoldelli on tallin vahvin ajaja Tourilla. Mistä tällainen tieto vaikka historia sotii pahasti vastaan?

Sinä nyt et ymmärrä sitä yksinkertaista seikkaa, että ei kaikilla talleilla ole mitään absoluuttista yhtä kapteenia. Ei yhdelle kaudella, eikä yhteen kisaan edes välttämättä. Talleissa tilanne elää ennen kisaa, sen aikana. Discoverylla oli erilainen tilanne viime vuonna koska sillä oli sekä tourille että Girolle selkeät kapteenit, mutta ei tänä vuonna kuin Girolle.

Useilla talleilla on kauden alussa jo selvästi nimetty kapteenit koko kaudella/eri kisoihin. Esim. Phonak nimesi viime kaudelle kolme kapteenia jo tammikuussa. Jos luulet että pelkkä numero 1 tekee jostain kapteenin(sen ainoan) joukkueeseen niin et selvästi ole seurannut kovinkaan paljoa pyöräilyä.

Se että Savoldellin hyvyys tulis tourilla esiin paremmin kuin Azevedon perustuu siihen että tänä vuonna mukana on kaksi normaalia aika-ajoa+prologi. Näissä Savoldelli on huomattavasti Azevedoa parempi, jonka lisäksi Savoldelilli kyllä ajaa yhtä hyvin mäkiä parhaimmillaan, pystyy myös paremmin rytminvaihtoihin. Savoldelli on voittanut etapin kuitenkin Tourillakin(viime vuonna).

Lopuksi lainaus Bruyneeliltä aiemmin tourilta(www.cyclingnews.com sivuilta poimittua):

It almost seems impossible to believe that there's no-one left in Bruyneel's team who can compete for the general classification. "We need to be realistic, as there are too many guys ahead of us in the GC. We don't want to fight for an eighth place in GC, so we're fighting for stage wins from now on. We don't want to leave this Tour de France in a bad mood."

Kuten tästä huomaa, niin joukkue on selvästi lähtenyt Savoldellin loukkaantumisen jälkeen vain hakemaan yksittäisiä voittoja.

edit:Unohtui sanoa, että kyllä Azevedo on joukkueen johtohahmoja toki. Mutta Azevedon tavoite on Espanjan ympäriajossa yhtä paljon kuin Savoldellin oli Italiassa.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Itse olen sitä mieltä, että Tourilla kapteeni nimetään kyllä joka joukkueessa numeroksi yksi. Siis joissakin muissa kilpailuissa (Giro voi olla valmistelua Tourille, Vuelta mm-kisoihin) kaikki huiputkaan eivät välttämättä aja maaliin saakka, vaan ovat mukana trimmaamassa kuntoaan. Niinpä siellä tilanne on toinen, mutta Tour on talleille kauden tärkein kilpailu ja kyllä se on tärkeää siellä laittaa nimekkäin tai sillä hetkellä vahvin mies ykkösnimeksi. Tottakai kapteeni voi vaihtua kisan aikana kuten kävi esim. '97, jolloin Bjarne Riis siirtyi ajamaan voittoa Jan Ullrichille.

Jos tilanne on hyvin tasainen kahden ajajan välillä niin silloin tietysti ei ole suurta merkitystä kumpi on numero 1, vaan voidaan katsoa ensimmäiset vuoret (ajoreitistä riippuen Pyreneet tai Alpit) ja tämän jälkeen tehdä päätös kummalle ajetaan. Ratkaisuvaiheissa ei toki mikään talli voi ajaa kahden hyväksi, vaan silloin toisen on nöyrryttävä ja ajettava kapteeninsa hyväksi tajuten samalla, että se vie oman palkintopallisijoituksen Pariisissa. Vinokourov, Heras, Klöden ja monet muut nimiajajat ovat tämän joutuneet kokemaan vuosien varrella.

Paolo Savoldelli tuntuu olevan aika epäonninen pyöräilijä. Prätkän kanssa kolaroituaan meni pari vuotta ihan penkin alle ja itse asiassa koko T-Mobilen kautensa hän taisi olla sivussa. Toinen hukkahankinta samaan aikaan tallilta oli Cadel Evans, joka ei myöskään saanut mitään aikaan.

Huomenna on mielenkiintoista katsoa, että kuinka vaikuttaa Klödenin leikkaus keväällä, joka treenausta esti pari kuukautta. Eli jaksaako vielä huomenna ja pystyykö hinaamaan Perreiroon eroa. Aika-ajossa ero pitäisi olla lähempänä yhtä kuin kahta minuuttia niin silloin näyttäisi hyvältä ja vielä kun ajaisi niinkuin 2004 niin hyvä tulee.

Jens Voigt kertoi, että ranskan tv:ssä oli sanottu Landisilta loppuneen energiat (Hungerast), mikä viittaa siihen, että syöminen unohtunut.

EDIT: Toki kapteeni voi olla myös sprintteri, jos jollain joukkueella ei ole niin vahvoja nimiä, että taistelevat yhteiskilpailun voitosta. Silloin heillä voi olla kapteenina sprintteri, jolle on 1-2 apuajajaa vetämässä kirejä. Loppuporukassa voi olla sitten sellaisia yleisajajia, jotka hakevat lähinnä etappivoittoja irtiottojen merkeissä, joka tuo tallille mainetta ja kunniaa.

Zabelin huippuvuosina mies kärsi jonkin verran siitä, että joskus talli päätti ottaa mielummin yhden lisäwasserträgerin Ullelle kuin miehen, joka vetäisi kirin Erikille.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
scholl kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että Tourilla kapteeni nimetään kyllä joka joukkueessa numeroksi yksi. Siis joissakin muissa kilpailuissa (Giro voi olla valmistelua Tourille, Vuelta mm-kisoihin) kaikki huiputkaan eivät välttämättä aja maaliin saakka, vaan ovat mukana trimmaamassa kuntoaan. Niinpä siellä tilanne on toinen, mutta Tour on talleille kauden tärkein kilpailu ja kyllä se on tärkeää siellä laittaa nimekkäin tai sillä hetkellä vahvin mies ykkösnimeksi. Tottakai kapteeni voi vaihtua kisan aikana kuten kävi esim. '97, jolloin Bjarne Riis siirtyi ajamaan voittoa Jan Ullrichille.

Discoverylla vaan oli se tilanne ennen kisoja(mistä Bruyneelkin on puhunut) ettei siellä ollut selviä suunnitelmia tai selvää johtajaa. Azevedo ei varmasti ole ollut sen suurempi johtaja ennen kisaa kuin Savoldelli. Jos ette usko minua, niin ehkä Discovery Chanelin johtajan lainaus kesken tourin on parempi. Bruyneel totesi joukkueen tilasta yksiselitteisesti "For the moment we haven't chosen a leader," said Bruyneel. (lähteenä reuters) Luulisi että Bruyneel tietäisi asiat ainakin jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
eagle kirjoitti:
Discoverylla vaan oli se tilanne ennen kisoja(mistä Bruyneelkin on puhunut) ettei siellä ollut selviä suunnitelmia tai selvää johtajaa. Azevedo ei varmasti ole ollut sen suurempi johtaja ennen kisaa kuin Savoldelli. Jos ette usko minua, niin ehkä Discovery Chanelin johtajan lainaus kesken tourin on parempi. Bruyneel totesi joukkueen tilasta yksiselitteisesti "For the moment we haven't chosen a leader," said Bruyneel. (lähteenä reuters) Luulisi että Bruyneel tietäisi asiat ainakin jotenkin.

Voi olla ihan hyvin niin, mutta joku syy siihen on, miksi toiselle annetaan numero yksi. Ulospäin se antaa kuitenkin jonkinlaisen signaalin, vaikka todellakin olisi hyvin samalta viivalta lähtevät ajajat. Ehkäpä katsotaan, mikä todennäköisyys kummallakin on ajaa maaliin vai palkitaanko toinen ansioistaan apuajajana edellisenä vuonna vai tehdäänkö ratkaisu muista syistä. Tuskin ihan lanttia heitetään. Ja lehdistölle voidaan sanoa toki ihan mitä vain. En kyllä epäile sitä, etteikö tilanne olisi todellakin ollut niin, ettei tallipäällikkö tiennyt kumpi ajajista tulee olemaan vahvempi, mutta harvinaista joka tapauksessa se on.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
scholl kirjoitti:
Voi olla ihan hyvin niin, mutta joku syy siihen on, miksi toiselle annetaan numero yksi. Ulospäin se antaa kuitenkin jonkinlaisen signaalin, vaikka todellakin olisi hyvin samalta viivalta lähtevät ajajat. Ehkäpä katsotaan, mikä todennäköisyys kummallakin on ajaa maaliin vai palkitaanko toinen ansioistaan apuajajana edellisenä vuonna vai tehdäänkö ratkaisu muista syistä. Tuskin ihan lanttia heitetään. Ja lehdistölle voidaan sanoa toki ihan mitä vain. En kyllä epäile sitä, etteikö tilanne olisi todellakin ollut niin, ettei tallipäällikkö tiennyt kumpi ajajista tulee olemaan vahvempi, mutta harvinaista joka tapauksessa se on.

Kortit ovat Discoverylla sen verran hajallaan, koska Azevedo on perinteisesti panostanut Vueltaan ja Savoldelli Giroon, sitten on ollut Lance panostamassa Touriin ja muut ovat sitten olleet lähinnä apukuskeina näille kolmelle(siis nyt pari vuotta). Nyt ei siis oikeastaan ole sitä Tour kuskia, vaan näihin kahteen muuhun klassikkoon löytyy se selvä kapteeni.

Discoveryn panostus on ensimmäisistä etapeista alkaen näyttänyt siltä että tavote on vain etappivoitot ja sen Bruyneel varmistikin jo ensimmäisen mäkietapin jälkeen.

Mutta toki Azevedo on jäljelläolevista Discoveryn ajajista ainoa jolta voi odottaa mäkiosuuksilla suhteellisen tasaisen varmaan menoa. Itse vilpittömästi toivonkin Acen hoitavan jonkun etapin kotiin.
 

scholl

Jäsen
Kaikella kunnioituksella talleja kohtaan, mutta en ymmärrä tuollaista tilannetta lainkaan. Toki jos katsottiin, että Tourissa kilpailu on niin kovaa, ettei voittoon ole mahdollisuutta niin tallille voi olla parempi voittaa Vuelta ja/tai Giro, mutta jos olisin itse urheilija tai tallipäällikkö ja Lance jää eläkkeelle niin silloin pyrittäisiin katsomaan, että sainataan sellainen urheilija joko nykyisistä tai uusista nimistä, joka panostaa siihen Touriin ja pyrkii jollain aikavälillä täyttämään ne isot tyhjiksi jääneet saappaat. Aivan samalla tavalla kuin mitä Klöden nousi nyt Ullrichin saappaisiin tai Sastre Basson vastaaviin lyhyelläkin aikavälillä. Mitä järkeä panostaa ensisijaisesti johonkin toiseen ympäriajoon kuin Touriin, jos ei siellä ole tallissaan jonkun toisen nimen varjossa...
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
scholl kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella talleja kohtaan, mutta en ymmärrä tuollaista tilannetta lainkaan. Toki jos katsottiin, että Tourissa kilpailu on niin kovaa, ettei voittoon ole mahdollisuutta niin tallille voi olla parempi voittaa Vuelta ja/tai Giro, mutta jos olisin itse urheilija tai tallipäällikkö ja Lance jää eläkkeelle niin silloin pyrittäisiin katsomaan, että sainataan sellainen urheilija joko nykyisistä tai uusista nimistä, joka panostaa siihen Touriin ja pyrkii jollain aikavälillä täyttämään ne isot tyhjiksi jääneet saappaat. Aivan samalla tavalla kuin mitä Klöden nousi nyt Ullrichin saappaisiin tai Sastre Basson vastaaviin lyhyelläkin aikavälillä. Mitä järkeä panostaa ensisijaisesti johonkin toiseen ympäriajoon kuin Touriin, jos ei siellä ole tallissaan jonkun toisen nimen varjossa...

Niin, kyllä minustakin tuo on tyhmää. Hincapiesta voisi olla jopa Touriin, mutta hän ei tosiaan tahdo luopua klassikoista. Popovichista voi JOSKUS kasvaa tourille jotain, mutta ei vielä pariin vuoteen. Joten ehkä ensi talvena sitten nähdään siirtomarkkinoilla jotain merkittävää.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mängimies kirjoitti:
Kertoo ne sen verran, että tämän vuoden Tourilla Azevedo on joukkueensa kapteeni, piste. Girolla asia varmaan olikin toisin, en jaksa tarkistaa.[/I]

Discovery numeroi Touriin kilpailijansa ihan puhtaasti aakkosjärjestyksen mukaan koska sillä ei ollut puhtaasti kapteenia ja lähinnä kapteeniksi ajateltiin Savoldellia ei Azevodoa.
 

scholl

Jäsen
Sen verran tuli vielä tuossa mieleen, että voi olla tietty syy, miksi joku urheilija katsoo soveltuvansa paremmin Vueltaan kuin Touriin ja se johtuu siitä, että Espanjassa etapit ovat lyhyempiä, mutta samalla nousut jyrkempiä. Saatetaan kiivetä 20asteen seinää. Ja kaikenlisäksi aika-ajo ylämäkeen. Eli hieman eri vahvuudet painottuvat kuin Ranskassa.
 

Kucera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Chiefs
scholl kirjoitti:
Sen verran tuli vielä tuossa mieleen, että voi olla tietty syy, miksi joku urheilija katsoo soveltuvansa paremmin Vueltaan kuin Touriin ja se johtuu siitä, että Espanjassa etapit ovat lyhyempiä, mutta samalla nousut jyrkempiä. Saatetaan kiivetä 20asteen seinää. Ja kaikenlisäksi aika-ajo ylämäkeen. Eli hieman eri vahvuudet painottuvat kuin Ranskassa.

Tuskin tässä mistään soveltuvuudesta on kysymys, vaan puhtaasti siitä, että kotimaan isot etappiajot kiinnostavat oman maan ajajia kaikista enemmän. Ei liene sattumaa, että esim. Simoni, Gunego pärjäävät Girossa ja Heras ja kumppanit Vueltassa. Tourissa puolestaan nähdään yleensä joku "tuntematon" ranskalainen GC:n kymppisakissa, vrt Dessel.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kucera kirjoitti:
Tuskin tässä mistään soveltuvuudesta on kysymys, vaan puhtaasti siitä, että kotimaan isot etappiajot kiinnostavat oman maan ajajia kaikista enemmän. Ei liene sattumaa, että esim. Simoni, Gunego pärjäävät Girossa ja Heras ja kumppanit Vueltassa. Tourissa puolestaan nähdään yleensä joku "tuntematon" ranskalainen GC:n kymppisakissa, vrt Dessel.

Kyllä se on myös soveltumisesta. Esim. Virenque voitti pallopaidan vuosittain Ranskassa sillä että hoiteli pienemmän katekogorian mäkiä, joita oli paljon. Ja tässä tapauksessahan Azevedo on Portugalista, ei Espanjasta. Toki kotimaa vaikuttaa siihen mikä kiinnostaa, mutta ei Simoni esim. pärjäisi Tourissa vaikka kuinka koittaisi. Giro on erilainen profiililtaan/tyyliltä.
 

scholl

Jäsen
En usko, että Heras pärjäisi Tourissa vaikka mitä tekisi. Siis jos on mäkimiehestä siirtynyt yleisajajaksi, eikä ole kovin hyvä kelloa vastaan niin Ranskassa ei vain pärjää. Jyrkät, lyhyet etapit sopii paremmin.

Ja olisi itse asiassa aikamoinen ihme, jos yllättäjiä ei olisi tänä vuonna kympin sakissa, kun poissa ovat Armstrong, Hamilton, Igor Gonzalez Galdeano, Santiago Perez, Casero, Heras, Ullrich, Basso, Vinokourov, Sevilla, Mancebo, Jaksche, Beloki, Etxeberria, Nozal, Unai Osa, Vicioso, Jose Enrique Gutierrez, Jose Ignacio Gutierrez jne.
 

Kucera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Chiefs
Virenquesta... vai voittaa mäkipaidan 7-kertaa poimimalla pienempiä kukkuloita:)! Miten itse muistan RV:n nostaneen sormensa pystyyn niin monesti suuremmillakin vuorilla...

Ja pärjäämisestä, mikä on tietty suuhteellista. Hyvänä esimerkkinä juuri RV, joka taisi kahdesti nousta pallille asti Pariisissa, vaikkakaan ei ollut kova aika-ajaja. Kaikki on siis mahdollista Tourissakin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
eagle kirjoitti:
Kyllä se on myös soveltumisesta. Esim. Virenque voitti pallopaidan vuosittain Ranskassa sillä että hoiteli pienemmän katekogorian mäkiä, joita oli paljon.
Tämä nyt on täyttä kukkua, kuten nimimerkki Kucerakin edellä toteaa.

Virenque oli loistava mäkimies joka loppuvuosinaan "sai" kaapata mäkikilpailun, koska ei enää muodostanut uhkaa kokonaiskilpailun voitosta kamppailleille. Parhaina vuosinaan toki taisteli myös kokonaiskilpailun voitosta mutta ei siinä koskaan onnistunut. Harmi sinänsä. Virenque oli aina yksi suosikeistani Tourilla.
 
Viimeksi muokattu:

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Kucera kirjoitti:
Tuskin tässä mistään soveltuvuudesta on kysymys, vaan puhtaasti siitä, että kotimaan isot etappiajot kiinnostavat oman maan ajajia kaikista enemmän. Ei liene sattumaa, että esim. Simoni, Gunego pärjäävät Girossa ja Heras ja kumppanit Vueltassa. Tourissa puolestaan nähdään yleensä joku "tuntematon" ranskalainen GC:n kymppisakissa, vrt Dessel.

Italian ympäriajossa nousukilometrejä on perinteisesti vähemmän kuin Tourissa ja Vueltassa. Tämän lisäksi Giro on menettänyt suosiotaan ajajien keskuudessa ja ennen Pro Tourin synnyttämistä se oli lähinnä italialaisten jäsentenvälinen. Tour on kilpailuista selkeästi raskain, Vueltassa etapit ovat lyhyempiä, mutta nousut taas jyrkempiä. Kyse on myös siitä, mihin kilpailuun ajajat asettavat päätavoitteensa. Simonin ja Cunegon tapaisilla italialaisajajilla kuntohuippu on tähdätty Giroon, kun taas joillakin espanjalaisilla Vueltaan. Vain kaikista kovimmat pystyvät samana vuonna menestymään kahdessa suuressa ympäriajossa (kuten esim. Basso olisi tehnyt tänä vuonna, jos olisi Touriin saanut osallistua)

eagle kirjoitti:
Kyllä se on myös soveltumisesta. Esim. Virenque voitti pallopaidan vuosittain Ranskassa sillä että hoiteli pienemmän katekogorian mäkiä, joita oli paljon. Ja tässä tapauksessahan Azevedo on Portugalista, ei Espanjasta. Toki kotimaa vaikuttaa siihen mikä kiinnostaa, mutta ei Simoni esim. pärjäisi Tourissa vaikka kuinka koittaisi. Giro on erilainen profiililtaan/tyyliltä.

Virenquen taktiikkana oli usein lähteä irtiottoon ensimmäisellä vuorietapilla ja napsia heti iso etumatka muihin pallopaidasta taisteleviin. Loppuetapeilla Richard napsi kaikki tarjolla olevat pisteet ja Pariisissa lopulta pallopaidan. Usein Virenque ei edes yrittänyt aivan täysillä viimeisessä nousussa, vaan säästeli voimiaan seuraaville etapeille, koska tähtäin oli aina pallopaidassa, ei korkeassa yhteiskilpailun sijoituksessa.

Vuonna 1996 Virenque voitti jälleen pallopaidan ylivoimaisesti, mutta oli siitä huolimatta yhteiskilpailussa Riisin ja Ullrichin jälkeen kolmas. Joten kyllä ranskalainen halutessaan pystyi myös taistelemaan voitoista myös kovimmissa mäissä.

----

Tänään Landisilta aivan uskomaton ajo. Eroa Pereiroon jäi ennen tempoa vain puoli minuuttia, jonka normaalina päivänä pitäisi olla Landisille helppo nakki. Sastrella etumatkaa Landisiin on kaksikymmentä sekuntia, joka ei hänellekään riitä. Muut ovatkin jo liian kaukana.

Uskomatonta penailua tänään kyllä CSC:n ja T-Mobilen tallipäälliköiltä. Ilmeisesti siellä kuviteltiin Landisin sippaavan viimeistään viimeisessä nousussa ja perseiltiin ensin pääjoukossa siihen asti, kunnes ero oli jo lähes kymmenen minuuttia. Pereiron tallin voimat eivät riittäneet pitämään tarvittavaa vauhtia yllä, jonka yleensä taktiikan mestarina pitämääni Bjarne Riisin olisi pitänyt huomata.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Itsekin ihmettelin tuota lähinnä CSC:n ja T-Mobilen taktiikkaa tänään. SIinä vaiheessa kun ero oli 4-5 minuuttia, olisi pitänyt aloittaa vauhdinpito siten, että ero ei enää kasvaisi. Siinä tapauksessa voimia olisi voinut olla vielä pieneen kaventamiseenkin.

Landis näytti olevan pois voittokamppailusta, mutta nyt hän vaikuttaisi jälleen suurimmalta suosikilta.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Todellakin aivan käsittämätöntä toimintaa oli päästää Landis noin pitkälle karkuun. Luulivat varmaan saavansa viimeisessä nousussa kiinni tarpeeksi, mutta siinä taisikin käydä niin, että Landis ajoi tuon viimeisin nousun kovempaa kuin pahimmat uhkaajansa pl. Sastre. Mitäänhän ei näköjään voi tämän vuoden Tourilla varmaksi sanoa, mutta kyllä nyt näyttää olevan Landisin pullat hyvin uunissa. Melkein kovin come bäkki mitä olen ikinä nähnyt, jos Landis tämän vie, kaikki urheilulajit mukaan lukien.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Konsta Kepuli kirjoitti:
Tämä nyt on täyttä kukkua, kuten nimimerkki Kucerakin edellä toteaa.

Virenque oli loistava mäkimies joka loppuvuosinaan "sai" kaapata mäkikilpailun, koska ei enää muodostanut uhkaa kokonaiskilpailun voitosta kamppailleille. Parhaina vuosinaan toki taisteli myös kokonaiskilpailun voitosta mutta ei siinä koskaan onnistunut. Harmi sinänsä. Virenque oli aina yksi suosikeistani Tourilla.

Niin Virenquehan oli erikoistunut etappeihin missä oli MONTA PIENEMPÄÄ mäkeä. Ei Virenque näitä 1-2 HC/1 kategorian etappeja voittanut viimeisinä vuosina oikeastaan yhtään. Vaan niitä missä oli 1-3 tyyliin 5 mäkeä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kucera kirjoitti:
Virenquesta... vai voittaa mäkipaidan 7-kertaa poimimalla pienempiä kukkuloita:)! Miten itse muistan RV:n nostaneen sormensa pystyyn niin monesti suuremmillakin vuorilla...

Ja pärjäämisestä, mikä on tietty suuhteellista. Hyvänä esimerkkinä juuri RV, joka taisi kahdesti nousta pallille asti Pariisissa, vaikkakaan ei ollut kova aika-ajaja. Kaikki on siis mahdollista Tourissakin.

Niin no viimeiset vuodet Richard voitti/hallitsi etappeja missä oli monta pienempää mäkeä. Ei Richard niitä etappeja missä on pelkästään 30km HC-mäki voittanut juuri koskaan Lancen aikana.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
rama kirjoitti:
Virenquen taktiikkana oli usein lähteä irtiottoon ensimmäisellä vuorietapilla ja napsia heti iso etumatka muihin pallopaidasta taisteleviin. Loppuetapeilla Richard napsi kaikki tarjolla olevat pisteet ja Pariisissa lopulta pallopaidan. Usein Virenque ei edes yrittänyt aivan täysillä viimeisessä nousussa, vaan säästeli voimiaan seuraaville etapeille, koska tähtäin oli aina pallopaidassa, ei korkeassa yhteiskilpailun sijoituksessa.

Vuonna 1996 Virenque voitti jälleen pallopaidan ylivoimaisesti, mutta oli siitä huolimatta yhteiskilpailussa Riisin ja Ullrichin jälkeen kolmas. Joten kyllä ranskalainen halutessaan pystyi myös taistelemaan voitoista myös kovimmissa mäissä.

Noh tuossahan tuli tiivistettynä mitä tarkoitinkin. Eihän Virenque kuitenkaan Lancelle pärjännyt mäissä(isoissa) vaikka sitä koittikin. Oliko säästelyä vai mitä, mutta kyllähän HC mäet Lance aika suvereenisti hoiteli Virenqueta vastaan. Virenque taas hallitsi etappeja missä oli paljon pienempiä mäkiä, kuten sanoinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös