Tositarina: Frank Zappa ilmestyi minulle unessa

  • 9 665
  • 55

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Stolk-2 kirjoitti:
Hmmmmmm?!? Rokkari alkaa vedellä klassikkobiisejä. Epäilen että kärsit David Lee Roth-syndromasta, jossa on hitusen Kurt Cobainimaista sivupersoonaa. Ei siinä ole mitään vaarallista, kunhan et vain ala havittelemaan tv-visailun isännäksi.

Aika pätevä diagnoosi, voisin jopa luottaa. Suomeksi voi myös todeta että olen huomiohuåra, kjeh.

Sim0n kirjoitti:
Joo Terry Bozzio on soittanu Frankin lisäksi ainakin King Crimsonin kanssa (samoin kuin Belew) ja Jeff Beckin kanssa. Todistetusti nähty myös tanskassa Fantômas yhtyeen rumpusetin takana. Aika kova heppu. Zappa, Beck, Crimson, Patton...

En itse omista kyseistä biisiä mutta muistan aikanaan lukeneeni notta Zappa oikein testasi Bozziota kirjoittamalla tälle erään biisin ns. haasteena, katsoen mihin äijästä on. Selvisi haasteesta.

Jeff Beckiä en myöskään voi hehkuttaa tarpeeksi. Ehdottomasti aliarvostetuin kitarasankari koskaan.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Noh, sattuipa minullekin kerran "ilmestys" unessani musiikkimaailman saralta. Vuonna 1994, kun Kurt Cobain teki itsemurhan, olin tosi surullinen ja järkyttynyt, onhan Nirvanakin aina kuulunut suosikkeihini. No, tuona yönä sitten Kurt tuli luokseni unessa ja sanoi jotakuinkin näin: " Anne, don't worry, don't be sad. Now I'm happy and I'm in a safe place." Ja hän hymyilikin tuon sanoessaan herttaisesti. Kyllä heti sitten tuosta herättyäni olin aivan huuli pyöreänä, että mitä ihmettä tuo oikein oli !? Ja ihmeellistä kyllä, olin myös hyvin huojentunut hänen puolestaan, kun tuollaisen unen näin. Melkoisen outo ja ihmeellinen uni ! Ja tämä todellakin on totta !
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Redalert kirjoitti:
Noh, sattuipa minullekin kerran "ilmestys" unessani musiikkimaailman saralta. Vuonna 1994, kun Kurt Cobain teki itsemurhan, olin tosi surullinen ja järkyttynyt, onhan Nirvanakin aina kuulunut suosikkeihini. No, tuona yönä sitten Kurt tuli luokseni unessa ja sanoi jotakuinkin näin: " Anne, don't worry, don't be sad. Now I'm happy and I'm in a safe place." Ja hän hymyilikin tuon sanoessaan herttaisesti. Kyllä heti sitten tuosta herättyäni olin aivan huuli pyöreänä, että mitä ihmettä tuo oikein oli !? Ja ihmeellistä kyllä, olin myös hyvin huojentunut hänen puolestaan, kun tuollaisen unen näin. Melkoisen outo ja ihmeellinen uni ! Ja tämä todellakin on totta !

Kurt lepuuttaa nykyään itseään siinä missä hänen IHANA vaimonsa Courtney vetää todella lujaa. Näyttääkin yhtä ihanammalta kuin koska tahansaskaan. http://www.moodhacker.com/courtneyloveafter.jpg

Ei ole sattunut uutta Zappaa viime aikoina hyllylle, mitä nyt yksi Captain Beefheart jokunen viikko sitten. Kohtalainen levy tuo THE SPOTLIGHT KID.

Unien osalta ovat musiikit jääneet vähemmälle. Viime viikolla inspiraatiota sain kaukojunassa kun tuli operointia paikkojen suhteen. Eräs viehättävä nainen pyysi josko minä siirtyisin hänen oikealle paikalleen, joka oli ahtaampi. Hän siis istui minun virallisella paikallani koska jotkut tytöt olivat istuneet aiemmassa vaiheessa hänen paikallaan jne. jne. Säätämiseksihän se meni, ja sekaan heitettiin vielä ruotsinkielisyyttä. Vastasin automaattisesti "Ei tule kuuloonkaan!" Se oli oikeastaan vitsi ja joku naurahti, mutta en myöskään liikkunut. Syntyi ajatus siitä, kuinka usein oikeasti olen voittanut mitään olemalla tuntemattomalle ystävällinen? Keräsin ajatuksiani tuon lauseen ympärille...lisää kerääntyi minulle seuraavana maanantaina, Tapaninpäivänä kun mietiskelin saunassa. Olo oli selkeä.

Unet - pari viikkoa takaperin oli tosin HIFK:n pelaajien leirillä jossain syrjäisessä leirikeskuksessa, muistutti rippikoululeiriä. Ei, siihen ei sisältynyt seksiä Jeren kanssa. Sen sijaan näkymätön haamu viskoi äijää, siis allekirjoittanutta, pitkin kämppää koska en tunnustautunut joukkueen kannattajaksi.

Turha siis väittää ettei henkimaailma ole HIFK:n puolella.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
BUMP.

Frank Zappalle oma nimikkokatu Berliiniin:

Linkki

Tämä ketju nyt lähti aikanaan liikkeelle tyyliin "Frank Zappa plays the music of Frank Zappa" mutta onpa tullut hankittua viimeisen vuoden aikana sitten lisää itse musiikkiakin. En osaa oikein yhtään erikoisen negatiivista juttua sieltä vielä erotella, sen verran hyvin tyylinvaihtelut ja eri kokoonpanotkin kolahtavat. Ei ole jokainen levy sieltä helpoimmasta päästä mutta ei tarvitse kyllä ollakaan. Sitäpaitsi, onko sydänsuruihin parempia biisejä kuin "Tears Begin to Fall" ja "Broken Hearts are For Assholes"?

Tuskin.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
BUMP.
Ei ole jokainen levy sieltä helpoimmasta päästä mutta ei tarvitse kyllä ollakaan. Sitäpaitsi, onko sydänsuruihin parempia biisejä kuin "Tears Begin to Fall" ja "Broken Hearts are For Assholes"?

Tuskin.

Heh, Awe kiltisti avasi tämän ketjun, että pääsin pää sekaisin tänne pari vuotta sitten kirjoittelemaan.

Olen edelleen pysyttäytynyt vain tuossa hehkuttamassani Sheik Yeribouti-levyssä. Ja se on edelleen tasaisessa kuuntelussa.
Sieltähän löytyy juuri tuo Broken hearts... avautuminen, joka oikeasti helpottaa kun luule olevansa jonkun tytön takia hajalla.

"And ladies you can be an asshole too..."
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
"And ladies you can be an asshole too..."

Mainostettakoon tuota "Tears Began to Fall"-biisiä että kyseessä on sanoiltaan äärimmäisen surullinen kappale jossa jäädään ihan yksin. Homma on vain niin että itse musiikki on aivan hillitöntä päästelyä ja iloittelua, täysillä menevä RALLI. Upea pop-iloittelu on livelevyltä "Fillmore East June 1971".

Sample
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Frankui Zapai

Käytiin tänä kesänä Liettuassa, Vilniuksessa katsomassa Frankui Zapain patsasta eli Vilnassa Frank Zappaa kumartamassa.

Kuva liitteenä.

edit. Se olikin Frankui Zapai Liettuaksi, eikä Frankui Zapui.
 

Liitteet

  • IMG_0544 (Custom).jpg
    IMG_0544 (Custom).jpg
    47,3 KB · kertaa luettu: 359
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytiin tänä kesänä Liettuassa, Vilniuksessa katsomassa Frankui Zapuin patsasta eli Vilnassa Frank Zappaa kumartamassa.

Kuva liitteenä.

Tuttu patsas. Vielä tyylikkäämpi on sen patsaan takana oleva Zappa-aiheinen seinämaalaus. Sinällään hauskaa, että tuo patsas on nimenomaan Vilnassa, johon Zappalla ei kuulemma ollut mitään siteitä. Vai oliko? Itse en ole niistä kuullut.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
patsas on nimenomaan Vilnassa, johon Zappalla ei kuulemma ollut mitään siteitä. Vai oliko? Itse en ole niistä kuullut.

Ei ollut. Tosin Franciksen auktoriteettien ja establishmentin vastainen tuotanto oli erittäin korkeassa kurssissa ex-Itä-Euroopassa, jossa FZ:n sanoman nähtiin usein leikkaavan kirpeästi menneiden aikojen pakkopaitoja.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Vielä tyylikkäämpi on sen patsaan takana oleva Zappa-aiheinen seinämaalaus. Sinällään hauskaa, että tuo patsas on nimenomaan Vilnassa, johon Zappalla ei kuulemma ollut mitään siteitä. Vai oliko? Itse en ole niistä kuullut.

Zappalla ei kai ollut mitään siteitä Liettuaan, näin ainakin luulen. Tässä kuvassa on myös seinämaalaus tai osa siitä.

Kuva siis taas liitteenä.
 

Liitteet

  • IMG_0540 (Custom).jpg
    IMG_0540 (Custom).jpg
    47,4 KB · kertaa luettu: 295

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Zappalla ei kai ollut mitään siteitä Liettuaan, näin ainakin luulen. Tässä kuvassa on myös seinämaalaus tai osa siitä.

Kuva siis taas liitteenä.

No niin, minun piti linkittää juurikin samasta kohtaa otettu kuva, mutta säästit vaivani. Kiitos siitä. Joskus luin jostain artikkelista väitettä, että patsaan pystyttämisellä olisi ollut jotain yhteistä Vilnassa sijaitsevan "itsenäisen valtion", elikkäs Uzupis -nimeä kantavan kaupunginosan toiminnalla. Tosin tuo artikkeli oli muutenkin virheellinen, koska siinä väitettiin patsaan sijaitsevan niin ikään Uzupisin kaduilla. Ja sehän ei taas pitänyt alkuunkaan paikkaansa.

Joka tapauksessa, Uzupishan on boheemien taiteilijoiden "valtio", joten siinä mielessä tuo Zappa-yhteys menisi oikein hyvin samaan muottiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Eipä ollut. Jonkun suomalaisen aikakausilehden artikkelista on kyse. Mieleen tulee, että se olisi ollut mahdollisesti jonkun bonuskortin myötä tulevan kauppaketjun asiakaslehti, eli tässä tapauksessa Yhteishyvä tai sitten se, mikä Ykkösbonus -kortin myötä tulee joka kotiin.

No niin, nyt paljastin, mitä bonuskortteja meikäläisellä on.

Zappan musiikista meikäläisellä on vain hieman kokemusta. Yhden Greatest Hits -kokoelman olen hankkinut, ja hyvää kamaahan se on. Joskin uskon vilpittömästi, että mestarin parhaat teokset ovat kuitenkin niillä pimeimmillä ja vähemmän tunnetuilla levyillä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Yle Teema rokkaa taas, perkele kun on hieno kanava:

http://www.yle.fi/teema/lauantai/id14734.html

Marraskuun ensimmäisen teemalauantain aiheena on amerikkalainen kitaristi, säveltäjä, yhteiskuntasatiirinen muusikko ja lauluntekijä, monipuolinen vaikuttaja Frank Zappa.

Ilta alkaa Rockin klassikkolevyt: Frank Zappa -ohjelmalla, jossa tarkastellaan Zappan kahden kaupallisesti menestyneimmän levyn (Overnite Sensation, 1973 ja Apostrophe, 1974) syntyä ja merkitystä.

Tämän jälkeen nähdään Tony Palmerin elokuva 200 motellia (200 Motels, USA 1971), joka on villi kuvaelma Frank Zappan ja Mothers of Inventionin mielipuolisesta kiertue-elämästä. Illan päättää Frank Zappan konserttielokuva Baby Snakes vuodelta 1979.

Se on lauantai-iltaa sitten TV:n ääressä, ei voi mittään, baariin vasta tuon jälkeen jos. Totelkaa!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuon yllämainitun putken perään vielä hillitön Does Humour Belong in Music? -keikkadeeveedee, niin vot!
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Wikipediaa luettuani minulle avautui, että Frank boy on julkaissut vähintään 50 levyä (en jaksanut laskea)? Kohtuu aktiivinen kaveri...

Itse tunnen vain muutamia Zapan biisejä, yhtä -jonka muistaisin olevan Zapan biisi, mutta en ole varma- hyräilin joskus kouluaikaan kun osui siivouspäivä asuntolassa:

In my dangerous kitchen; it's disgusting and dirty,
Who the fuck want's to clean it...

Tjsp... mahdolliset virheet puhtaasti allekirjoittaneen muistin piikkiin, tuosta kun alkaa olemaan jo aikaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Wikipediaa luettuani minulle avautui, että Frank boy on julkaissut vähintään 50 levyä (en jaksanut laskea)? Kohtuu aktiivinen kaveri...
"Kohtuu aktiivinen" on kohteliaisuus puhuttaessa melkein kenestä hyvänsä, mutta Frank Zappan tapauksessa tämä ilmaisu on aika lievä. Zappa oli sanalla sanoen työnarkomaani, äärimmäisen kunnianhimoinen ammattiasioissa eikä missään tapauksessa mikään helppo kaveri. Zappan kotistudion UMRK:n arkisto kätki hyllyihinsä tuhansia ja taas tuhansia kelanauhoja sekä live- että studiotyöskentelyä.

Frankin käsittämättömästä työtahdista pääsee jyvälle lukemalla Frankista kirjoitettuja artikkeleita ja kirjoja. Eräs suositeltava teos tähänkin tarkoitukseen on Barry Milesin teos Frank Zappa (alkup. Electric Don Quixote - The Definitive Story of Frank Zappa), ilmestynyt äskettäin suomeksi ja saatavuus hyvä. Kirja on yksi uskottavimmista Zappaa käsittelevistä niteistä koska se monen muun läpyskän tavoin ei ole jonkun hurahtaneen fanin ylistysveisua. Mestarin persoonaa ja tekemisiä käsitellään kunnioittavasti mutta myös kriittisesti sikäli kun sellaiseen on ollut aihetta. Esimerkiksi perheelleen Zappa ei kovin paljoa aikaansa uhrannut, vaikka hän varsinkin 80-luvun lopulla esiintyi julkisuudessa mielellään myhäilevänä perheenisänä. Jos Zape oli kotosalla niin yleensä tämä tarkoitti säveltämistä ja nauhojen leikkelyä työtiloissa, oma väki ei saanut missään tapauksessa häiritä...

Zappa tunnettiin myös despoottimaisena johtajana mitä tulee esiintyviin kokoonpanoihinsa. Soittajien ammatilliset vaatimukset olivat jo uran alkupuolella kovat, mutta 70-luvulta alkaen jokseenkin äärimmäiset. Seulan läpäisseiltä muusikoilta vaadittiin tiukkaa kuria ja kykyä sopeutua kovaan työhön, ja joillekin tämä oli liikaa. Harjoituttamistahdista (ja muusikoiden tasosta) kertoo että Zappan viimeisen bändikokoonpanon esitysvalmiiksi treenattujen kappaleiden määrä oli pitkälti toista sataa. Näistä Zappa sitten valitsi setit eri keikoille mielensä mukaan, ja ei, kappaleet eivät olleet ihan helppoja ottaa haltuun.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kanavasurffailin viime yönä jääkiekon jälkeen, ja ah tätä onnea: Ihanan Frankin 'Baby Snakes' (The Real Frank Zappa movie) -dokkari pölähti ruutuun Teemalta. Kiitos jääkiekko, kiitos Teema, kiitos Frank.

"And while
I was inside
I mighta been
Undignified
And that is maybe
Why you cried
I don't know
Maybe so,
But what's the difference now?"
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Vaikka näin nuorena en koskaan saanut mahdollisuutta nähdä Frankia tässä todellisuudessa niin tänään lähden Kultsalle toteamaan Dweezilin kokoaman pumpun loistavuuden.

Inca Roadsia odotellessa!

PS.Unissahan Frank ravaa jatkuvasti.

PS2. Olis myös kiva jos Steve Vai tekisi yllätysvisiitin kaveriensa keikalle. Ohan sillä syndetkin ja kaikkee...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vaikka näin nuorena en koskaan saanut mahdollisuutta nähdä Frankia tässä todellisuudessa niin tänään lähden Kultsalle toteamaan Dweezilin kokoaman pumpun loistavuuden.
No siellä nähdään, lippu polttelee jo taskussa! Itse näin Zappan Nordiksen jäähallissa 1988. Sen jälkeen olen nähnyt melkomoisen määrän keikkoja eri artisteilta, mutta Zappan BtHW-kiertueen esitystä ei ole soittotaidon määrän ja laadun kombinaatiolla sen perästä lyöty.

Uniini Zappa ei ole koskaan ryöminyt, eikä ole toisaalta tarviskaan. Jos näin pitää tapahtua, niin mieluummin Titties & Beer- kuin 200 Motels -hengessä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itken verikyyneleitä, kun olin sopinut jo puoli vuotta sitten tämän illan menot. Laittakaa jotain raporttia, jooko, niin pääsee edes vähän tunnelmaan. Sniff.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itken verikyyneleitä, kun olin sopinut jo puoli vuotta sitten tämän illan menot. Laittakaa jotain raporttia, jooko, niin pääsee edes vähän tunnelmaan. Sniff.

JuuTuubistahan noita videoita voi katsella. En tiedä onko tuo nyt loppujen lopuksi mikään kovin erikoinen juttu - hyvin vahvasti cover-meininkiä, äijät seisovat paikallaan ja näppäilevät nuotin tarkkuudella Zappan biisejä. No, oli itsellänikin tarkoitus paikalle vääntäytyä ihan vain Zappan klassikoita kuullakseni, mutta Basso Festival vei kuitenkin voiton.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Onko tietoa mihinkä aikaan alkaa soitanto? Hesarissa oli mainita että ovet avautuu seitsemältä.

Edit. Ovet aukeaa kello 18 ja soitanta kello 19.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itken verikyyneleitä, kun olin sopinut jo puoli vuotta sitten tämän illan menot. Laittakaa jotain raporttia, jooko, niin pääsee edes vähän tunnelmaan. Sniff.
Laitetaan sitten tuoreeltaan kommentteja. ZpZ:n veto oli sen verran kovaa settiä että taitaa kiertyä veitsi haavassasi. Lähes kolme tuntia kovaa vetoa saatiin, ja omat isot odotukseni ylittyivät.

Tuo ZpZ-kokoonpano on Sirppiliiterin keikan perusteella hioutunut jo kypsälle tasolle. Muusikot ovat tietysti jo perhetradition velvoittamana enemmänkin kuin huippuammattilaisia, mutta huippuvaikea materiaali oli hallussa yksinkertaisesti ihailtavalla tavalla. Kyse ei myöskään ollut siitä että joka ainoa kappale olisi soitettu Frankin sovitusten kopiona rahanväärentäjän tarkkuudella, vaikka sitäkin välillä tehtiin.

Dweezilin soolot olivat tietysti ensisijaisesti dweezilmäisiä (välillä paistaa läpi van halen -koulukuntamaisuus lapsuudesta). Tärkeintä kuitenkin oli, että Dweezil kykeni ottamaan alkuperäisestä olennaisen mukaan ja täydentämään sitä oman persoonallisuutensa ja teknisen kykynsä puitteissa. Lopputulos on varmasti pitkällisen prosessin tulos ja kuulosti erittäin onnistuneelta. Frankin soundimaailmaan on perehdytty kyllä syvällisesti. Dweezil oli lavapersoonana rento ja ystävällinen, ei mitään turhia kurkonelkeitä. Perillinen hoitaa hyvin hommaansa isä-Zappan musiikillisen sanoman levittäjänä.

Multi-instrumentalisti Scheila Gonzalezin tiesin dvd- ja youtube-materiaalin perusteella kovaksi tekijäksi, ja Kulttuuritalon lavaesiintyminensä olikin erittäin vakuuttavaa. Gonzales on loistava laulaja ja suorastaan virtuoosimainen puhallinsoittaja, soittaa päälle koskettimet, ja on osaava esiintyjäkin kaiken kaikkiaan. Ehdottomasti juuri sellainen muusikko joka olisi voinut löytää tiensä Frankin kokoonpanoihin. Rumpali Treavers on melkoinen kyky myös hänkin. Muista yhtyeen jäsenistä toisin esille vielä uusimman kiinnityksen, eli laulusolisti Ben Thomasin. Kyvykäs kaveri. Äänessä on jotain Frankilta ja jotain sävyjä jopa Bobby Martinilta. Sitä falsettia ei kylläkään kuultu. Lisäksi Thomas äänteli encoren Willie The Pimpissä kuin Beefheart ikään.

Muistiinpanot jäivät puutteellisiksi, joten keikkasetti taltioitui vähän sinne päin. Jos jotakuta kiinnostaa niin täydennyksiä ja korjauksia voi tehdä. Suunnilleen seuraavat tavarat lyötiin tiskiin ja suunnilleen tuossa järjestyksessä:

Black Napkins
Montana
Inca Roads
Village of the Sun
Satumaa (pätkä)
Pygmy Twylyte
Echidna's Arf Of You
Don't You Ever Wash That Thing
Wind Up Working In A Gas Station
Penguin In Bondage
Peaches En Regalia
Satumaa (toinen pätkä)
Lucille Has Messed My Mind Up
Outside Now
Bamboozled By Love
Jamittelua jossa seassa mm. Black Page #1 ja #2
G-Spot Tornado
Zomby Woof
-----
Don't Eat The Yellow Snow
Cosmic Debris
Willie The Pimp
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös