Täältä syvä kumarrus TML:n suuntaan, on ollut mukavaa lukea Suomeksi fanin mielipiteitä joukkueen pelistä. Ei ole ollut helppo kausi seurata pelejä ja tunnut seuraavan ne vielä suorana keskellä yötä. Alkukaudesta ei olisi oma kasetti kestänyt, itsehän olen NHL.comin ja otteluraporttien varassa. Niidenkin kanssa oli vaikeuksia alkukaudesta. Täällä piti silti pyörähtää joka pelin jälkeen, josko jotain raporttia olisi tullut. Ensi kaudella olisi tarkoitus laittaa ESPN:n paketti, jotta seuraaminen olisi mahdollista.
Phaneufin ja Gigueren hommaamiset oli mielestäni kauden parasta antia sekä tietysti Kadrin hyvät otteet, mutta itse en ole vieläkään päässyt yli ensinnäkään Raskin mokaamisesta Bostonille (josta siis jo aikaa paljon) ja vielä suuremmasta perseilystä, eli annoimme 2 kpl 1. kierroksen varausoikeuksia ja 1 kpl 2. kierroksen varausoikeus.
Täytyy sanoa, että tämä ainaisen konttaamisen lisäksi Raskin siirto teki omasta seuraamisesta todella vaikeaa. Itse toivoin jo JFJ:n aloittavan uudelleen rakennuksen ja mies vain sotki asiat pahemmin. Tämän kauden jälkeen voidaan vihdoin sanoa, että miehen virheet on hoidettu. Nyt on enää Fletcherin voimannäyttö, eli Finger, jäljellä. Kai JFJ:n kunniaksi pitää sanoa, että hyvällä prosentilla mies sitten poimi draftista lupaavia pelaajia, vaikka treidasi myös ison kasan varauksia pois.
Tästä päästäänkin sitten Kessel siirtoon, joka on nyt se "virhe" joka todennäköisesti tulee vainoamaan Burkea. Virhe suluissa sen takia, että vahingon laajuutta on mahdoton tässä vaiheessa arvioida. Itse en ala tässä siirtoa sen kummemmin haukkumaan, itse olin aluksi voimkkaan negatiivinen, mutta pari päivää siirron jälkeen olin sitä mieltä että se oli ihan hyvä liikku. Tällaista kautta en todellakaan odottanut, tämän voi sanoa varmaan sata kertaa, mutta jos Toronto olisi ollut muutaman sijan korkeammalla, olisi liikku ollut hyvä. Kessel on kuitenkin loukkaantumishistoriastaan huolimatta todella hyvä nuori maalintekijä, joita ei yleensä ole markkinoilla. Siitä johtuen hinta oli korkea, nyt Toronto maksoi varmasti reilun hinnan. Täytyy ottaa huomioon että draft vuorot ovat kuitenkin arpalippuja ja olisi vaatinut todellista tuuria napata Kesselin tasoinen pelaaja esim. kahdeksannen vuoron korvilla. Nyt vuoro on sitten toinen, mutta ei ole vielä edes varmaan minkälaisia pelaajia Hallista tai Seguinista tulee. Veikkaan että Hall päätyy Bostoniin, olisi kelvannut Torontoonkin, mutta vasta vuosien päästä tiedetään kumpi on parempi pelaaja. Korkea kakkoskierroksen varaus ja ensi kierroksen ykkönen tekevät diilistä Bostonille kyllä todella mukavan. Täytyy silti sanoa että Kesselillä on ollut paljon vähemmän Bostonia ikävä, kuin Bostonilla Kesseliä.
Draft päivä on todennäköisesti hirveä, mutta Burke tuskin lepää laakereillaan. Mies on puolessatoista vuodessa hävittänyt lähes koko vanhan rosterin ja tuonut tilalle nuoria omia varauksia tai omia hankintojaan. Sanotaanko että vasta Gustavsonin tulo parsi vähän omia haavoja tuon Rask treidin jälkeen ja olen sitä mieltä että Gigueren hankinta oli hieno juttu, vaikka miehen sopimus vähän käsiä sitookin ensi kesänä. Phaneuf on todennäköisesti tuleva kapteeni, mielestäni tätä ei ole vielä 100% varmasti ilmoitettu. Burke oli omassa kauden päättävässä pressitilaisuudessaan todennut että Wilson saa valita kapteenin ja Wilson oli taas eilen todennut, että ellei ketään suurta johtajaa hankita kesällä Phaneuf on kapteeni. Täytyy ottaa huomioon noissa keskikauden treideissä, että on ihan mahdotonta sanoa oltaisiinko Stajanilla, Whitella ja Hagmanilla saatu koskaan Phaneufia, ilman Kessel treidiä. On helppo sanoa että tottakai, mutta en itse olisi yhtään varma. Kausi olisi voinut olla vielä paljon synkempi ilman Kesseliä, toki palkinto olisi odottanut draftissa. Nyt kausi oli synkkä ja drafti on vielä synkempi, mutta meillä on kaksi tasonsa osoittanutta nuorta pelaajaa.
Jatketaan tätä tajunnanvirtaa sen verran, kun itsekin tuon Burken pressin osittain katselin, että mies totesi viime kaudesta mm. seuraavaa.
Valmennusjohtoon ei ole tulossa muutoksia, maalivahtipuoleen tai puolustukseen ei olla tuomassa uusia vahvistuksia. Valmennusjohto päättää kapteenista, on se sitten Phaneuf tai joku muu. Burken mukaan Phaneuf on tuonut joukkueeseen uutta virtaa.
Kahta ensimmäistä varausta ei ole, mutta Burke yrittää hankkia mahdollisuuksien mukaan ensimmäisen ja/tai toisen kierroksen varausoikeuden. Burke on turhautunut koska scoutit joutuvat istumaan ensimmäiset kaksi kierrosta, koska varausvuorot on treidattu pois. Scouttausosasto oli kuitenkin syksyllä siunannut Kessel kaupan.
Ei osannut sanoa Wallinille tai Primeaulle ensi kaudesta. Nonis keskustelee Gustavsonin ja Kuleminen agenttien kanssa sopimuksista. Kadri näyttää lupaavalta, Paradis on ilmeisesti Burken mielestä AHL valmis. Komisarek tekee lujasti töitä tullakseen takaisin, on edellä aikataulua.
Mies myös puolusti lujasti omaa näkemystään joukkueenrakennuksesta, nosti esiin menestyksen Anaheimissa ja Vancouverissa. 7 peräkkäin Burken joukkueet keräsivät runkosarjassa päälle 100p/kausi, tarkka luku taisi olla ka. 103p tai 104p/kausi. Ei ole kiinnostunut viiden vuoden rebuildista. Sanoi että Pittsburgh voitti Crosbyn lotossa, hän oli itse paikalla. Suunnitelma on edelleen sama kuin aiemminkin, top6 ja bottom6, mutta ei osannut täsmentää milloin joukkue on hänen haluamassaan kunnossaan.
Lisäksi sivuttiin myös Toskalaa, Burke huolestui maalivahtipelistä viimeisessä harjoituspelissä kun: Buffalo smoked [ Toskala] like a cuban cigar. Joukkue tarvitsi Toskalan kanssa 5 maalia voittaakseen pelin, Toskalan huono peli tuhosi joukkueen pelin huonoilla otteillaan, jotka vaikuttivat koko joukkueen peliin.
Tulevaisuutta ja kesää mies valotti sen verran, että ilmeisesti paria top6 hyökkääjää ollaan hakemassa. Burke puhui että heinäkuun 1. on Toronton drafti. On myös mahdollista että Toronto ottaa huonon sopimuksen toiselta joukkueelta joka on capin kanssa ongelmissa ja ostaa näin hyökkääjän. Tällainen sopimus oli jo tehty keväällä 2009, jolloin Toronto olisi ottanut sopimuksen kontolleen ja saanut ykköskierroksen varauksen vastineeksi. Diili peruuntui koska toinen joukkue ei saanut vietyä kauppaa läpi, johon olisivat cap tilan tarvinneet. Mahdollisina kauppakumppaneina esille taisi tulla Chicago tai Anaheim.
Burke oli oma itsensä, vertasi joukkueen rakennusta talon kunnostamiseen. Tässä vaiheessa on tehty ikävin repimisvaihe ja edessä on rakennusvaihe. Joukkueen tavoite ensi kaudella on päästä playoffeihin, tämä ei kuitenkaan ollut lupaus. Burken mukaan playoffit ovat kuitenkin mahdolliset, jos koko organisaatio parantaa. Odottaa nuorilta pelaajilta miehistymistä kesällä ja joitakin hyökkääjiä pyritään siis tuomaan ulkopuolelta. Oli tyytyväinen loppukauteen.
Pahoittelen sekavaa ulosantia, toivottavasti joku sai tästä jotain irti. Saatan tässä vielä loppukaudesta kirjoitella omia mietteitäni rosterista. Harmi, että draftin mielenkiinto on viety jo etukäteen, mutta toisaalta Burken rivien välistä oli luettavissa, että jonkunlaista kauppaa saattaisi olla pöydällä.