Hieno laji tosiaan. Mukava poikkeus talviolympialaisten lajivalikoimassa. Seurasin lajia jo neljä vuotta sitten ja jäin uudestaan koukkuun heti Suomi-Sveitsi ottelun myötä(avauspeli Suomelle). Mahdollisuuksien mukaan kaikista kuudesta peleistä olen nähnyt vähintään ratkaisuhetket.
Heh ja en todellakaan käynyt lukemassa etukäteisylistyksiä millään keskustelufoorumeilla saati että olisin kuullut joltain tutultani lajin hienoudesta. Aivan itse jäin lajiin kiinni heti, kun näin ensimmäisen ottelun. En edes muistanut, että tällainen urheilumuoto on olemassa, vaikka sitä olin tosiaan ainakin Salt Lake Cityn olympialaisissa seurannut. Samoin näyttää käyneen aika monelle muulle.
Ehkä syy on sen erilaisuudessa. Toisaalta curling on hyvä tv-laji. Katsoja pysyy koko ajan tilanteen tasalla ja pystyy itse spekuloimaan seuraavaa heittoa. Päällisin puolin tarkoitus on myös suhteellisen simppeli, toisin kuin esimerkiksi jossain shakissa. Siten katsoja voi ainakin luulla osaavansa tehdä taktisia päätelmiä siinä missä pelaajatkin.
Vaikka olenkin penkkiurheilijana suhteellisen kaikkiruokainen, niin kyllä lajissa pitää aina olla jonkin verran taktisuutta. Sitä on kaikissa kolmessa Suomen johtavassa pallopelissä jääkiekossa, jalkapallossa ja pesäpallossa. Sitä on myös maastohiihdossa. Niitä kaikkia tuleekin seurattua suhteellisen aktiivisesti. Sitten taas lajit kuten alppihiihto, kumparelasku, lumilautailu, pikaluistelu, taitoluistelu ja osittain jopa mäkihyppy kiinnostavat ehkä suomalaismenestyksen kannalta, mutta eivät kuitenkaan jaksa juuri ikinä herättää tunteita. Syy on varmasti myös omissa tottumuksissa ja tiedoissa (myöskään koripallo ja lentopallo eivät kiinnosta suuremmin), mutta osaltaan yhteisenä tekijänä voisi nostaa esiin lajien taktisuuden tai sen puutteen. Curling menee asteikossa lähes maksimaalisen taktisuuden suuntaan, jolloin fyysisen kunnon merkitys jää lähes kokonaan pois. Mutta heittotarkkuudella ja -voimalla on kyllä suuri roolinsa, joten vertaus jääshakkiin ontuu jonkin verran.
No jokatapauksessa, curlingia on mukava seurata ainakin olympialajina. Eiliset voitot antoivat varmasti lisää itseluottamusta joukkueelle. Huonosti menneen keskiviikon jälkeen välieräpaikka näytti epätodennäköiseltä. Ainakin kommenteista päätellen jää olisi parantunut huomattavasti eiliselle ja ehkä sillä oli sitten ratkaiseva merkityksensä. Suomihan oli lähes suvereeni kummassakin pelissä. Varsinkin ruotsalaisia vastaan. Toivotaan siis, että jää säilyy samanlaisena kisojen loppuun. Olympiamitali olisi kova juttu näin tasaisessa ja kovatasoisessa sarjassa.