Torino 2006: Curling

  • 165 489
  • 1 134
Tila
Viestiketju on suljettu.

Lucky

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Kyllähän tuommoisen hallin pystyyn laittaminen omalla riskillä kertoo aika paljon. Ei Uusikselta puutu mitään kykyjä, sen kai myönnät itsekin. Jos suunnitelmia ei vielä viikko sitten ollut, niin eiköhän niitä ole jo kehitteillä.

Uusishan on jo markkinoinut curlingia TV:ssä kaksi viikkoa. Kun hän osannut valita oikeat joukkuekaverit, niin eiköhän hän osanne myös valita sopivan ihmisen markkinointiin.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Aika törkeän keskeneräinen se halli on kyllä vieläkin. Lisäksi polvisuojia ja liukukenkiä on aivan liian vähän ja nekin risaisia. Ei kauheasti houkuttele sinne rakennustyömaalle työporukalla uudestaan lähteä ihan pian. Ei ole myynnissä kahvia, oluesta puhumattakaan. Ei ole penkkejä joilla ne niuhot 'mä en pelaa'-tyypit istuskelisivat nyrpeän näköisinä ja joisivat sitä kahvia jota ei ole (niitä niuhoja kuuluu jokaiseen työporukkaan). Pelaaminen sinänsä on 'ihan kivaa', mutta ne puitteet eivät tosiaan innosta muuhun kuin kertakokeiluun.

Sinänsä curlingia vartenhan se halli on tehty eikä kermaperseisten yritysvieraiden viihtymispaikaksi. Ja keskenhän se halli on ja tilanne varmaan muuttuu. Uusis- tai curlingtuotteilla varsinaisesti mainittavien rahamäärien tekeminen on kyllä täyttä huuhaa-haihattelua.

Mitenkään ei ole tarkoitus vähätellä suoritusta. Curling-halli kaupallisesti kannattavana Suomessa on kunnioitettavan kunnianhimoinen hanke. Mahtavaa että löytyy ihmisiä jotka uskovat asiaansa ja myös totetuttavat. Tyhjän jauhajia on ihan tarpeeksi muutenkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Twite kirjoitti:
Ja keskenhän se halli on ja tilanne varmaan muuttuu.

Eilen Uusis esitteli hallia kameroille. Olihan se aika näky, mutta luonnollisesti suunnitelmat ovat olemassa, kunhan rahoitus järjestyy. Luvassa on pari sataa paikkaisen ravintolan lisäksi esimerkiksi sauna (sanomattakin selvää, että sieltä näkee jäälle) ja kaikenlaista muutakin. Rahoituksesta ei luulisi myöskään pulaa olevan nyt kun halli pyörii täydelle tuvalle loppukevääseen asti. Ensi kuun alussa olen itse menossa paikalle, joten sittenhän sen näkee paremmin.

Kaiken muun lisäksi mitä Uusis osaa, niin hän piirsi hallin itse. Totta kai se käytettiin vielä arkkitehdin kautta, mutta mainittavia muutoksia siihen ei tullut.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
pernaveikko kirjoitti:
Kaiken muun lisäksi mitä Uusis osaa, niin hän piirsi hallin itse. Totta kai se käytettiin vielä arkkitehdin kautta, mutta mainittavia muutoksia siihen ei tullut.

Kas, kysymys voikin olla unelmasta joita meillä ihmisillä sattuu välillä olemaan, kaikkea ei voi suoraan ajatella rahassa, mielihyvän tunne siitä että on saanut jotakin aikaiseksi voi olla jo tietynlainen voitto, ja varmasti näin onkin. Toimeentulo on tietenkin tärkeä asia, yksityinen ihminen pienillä rahoillaan ei saa aina kaikkea kerralla kuntoon, ensimmäiset horjuvat askeleet on kuitenkin otettu ja nyt ne pitäisi saada kantamaan. Suosio joka tuli nopeasti ei varmasti ole helppo kantaa, Uusiksen tiimin ja perheen ensisijainen tarkoitus ei varmasti ole tulla rikkaaksi, eiköhän se ole lähempänä ajatuksena selvitä huomiseen.

Risaiset kengät ja monet puutteet kuuluvat yrittäjän arkeen, sitä on vaikea pekkaspäiviään viettävän demarin vaikea ymmärtää. Uskonkin että esimerkiksi arkkitehdin puuttuminen aikanaan johtui myöskin rahan säästämisen ajatuksesta, hyvä että mies osasi auttaa itseään. Tie on pitkä ja kivinen, toivotaan kuitenkin, että itse peli tuo tarvittavan toimeentulon alkutaipaleille, ja Uusis pystyy vähitellen kehittämään hallin puuttuvilta osiltaan kuntoon !

En kuitenkaan näe mitään syytä vielä verhottuun kateuteen, kyllä siellä joudutaan viettämään vielä monia unettomia öitä ennen kuin toimeentulo ja asiat ovat kohdillaan. Toivotankin paljon voimia ja jaksamista selvitä tästä melkoisesta urakasta !

veini
 

Lucky

Jäsen
Iltalehdessä urheilupsykologi Jo´rma Heikkonen neuvoo, miten olisi pitänyt pelata finaalissa: olisi pitänyt 2-0:n jälkeen pelata 0-0:aa, kunnes olisi taas saatu viimeinen kivi.

Tekisi mieli sanoa, että olisi sitten itse pelannut!

No, onhan toki kaveri oikeassa siinä, että on hyvä olla eri taktiikoita, joita vaihdellaan tilanteen mukaan, sekä simuloida eri tilanteita etukäteen niin, että vaihtoehdot tulevat aivoista luontevasti paineen alla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja ei muuta kuin kokeilemaan curlingia kaikki, joiden mielestä lajin fyysiset vaatimukset ovat lähinnä biljardin luokkaa. Pääsin eilen kokeilemaan lajia reilun tunnin teoriaosuuden ja lähes parin tunnin tekniikkaharjoittelun jälkeen, biljardi my ass, vai miten se menee. Ei se mitään lätkää ole, mutta kyllä vain hengästyin harjauksessa ja sain potkia ihan kunnolla vauhtia, ennenkuin kivi kolisi päädystä läpi*. Uskon, että muutamilla ryhmämme jäsenellä saattaa olla paikat tänään kipeänä, ainakin jos urheilutaustaa yhtään pystyy kaljamahan koon ja ulkoisen habituksen perusteella arvioimaan.

Muutamia rajuja yllätyksiäkin koin. Ensinnäkin heiton voimaa on todella vaikea kontrolloida; joko vedin aivan liian kovaa tai sitten heitto ei yltänyt edes pelialueelle, kun yritin pistää määrämittaista nänniin. Toisekseen, harjauksella sulatetaan jäätä, jotta kivi saadaan vesiliirtoon! Minä kuvittelin jotain aivan muuta. Harjaus oli homman fyysisesti vaativin juttu, jos siis suti oikein kunnolla parikymmentä metriä, heiton voimakkuuden sääteleminen taas teknisesti vaativin minulle. Monilla takkusi heittotekniikka ja -asento, mutta itse olen suht. hyvä tuollaisissa jutuissa notkeuteni ja tasapainoni ansiosta. Myös kierteen sain auttavasti haltuun, samoin tähtäämisen. Tähtääminen muuten tapahtuu ponnistavalla jalalla, ei ensisijaisesti kädellä. Jotkut saattoivat kiven matkaan kädellä työntäen (pitäisiköhän vihjaista kurssin vetäjille), mutta itse tällaisena tiukkapipoisena tekniikkapuritaanina yritin mennä opetetun mukaan.

Heiton voimakkuuden hallinta vaatisi toistoja toiston perään, joten en minä sen suhteen ole toivoani menettänyt reilun kymmenen kunnollisen heiton jälkeen. Harmittaa vain niin vietävästi, kun periaatteessa hanskaa hommaan ja kaikki pysyy muuten kasassa, mutta sitten ei saa pituutta kuntoon. Huomenna olisi pelkkää peliä pari tuntia, joten ehkä touhuun saa hiukan paremman tuntuman. Itse peli oli kuitenkin todella hauskaa, ainoa mikä itseäni siinä haittaa, on oma kilpailuvietti.

*teknisesti edes kohtalaisen oikeaoppisella suorituksella, ei kädellä työntäen
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En jaksa avata omaa ketjua lajille...

No niin, eilen tuli suoritettua kurssi loppuun. Hauska laji, vaikka otti luonnon päälle hävitä kurssin päättänyt ottelu. Itse asiassa minulla oli mahdollisuus tasoittaa koko hoito viimeisellä kivellä, mutta päätin tuupata sen 20 cm pitkäksi. Pieni kipinä syttyi, ja voi olla, että kerään tässä kevään aikana porukan paikalliselle radalle, kun on tuon kurssin myötä oikeus sinne alennettuun hintaan. En vain jaksaisi kauheasti opastaa jengiä, joten pitänee kysellä ennestään pelanneita kavereita, niitäkin jokunen on.

Ensimmäisellä kerralla kerroin, että minulla oli ongelmia vauhdin kanssa, mutta tähtäys meni hyvin. No, eilen otin vauhtia reilusti, mutta niinpä vain kärsi tekniikka heti. Taisin heittää kuuden pään aikana peräti yhden onnistuneen heiton, ja yhden kohtalaisen. Muut menivät enemmän tai vähemmän ohi tähdätyn. Pitäisi vain päästä heittämään ja taas uudestaan heittämään, niinhän sen tuntuman saisi. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja monipuolinen laji.

Jatkan vielä lajin fyysisistä vaatimuksista sen verran, että uskallan väittää suurimmalta osalta jengiä jäävän kunnollinen poistoheitto puhtaalla tekniikalla suorittamatta. Pakaroissa ja reisissä on oltava potkua, jos johonkin Mäkelän poistoihin mielii. Lajin pelaaminen onnistuu kyllä, jos kordinaatio- ja voimaominaisuudet ovat edes kohtuulliset, mutta esimerkiksi kunnollinen harjaaminen jäi ainakin ryhmämme naisilta yritykseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös