"The three of us come as a package" ja "Much as I think he's a knob, I quite like working with Jeremy" antavat lausuntoina aika selvän kuvan siitä, että ainakin James pitää selviönä koko trion poistumista BBC:ltä. Lähde:
UPDATE: Jeremy Clarkson Quits Top Gear, Show Cancelled for Good - Video - autoevolution
Samoin Hammond on twiittinsä perusteella paketoimassa omaa BBC-uraansa.
Mayn pointti siitä, että kärpäsestä tehtiin härkänen, lienee odotettua osuvampi. Clarkson teki erittäin väärin lyödessään Tymonia, mutten tarkoita sitä. Tymonhan ei edes hakenut Clarksonille rangaistusta, vaan seurauksista on vastuussa BBC. Aikaisemmat "kohut" kuten lopulliselle tallenteelle päättymätön loru, jossa Jeremy nielaisee sanan 'nigger' käytännössä kuulumattomiin, vaikuttivat siihen, että BBC "oli pakotettu tekemään näin radikaali päätös". Uskoo ken tahtoo. Itse olen taipuvainen päättelemään tästä varsin poikkeuksellisesta toiminnasta jotain muuta. Clarkson on itse vihjannut, että BBC:llä isot kihot eivät pidä hänestä.
Niin tai näin, tukea BBC:ltä ei ole Clarksonille herunut. Edellinen 12 kuukautta on ollut hänelle todella vaikea, vai mitä sanoisitte seuraavasta:
- Nigger-kohu (sai BBC:ltä varoituksen aivan tyhjästä)
- Faulkland-kohu
- Äidin kuolema
- Avioero
- Ja nyt tämä.
Clarkson on siis lyhyessä ajassa menettänyt sekä perheensä että työnsä. Lisäksi julkisuudessa leimataan aivan turhaan. Jokainen askel kuvataan eikä missään saa olla rauhassa.
BBC:n olisi työnantaja kuulunut jäädyttää tilanne. Antaa 22. Top Gear-kauden päättyä normaalisti, käsitellä tapaus Tymon kaikessa hiljaisuudessa ja avittaa liikaa tupakoiva, liikaa ryyppäävä ja riutunut supertähti ammattilaisapuun. Nyt pikaisesta kännisestä kärhämästä tehtiin julkisuudessa varsinainen mega-event ja kaiken päälle Clarkson sai potkut. Eli jätettiin heitteille.
Mua oksettaa lukea BBC-johdon valitteluja siitä, että tämä oli pakkorako ja harmittaa tietysti, kun Clarkson on niin kova talentti. Vitut siitä! Kyseessä on traaginen ihmiskohtalo, jonka input-outpu -ratio laskettiin BBC:llä lyhytnäköisellä matematiikalla tappiolliseksi firmalle, joten vastuu ihmisestä unohdettin.
Kuten sanottu, Clarkson teki väärin, mutta mielestäni BBC teki paljon pahemmin. Nyt voi vain toivoa, että Jeremyllä riittää riittävän paljon aitoja ystäviä lähipiirissä, jotta mies saadaan jaloilleen. Vasta sen jälkeen voidaan alkaa toivoa uutta autoiluohjelmaa. Toivottavasti sellainen saadaan keran Mayn ja Hammondin!
PS. Jos kiinnostaa, kannattaa lukea Piers Morganin avoin kirje Jezzalle. Vanhat kaverukset olivat kuuluisasti sotajalalla vuodesta 2004 aina viime kesään saakka, jolloin sopivat riitansa. Tuosta:
Piers Morgan writes 'Dear Jeremy, Your big mistake was not me again' | Daily Mail Online