TOP 5-ketju

• 435 839
  • 4 797

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Top 5 Sisäpiiriläisyydet.
1. Tuntee Muskin mielenmaiseman ellei ole jopa bestis.
2. Sama kuin yllä, mutta Trumpiin.
3. Tekee salaisia asioita PV:lle
4. Jokerien sisäpiiri
5. Kokoomuksen sisäpiiri.

Lisäyksenä lihakarjan tietoisuus vaikka ei varmaankaan osaisi ajaa raktoria!!
Itse jaksaa juuri ja juuri käydä duunaritöissä, kuskata lapsia harrastuksiin ja pitää kodista huolta. Niin ja suoltaa paskaa tänne palstalle. Toisilla on vaan paremmat pähkinät, niin kuin Superhessulla.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näin teen vain minä -ketjun asiaa, eli TOP-5 noloimpia asioita, joita aikuisen pitäisi osata ilman muistisääntöjä tai kikkoja, mutta joudun silti turvautumaan niihin:

1. Aakkoset. Mahtaako kukaan muu aikuinen ihminen hyräillä mielessään Pientä nokipoikaa aakkosten järjestystä miettiessään?
2. Väli-ilmansuunnat. Pakko piirtää ensin mieleen Suomen kartta. Siitä sitten tietää, että kaakko on oikealle alaviistoon ja Turku on lounaassa. Sen jälkeen loput on helppoja, koska K:lla alkavat on samalla puolella ja L:llä alkavat toisella puolella.
3. Oma hääpäivä. Se on X.X.200X + X päivää.
4. Läheisten syntymäpäivät. Puolisolla 6 päivää ja yhdellä sisaruksista 10 päivää mun synttäreiden jälkeen. Ne onkin sitten ainoat, jotka muistan ulkoa.
5. Kuukausien nimet englanniksi. Lähinnä november ja december on sellaisia, mitkä saattaisi mennä väärin, jos en sanoisi mielessäni niitä molempia, silloin ne tulee aina automaattisesti oikeassa järjestyksessä.

Luultavasti on muitakin samanlaisia juttuja, mutta nämä tulivat saman tien mieleen.

Suosikkijoukkue
Pelicans ennen Ylliä ja Yllin jälkeen
@Everton heh, hassua kun kaikki noi luettelemasi asiat on sit taas itelleni naurettavan helppoja. No okei hääpäivää ei vielä tarvi muistaa sinkku kun olen.

Läheisten synttärit tuli opeteltua niidenkin henkilöiden osalta joiden tarkkaa syntymäpäivää en ennen muistanut viimeistään siinä vaiheessa kun astrologiasta kiinnostuin vajaa kuutisen (?) vuotta sitten.

Väli-ilmansuunnat taas tuli opittua jo lapsena semmoisella ovelalla muistisäännöllä kuin KoKaLoLu. Nuo lyhenteet kun kerran panin päähäni tuossa järjestyksessä niin oon nyt ala-asteelta asti tiennyt ulkoa väli-ilmansuunnat.

Enkku taas ei ole tuottanut mulle koskaan aikuisuudessa ongelmia, muuten kuin että prepositiot saattaa joskus puhuessa mennä päässä sekaisin.

Näin teen vain minä -ketjun asiaa, eli TOP-5 noloimpia asioita, joita aikuisen pitäisi osata ilman muistisääntöjä tai kikkoja, mutta joudun silti turvautumaan niihin:

1. Aakkoset. Mahtaako kukaan muu aikuinen ihminen hyräillä mielessään Pientä nokipoikaa aakkosten järjestystä miettiessään?
2. Väli-ilmansuunnat. Pakko piirtää ensin mieleen Suomen kartta. Siitä sitten tietää, että kaakko on oikealle alaviistoon ja Turku on lounaassa. Sen jälkeen loput on helppoja, koska K:lla alkavat on samalla puolella ja L:llä alkavat toisella puolella.
4. Läheisten syntymäpäivät. Puolisolla 6 päivää ja yhdellä sisaruksista 10 päivää mun synttäreiden jälkeen. Ne onkin sitten ainoat, jotka muistan ulkoa.
5. Kuukausien nimet englanniksi. Lähinnä november ja december on sellaisia, mitkä saattaisi mennä väärin, jos en sanoisi mielessäni niitä molempia, silloin ne tulee aina automaattisesti oikeassa järjestyksessä.

Luultavasti on muitakin samanlaisia juttuja, mutta nämä tulivat saman tien mieleen.
Itsehän muistan väli-ilmansuunnat parhaiten ylä(tai ala)asteen muistisäännöllä. Eli oikeasta yläkulmasta, kun aloitetaan niin ko-ka-lo-lu

Suosikkijoukkue
Pelicans ennen Ylliä ja Yllin jälkeen
Itsehän muistan väli-ilmansuunnat parhaiten ylä(tai ala)asteen muistisäännöllä. Eli oikeasta yläkulmasta, kun aloitetaan niin ko-ka-lo-lu
Katos, en ollutkaan yksin tämän muistisääntöni kanssa.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Mä oppisin vasta jotain 6kk sisällä itselleni hyvän muistisäännön, Asun Lounais-Suomessa ja ällät ja koot samalla puolella sekä onko kukaan ikinä kuullut Kaakko-Lapista, en minäkään.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Olen ehkä yksin mielipiteeni kanssa, mutta ihmettelen sitä, eikö ole paljon vaikeampaa muistaa tuollainen mitään tarkoittamaton muistisääntö kuin varsinainen asia?

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kyllä minä aina aloitan koillisesta ja sitten tulee ne muut välit järjestyksessä.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ko-kan jälkeen pitäisi varmaan tulla ilmansuuntien niminä vaikka iist ja niisku. Sitten auttaisi minua muistamaan.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Top5 - Kaikkien aikojen HIFK-pelaajat

1. Libor Ustrnl
2. Sandy Moger
3. Yorick Treille
4. Lubomir Hurtaj
5. John Madden

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Väli-ilmansuunnat taas tuli opittua jo lapsena semmoisella ovelalla muistisäännöllä kuin KoKaLoLu. Nuo lyhenteet kun kerran panin päähäni tuossa järjestyksessä niin oon nyt ala-asteelta asti tiennyt ulkoa väli-ilmansuunnat.
Katos, en ollutkaan yksin tämän muistisääntöni kanssa.
Täällä ilmoittautuu kolmas jonon jatkoksi. Ala-asteella n. 33-34 vuotta sitten olen oppinut väli-ilmansuunnat samaisella muistisäännöllä. Tämä onkin kulkenut mukanani siitä saakka.

Vaspa on on itselleni toinen esimerkki hyvästä muistisäännöstä. Välkyimmät ehkä hoksaavatkin, että mitä helevettiä (taas) horisen.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Aakkosjärjestyksen löydän päästäni johonkin tiettyyn rytmiin, mutta kyseessä ei ole kuitenkaan mikään laulu.

Väli-ilmansuunnat hahmotan aika hyvin. Lounas on selkeä, kaakko myös. Koillinen on aika hyvin hanskassa mutta luoteen kohdalla joudun luettelemaan päässäni ikään kuin kartan oikeasta yläkulmasta myötäpäivään päästäkseni luoteeseen.

Muistan läheisten syntymäpäivät, nimipäivät ym. helposti, mikä sinänsä on kummallista, kun numeromuistini on muuten todella huono. Veljien lapset aikanaan tietävät, että tädillä ei taida olla kaikki kunnossa, jos onnitteluja ei tipu enää entiseen malliin.

Muistisäännöt numeroiden kohdalla ihan yleisesti eivät minulla toimi, koska jostakin syystä sekoitan koko homman niin, etten muista miten se sääntö menikään.

Jotakin lapsekkuutta toiminnassani on siinä, että kun mietin jotakin, mikä onnistuu päässä laskemalla niin sormet tulevat automaattisesti mukaan.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

- Mulla aakkoset ovat olleet pitkään abcdefg... jne... eli lähden luettelemaan niitä, että saletisti natsaa järjestys.
- Sama pätee väli-ilmansuuntiin eli luettelemalla... koillinen ja luode tuppaavat muuten sekoittumaan.
- Hääpäivä... noh, pakko muistaa, tai...
- Vaimon ja lasteni syntymäpäivät muistan, vielä, eikä niissä ole mitään muistisääntöjä, ainoastaan mieleikuvia, mutta lastenlasten vastaavat ovat kännykän muistissa.
- Englannin kielellä töitä pitkään tehneenä monet asiat, kuten vaikka kuukaudet, tulevat automaattisesti vieläkin "jostain", mutta joskus yksittäiset sanat tekevät katoamistempun ja sitten pitää kysyä vaimolta.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Väli-ilmansuunnat.

Nämä meni itsellä ennen sekaisin niin, että K ja K sekoittui. Nykyään taidan oikeasti kiittää Viikatetta tuosta muistisäännöstä, että "on alamäellä suunta, sitä kaakoksi kutsutaan". Itse kun lounaisella suunnalla asun, niin en voi sekoittaa tätä luoteeseen, onneksi. Mutta tuttua tuo dilemma kyllä.

Kuukausien nimet englanniksi.

Tässä ala-asteeni opettaja oli nero. Hän kehitti lauluja tällaisiin muistisäännöiksi. Musiikilla on voimaa!

Muuten numeromuistini on jopa testeissä todettu pelottavankin hyväksi. Päivämäärät muistan aika monia vuosia.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nämä meni itsellä ennen sekaisin niin, että K ja K sekoittui. Nykyään taidan oikeasti kiittää Viikatetta tuosta muistisäännöstä, että "on alamäellä suunta, sitä kaakoksi kutsutaan". Itse kun lounaisella suunnalla asun, niin en voi sekoittaa tätä luoteeseen, onneksi. Mutta tuttua tuo dilemma kyllä.

Tässä ala-asteeni opettaja oli nero. Hän kehitti lauluja tällaisiin muistisäännöiksi. Musiikilla on voimaa!

Muuten numeromuistini on jopa testeissä todettu pelottavankin hyväksi. Päivämäärät muistan aika monia vuosia.
Päivämääriä minäkin muistan aika hyvin ja vaikka Ässien pelaajien numeroita vuosien takaa, mutta muuten olen ihminen joka muistaa auton rekkareista kirjaimet mutta harvemmin numerot. Tai ehkä muistan numerot, mutta väärässä järjestyksessä.

Kummallisista tavoista tuli mieleen, että kun luen kirjaa pyrin aina pysymään kärryillä kuinka monta sivua olen lukenut ja etenkin pidemmissä kirjoissa lasken välillä, että milloin olen lukenut kolmasosan, milloin puolet ja kuinka monta sivua on jäljellä.

Joskus kysyin hyvältä ystävältäni, joka lukee paljon, kuinka monta sivua hän lukee tunnissa. Hän ei ollut ajatellut asiaa tuolta kantilta. Mulla perustahti on 50 sivua tunnissa. Helpot tekstit ja lyhyet luvut kiihdyttävät vauhtia ja taajaan ahdetut tekstit ja/tai vaikeat tekstit hidastavat, mutta yleisesti ottaen 50 sivua on aika tarkkaan määrä, jonka luen tunnissa.

Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
...
Näin on!

On mullakin yksi muistisääntö, jota olen tarvinnutkin ihan oikeassa elämässä. Se on erään vilkkaan nuoren fyssan ja kemian opettajan opettama ja kuuluu näin:

"Paavo ui" eli P=UI eli sähkötekniikassa teho jännitteen ja virran avulla laskettuna.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Päivämääriä minäkin muistan aika hyvin ja vaikka Ässien pelaajien numeroita vuosien takaa, mutta muuten olen ihminen joka muistaa auton rekkareista kirjaimet mutta harvemmin numerot. Tai ehkä muistan numerot, mutta väärässä järjestyksessä.

Rekkareissa itse asiassa minäkin olen aina muistanut kirjaimet, tiedä sitten miksi. Noille on päässään kehitellyt mitä ihmeellisempiä muistikoukeroita.

Päivämäärissäkin täytyy tunnustaa, että tuo on viime vuosina hyytynyt. En oikeasti vaan katso kalenteria yhtä paljoa kuin joskus. Eläke ja sen stressittömyys syy varmasti tässä, pitäisi palata tuossa ehkä vanhaan kalenteriselailuun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy